REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć najem, gdy nie prowadzimy działalności

REKLAMA

Jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej wynajmuję teren mojej działki pewnej firmie za kwotę 200 zł miesięcznie. Czy mam obowiązek rejestrowania się na potrzeby VAT i składania deklaracji miesięcznych VAT-7? Czy powinienem składać deklaracje PIT-5? Czy wystarczy, jak wykażę te kwoty w rozliczeniu rocznym PIT-37 w rubryce "inne przychody"?
RADA
Nie ma Pan obowiązku rozliczenia VAT z tytułu najmu. Może Pan korzystać ze zwolnienia, ze względu na wysokość obrotów. W zakresie rozliczeń podatku dochodowego może wybrać Pan opodatkowanie w formie ryczałtu lub opodatkowanie na zasadach ogólnych (PIT-5). Przychodu z najmu nie można rozliczyć w PIT-37.

UZASADNIENIE
Należy pamiętać, że grunty w myśl przepisu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT traktowane są jak towar. Natomiast towary będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu zasadniczo podlegają opodatkowaniu VAT. Szerokie pojęcie działalności gospodarczej zasadniczo obejmuje również najem. Jednak wynajęcie działki przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej za kwotę 200 zł miesięcznie korzysta ze zwolnienia z VAT.
Podatnik nieprowadzący działalności gospodarczej z tytułu wynajmu działki może skorzystać ze zwolnienia z VAT dla podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro. Kwota ta na 2006 r. wynosi 39 200 zł. Gdy rozpoczął Pan wynajem w trakcie roku, będzie Panu przysługiwał limit proporcjonalnie mniejszy w stosunku do okresu prowadzonej działalności w trakcie 2006 r.
Jako podmiot zwolniony z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 może Pan, ale nie musi składać zgłoszenia rejestracyjnego do naczelnika urzędu skarbowego. Jeśli złoży Pan zgłoszenie rejestracyjne, to naczelnik zarejestruje Pana jako podatnika VAT zwolnionego.

Rozliczenie podatku dochodowego
W pierwszej kolejności przedstawię ryczałtową formę opodatkowania. Przychody (dochody) osiągane z tytułu umowy najmu mogą zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).
Wysokość ryczałtu od przychodów osiąganych z tytułu najmu, do kwoty stanowiącej równowartość 4000 euro, wynosi 8,5%. Natomiast od nadwyżki ponad tę kwotę stawka wynosi 20% przychodów. W 2006 r. będzie to kwota 15 666,40 zł.
Pamiętać przy tym należy, że przychodów opodatkowanych w formie ryczałtu nie łączy się z dochodami z innych źródeł podlegającymi opodatkowaniu.
Podatnik, wybierając tę formę opodatkowania, powinien po zawarciu umowy najmu, ale przed osiągnięciem pierwszego przychodu zgłosić się do urzędu skarbowego w celu złożenia oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania. Do 31 stycznia po zakończeniu roku należy złożyć do urzędu skarbowego wypełniony formularz PIT-28 z załącznikiem PIT-28/A. Ta forma opodatkowania zasadniczo jest korzystniejsza w przypadku, gdy podatnik osiąga przychody z innych źródeł, np. z umowy o pracę.
W przypadku wyboru przez podatnika opodatkowania na zasadach ogólnych łączy się otrzymywane z tytułu najmu dochody z innymi. Opodatkowuje się je przewidzianymi w ustawie stawkami odpowiednio 19%, 30% lub 40% zgodnie z powyżej przytoczonymi przepisami. Kwotą wolną od opodatkowania jest 2789 zł. Należy podkreślić, iż mogła ona zostać wykorzystana przez podatnika z tytułu przychodów z innych źródeł.
Jeśli natomiast podatnik nie otrzymywałby innych przychodów (dochodów) poza wynajęciem działki, wówczas ta forma opodatkowania pozwoliłaby mu na nieopodatkowanie przychodu z przedmiotowego najmu.
W tym przypadku podatnik zobowiązany jest do składania do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu podatnika deklaracji PIT-5 na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy. Składa się ją w terminie do 20. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Natomiast za grudzień należy ją złożyć w terminie do dnia 20 grudnia. Ponadto do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym należy złożyć deklarację PIT- 36. W pozycji F1 pkt 6 należy wykazać uzyskany dochód z tytułu najmu. Deklaracja PIT-36 jest bowiem formularzem przeznaczonym m.in. dla osób uzyskujących przychody z najmu, które w ciągu roku samodzielnie odprowadzały zaliczki na podatek dochodowy.
W omawianym przypadku z braku szczegółowych informacji o podatniku nie możemy jednoznacznie uznać, która z form jest korzystniejsza.

• art. 6 ust. 1a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Dz.U. Nr 144, poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• rozporządzenie Ministra Finansów z 11 października 2005 r. w sprawie określenia wzorów zeznania, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Dz.U. Nr 204, poz. 1690
• ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328
• art. 96 ust. 3, art. 113 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Joanna Mierzwińska
menedżer w dziale podatkowym System Rewident sp. z o.o.
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA