REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć umorzenie odsetek od pożyczki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy w przypadku umorzenia w 2006 r. odsetek od kredytu kredytobiorca będzie zobowiązany do zapłacenia podatku od nieodpłatnych świadczeń? Odsetki zostały umorzone z uwagi na trudną sytuację kredytobiorcy.
RADA
W przypadku umorzenia odsetek od kredytu lub pożyczki większość urzędów i izb skarbowych uznaje, że nie powstaje u dłużnika przychód z nieodpłatnych świadczeń. Inaczej jest, gdy pożyczka od samego początku była nieoprocentowana. W tym przypadku brak odsetek powoduje powstanie przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Z uwagi na sprzeczne interpretacje przez organy podatkowe przepisów dotyczących umarzania odsetek warto wystąpić do urzędu skarbowego z prośbą o interpretację przepisów.

UZASADNIENIE
Należy odróżnić umorzenie odsetek osobie nieprowadzącej działalności gospodarczej od umorzenia odsetek przedsiębiorcy.

Umorzenie odsetek osobie nieprowadzącej działalności gospodarczej
Organy podatkowe uznają, że umorzenie odsetek osobie fizycznej, która nie jest przedsiębiorcą, oznacza, że nie wystąpi nieodpłatne świadczenie. Nie trzeba w takiej sytuacji wystawiać PIT-8C. Osoba, której umorzono odsetki, nie jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego. Takie stanowisko 6 marca 2006 r. zajął, przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku (sygn. BI/4117- -0003/06). Odpowiadał on na pytanie spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. SKOK po przeprowadzonej procedurze windykacyjnej umarza niektóre odsetki od udzielonych pożyczek lub kredytów oraz koszty ich windykacji (np. z uwagi na zbyt niskie kwoty zadłużenia, podpisanie ugody z dłużnikiem). Fakt umorzenia przez płatnika odsetek SKOK uznał za podatkowo obojętny dla dłużnika. Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził: (....) umorzone odsetki i koszty windykacji kredytu nie stanowią jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego dla kredytobiorcy (którym w rozpatrywanym przypadku jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej), a jedynie zmniejszają lub likwidują zobowiązanie pieniężne wobec kredytodawcy. Skutkiem takiej sytuacji jest wystąpienie po stronie dłużnika określonej korzyści. (...) orzecznictwo NSA potwierdza, że z tego, iż dłużnik nie wywiązuje się ze swojego zobowiązania, nie można wyciągnąć wniosku, iż fakt ten stanowi równocześnie nieodpłatne świadczenie wierzyciela na rzecz dłużnika. Aby mówić o otrzymaniu świadczenia przez świadczeniobiorcę, świadczeniodawca musi wyrazić pozytywną wolę świadczenia, tzn. że chce przekazać nieodpłatnie świadczenie na rzecz świadczeniobiorcy; działanie polegające na przekazaniu świadczenia nie może być bezwolne. Przeciwny pogląd – prowadziłby do wniosku, że każde nie tylko umorzone czy przedawnione, ale również nieterminowe regulowanie zobowiązania podlega opodatkowaniu jako nieodpłatne świadczenie wierzyciela na rzecz dłużnika. W świetle powyższego (...) należy uznać, iż korzyści, jakie osiąga dłużnik z tytułu umorzenia odsetek od kredytu (pożyczki) oraz kosztów jego windykacji, są podatkowo obojętne, nie stanowią bowiem dla niego realnego przysporzenia majątkowego.
Przykładem odmiennego stanowiska od przytoczonego jest pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań Grunwald z 30 maja 2005 r. (sygn. AD-III/415-13/2005):(...) w związku z zawarciem przez Podatniczkę Umowy Ugody – Przystąpienia do Długu i tym samym przejęcie zobowiązań syna, umorzone odsetki stanowią dla Podatniczki przychód z nieodpłatnego świadczenia. Przychód ten powstał w momencie umorzenia odsetek. Zatem bank prawidłowo wystawił informację PIT-8C o uzyskanym przychodzie z innych źródeł.

Umorzenie odsetek przedsiębiorcy
Również w odniesieniu do przedsiębiorców, którym umorzono odsetki, organy podatkowe i sądy z reguły zajmują korzystne stanowisko. Przykładem może być orzeczenie z 14 listopada 2002 r. (sygn. I SA/Gd 14/2000). Wyrok sądu oparty był na spostrzeżeniu, że u osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą przychód i koszt z tytułu odsetek od takich zobowiązań jak pożyczka ma charakter kasowy. Oznacza to, że pożyczkodawca osiąga przychód w momencie otrzymania odsetek, a kosztem uzyskania przychodu u dłużnika są tylko odsetki faktycznie zapłacone. Dlatego sąd uznał, że z uwagi na brak możliwości uwzględnienia w kosztach należnych odsetek nielogiczne byłoby uznawać za przychód umorzone odsetki od zobowiązań.
Warto wiedzieć, że organy podatkowe zupełnie inaczej traktują udzielenie pożyczki, która od samego początku miała nieodpłatny charakter. Tu nakazują obliczać podatek od nieodpłatnych świadczeń. Takie stanowisko zajął w tej sprawie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dąbrowie Górniczej z 19 kwietnia 2006 r. (sygn. US PDII 406/1/33314/2005): (...) przychodami jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (...). W przypadku otrzymania nieoprocentowanej pożyczki – co do zasady – u pożyczkobiorcy powstaje przychód w postaci nieodpłatnych świadczeń, wyrażony wysokością odsetek, jakie pożyczkobiorca musiałby zapłacić na rynku.

• art. 11 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Wojciech Grabiec
przedsiębiorca, ekspert od systemów zarządzania przedsiębiorstwami
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA