REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób rozliczyć przeniesienie na klienta kosztów nabycia znaków opłaty skarbowej oraz zapłaconych opłat manipulacyjnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma zakupuje znaki opłaty skarbowej oraz otrzymuje z urzędu celnego dokumenty (np. K-103) wykazujące opłaty manipulacyjne. Nabywcą tych czynności jest agencja celna, natomiast koszt powinien być przeniesiony na klienta. W związku z tym koszty te refakturujemy (faktura VAT) na klienta. Refakturujemy, to znaczy nie dodajemy własnej marży. Firma jest spółką prawa handlowego (spółka z o.o.) i nie jest organem administracji państwowej. Jest podatnikiem VAT. Mamy więc następujące pytania:
1) Jaka powinna być stawka VAT i podstawa prawna zastosowania ewentualnych stawek obniżonych dla czynności na refakturze:
  a) sprzedaż znaków skarbowych,
  b) opłaty manipulacyjne urzędu celnego (K-103)?
2) Jaka powinna być stawka VAT i podstawa prawna zastosowania ewentualnych stawek obniżonych dla czynności na fakturze, w której doliczyliśmy dodatkową własną marżę:
  a) sprzedaż znaków skarbowych,
  b) opłaty manipulacyjne Urzędu Celnego (K-103)?
 
Dostawa znaków skarbowych jest, co do zasady, zwolniona od podatku. Nie dotyczy to jednak przypadków, gdy dostawa ta następuje za cenę inną niż wartość nominalna znaków skarbowych. Odsprzedaż opłaty manipulacyjnej, jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu VAT, nie może być dokumentowana fakturą.
 
Od VAT zwolniona jest dostawa za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu (art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług). Z przepisu tego wynika, że jeżeli:
• dostawa znaków skarbowych następuje za cenę nominalną – dostawa ta jest zwolniona od podatku,
• dostawa znaków skarbowych następuje za cenę inną (najczęściej wyższą) niż nominalna – dostawa nie korzysta ze zwolnienia, a w konsekwencji opodatkowana jest stawką 22%.
Oznacza to, że tylko odsprzedaż znaków skarbowych po cenie nominalnej uprawnia Państwa do zastosowania na wystawianych fakturach (refakturach) zwolnienia od podatku. Odsprzedaż po cenie innej niż nominalna rodzi konieczność wystawienia faktury ze stawką 22% (podstawą opodatkowania jest cena odsprzedaży znaku skarbowego).
Jednocześnie należy zauważyć, iż nie jest wykluczone wystawienie refaktury dokumentującej odsprzedaż znaków skarbowych po cenie nominalnej oraz wystawienie drugiej faktury, która dokumentuje usługę pośrednictwa. Usługa taka jest opodatkowana stawką 22% (podstawą opodatkowania jest marża pobierana przez Państwa).
Odnośnie do opłat manipulacyjnych należy wyjaśnić, iż nie ma możliwości wystawiania faktur (refaktur) dokumentujących ich ponoszenie. Poniesienie kosztów tych opłat, jak również przeniesienie tych kosztów na ostatecznego nabywcę nie stanowi bowiem czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Dlatego też obciążenie kosztami poniesionej opłaty manipulacyjnej powinno nastąpić w wyniku wystawienia klientowi noty obciążeniowej. Również w tym przypadku nie jest wykluczone potraktowanie działania Państwa firmy jako działalności pośrednika i wystawienie faktury dokumentującej tę usługę (opodatkowaniu podlega marża według stawki 22%).
• art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA