REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy korzystanie z darmowych programów komputerowych stanowi import usług elektronicznych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę działalność polegającą m.in. na tworzeniu stron internetowych. Użytkuję darmowe, powszechnie dostępne oprogramowania znajdujące się w Internecie na zagranicznych i polskich stronach internetowych. Korzystam również z CD-ROM stanowiących dodatki do gazet komputerowych. Czy muszę naliczać VAT z tytułu importu usług?
RADA
Za bezpłatne korzystanie z programów komputerowych pobieranych ze stron internetowych nie będzie Pan zobowiązany rozliczyć VAT od importu usług. Również korzystanie z programu komputerowego zamieszczonego na płycie dołączonej do gazety nie powoduje obowiązku rozliczenia VAT od importu usług.

UZASADNIENIE
Aby odpowiedzieć na pytanie, na początku należy sklasyfikować nabywane przez Pana usługi. W przypadku korzystania z programu komputerowego przez Internet mamy do czynienia z usługami elektronicznymi. Za usługi elektroniczne według definicji, którą potwierdza również obowiązujące od 1 lipca br. rozporządzenie UE, uznaje się usługi:
• świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
• których świadczenie jest zautomatyzowane,
• które wymagają niewielkiego udziału człowieka,
• których wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
Jednocześnie wśród przykładowych usług elektronicznych, gdy są świadczone za pomocą Internetu lub innej sieci, są wymieniane ogólne produkty w formie cyfrowej łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami i nowszymi wersjami oprogramowania. Oznacza to, że nabycie programu komputerowego za pomocą Internetu stanowi nabycie usługi elektronicznej.
Gdy program na stronie internetowej udostępnia podatnik mający siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności w Polsce, to nie ciążą na Panu żadne obowiązki w zakresie rozliczeń tego podatku.
Inaczej jest, gdy program jest udostępniany przez podmiot mający siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności poza terytorium Polski; wówczas należy rozstrzygnąć, czy mamy do czynienia z importem usług, a tym samym obowiązkiem rozliczenia VAT. Jako podatnik VAT będziemy zobowiązani do rozliczenia VAT od importu usług elektronicznych, w przypadku gdy:
• świadczący usługę nie posiada siedziby, miejsca prowadzenia działalności lub zamieszkania w Polsce,
• miejscem świadczenia usługi według przepisów ustawy jest Polska (miejscem świadczenia usług elektronicznych jest kraj, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności; czyli w naszym przypadku będzie to Polska).
W takich przypadkach będzie Pan zobowiązany do rozliczenia VAT od importu usług. W praktyce jednak, jeżeli czynność ta jest nieodpłatna, nie będzie możliwości rozliczenia VAT od importu usługi. Jeżeli weźmiemy pod uwagę art. 29 ust. 17 ustawy (który określa, co stanowi obrót z tytułu importu usług), dojdziemy do wniosku, że nieodpłatne nabycie usługi nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu. Obrót z tytułu importu usług stanowi bowiem kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić. Ponieważ usługobiorca nie ponosi żadnych wydatków, nie będzie obrotu podlegającego opodatkowaniu VAT.
Nie będzie Pan również zobowiązany do naliczania VAT za korzystanie z programu komputerowego zamieszczonego na płycie CD. W tym przypadku VAT rozliczył już sprzedawca towaru. Zakup gazety z dołączoną do niego płytą stanowi bowiem nabycie towaru, a nie usługi. Potwierdza to również rozporządzenie UE, które wyłączyło płyty CD z katalogu usług elektronicznych.
W przypadku gdy gazeta jest nabyta w innym kraju, będzie Pan zobowiązany do rozliczenia VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu towarów.

• art. 2 pkt 26, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 29 ust. 17 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 11 ust. 2 pkt a, art. 12 ust. 3 pkt a rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – treść rozporządzenia została opublikowana w dodatku „PARAGRAFY księgowego” do Mk nr 12/2006 – „VAT 2006”

Joanna Dmowska
ekspert w zakresie podatku VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

REKLAMA

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA