REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Według jakiej wartości ująć środek trwały w księgach rachunkowych

REKLAMA

Zakupiliśmy środek trwały po niskiej cenie. Według wyceny rzeczoznawcy jego wartość jest dużo wyższa. Czy jako spółka z o.o. możemy ująć w księgach zakupiony środek trwały w wartości według wyceny rzeczoznawcy i dokonywać odpisów amortyzacyjnych od tej wartości, czy też należy ująć ten składnik według ceny zakupu wynikającej z faktury? Jak prawidłowo zaksięgować wycenę?

RADA
Nabyty środek trwały należy ująć w księgach według wartości początkowej. Wartość tę stanowi cena zakupu wynikająca z faktury dostawcy powiększona o wszelkie koszty związane z nabyciem środka trwałego. Tym samym będzie to cena, jaką spółka jest zobowiązana zapłacić dostawcy, pomniejszona o podlegający odliczeniu podatek VAT – jeśli spółka ma prawo do odliczenia tego podatku. Cena nabycia może być pomniejszona o rabaty i inne zmniejszenia, a powiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem składnika majątku i przystosowaniem go do stanu zdatnego do użytkowania. Od tak ustalonej wartości początkowej należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych przy uwzględnieniu okresu ekonomicznej użyteczności środka trwałego. Nie występuje możliwość dostosowania wartości zakupionego środka trwałego do wartości rynkowej ustalonej w wycenie sporządzonej przez rzeczoznawcę.

UZASADNIENIE
Przepisy ustawy o rachunkowości przewidują, że poszczególne składniki aktywów i pasywów wycenia się stosując rzeczywiście zapłacone za ich nabycie ceny, z zachowaniem zasady ostrożności. W omawianym przypadku jednostka powinna ująć w księgach rachunkowych zakupiony środek trwały w cenie, jaką zapłaciła sprzedającemu. W praktyce gospodarczej bardzo często dochodzi do sytuacji, gdy cena sprzedaży odbiega od ceny rynkowej. Zazwyczaj wynika to z konieczności uzyskania przez sprzedającego środków pieniężnych w krótkim czasie, czego konsekwencją jest m.in. obniżenie ceny sprzedaży przedmiotu transakcji.
Cena nabycia, która stanowi podstawę wyceny wartości początkowej nabytego środka trwałego, obejmuje kwotę należną sprzedającemu, bez podlegającego odliczeniu podatku VAT i podatku akcyzowego. W przypadku importu cena ta zostaje powiększona o obciążenia o charakterze publicznoprawnym. Cenę nabycia powiększamy o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem zakupionego środka trwałego do stanu zdatnego do użytkowania, a więc koszty:
• transportu,
• wyceny rzeczoznawcy,
• ubezpieczenia w drodze,
• załadunku,
• wyładunku itp.
Obniżenie ceny następuje w wyniku uzyskania rabatów, opustów i innych podobnych zmniejszeń ceny.
Zarówno wartość początkowa środka trwałego, jak i jego dotychczasowe umorzenie mogą być aktualizowane, jeśli taką możliwość dają odrębne przepisy.
Zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi jednostka może dokonywać odpisów aktualizujących, ale wyłącznie na podstawie odrębnie wydanych przez Ministra Finansów rozporządzeń – ostatnio miało to miejsce w Polsce w 1995 r. Celem odpisów aktualizujących jest dostosowanie wartości środków trwałych do ich wartości rynkowych. Jednak w Polsce aktualizacja taka ma na celu dostosowanie (podwyższenie) wartości posiadanych przez przedsiębiorstwa środków trwałych do zmian ich wartości rynkowych wynikających z procesów inflacyjnych. Ponieważ przepisy podatkowe nie przewidują aktualizacji wyceny środków trwałych, w związku z tym jednostka nie może dokonać samodzielnego podwyższenia ich wartości. Nie ma więc możliwości dostosowania wartości wykazanej w księgach rachunkowych do wartości wynikającej z wyceny rzeczoznawcy.
Powstałą różnicę w wartości netto środka trwałego odnosimy na konto „Kapitał z aktualizacji wyceny”.
Jeżeli uprzednio zaktualizowany środek trwały zostaje sprzedany lub zlikwidowany, konto „Kapitał z aktualizacji wyceny” zostaje zmniejszone o zaksięgowaną różnicę z aktualizacji wyceny. Różnicę tę przenosimy na „Kapitał zapasowy” lub inne konto o podobnym charakterze.
MSR
Możliwość przeszacowania wartości daje natomiast Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 16, który dopuszcza w podejściu alternatywnym wycenę środków trwałych jednostki na dzień bilansowy według wartości godziwej i odnoszenie skutków takiej wyceny na kapitał z aktualizacji wyceny lub jako koszty lub przychody danego okresu – w zależności od kierunku zmian wartości godziwej. Przepisy standardów międzynarodowych można stosować w Polsce tylko w przypadku braku uregulowań w krajowych przepisach, co w danej sytuacji nie ma miejsca. Nie dotyczy to jednostek, które zostały zobligowane do stosowania wytycznych MSR i MSSF.
UWAGA!
Ustalona wskutek aktualizacji wyceny nowa wartość księgowa netto środka trwałego nie może być wyższa od jego wartości godziwej, której odpisanie w przewidywanym okresie jego dalszego używania jest ekonomicznie uzasadnione.

Przykład
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

•  art. 31 ust. 3 i 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
•  art. 15 ust. 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Aleksandra Szewieczek
ekspert w zakresie rachunkowości, pracownik naukowy Akademii Ekonomicznej w Katowicach
Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA