REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy rozliczać w VAT transakcje wykonywane przez biuro podróży

REKLAMA

Biuro podróży korzysta ze szczególnej procedury rozliczania VAT od marży (art. 119). Czy zawarcie umowy cywilnej (zlecenia), dotyczącej np. opieki pilota, będzie przy obliczaniu marży zaliczone do usług obcych (opodatkowane marżą), czy też do usług własnych (opodatkowane na zasadach ogólnych)? Jak ustalić podstawę opodatkowania?
RADA
Nabycie usług pilota, na podstawie umowy zlecenia, należy zaliczyć do usług własnych. Podstawą opodatkowania jest kwota, jaką Czytelnik ponosi z tytułu zatrudnienia pilota, czyli kwota brutto.

UZASADNIENIE
W przypadku usług turystyki podstawą opodatkowania jest kwota marży, pomniejszona o kwotę podatku należnego. Określona w tym przepisie reguła ma charakter szczególny wobec generalnej zasady ustalania podstawy opodatkowania od kwoty należnej od nabywcy (art. 29 ustawy). Jednakże art. 119 ustawy o VAT ma zastosowanie wyłącznie do określonej grupy podatników spełniających warunki określone w tym przepisie. Możliwość zastosowania szczególnego trybu ustalania podstawy opodatkowania istnieje bowiem tylko wówczas, gdy spełnione zostaną łącznie następujące warunki:
podatnik świadczący usługi turystyczne ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Polski,
• działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek,
• przy świadczeniu usług nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty,
• prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.
Należy przy tym zauważyć, że podmiot prowadzący działalność turystyczną nie powinien być opodatkowany w ten szczególny sposób, jeśli usługi zakupione od podmiotów trzecich mają wyłącznie charakter pomocniczy w stosunku do usług własnych. Ponadto, jeżeli pośrednik turystyczny w ramach usługi turystycznej, oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, wykonuje również pewne świadczenia we własnym zakresie (czyli tak zwane „usługi własne”), obowiązany jest on do odrębnego ustalenia podstawy opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.
W razie więc wykonywania przez biuro podróży obok pośrednictwa także usług własnych (niebędących jednakże zasadniczą częścią świadczonych usług), biuro jest zobowiązane do prowadzenia ewidencji dokumentującej wykonywane czynności. W ewidencji należy rozróżnić, jaka część należności przypada na usługi własne oraz jaka część dotyczy usług, które zostały nabyte bezpośrednio dla korzyści turysty.

Przykład
Podatnik jest właścicielem nieruchomości mogącej stanowić zakwaterowanie dla turystów. Udostępnienie tej nieruchomości turystom będzie w takim wypadku usługą własną podatnika, inne natomiast usługi, wykonywane faktycznie przez podmioty trzecie, takie jak zapewnienie wyżywienia, ochrony i transportu, będą tylko usługami pomocniczymi w stosunku do usług własnych podatnika i nie będą powodowały obowiązku zastosowania art. 119 ustawy o VAT. Dzieje się tak dlatego, że usługa zakwaterowania jest świadczeniem zasadniczym, natomiast inne usługi nie mają tak dużego znaczenia, w związku z czym działanie podatnika nie powinno być uznane za działanie agenta turystycznego.

Przykład
Podatnik organizuje kolonie letnie dla dzieci. W tym celu pośredniczy w wynajęciu odpowiedniego ośrodka wypoczynkowego, w zapewnieniu wyżywienia, w zorganizowaniu właściwego programu kolonii, przy czym nabywa wszystkie te usług we własnym imieniu, jednakże na bezpośrednie potrzeby konkretnej kolonii dla dzieci organizowanej przez szkołę podstawową. Ponadto podatnik dokonuje transportu dzieci na kolonie własnym autobusem. W takim przypadku jedyną usługą własną podatnika jest transport autobusem. Jednak trudno powiedzieć, że taki transport jest świadczeniem zasadniczym. W związku z tym opodatkowanie świadczonych usług nastąpi w oparciu o art. 119 ustawy o VAT, a usługa transportowa zostanie odrębnie potraktowana jako usługa własna.

Odpowiadając na pytanie Czytelnika, należy stwierdzić, że usługa opieki pilota nad wycieczką powinna zostać uznana za usługę własną. Z pytania wynika bowiem, że pilot ten nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto jest zatrudniony przez Czytelnika na podstawie umowy zlecenia. Dlatego usługa ta nie będzie mogła być uznana za opodatkowaną marżą usługę nabywaną dla bezpośredniej korzyści turysty. Będzie natomiast musiała być zakwalifikowana jako usługa własna, wykonana przez biuro podróży Czytelnika. Należy ją opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Do obliczeń należy przyjąć kwotę, jaką Czytelnik ponosi z tytułu zatrudnienia pilota, czyli kwotę brutto.
Na takim samym stanowisku stanął Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku w wyjaśnieniu z 23 lipca 2004 r. (PI/005-863/04/CIP/01).

• art. 119 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Marcin Sikora
doradca podatkowy w Kancelarii Prawno-Podatkowej Sikora i Wspólnicy spółka komandytowa
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA