REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć podatek od dostawy leków w przypadku ich refundowania przez NFZ

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Proszę o wyjaśnienie momentu rozliczenia podatku VAT z tytułu otrzymania refundacji za leki. Obowiązek podatkowy z tytułu refundacji powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. Jak mam więc opodatkować otrzymaną refundację z NFZ, skoro leki w aptece są opodatkowane różnymi stawkami VAT? Czy należy każdą otrzymaną refundację rozpisać na poszczególne leki i odpowiednie stawki? Byłoby to prawie niewykonalne przy dużej ilości sprzedawanego towaru, częściowo refundowanego przez NFZ. Czy oznaczałoby to, że w momencie sprzedaży leku obowiązek podatkowy powstałby tylko od tej części należności za lek, którą płaci klient? Do dziś naliczam VAT od całości sprzedaży w danym dniu. Czy postępuję słusznie?
Przedstawione postępowanie jest nieprawidłowe. Obowiązek podatkowy w przypadku dostawy refundowanych leków powstaje dwukrotnie – w momencie sprzedaży leków (w części, jaką płaci klient) i w momencie uznania refundacji na rachunku bankowym podatnika (w części, jaka jest refundowana). Jednocześnie należy uznać, iż nie ma potrzeby, aby kwoty refundacji przyporządkowywać konkretnym dostawom leków. Wystarczające jest, aby podatnik potrafił „podzielić” dotację na związaną z dostawami leków opodatkowanych konkretnymi stawkami podatku.
 
Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług (art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). W przypadku refundacji za leki nie ulega wątpliwości, że są one związane z dostawą leków, a tym samym stanowią dotacje zwiększające obrót podatnika. Moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku takich dotacji określa art. 19 ust. 21 ustawy. Stanowi on, iż obowiązek ten powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika (w przypadku zaliczki obowiązek podatkowy powstaje częściowo).
Wprowadzając tę zasadę ustawodawca spowodował, iż w przypadku wykonywania czynności objętych dotacjami (refundacjami itp.) obowiązek podatkowy powstaje niejako dwukrotnie – w momencie wydania towarów w ramach ich dostawy (w części nieobjętej dotacją, refundacją itp.) oraz w związku z uznaniem dotacji (refundacji itp.) na rachunku podatnika (w części objętej tą dotacją, refundacją itp.). Innymi słowy, jak Państwo zauważyli w pytaniu, obowiązek podatkowy w przypadku refundacji za leki powstaje z chwilą nabycia leku tylko w tej części, którą płaci klient. W pozostałej części powstaje dopiero w momencie otrzymania refundacji. Jednocześnie nie ulega wątpliwości, iż dotacja podlega „opodatkowaniu” według tej samej stawki co czynność, której dotyczy.
W związku z tym sposób rozliczania przez Państwa podatku należy uznać za nieprawidłowy. Niestety, ustawodawca wprowadzając powyższą zasadę nie podał szczególnych przepisów pozwalających na przyporządkowanie otrzymanych dotacji konkretnym dostawom. Tym niemniej należy uznać, iż nie ma takiej konieczności. Wystarczające jest, aby podatnik otrzymując dotację potrafił określić, w jakiej części dotacja ta jest związana z dostawami leków opodatkowanych określonymi stawkami (potrafił „podzielić” dotację na związaną z dostawami leków opodatkowanych konkretnymi stawkami podatku).
• art. 19 ust. 21 oraz art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najniższa krajowa 2026 - jest oficjalna propozycja rządu D. Tuska

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

REKLAMA

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

REKLAMA

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

REKLAMA