REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć najem, gdy nie prowadzimy działalności

REKLAMA

Jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej wynajmuję teren mojej działki pewnej firmie za kwotę 200 zł miesięcznie. Czy mam obowiązek rejestrowania się na potrzeby VAT i składania deklaracji miesięcznych VAT-7? Czy powinienem składać deklaracje PIT-5? Czy wystarczy, jak wykażę te kwoty w rozliczeniu rocznym PIT-37 w rubryce "inne przychody"?
RADA
Nie ma Pan obowiązku rozliczenia VAT z tytułu najmu. Może Pan korzystać ze zwolnienia, ze względu na wysokość obrotów. W zakresie rozliczeń podatku dochodowego może wybrać Pan opodatkowanie w formie ryczałtu lub opodatkowanie na zasadach ogólnych (PIT-5). Przychodu z najmu nie można rozliczyć w PIT-37.

UZASADNIENIE
Należy pamiętać, że grunty w myśl przepisu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT traktowane są jak towar. Natomiast towary będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu zasadniczo podlegają opodatkowaniu VAT. Szerokie pojęcie działalności gospodarczej zasadniczo obejmuje również najem. Jednak wynajęcie działki przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej za kwotę 200 zł miesięcznie korzysta ze zwolnienia z VAT.
Podatnik nieprowadzący działalności gospodarczej z tytułu wynajmu działki może skorzystać ze zwolnienia z VAT dla podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro. Kwota ta na 2006 r. wynosi 39 200 zł. Gdy rozpoczął Pan wynajem w trakcie roku, będzie Panu przysługiwał limit proporcjonalnie mniejszy w stosunku do okresu prowadzonej działalności w trakcie 2006 r.
Jako podmiot zwolniony z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 może Pan, ale nie musi składać zgłoszenia rejestracyjnego do naczelnika urzędu skarbowego. Jeśli złoży Pan zgłoszenie rejestracyjne, to naczelnik zarejestruje Pana jako podatnika VAT zwolnionego.

Rozliczenie podatku dochodowego
W pierwszej kolejności przedstawię ryczałtową formę opodatkowania. Przychody (dochody) osiągane z tytułu umowy najmu mogą zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).
Wysokość ryczałtu od przychodów osiąganych z tytułu najmu, do kwoty stanowiącej równowartość 4000 euro, wynosi 8,5%. Natomiast od nadwyżki ponad tę kwotę stawka wynosi 20% przychodów. W 2006 r. będzie to kwota 15 666,40 zł.
Pamiętać przy tym należy, że przychodów opodatkowanych w formie ryczałtu nie łączy się z dochodami z innych źródeł podlegającymi opodatkowaniu.
Podatnik, wybierając tę formę opodatkowania, powinien po zawarciu umowy najmu, ale przed osiągnięciem pierwszego przychodu zgłosić się do urzędu skarbowego w celu złożenia oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania. Do 31 stycznia po zakończeniu roku należy złożyć do urzędu skarbowego wypełniony formularz PIT-28 z załącznikiem PIT-28/A. Ta forma opodatkowania zasadniczo jest korzystniejsza w przypadku, gdy podatnik osiąga przychody z innych źródeł, np. z umowy o pracę.
W przypadku wyboru przez podatnika opodatkowania na zasadach ogólnych łączy się otrzymywane z tytułu najmu dochody z innymi. Opodatkowuje się je przewidzianymi w ustawie stawkami odpowiednio 19%, 30% lub 40% zgodnie z powyżej przytoczonymi przepisami. Kwotą wolną od opodatkowania jest 2789 zł. Należy podkreślić, iż mogła ona zostać wykorzystana przez podatnika z tytułu przychodów z innych źródeł.
Jeśli natomiast podatnik nie otrzymywałby innych przychodów (dochodów) poza wynajęciem działki, wówczas ta forma opodatkowania pozwoliłaby mu na nieopodatkowanie przychodu z przedmiotowego najmu.
W tym przypadku podatnik zobowiązany jest do składania do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu podatnika deklaracji PIT-5 na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy. Składa się ją w terminie do 20. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Natomiast za grudzień należy ją złożyć w terminie do dnia 20 grudnia. Ponadto do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym należy złożyć deklarację PIT- 36. W pozycji F1 pkt 6 należy wykazać uzyskany dochód z tytułu najmu. Deklaracja PIT-36 jest bowiem formularzem przeznaczonym m.in. dla osób uzyskujących przychody z najmu, które w ciągu roku samodzielnie odprowadzały zaliczki na podatek dochodowy.
W omawianym przypadku z braku szczegółowych informacji o podatniku nie możemy jednoznacznie uznać, która z form jest korzystniejsza.

• art. 6 ust. 1a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Dz.U. Nr 144, poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• rozporządzenie Ministra Finansów z 11 października 2005 r. w sprawie określenia wzorów zeznania, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Dz.U. Nr 204, poz. 1690
• ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328
• art. 96 ust. 3, art. 113 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Joanna Mierzwińska
menedżer w dziale podatkowym System Rewident sp. z o.o.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA