REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy faktury, z których nie odliczono VAT, można ująć w bieżącej ewidencji zakupu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Termin do odliczenia VAT z faktury przypada na okres, w którym otrzymałem fakturę, lub na miesiąc następny. Co w takim razie z fakturą, którą otrzymałem np. 01/03/05 (data wystawienia/otrzymania), ale nie ująłem jej w ewidencji zakupu w marcu ani kwietniu (nie chcę robić korekt deklaracji VAT-7)?
Czy mogę ująć ją w ewidencji zakupu za sierpień:
a) jako dokument bez prawa do odliczenia VAT (jak paliwo do samochodu osobowego)?
b) jako dokument dający prawo do odliczenia VAT, ale w kwocie brutto, jako zakupy zw. lub niepodlegające odliczeniu? Czy prawidłowe będzie ujęcie tej faktury w kpir, jako kosztu w kwocie brutto poza ewidencją zakupu VAT?

RADA
Podatek z faktur można odliczyć poprzez złożenie korekty deklaracji za marzec lub kwiecień. W przeciwnym przypadku nie należy ich wykazywać w ewidencji zakupu na potrzeby VAT. Wówczas nieprawidłowe jest ujęcie tych wydatków w kwocie brutto. Gdy z prawa do odliczenia nie skorzystamy dobrowolnie, to w kpir nie możemy ująć wydatku w kwocie brutto.

UZASADNIENIE
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług jest podstawowym prawem każdego podatnika VAT. Nie oznacza to, że musi Pan z niego korzystać. Przepisy określają zarówno szereg wymogów koniecznych do skorzystania z tego prawa, jak i ograniczenia przy korzystaniu z niego. Jednym z nich jest termin odliczenia podatku.
Na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ustawy o VAT prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powstaje w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w tym terminie, to może tego dokonać w deklaracji za okres następny. Odliczenie podatku jest zatem możliwe w przedziale czasowym dwu okresów rozliczeniowych następujących po sobie albo w tym, w którym otrzymano fakturę, lub w następnym. Trzeba jednocześnie spełnić warunek otrzymania towaru lub świadczenia.
Istnieje również możliwość późniejszego odliczenia podatku (art. 86 ust. 13 ustawy). Obniżenie kwoty podatku należnego w późniejszym terminie może nastąpić jedynie poprzez dokonanie korekty deklaracji za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia VAT, czyli za okres, w którym otrzymał Pan fakturę – albo za okres następny. Odliczenie podatku poprzez korektę deklaracji może być dokonywane przez okres 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do tego odliczenia.
WAŻNE!
Przez okres 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku naliczonego, podatnik może dokonać korekty deklaracji, aby z tego prawa skorzystać.
Odliczenia podatku w przedstawionej sytuacji może Pan dokonać wyłącznie poprzez złożenie korekty deklaracji za marzec lub kwiecień i ujęcie w nich faktur, których nie uwzględnił Pan w tym rozliczeniu. Wykazanie faktur w rejestrze zakupu za wrzesień jest nieprawidłowe. Przede wszystkim nie może Pan ich ująć jako dokumentów uprawniających do odliczenia podatku i zwiększyć o kwotę wykazanego w nich VAT kwoty podatku naliczonego za ten okres rozliczeniowy. Ujęcie ich w wartości brutto, jako zwolnionych z VAT lub niepodlegających opodatkowaniu, jest niezgodne z rzeczywistością, bezpodstawne i powodujące błędne zapisy w tej ewidencji.
Jeżeli nie chce Pan dokonać odliczenia podatku z przedmiotowych faktur poprzez korektę deklaracji, to nie powinien Pan ich ujmować w ogóle w ewidencji zakupu na potrzeby VAT ani w rozliczeniu za marzec lub kwiecień – a tym bardziej za wrzesień. Należy pamiętać, że dobrowolna rezygnacja z prawa do odliczenia nie uprawnia do wykazania wydatków w kpir w wartości brutto.
Na takim samym stanowisku stoją organy podatkowe: „W oce- nie organu podatkowego użyty w powołanym wyżej przepisie zwrot »nie przysługuje« oznacza wyłącznie brak uprawnienia wynikający z ustawy o podatku od towarów i usług, a nie sytuację, w której prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego podatnik posiadał, lecz z tego prawa nie skorzystał” (pismo z 5 stycznia 2006 r. Urzędu Skarbowego w Legnicy nr US-PS-I/415/1/52/05).
Odnośnie natomiast do faktur dokumentujących zakup paliwa: w obecnym stanie prawnym nie ma już obowiązku wykazywania zarówno w deklaracji VAT, jak i w ewidencji zakupu kwoty podatku naliczonego od paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, która nie podlega odliczeniu od podatku należnego. Nowy wzór deklaracji VAT nie przewiduje już takiego wymogu.

• art. 86 ust. 10 pkt 1, ust. 11 i 13, art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA