REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć umorzenie odsetek od pożyczki

REKLAMA

Czy w przypadku umorzenia w 2006 r. odsetek od kredytu kredytobiorca będzie zobowiązany do zapłacenia podatku od nieodpłatnych świadczeń? Odsetki zostały umorzone z uwagi na trudną sytuację kredytobiorcy.
RADA
W przypadku umorzenia odsetek od kredytu lub pożyczki większość urzędów i izb skarbowych uznaje, że nie powstaje u dłużnika przychód z nieodpłatnych świadczeń. Inaczej jest, gdy pożyczka od samego początku była nieoprocentowana. W tym przypadku brak odsetek powoduje powstanie przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Z uwagi na sprzeczne interpretacje przez organy podatkowe przepisów dotyczących umarzania odsetek warto wystąpić do urzędu skarbowego z prośbą o interpretację przepisów.

UZASADNIENIE
Należy odróżnić umorzenie odsetek osobie nieprowadzącej działalności gospodarczej od umorzenia odsetek przedsiębiorcy.

Umorzenie odsetek osobie nieprowadzącej działalności gospodarczej
Organy podatkowe uznają, że umorzenie odsetek osobie fizycznej, która nie jest przedsiębiorcą, oznacza, że nie wystąpi nieodpłatne świadczenie. Nie trzeba w takiej sytuacji wystawiać PIT-8C. Osoba, której umorzono odsetki, nie jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego. Takie stanowisko 6 marca 2006 r. zajął, przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku (sygn. BI/4117- -0003/06). Odpowiadał on na pytanie spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. SKOK po przeprowadzonej procedurze windykacyjnej umarza niektóre odsetki od udzielonych pożyczek lub kredytów oraz koszty ich windykacji (np. z uwagi na zbyt niskie kwoty zadłużenia, podpisanie ugody z dłużnikiem). Fakt umorzenia przez płatnika odsetek SKOK uznał za podatkowo obojętny dla dłużnika. Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził: (....) umorzone odsetki i koszty windykacji kredytu nie stanowią jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego dla kredytobiorcy (którym w rozpatrywanym przypadku jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej), a jedynie zmniejszają lub likwidują zobowiązanie pieniężne wobec kredytodawcy. Skutkiem takiej sytuacji jest wystąpienie po stronie dłużnika określonej korzyści. (...) orzecznictwo NSA potwierdza, że z tego, iż dłużnik nie wywiązuje się ze swojego zobowiązania, nie można wyciągnąć wniosku, iż fakt ten stanowi równocześnie nieodpłatne świadczenie wierzyciela na rzecz dłużnika. Aby mówić o otrzymaniu świadczenia przez świadczeniobiorcę, świadczeniodawca musi wyrazić pozytywną wolę świadczenia, tzn. że chce przekazać nieodpłatnie świadczenie na rzecz świadczeniobiorcy; działanie polegające na przekazaniu świadczenia nie może być bezwolne. Przeciwny pogląd – prowadziłby do wniosku, że każde nie tylko umorzone czy przedawnione, ale również nieterminowe regulowanie zobowiązania podlega opodatkowaniu jako nieodpłatne świadczenie wierzyciela na rzecz dłużnika. W świetle powyższego (...) należy uznać, iż korzyści, jakie osiąga dłużnik z tytułu umorzenia odsetek od kredytu (pożyczki) oraz kosztów jego windykacji, są podatkowo obojętne, nie stanowią bowiem dla niego realnego przysporzenia majątkowego.
Przykładem odmiennego stanowiska od przytoczonego jest pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań Grunwald z 30 maja 2005 r. (sygn. AD-III/415-13/2005):(...) w związku z zawarciem przez Podatniczkę Umowy Ugody – Przystąpienia do Długu i tym samym przejęcie zobowiązań syna, umorzone odsetki stanowią dla Podatniczki przychód z nieodpłatnego świadczenia. Przychód ten powstał w momencie umorzenia odsetek. Zatem bank prawidłowo wystawił informację PIT-8C o uzyskanym przychodzie z innych źródeł.

Umorzenie odsetek przedsiębiorcy
Również w odniesieniu do przedsiębiorców, którym umorzono odsetki, organy podatkowe i sądy z reguły zajmują korzystne stanowisko. Przykładem może być orzeczenie z 14 listopada 2002 r. (sygn. I SA/Gd 14/2000). Wyrok sądu oparty był na spostrzeżeniu, że u osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą przychód i koszt z tytułu odsetek od takich zobowiązań jak pożyczka ma charakter kasowy. Oznacza to, że pożyczkodawca osiąga przychód w momencie otrzymania odsetek, a kosztem uzyskania przychodu u dłużnika są tylko odsetki faktycznie zapłacone. Dlatego sąd uznał, że z uwagi na brak możliwości uwzględnienia w kosztach należnych odsetek nielogiczne byłoby uznawać za przychód umorzone odsetki od zobowiązań.
Warto wiedzieć, że organy podatkowe zupełnie inaczej traktują udzielenie pożyczki, która od samego początku miała nieodpłatny charakter. Tu nakazują obliczać podatek od nieodpłatnych świadczeń. Takie stanowisko zajął w tej sprawie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dąbrowie Górniczej z 19 kwietnia 2006 r. (sygn. US PDII 406/1/33314/2005): (...) przychodami jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (...). W przypadku otrzymania nieoprocentowanej pożyczki – co do zasady – u pożyczkobiorcy powstaje przychód w postaci nieodpłatnych świadczeń, wyrażony wysokością odsetek, jakie pożyczkobiorca musiałby zapłacić na rynku.

• art. 11 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Wojciech Grabiec
przedsiębiorca, ekspert od systemów zarządzania przedsiębiorstwami
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA