REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy korzystanie z darmowych programów komputerowych stanowi import usług elektronicznych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę działalność polegającą m.in. na tworzeniu stron internetowych. Użytkuję darmowe, powszechnie dostępne oprogramowania znajdujące się w Internecie na zagranicznych i polskich stronach internetowych. Korzystam również z CD-ROM stanowiących dodatki do gazet komputerowych. Czy muszę naliczać VAT z tytułu importu usług?
RADA
Za bezpłatne korzystanie z programów komputerowych pobieranych ze stron internetowych nie będzie Pan zobowiązany rozliczyć VAT od importu usług. Również korzystanie z programu komputerowego zamieszczonego na płycie dołączonej do gazety nie powoduje obowiązku rozliczenia VAT od importu usług.

UZASADNIENIE
Aby odpowiedzieć na pytanie, na początku należy sklasyfikować nabywane przez Pana usługi. W przypadku korzystania z programu komputerowego przez Internet mamy do czynienia z usługami elektronicznymi. Za usługi elektroniczne według definicji, którą potwierdza również obowiązujące od 1 lipca br. rozporządzenie UE, uznaje się usługi:
• świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
• których świadczenie jest zautomatyzowane,
• które wymagają niewielkiego udziału człowieka,
• których wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
Jednocześnie wśród przykładowych usług elektronicznych, gdy są świadczone za pomocą Internetu lub innej sieci, są wymieniane ogólne produkty w formie cyfrowej łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami i nowszymi wersjami oprogramowania. Oznacza to, że nabycie programu komputerowego za pomocą Internetu stanowi nabycie usługi elektronicznej.
Gdy program na stronie internetowej udostępnia podatnik mający siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności w Polsce, to nie ciążą na Panu żadne obowiązki w zakresie rozliczeń tego podatku.
Inaczej jest, gdy program jest udostępniany przez podmiot mający siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności poza terytorium Polski; wówczas należy rozstrzygnąć, czy mamy do czynienia z importem usług, a tym samym obowiązkiem rozliczenia VAT. Jako podatnik VAT będziemy zobowiązani do rozliczenia VAT od importu usług elektronicznych, w przypadku gdy:
• świadczący usługę nie posiada siedziby, miejsca prowadzenia działalności lub zamieszkania w Polsce,
• miejscem świadczenia usługi według przepisów ustawy jest Polska (miejscem świadczenia usług elektronicznych jest kraj, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności; czyli w naszym przypadku będzie to Polska).
W takich przypadkach będzie Pan zobowiązany do rozliczenia VAT od importu usług. W praktyce jednak, jeżeli czynność ta jest nieodpłatna, nie będzie możliwości rozliczenia VAT od importu usługi. Jeżeli weźmiemy pod uwagę art. 29 ust. 17 ustawy (który określa, co stanowi obrót z tytułu importu usług), dojdziemy do wniosku, że nieodpłatne nabycie usługi nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu. Obrót z tytułu importu usług stanowi bowiem kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić. Ponieważ usługobiorca nie ponosi żadnych wydatków, nie będzie obrotu podlegającego opodatkowaniu VAT.
Nie będzie Pan również zobowiązany do naliczania VAT za korzystanie z programu komputerowego zamieszczonego na płycie CD. W tym przypadku VAT rozliczył już sprzedawca towaru. Zakup gazety z dołączoną do niego płytą stanowi bowiem nabycie towaru, a nie usługi. Potwierdza to również rozporządzenie UE, które wyłączyło płyty CD z katalogu usług elektronicznych.
W przypadku gdy gazeta jest nabyta w innym kraju, będzie Pan zobowiązany do rozliczenia VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu towarów.

• art. 2 pkt 26, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 29 ust. 17 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 11 ust. 2 pkt a, art. 12 ust. 3 pkt a rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – treść rozporządzenia została opublikowana w dodatku „PARAGRAFY księgowego” do Mk nr 12/2006 – „VAT 2006”

Joanna Dmowska
ekspert w zakresie podatku VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA