REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób rozliczyć przeniesienie na klienta kosztów nabycia znaków opłaty skarbowej oraz zapłaconych opłat manipulacyjnych

REKLAMA

Nasza firma zakupuje znaki opłaty skarbowej oraz otrzymuje z urzędu celnego dokumenty (np. K-103) wykazujące opłaty manipulacyjne. Nabywcą tych czynności jest agencja celna, natomiast koszt powinien być przeniesiony na klienta. W związku z tym koszty te refakturujemy (faktura VAT) na klienta. Refakturujemy, to znaczy nie dodajemy własnej marży. Firma jest spółką prawa handlowego (spółka z o.o.) i nie jest organem administracji państwowej. Jest podatnikiem VAT. Mamy więc następujące pytania:
1) Jaka powinna być stawka VAT i podstawa prawna zastosowania ewentualnych stawek obniżonych dla czynności na refakturze:
  a) sprzedaż znaków skarbowych,
  b) opłaty manipulacyjne urzędu celnego (K-103)?
2) Jaka powinna być stawka VAT i podstawa prawna zastosowania ewentualnych stawek obniżonych dla czynności na fakturze, w której doliczyliśmy dodatkową własną marżę:
  a) sprzedaż znaków skarbowych,
  b) opłaty manipulacyjne Urzędu Celnego (K-103)?
 
Dostawa znaków skarbowych jest, co do zasady, zwolniona od podatku. Nie dotyczy to jednak przypadków, gdy dostawa ta następuje za cenę inną niż wartość nominalna znaków skarbowych. Odsprzedaż opłaty manipulacyjnej, jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu VAT, nie może być dokumentowana fakturą.
 
Od VAT zwolniona jest dostawa za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu (art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług). Z przepisu tego wynika, że jeżeli:
• dostawa znaków skarbowych następuje za cenę nominalną – dostawa ta jest zwolniona od podatku,
• dostawa znaków skarbowych następuje za cenę inną (najczęściej wyższą) niż nominalna – dostawa nie korzysta ze zwolnienia, a w konsekwencji opodatkowana jest stawką 22%.
Oznacza to, że tylko odsprzedaż znaków skarbowych po cenie nominalnej uprawnia Państwa do zastosowania na wystawianych fakturach (refakturach) zwolnienia od podatku. Odsprzedaż po cenie innej niż nominalna rodzi konieczność wystawienia faktury ze stawką 22% (podstawą opodatkowania jest cena odsprzedaży znaku skarbowego).
Jednocześnie należy zauważyć, iż nie jest wykluczone wystawienie refaktury dokumentującej odsprzedaż znaków skarbowych po cenie nominalnej oraz wystawienie drugiej faktury, która dokumentuje usługę pośrednictwa. Usługa taka jest opodatkowana stawką 22% (podstawą opodatkowania jest marża pobierana przez Państwa).
Odnośnie do opłat manipulacyjnych należy wyjaśnić, iż nie ma możliwości wystawiania faktur (refaktur) dokumentujących ich ponoszenie. Poniesienie kosztów tych opłat, jak również przeniesienie tych kosztów na ostatecznego nabywcę nie stanowi bowiem czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Dlatego też obciążenie kosztami poniesionej opłaty manipulacyjnej powinno nastąpić w wyniku wystawienia klientowi noty obciążeniowej. Również w tym przypadku nie jest wykluczone potraktowanie działania Państwa firmy jako działalności pośrednika i wystawienie faktury dokumentującej tę usługę (opodatkowaniu podlega marża według stawki 22%).
• art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

REKLAMA

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

REKLAMA