REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy faktury, z których nie odliczono VAT, można ująć w bieżącej ewidencji zakupu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Termin do odliczenia VAT z faktury przypada na okres, w którym otrzymałem fakturę, lub na miesiąc następny. Co w takim razie z fakturą, którą otrzymałem np. 01/03/05 (data wystawienia/otrzymania), ale nie ująłem jej w ewidencji zakupu w marcu ani kwietniu (nie chcę robić korekt deklaracji VAT-7)?
Czy mogę ująć ją w ewidencji zakupu za sierpień:
a) jako dokument bez prawa do odliczenia VAT (jak paliwo do samochodu osobowego)?
b) jako dokument dający prawo do odliczenia VAT, ale w kwocie brutto, jako zakupy zw. lub niepodlegające odliczeniu? Czy prawidłowe będzie ujęcie tej faktury w kpir, jako kosztu w kwocie brutto poza ewidencją zakupu VAT?

RADA
Podatek z faktur można odliczyć poprzez złożenie korekty deklaracji za marzec lub kwiecień. W przeciwnym przypadku nie należy ich wykazywać w ewidencji zakupu na potrzeby VAT. Wówczas nieprawidłowe jest ujęcie tych wydatków w kwocie brutto. Gdy z prawa do odliczenia nie skorzystamy dobrowolnie, to w kpir nie możemy ująć wydatku w kwocie brutto.

UZASADNIENIE
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług jest podstawowym prawem każdego podatnika VAT. Nie oznacza to, że musi Pan z niego korzystać. Przepisy określają zarówno szereg wymogów koniecznych do skorzystania z tego prawa, jak i ograniczenia przy korzystaniu z niego. Jednym z nich jest termin odliczenia podatku.
Na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ustawy o VAT prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powstaje w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w tym terminie, to może tego dokonać w deklaracji za okres następny. Odliczenie podatku jest zatem możliwe w przedziale czasowym dwu okresów rozliczeniowych następujących po sobie albo w tym, w którym otrzymano fakturę, lub w następnym. Trzeba jednocześnie spełnić warunek otrzymania towaru lub świadczenia.
Istnieje również możliwość późniejszego odliczenia podatku (art. 86 ust. 13 ustawy). Obniżenie kwoty podatku należnego w późniejszym terminie może nastąpić jedynie poprzez dokonanie korekty deklaracji za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia VAT, czyli za okres, w którym otrzymał Pan fakturę – albo za okres następny. Odliczenie podatku poprzez korektę deklaracji może być dokonywane przez okres 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do tego odliczenia.
WAŻNE!
Przez okres 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku naliczonego, podatnik może dokonać korekty deklaracji, aby z tego prawa skorzystać.
Odliczenia podatku w przedstawionej sytuacji może Pan dokonać wyłącznie poprzez złożenie korekty deklaracji za marzec lub kwiecień i ujęcie w nich faktur, których nie uwzględnił Pan w tym rozliczeniu. Wykazanie faktur w rejestrze zakupu za wrzesień jest nieprawidłowe. Przede wszystkim nie może Pan ich ująć jako dokumentów uprawniających do odliczenia podatku i zwiększyć o kwotę wykazanego w nich VAT kwoty podatku naliczonego za ten okres rozliczeniowy. Ujęcie ich w wartości brutto, jako zwolnionych z VAT lub niepodlegających opodatkowaniu, jest niezgodne z rzeczywistością, bezpodstawne i powodujące błędne zapisy w tej ewidencji.
Jeżeli nie chce Pan dokonać odliczenia podatku z przedmiotowych faktur poprzez korektę deklaracji, to nie powinien Pan ich ujmować w ogóle w ewidencji zakupu na potrzeby VAT ani w rozliczeniu za marzec lub kwiecień – a tym bardziej za wrzesień. Należy pamiętać, że dobrowolna rezygnacja z prawa do odliczenia nie uprawnia do wykazania wydatków w kpir w wartości brutto.
Na takim samym stanowisku stoją organy podatkowe: „W oce- nie organu podatkowego użyty w powołanym wyżej przepisie zwrot »nie przysługuje« oznacza wyłącznie brak uprawnienia wynikający z ustawy o podatku od towarów i usług, a nie sytuację, w której prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego podatnik posiadał, lecz z tego prawa nie skorzystał” (pismo z 5 stycznia 2006 r. Urzędu Skarbowego w Legnicy nr US-PS-I/415/1/52/05).
Odnośnie natomiast do faktur dokumentujących zakup paliwa: w obecnym stanie prawnym nie ma już obowiązku wykazywania zarówno w deklaracji VAT, jak i w ewidencji zakupu kwoty podatku naliczonego od paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, która nie podlega odliczeniu od podatku należnego. Nowy wzór deklaracji VAT nie przewiduje już takiego wymogu.

• art. 86 ust. 10 pkt 1, ust. 11 i 13, art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA