REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować grunt nabyty w drodze zasiedzenia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza spółka nabyła grunt przez zasiedzenie. W jaki sposób wprowadzić ten grunt do ksiąg rachunkowych i czy możemy sami ustalić jego wartość? Czy rodzi to jakieś konsekwencje podatkowe?
RADA
Aby można było stwierdzić zasiedzenie nieruchomości, konieczne jest spełnienie dwóch przesłanek: upływ czasu – 20 lub 30 lat oraz fakt samoistnego posiadania. Nabycie gruntu przez zasiedzenie jest przychodem dla spółki, opodatkowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych. Również według ustawy o rachunkowości jest to przychód. Ponieważ grunty nie podlegają amortyzacji, księgujemy je bezpośrednio jako pozostałe przychody operacyjne. Spółka może sama wycenić grunty, określając wartość początkową na podstawie wartości rynkowej podobnych nieruchomości.

UZASADNIENIE
Problematyka dotycząca zasiedzenia została uregulowana w Kodeksie cywilnym. Zasiedzenie jest prawnie usankcjonowanym sposobem nabycia nieruchomości. Zgodnie z przepisami kodeksu posiadacz samoistny nieruchomości, niebędący jej właścicielem nabywa własność:
• jeżeli posiada nieruchomość w dobrej wierze nieprzerwanie od 20 lat,
• jeżeli uzyskał posiadanie w złej wierze – po 30 latach.
Konieczne jest spełnienie warunku samoistnego posiadania – co oznacza, że użytkownik nieruchomości musi korzystać z niej jak właściciel i czuć się jak właściciel.
Dzień objęcia nieruchomości jest datą początkową, od której rozpoczyna się bieg zasiedzenia. Zasiedzieć można praktycznie każdą nieruchomość: grunty, budynki, lokale i to bez względu na to, kto był dotychczasowym właścicielem. Po nowelizacji kodeksu możliwe jest także zasiedzenie nieruchomości państwowych.
Aby zasiedzenie nieruchomości było zgodne z prawem, należy stwierdzić, czy nie doszło do przerwania biegu zasiedzenia. Bieg zasiedzenia przerywa:
• każda czynność przed sądem lub innym organem powołanym do rozpoznawania spraw lub egzekwowania roszczeń danego rodzaju albo przed sądem polubownym, przedsięwzięta bezpośrednio w celu dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia,
• uznanie roszczenia przez osobę, przeciwko której roszczenie przysługuje,
• wszczęcie mediacji.
Nie wszystkie działania podjęte przez prawowitego właściciela skutkują liczeniem na nowo biegu przedawnienia. W pierwszym przypadku bieg zasiedzenia należy, zgodnie z art. 124 § 1 Kodeksu cywilnego, liczyć na nowo. W drugim i trzecim przypadku przedawnienie nie biegnie na nowo, dopóki postępowania te nie zostaną zakończone. Zasiadający jest uznawany w tych przypadkach za posiadacza w złej wierze, co skutkuje dłuższym, trzydziestoletnim okresem, jaki musi upłynąć od dnia objęcia nieruchomości.
Roszczenie stwierdzone prawomocnym orzeczeniem sądu lub innego organu powołanego do rozpoznawania spraw danego rodzaju albo orzeczeniem sądu polubownego, jak również roszczenie stwierdzone ugodą zawartą przed sądem (również przed sądem polubownym) albo ugodą zawartą przed mediatorem i zatwierdzoną przez sąd – przedawnia się z upływem 10 lat, chociażby termin przedawnienia roszczeń tego rodzaju był krótszy.
Zasiedzenie nie stanowi czynności prawnej. Musi być ono potwierdzone w nieprocesowym trybie. Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania cywilnego sąd rejonowy miejsca położenia nieruchomości stwierdza, na wniosek zainteresowanego, zasiedzenie w obecności dotychczasowego właściciela lub jego następców prawnych, wskazanych przez wnioskodawców. Po uzyskaniu postanowienia potwierdzającego fakt zasiedzenia i po jego uprawomocnieniu właściciel może dysponować nieruchomością.
Stwierdzenie faktu zasiedzenia rodzi określone skutki podatkowe dla spółki. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodem jest również wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń. Z tego zapisu wynika jednoznacznie, że wartość nieruchomości nabytej przez zasiedzenie należy traktować jako wartość nieodpłatnie otrzymanej rzeczy.
Moment powstania zobowiązania podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych został określony w art. 21 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania, a nie z momentem uprawomocnienia się wyroku.
Grunty nabyte przez zasiedzenie stanowią środek trwały. Wartość początkową otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw – w tym środków trwałych – określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
UWAGA!
Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych grunty nie podlegają amortyzacji.
Z chwilą nabycia gruntu przez zasiedzenie spółka musi zaewidencjonować nieruchomość w swoich księgach.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


•  art. 123–125, art. 172–176 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1438
•  art. 609–610 ustawy z 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego – Dz.U. Nr 43, poz. 296; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 104, poz. 711
•  art. 12 ust. 1 pkt 2, art. 12 ust. 5, art. 14, art. 16g ust. 12 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
•  art. 21 § 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708
•  art. 31 ust. 2 ustawy z 9 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252

Maryla Piotrowska
księgowa z licencją MF
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA