REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy faktury, z których nie odliczono VAT, można ująć w bieżącej ewidencji zakupu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Termin do odliczenia VAT z faktury przypada na okres, w którym otrzymałem fakturę, lub na miesiąc następny. Co w takim razie z fakturą, którą otrzymałem np. 01/03/05 (data wystawienia/otrzymania), ale nie ująłem jej w ewidencji zakupu w marcu ani kwietniu (nie chcę robić korekt deklaracji VAT-7)?
Czy mogę ująć ją w ewidencji zakupu za sierpień:
a) jako dokument bez prawa do odliczenia VAT (jak paliwo do samochodu osobowego)?
b) jako dokument dający prawo do odliczenia VAT, ale w kwocie brutto, jako zakupy zw. lub niepodlegające odliczeniu? Czy prawidłowe będzie ujęcie tej faktury w kpir, jako kosztu w kwocie brutto poza ewidencją zakupu VAT?

RADA
Podatek z faktur można odliczyć poprzez złożenie korekty deklaracji za marzec lub kwiecień. W przeciwnym przypadku nie należy ich wykazywać w ewidencji zakupu na potrzeby VAT. Wówczas nieprawidłowe jest ujęcie tych wydatków w kwocie brutto. Gdy z prawa do odliczenia nie skorzystamy dobrowolnie, to w kpir nie możemy ująć wydatku w kwocie brutto.

UZASADNIENIE
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług jest podstawowym prawem każdego podatnika VAT. Nie oznacza to, że musi Pan z niego korzystać. Przepisy określają zarówno szereg wymogów koniecznych do skorzystania z tego prawa, jak i ograniczenia przy korzystaniu z niego. Jednym z nich jest termin odliczenia podatku.
Na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ustawy o VAT prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powstaje w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w tym terminie, to może tego dokonać w deklaracji za okres następny. Odliczenie podatku jest zatem możliwe w przedziale czasowym dwu okresów rozliczeniowych następujących po sobie albo w tym, w którym otrzymano fakturę, lub w następnym. Trzeba jednocześnie spełnić warunek otrzymania towaru lub świadczenia.
Istnieje również możliwość późniejszego odliczenia podatku (art. 86 ust. 13 ustawy). Obniżenie kwoty podatku należnego w późniejszym terminie może nastąpić jedynie poprzez dokonanie korekty deklaracji za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia VAT, czyli za okres, w którym otrzymał Pan fakturę – albo za okres następny. Odliczenie podatku poprzez korektę deklaracji może być dokonywane przez okres 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do tego odliczenia.
WAŻNE!
Przez okres 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku naliczonego, podatnik może dokonać korekty deklaracji, aby z tego prawa skorzystać.
Odliczenia podatku w przedstawionej sytuacji może Pan dokonać wyłącznie poprzez złożenie korekty deklaracji za marzec lub kwiecień i ujęcie w nich faktur, których nie uwzględnił Pan w tym rozliczeniu. Wykazanie faktur w rejestrze zakupu za wrzesień jest nieprawidłowe. Przede wszystkim nie może Pan ich ująć jako dokumentów uprawniających do odliczenia podatku i zwiększyć o kwotę wykazanego w nich VAT kwoty podatku naliczonego za ten okres rozliczeniowy. Ujęcie ich w wartości brutto, jako zwolnionych z VAT lub niepodlegających opodatkowaniu, jest niezgodne z rzeczywistością, bezpodstawne i powodujące błędne zapisy w tej ewidencji.
Jeżeli nie chce Pan dokonać odliczenia podatku z przedmiotowych faktur poprzez korektę deklaracji, to nie powinien Pan ich ujmować w ogóle w ewidencji zakupu na potrzeby VAT ani w rozliczeniu za marzec lub kwiecień – a tym bardziej za wrzesień. Należy pamiętać, że dobrowolna rezygnacja z prawa do odliczenia nie uprawnia do wykazania wydatków w kpir w wartości brutto.
Na takim samym stanowisku stoją organy podatkowe: „W oce- nie organu podatkowego użyty w powołanym wyżej przepisie zwrot »nie przysługuje« oznacza wyłącznie brak uprawnienia wynikający z ustawy o podatku od towarów i usług, a nie sytuację, w której prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego podatnik posiadał, lecz z tego prawa nie skorzystał” (pismo z 5 stycznia 2006 r. Urzędu Skarbowego w Legnicy nr US-PS-I/415/1/52/05).
Odnośnie natomiast do faktur dokumentujących zakup paliwa: w obecnym stanie prawnym nie ma już obowiązku wykazywania zarówno w deklaracji VAT, jak i w ewidencji zakupu kwoty podatku naliczonego od paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, która nie podlega odliczeniu od podatku należnego. Nowy wzór deklaracji VAT nie przewiduje już takiego wymogu.

• art. 86 ust. 10 pkt 1, ust. 11 i 13, art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami a optymalizacja kosztów PFRON – case study i obliczenia dla pracodawcy. Ile można zaoszczędzić?

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn 2025: likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA