REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć podatek od dostawy leków w przypadku ich refundowania przez NFZ

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Proszę o wyjaśnienie momentu rozliczenia podatku VAT z tytułu otrzymania refundacji za leki. Obowiązek podatkowy z tytułu refundacji powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. Jak mam więc opodatkować otrzymaną refundację z NFZ, skoro leki w aptece są opodatkowane różnymi stawkami VAT? Czy należy każdą otrzymaną refundację rozpisać na poszczególne leki i odpowiednie stawki? Byłoby to prawie niewykonalne przy dużej ilości sprzedawanego towaru, częściowo refundowanego przez NFZ. Czy oznaczałoby to, że w momencie sprzedaży leku obowiązek podatkowy powstałby tylko od tej części należności za lek, którą płaci klient? Do dziś naliczam VAT od całości sprzedaży w danym dniu. Czy postępuję słusznie?
Przedstawione postępowanie jest nieprawidłowe. Obowiązek podatkowy w przypadku dostawy refundowanych leków powstaje dwukrotnie – w momencie sprzedaży leków (w części, jaką płaci klient) i w momencie uznania refundacji na rachunku bankowym podatnika (w części, jaka jest refundowana). Jednocześnie należy uznać, iż nie ma potrzeby, aby kwoty refundacji przyporządkowywać konkretnym dostawom leków. Wystarczające jest, aby podatnik potrafił „podzielić” dotację na związaną z dostawami leków opodatkowanych konkretnymi stawkami podatku.
 
Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług (art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). W przypadku refundacji za leki nie ulega wątpliwości, że są one związane z dostawą leków, a tym samym stanowią dotacje zwiększające obrót podatnika. Moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku takich dotacji określa art. 19 ust. 21 ustawy. Stanowi on, iż obowiązek ten powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika (w przypadku zaliczki obowiązek podatkowy powstaje częściowo).
Wprowadzając tę zasadę ustawodawca spowodował, iż w przypadku wykonywania czynności objętych dotacjami (refundacjami itp.) obowiązek podatkowy powstaje niejako dwukrotnie – w momencie wydania towarów w ramach ich dostawy (w części nieobjętej dotacją, refundacją itp.) oraz w związku z uznaniem dotacji (refundacji itp.) na rachunku podatnika (w części objętej tą dotacją, refundacją itp.). Innymi słowy, jak Państwo zauważyli w pytaniu, obowiązek podatkowy w przypadku refundacji za leki powstaje z chwilą nabycia leku tylko w tej części, którą płaci klient. W pozostałej części powstaje dopiero w momencie otrzymania refundacji. Jednocześnie nie ulega wątpliwości, iż dotacja podlega „opodatkowaniu” według tej samej stawki co czynność, której dotyczy.
W związku z tym sposób rozliczania przez Państwa podatku należy uznać za nieprawidłowy. Niestety, ustawodawca wprowadzając powyższą zasadę nie podał szczególnych przepisów pozwalających na przyporządkowanie otrzymanych dotacji konkretnym dostawom. Tym niemniej należy uznać, iż nie ma takiej konieczności. Wystarczające jest, aby podatnik otrzymując dotację potrafił określić, w jakiej części dotacja ta jest związana z dostawami leków opodatkowanych określonymi stawkami (potrafił „podzielić” dotację na związaną z dostawami leków opodatkowanych konkretnymi stawkami podatku).
• art. 19 ust. 21 oraz art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wdrażamy KSeF, czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

REKLAMA

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

REKLAMA