REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy korzystanie z darmowych programów komputerowych stanowi import usług elektronicznych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę działalność polegającą m.in. na tworzeniu stron internetowych. Użytkuję darmowe, powszechnie dostępne oprogramowania znajdujące się w Internecie na zagranicznych i polskich stronach internetowych. Korzystam również z CD-ROM stanowiących dodatki do gazet komputerowych. Czy muszę naliczać VAT z tytułu importu usług?
RADA
Za bezpłatne korzystanie z programów komputerowych pobieranych ze stron internetowych nie będzie Pan zobowiązany rozliczyć VAT od importu usług. Również korzystanie z programu komputerowego zamieszczonego na płycie dołączonej do gazety nie powoduje obowiązku rozliczenia VAT od importu usług.

UZASADNIENIE
Aby odpowiedzieć na pytanie, na początku należy sklasyfikować nabywane przez Pana usługi. W przypadku korzystania z programu komputerowego przez Internet mamy do czynienia z usługami elektronicznymi. Za usługi elektroniczne według definicji, którą potwierdza również obowiązujące od 1 lipca br. rozporządzenie UE, uznaje się usługi:
• świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
• których świadczenie jest zautomatyzowane,
• które wymagają niewielkiego udziału człowieka,
• których wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
Jednocześnie wśród przykładowych usług elektronicznych, gdy są świadczone za pomocą Internetu lub innej sieci, są wymieniane ogólne produkty w formie cyfrowej łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami i nowszymi wersjami oprogramowania. Oznacza to, że nabycie programu komputerowego za pomocą Internetu stanowi nabycie usługi elektronicznej.
Gdy program na stronie internetowej udostępnia podatnik mający siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności w Polsce, to nie ciążą na Panu żadne obowiązki w zakresie rozliczeń tego podatku.
Inaczej jest, gdy program jest udostępniany przez podmiot mający siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności poza terytorium Polski; wówczas należy rozstrzygnąć, czy mamy do czynienia z importem usług, a tym samym obowiązkiem rozliczenia VAT. Jako podatnik VAT będziemy zobowiązani do rozliczenia VAT od importu usług elektronicznych, w przypadku gdy:
• świadczący usługę nie posiada siedziby, miejsca prowadzenia działalności lub zamieszkania w Polsce,
• miejscem świadczenia usługi według przepisów ustawy jest Polska (miejscem świadczenia usług elektronicznych jest kraj, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności; czyli w naszym przypadku będzie to Polska).
W takich przypadkach będzie Pan zobowiązany do rozliczenia VAT od importu usług. W praktyce jednak, jeżeli czynność ta jest nieodpłatna, nie będzie możliwości rozliczenia VAT od importu usługi. Jeżeli weźmiemy pod uwagę art. 29 ust. 17 ustawy (który określa, co stanowi obrót z tytułu importu usług), dojdziemy do wniosku, że nieodpłatne nabycie usługi nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu. Obrót z tytułu importu usług stanowi bowiem kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić. Ponieważ usługobiorca nie ponosi żadnych wydatków, nie będzie obrotu podlegającego opodatkowaniu VAT.
Nie będzie Pan również zobowiązany do naliczania VAT za korzystanie z programu komputerowego zamieszczonego na płycie CD. W tym przypadku VAT rozliczył już sprzedawca towaru. Zakup gazety z dołączoną do niego płytą stanowi bowiem nabycie towaru, a nie usługi. Potwierdza to również rozporządzenie UE, które wyłączyło płyty CD z katalogu usług elektronicznych.
W przypadku gdy gazeta jest nabyta w innym kraju, będzie Pan zobowiązany do rozliczenia VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu towarów.

• art. 2 pkt 26, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 29 ust. 17 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 11 ust. 2 pkt a, art. 12 ust. 3 pkt a rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – treść rozporządzenia została opublikowana w dodatku „PARAGRAFY księgowego” do Mk nr 12/2006 – „VAT 2006”

Joanna Dmowska
ekspert w zakresie podatku VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wdrażamy KSeF, czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

REKLAMA

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

REKLAMA