REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy rozliczać w VAT transakcje wykonywane przez biuro podróży

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Biuro podróży korzysta ze szczególnej procedury rozliczania VAT od marży (art. 119). Czy zawarcie umowy cywilnej (zlecenia), dotyczącej np. opieki pilota, będzie przy obliczaniu marży zaliczone do usług obcych (opodatkowane marżą), czy też do usług własnych (opodatkowane na zasadach ogólnych)? Jak ustalić podstawę opodatkowania?
RADA
Nabycie usług pilota, na podstawie umowy zlecenia, należy zaliczyć do usług własnych. Podstawą opodatkowania jest kwota, jaką Czytelnik ponosi z tytułu zatrudnienia pilota, czyli kwota brutto.

UZASADNIENIE
W przypadku usług turystyki podstawą opodatkowania jest kwota marży, pomniejszona o kwotę podatku należnego. Określona w tym przepisie reguła ma charakter szczególny wobec generalnej zasady ustalania podstawy opodatkowania od kwoty należnej od nabywcy (art. 29 ustawy). Jednakże art. 119 ustawy o VAT ma zastosowanie wyłącznie do określonej grupy podatników spełniających warunki określone w tym przepisie. Możliwość zastosowania szczególnego trybu ustalania podstawy opodatkowania istnieje bowiem tylko wówczas, gdy spełnione zostaną łącznie następujące warunki:
podatnik świadczący usługi turystyczne ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Polski,
• działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek,
• przy świadczeniu usług nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty,
• prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.
Należy przy tym zauważyć, że podmiot prowadzący działalność turystyczną nie powinien być opodatkowany w ten szczególny sposób, jeśli usługi zakupione od podmiotów trzecich mają wyłącznie charakter pomocniczy w stosunku do usług własnych. Ponadto, jeżeli pośrednik turystyczny w ramach usługi turystycznej, oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, wykonuje również pewne świadczenia we własnym zakresie (czyli tak zwane „usługi własne”), obowiązany jest on do odrębnego ustalenia podstawy opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.
W razie więc wykonywania przez biuro podróży obok pośrednictwa także usług własnych (niebędących jednakże zasadniczą częścią świadczonych usług), biuro jest zobowiązane do prowadzenia ewidencji dokumentującej wykonywane czynności. W ewidencji należy rozróżnić, jaka część należności przypada na usługi własne oraz jaka część dotyczy usług, które zostały nabyte bezpośrednio dla korzyści turysty.

Przykład
Podatnik jest właścicielem nieruchomości mogącej stanowić zakwaterowanie dla turystów. Udostępnienie tej nieruchomości turystom będzie w takim wypadku usługą własną podatnika, inne natomiast usługi, wykonywane faktycznie przez podmioty trzecie, takie jak zapewnienie wyżywienia, ochrony i transportu, będą tylko usługami pomocniczymi w stosunku do usług własnych podatnika i nie będą powodowały obowiązku zastosowania art. 119 ustawy o VAT. Dzieje się tak dlatego, że usługa zakwaterowania jest świadczeniem zasadniczym, natomiast inne usługi nie mają tak dużego znaczenia, w związku z czym działanie podatnika nie powinno być uznane za działanie agenta turystycznego.

Przykład
Podatnik organizuje kolonie letnie dla dzieci. W tym celu pośredniczy w wynajęciu odpowiedniego ośrodka wypoczynkowego, w zapewnieniu wyżywienia, w zorganizowaniu właściwego programu kolonii, przy czym nabywa wszystkie te usług we własnym imieniu, jednakże na bezpośrednie potrzeby konkretnej kolonii dla dzieci organizowanej przez szkołę podstawową. Ponadto podatnik dokonuje transportu dzieci na kolonie własnym autobusem. W takim przypadku jedyną usługą własną podatnika jest transport autobusem. Jednak trudno powiedzieć, że taki transport jest świadczeniem zasadniczym. W związku z tym opodatkowanie świadczonych usług nastąpi w oparciu o art. 119 ustawy o VAT, a usługa transportowa zostanie odrębnie potraktowana jako usługa własna.

Odpowiadając na pytanie Czytelnika, należy stwierdzić, że usługa opieki pilota nad wycieczką powinna zostać uznana za usługę własną. Z pytania wynika bowiem, że pilot ten nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto jest zatrudniony przez Czytelnika na podstawie umowy zlecenia. Dlatego usługa ta nie będzie mogła być uznana za opodatkowaną marżą usługę nabywaną dla bezpośredniej korzyści turysty. Będzie natomiast musiała być zakwalifikowana jako usługa własna, wykonana przez biuro podróży Czytelnika. Należy ją opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Do obliczeń należy przyjąć kwotę, jaką Czytelnik ponosi z tytułu zatrudnienia pilota, czyli kwotę brutto.
Na takim samym stanowisku stanął Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku w wyjaśnieniu z 23 lipca 2004 r. (PI/005-863/04/CIP/01).

• art. 119 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Marcin Sikora
doradca podatkowy w Kancelarii Prawno-Podatkowej Sikora i Wspólnicy spółka komandytowa
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

REKLAMA