REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka amortyzacja po zakończeniu umowy leasingu

REKLAMA

Wielu podatników ma problemy z prawidłowym rozliczaniem środków trwałych lub wartości niematerialnych będących przedmiotem umowy leasingu. Jak należy amortyzować przedmiot leasingu nabyty już po zakończeniu umowy leasingu?
Przepisy podatkowe przewidują, że po spełnieniu pewnych warunków, podatnik korzystający z leasingu może dokonywać odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych będących przedmiotem umowy leasingu. Właścicielem tych rzeczy lub praw pozostaje jednak nadal firma finansująca. Aby umowa leasingu uprawniała korzystającego do dokonywania odpisów amortyzacyjnych, musi być zawarta na czas oznaczony, a suma ustalonych w niej opłat musi odpowiadać co najmniej wartości początkowej przedmiotu leasingu. Umowa musi także zawierać postanowienie, że odpisów amortyzacyjnych w podstawowym okresie umowy dokonuje korzystający.
Przepisy dotyczące amortyzacji wskazują, że w przypadku odpłatnego nabycia, a z takim mamy do czynienia w przypadku umów leasingu, za wartość początkową środków trwałych należy uważać cenę ich nabycia powiększoną o koszty tego nabycia. Dla celów amortyzacji korzystający powinien zatem przyjąć wartość przedmiotu leasingu wynikającą z umowy leasingu i ewentualnie powiększyć ją o poniesione przez siebie koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu itp. Ustawy podatkowe nie ograniczają uprawnień korzystającego do stosowania przepisów o amortyzacji. Może on zatem stosować stawki indywidualne w przypadku środków trwałych używanych lub ulepszonych lub podwyższone, jeśli środki trwałe używane są w szczególnie trudnych warunkach. Po zakończeniu podstawowego okresu umowy leasingu może nastąpić przeniesienia własności przedmiotu leasingu na korzystającego. Powstaje więc pytanie, czy w momencie realizacji takiej umowy korzystający powinien dokonać zmiany wartości początkowej przedmiotu leasingu.
O ile korzystający w okresie umowy nie zamortyzował całej wartości początkowej przedmiotu leasingu, to po jej zakończeniu i nabyciu jej przedmiotu, będzie kontynuował amortyzację na dotychczas stosowanych przez siebie zasadach. Wydatki poniesione na nabycie przedmiotu powinny jednak podnieść wartość początkową przyjętą do amortyzacji. W przypadku gdy korzystający odniósł już w koszty, poprzez amortyzację, całą wartość początkową przedmiotu leasingu wynikającą z umowy leasingu, a następnie nabył ten przedmiot, przedstawione zasady powinny być także stosowane. Kwoty do zapłaty na rzecz finansującego wynikające z umowy sprzedaży przedmiotu leasingu podnoszą zatem zawsze wartość początkową przedmiotu leasingu, od której korzystający dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Natomiast nabycie przedmiotu leasingu po upływie okresu umowy, podczas którego był on amortyzowany przez finansującego, będzie związane z jego wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych korzystającego po raz pierwszy. Ponieważ nabycie następuje w drodze kupna, wartość początkową określa cena nabycia. Zatem i w tym przypadku dotychczasowy korzystający może, ustalając wartość początkową nabytego składnika majątku, zwiększyć cenę umowną o koszty związane z zakupem. Wcześniejsze użytkowanie przedmiotu leasingu na podstawie umowy leasingu i jego wprowadzenie do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dopiero po nabyciu powodują, że korzystający może uznać go za używany i stosować indywidualne stawki amortyzacyjne.

dr Janusz Marciniuk
doradca podatkowy Marciniuk i Wspólnicy
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

REKLAMA

Deregulacja: nowe przepisy dla biznesu od 1 maja 2025 r. 40 zmian - kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

REKLAMA

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

REKLAMA