REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć podatek od dostawy leków w przypadku ich refundowania przez NFZ

REKLAMA

Proszę o wyjaśnienie momentu rozliczenia podatku VAT z tytułu otrzymania refundacji za leki. Obowiązek podatkowy z tytułu refundacji powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. Jak mam więc opodatkować otrzymaną refundację z NFZ, skoro leki w aptece są opodatkowane różnymi stawkami VAT? Czy należy każdą otrzymaną refundację rozpisać na poszczególne leki i odpowiednie stawki? Byłoby to prawie niewykonalne przy dużej ilości sprzedawanego towaru, częściowo refundowanego przez NFZ. Czy oznaczałoby to, że w momencie sprzedaży leku obowiązek podatkowy powstałby tylko od tej części należności za lek, którą płaci klient? Do dziś naliczam VAT od całości sprzedaży w danym dniu. Czy postępuję słusznie?
Przedstawione postępowanie jest nieprawidłowe. Obowiązek podatkowy w przypadku dostawy refundowanych leków powstaje dwukrotnie – w momencie sprzedaży leków (w części, jaką płaci klient) i w momencie uznania refundacji na rachunku bankowym podatnika (w części, jaka jest refundowana). Jednocześnie należy uznać, iż nie ma potrzeby, aby kwoty refundacji przyporządkowywać konkretnym dostawom leków. Wystarczające jest, aby podatnik potrafił „podzielić” dotację na związaną z dostawami leków opodatkowanych konkretnymi stawkami podatku.
 
Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług (art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). W przypadku refundacji za leki nie ulega wątpliwości, że są one związane z dostawą leków, a tym samym stanowią dotacje zwiększające obrót podatnika. Moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku takich dotacji określa art. 19 ust. 21 ustawy. Stanowi on, iż obowiązek ten powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika (w przypadku zaliczki obowiązek podatkowy powstaje częściowo).
Wprowadzając tę zasadę ustawodawca spowodował, iż w przypadku wykonywania czynności objętych dotacjami (refundacjami itp.) obowiązek podatkowy powstaje niejako dwukrotnie – w momencie wydania towarów w ramach ich dostawy (w części nieobjętej dotacją, refundacją itp.) oraz w związku z uznaniem dotacji (refundacji itp.) na rachunku podatnika (w części objętej tą dotacją, refundacją itp.). Innymi słowy, jak Państwo zauważyli w pytaniu, obowiązek podatkowy w przypadku refundacji za leki powstaje z chwilą nabycia leku tylko w tej części, którą płaci klient. W pozostałej części powstaje dopiero w momencie otrzymania refundacji. Jednocześnie nie ulega wątpliwości, iż dotacja podlega „opodatkowaniu” według tej samej stawki co czynność, której dotyczy.
W związku z tym sposób rozliczania przez Państwa podatku należy uznać za nieprawidłowy. Niestety, ustawodawca wprowadzając powyższą zasadę nie podał szczególnych przepisów pozwalających na przyporządkowanie otrzymanych dotacji konkretnym dostawom. Tym niemniej należy uznać, iż nie ma takiej konieczności. Wystarczające jest, aby podatnik otrzymując dotację potrafił określić, w jakiej części dotacja ta jest związana z dostawami leków opodatkowanych określonymi stawkami (potrafił „podzielić” dotację na związaną z dostawami leków opodatkowanych konkretnymi stawkami podatku).
• art. 19 ust. 21 oraz art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

REKLAMA

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

REKLAMA