REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Według jakiej wartości ująć środek trwały w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zakupiliśmy środek trwały po niskiej cenie. Według wyceny rzeczoznawcy jego wartość jest dużo wyższa. Czy jako spółka z o.o. możemy ująć w księgach zakupiony środek trwały w wartości według wyceny rzeczoznawcy i dokonywać odpisów amortyzacyjnych od tej wartości, czy też należy ująć ten składnik według ceny zakupu wynikającej z faktury? Jak prawidłowo zaksięgować wycenę?

RADA
Nabyty środek trwały należy ująć w księgach według wartości początkowej. Wartość tę stanowi cena zakupu wynikająca z faktury dostawcy powiększona o wszelkie koszty związane z nabyciem środka trwałego. Tym samym będzie to cena, jaką spółka jest zobowiązana zapłacić dostawcy, pomniejszona o podlegający odliczeniu podatek VAT – jeśli spółka ma prawo do odliczenia tego podatku. Cena nabycia może być pomniejszona o rabaty i inne zmniejszenia, a powiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem składnika majątku i przystosowaniem go do stanu zdatnego do użytkowania. Od tak ustalonej wartości początkowej należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych przy uwzględnieniu okresu ekonomicznej użyteczności środka trwałego. Nie występuje możliwość dostosowania wartości zakupionego środka trwałego do wartości rynkowej ustalonej w wycenie sporządzonej przez rzeczoznawcę.

UZASADNIENIE
Przepisy ustawy o rachunkowości przewidują, że poszczególne składniki aktywów i pasywów wycenia się stosując rzeczywiście zapłacone za ich nabycie ceny, z zachowaniem zasady ostrożności. W omawianym przypadku jednostka powinna ująć w księgach rachunkowych zakupiony środek trwały w cenie, jaką zapłaciła sprzedającemu. W praktyce gospodarczej bardzo często dochodzi do sytuacji, gdy cena sprzedaży odbiega od ceny rynkowej. Zazwyczaj wynika to z konieczności uzyskania przez sprzedającego środków pieniężnych w krótkim czasie, czego konsekwencją jest m.in. obniżenie ceny sprzedaży przedmiotu transakcji.
Cena nabycia, która stanowi podstawę wyceny wartości początkowej nabytego środka trwałego, obejmuje kwotę należną sprzedającemu, bez podlegającego odliczeniu podatku VAT i podatku akcyzowego. W przypadku importu cena ta zostaje powiększona o obciążenia o charakterze publicznoprawnym. Cenę nabycia powiększamy o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem zakupionego środka trwałego do stanu zdatnego do użytkowania, a więc koszty:
• transportu,
• wyceny rzeczoznawcy,
• ubezpieczenia w drodze,
• załadunku,
• wyładunku itp.
Obniżenie ceny następuje w wyniku uzyskania rabatów, opustów i innych podobnych zmniejszeń ceny.
Zarówno wartość początkowa środka trwałego, jak i jego dotychczasowe umorzenie mogą być aktualizowane, jeśli taką możliwość dają odrębne przepisy.
Zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi jednostka może dokonywać odpisów aktualizujących, ale wyłącznie na podstawie odrębnie wydanych przez Ministra Finansów rozporządzeń – ostatnio miało to miejsce w Polsce w 1995 r. Celem odpisów aktualizujących jest dostosowanie wartości środków trwałych do ich wartości rynkowych. Jednak w Polsce aktualizacja taka ma na celu dostosowanie (podwyższenie) wartości posiadanych przez przedsiębiorstwa środków trwałych do zmian ich wartości rynkowych wynikających z procesów inflacyjnych. Ponieważ przepisy podatkowe nie przewidują aktualizacji wyceny środków trwałych, w związku z tym jednostka nie może dokonać samodzielnego podwyższenia ich wartości. Nie ma więc możliwości dostosowania wartości wykazanej w księgach rachunkowych do wartości wynikającej z wyceny rzeczoznawcy.
Powstałą różnicę w wartości netto środka trwałego odnosimy na konto „Kapitał z aktualizacji wyceny”.
Jeżeli uprzednio zaktualizowany środek trwały zostaje sprzedany lub zlikwidowany, konto „Kapitał z aktualizacji wyceny” zostaje zmniejszone o zaksięgowaną różnicę z aktualizacji wyceny. Różnicę tę przenosimy na „Kapitał zapasowy” lub inne konto o podobnym charakterze.
MSR
Możliwość przeszacowania wartości daje natomiast Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 16, który dopuszcza w podejściu alternatywnym wycenę środków trwałych jednostki na dzień bilansowy według wartości godziwej i odnoszenie skutków takiej wyceny na kapitał z aktualizacji wyceny lub jako koszty lub przychody danego okresu – w zależności od kierunku zmian wartości godziwej. Przepisy standardów międzynarodowych można stosować w Polsce tylko w przypadku braku uregulowań w krajowych przepisach, co w danej sytuacji nie ma miejsca. Nie dotyczy to jednostek, które zostały zobligowane do stosowania wytycznych MSR i MSSF.
UWAGA!
Ustalona wskutek aktualizacji wyceny nowa wartość księgowa netto środka trwałego nie może być wyższa od jego wartości godziwej, której odpisanie w przewidywanym okresie jego dalszego używania jest ekonomicznie uzasadnione.

Przykład
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

•  art. 31 ust. 3 i 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
•  art. 15 ust. 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Aleksandra Szewieczek
ekspert w zakresie rachunkowości, pracownik naukowy Akademii Ekonomicznej w Katowicach
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA