REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka amortyzacja po zakończeniu umowy leasingu

REKLAMA

Wielu podatników ma problemy z prawidłowym rozliczaniem środków trwałych lub wartości niematerialnych będących przedmiotem umowy leasingu. Jak należy amortyzować przedmiot leasingu nabyty już po zakończeniu umowy leasingu?
Przepisy podatkowe przewidują, że po spełnieniu pewnych warunków, podatnik korzystający z leasingu może dokonywać odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych będących przedmiotem umowy leasingu. Właścicielem tych rzeczy lub praw pozostaje jednak nadal firma finansująca. Aby umowa leasingu uprawniała korzystającego do dokonywania odpisów amortyzacyjnych, musi być zawarta na czas oznaczony, a suma ustalonych w niej opłat musi odpowiadać co najmniej wartości początkowej przedmiotu leasingu. Umowa musi także zawierać postanowienie, że odpisów amortyzacyjnych w podstawowym okresie umowy dokonuje korzystający.
Przepisy dotyczące amortyzacji wskazują, że w przypadku odpłatnego nabycia, a z takim mamy do czynienia w przypadku umów leasingu, za wartość początkową środków trwałych należy uważać cenę ich nabycia powiększoną o koszty tego nabycia. Dla celów amortyzacji korzystający powinien zatem przyjąć wartość przedmiotu leasingu wynikającą z umowy leasingu i ewentualnie powiększyć ją o poniesione przez siebie koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu itp. Ustawy podatkowe nie ograniczają uprawnień korzystającego do stosowania przepisów o amortyzacji. Może on zatem stosować stawki indywidualne w przypadku środków trwałych używanych lub ulepszonych lub podwyższone, jeśli środki trwałe używane są w szczególnie trudnych warunkach. Po zakończeniu podstawowego okresu umowy leasingu może nastąpić przeniesienia własności przedmiotu leasingu na korzystającego. Powstaje więc pytanie, czy w momencie realizacji takiej umowy korzystający powinien dokonać zmiany wartości początkowej przedmiotu leasingu.
O ile korzystający w okresie umowy nie zamortyzował całej wartości początkowej przedmiotu leasingu, to po jej zakończeniu i nabyciu jej przedmiotu, będzie kontynuował amortyzację na dotychczas stosowanych przez siebie zasadach. Wydatki poniesione na nabycie przedmiotu powinny jednak podnieść wartość początkową przyjętą do amortyzacji. W przypadku gdy korzystający odniósł już w koszty, poprzez amortyzację, całą wartość początkową przedmiotu leasingu wynikającą z umowy leasingu, a następnie nabył ten przedmiot, przedstawione zasady powinny być także stosowane. Kwoty do zapłaty na rzecz finansującego wynikające z umowy sprzedaży przedmiotu leasingu podnoszą zatem zawsze wartość początkową przedmiotu leasingu, od której korzystający dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Natomiast nabycie przedmiotu leasingu po upływie okresu umowy, podczas którego był on amortyzowany przez finansującego, będzie związane z jego wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych korzystającego po raz pierwszy. Ponieważ nabycie następuje w drodze kupna, wartość początkową określa cena nabycia. Zatem i w tym przypadku dotychczasowy korzystający może, ustalając wartość początkową nabytego składnika majątku, zwiększyć cenę umowną o koszty związane z zakupem. Wcześniejsze użytkowanie przedmiotu leasingu na podstawie umowy leasingu i jego wprowadzenie do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dopiero po nabyciu powodują, że korzystający może uznać go za używany i stosować indywidualne stawki amortyzacyjne.

dr Janusz Marciniuk
doradca podatkowy Marciniuk i Wspólnicy
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA