REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy rozliczać w VAT transakcje wykonywane przez biuro podróży

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Biuro podróży korzysta ze szczególnej procedury rozliczania VAT od marży (art. 119). Czy zawarcie umowy cywilnej (zlecenia), dotyczącej np. opieki pilota, będzie przy obliczaniu marży zaliczone do usług obcych (opodatkowane marżą), czy też do usług własnych (opodatkowane na zasadach ogólnych)? Jak ustalić podstawę opodatkowania?
RADA
Nabycie usług pilota, na podstawie umowy zlecenia, należy zaliczyć do usług własnych. Podstawą opodatkowania jest kwota, jaką Czytelnik ponosi z tytułu zatrudnienia pilota, czyli kwota brutto.

UZASADNIENIE
W przypadku usług turystyki podstawą opodatkowania jest kwota marży, pomniejszona o kwotę podatku należnego. Określona w tym przepisie reguła ma charakter szczególny wobec generalnej zasady ustalania podstawy opodatkowania od kwoty należnej od nabywcy (art. 29 ustawy). Jednakże art. 119 ustawy o VAT ma zastosowanie wyłącznie do określonej grupy podatników spełniających warunki określone w tym przepisie. Możliwość zastosowania szczególnego trybu ustalania podstawy opodatkowania istnieje bowiem tylko wówczas, gdy spełnione zostaną łącznie następujące warunki:
podatnik świadczący usługi turystyczne ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Polski,
• działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek,
• przy świadczeniu usług nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty,
• prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.
Należy przy tym zauważyć, że podmiot prowadzący działalność turystyczną nie powinien być opodatkowany w ten szczególny sposób, jeśli usługi zakupione od podmiotów trzecich mają wyłącznie charakter pomocniczy w stosunku do usług własnych. Ponadto, jeżeli pośrednik turystyczny w ramach usługi turystycznej, oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, wykonuje również pewne świadczenia we własnym zakresie (czyli tak zwane „usługi własne”), obowiązany jest on do odrębnego ustalenia podstawy opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.
W razie więc wykonywania przez biuro podróży obok pośrednictwa także usług własnych (niebędących jednakże zasadniczą częścią świadczonych usług), biuro jest zobowiązane do prowadzenia ewidencji dokumentującej wykonywane czynności. W ewidencji należy rozróżnić, jaka część należności przypada na usługi własne oraz jaka część dotyczy usług, które zostały nabyte bezpośrednio dla korzyści turysty.

Przykład
Podatnik jest właścicielem nieruchomości mogącej stanowić zakwaterowanie dla turystów. Udostępnienie tej nieruchomości turystom będzie w takim wypadku usługą własną podatnika, inne natomiast usługi, wykonywane faktycznie przez podmioty trzecie, takie jak zapewnienie wyżywienia, ochrony i transportu, będą tylko usługami pomocniczymi w stosunku do usług własnych podatnika i nie będą powodowały obowiązku zastosowania art. 119 ustawy o VAT. Dzieje się tak dlatego, że usługa zakwaterowania jest świadczeniem zasadniczym, natomiast inne usługi nie mają tak dużego znaczenia, w związku z czym działanie podatnika nie powinno być uznane za działanie agenta turystycznego.

Przykład
Podatnik organizuje kolonie letnie dla dzieci. W tym celu pośredniczy w wynajęciu odpowiedniego ośrodka wypoczynkowego, w zapewnieniu wyżywienia, w zorganizowaniu właściwego programu kolonii, przy czym nabywa wszystkie te usług we własnym imieniu, jednakże na bezpośrednie potrzeby konkretnej kolonii dla dzieci organizowanej przez szkołę podstawową. Ponadto podatnik dokonuje transportu dzieci na kolonie własnym autobusem. W takim przypadku jedyną usługą własną podatnika jest transport autobusem. Jednak trudno powiedzieć, że taki transport jest świadczeniem zasadniczym. W związku z tym opodatkowanie świadczonych usług nastąpi w oparciu o art. 119 ustawy o VAT, a usługa transportowa zostanie odrębnie potraktowana jako usługa własna.

Odpowiadając na pytanie Czytelnika, należy stwierdzić, że usługa opieki pilota nad wycieczką powinna zostać uznana za usługę własną. Z pytania wynika bowiem, że pilot ten nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto jest zatrudniony przez Czytelnika na podstawie umowy zlecenia. Dlatego usługa ta nie będzie mogła być uznana za opodatkowaną marżą usługę nabywaną dla bezpośredniej korzyści turysty. Będzie natomiast musiała być zakwalifikowana jako usługa własna, wykonana przez biuro podróży Czytelnika. Należy ją opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Do obliczeń należy przyjąć kwotę, jaką Czytelnik ponosi z tytułu zatrudnienia pilota, czyli kwotę brutto.
Na takim samym stanowisku stanął Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku w wyjaśnieniu z 23 lipca 2004 r. (PI/005-863/04/CIP/01).

• art. 119 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Marcin Sikora
doradca podatkowy w Kancelarii Prawno-Podatkowej Sikora i Wspólnicy spółka komandytowa
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT. Limit 10 tys. zł miesięcznie w przepisie epizodycznym i nowy limit zwolnienia podmiotowego w 2026 r.

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA