REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka jest procedura zwrotu VAT niemieckiego

REKLAMA

Proszę o wyjaśnienie, jak powinno się rozliczyć następujące zdarzenie gospodarcze pod względem VAT i w PKPiR oraz czy podatnik będzie mógł i w jakiej formie wystąpić o zwrot VAT niemieckiego.
Zarejestrowany podatnik VAT UE (polski), na potrzeby swojej działalności usługowej, dokonał 19 sierpnia 2004 r. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i otrzymał fakturę (materiał do wykonywanych usług i zakup narzędzia) od podatnika VAT UE z Niemiec (DE XXXXXXXXX). Wartość netto materiału do usług to 630,00 euro, wartość narzędzia to 36,82 euro. VAT niemiecki naliczony 16% – 106,69 euro. Podatnik rozliczył to nabycie towarów fakturą wewnętrzną na dzień 31 sierpnia 2004 r.
 
Postępowanie podatnika jest prawidłowe. Posiadając fakturę wystawioną przez dostawcę z Niemiec z datą 19 sierpnia 2004 r. należało ją opodatkować w rozliczeniu za sierpień 2004 r. Faktura wewnętrzna mogła być wystawiona z datą operacji gospodarczej, czyli 19 sierpnia 2004 r. lub ostatniego miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy. Otrzymanie faktury zakupu w cenie brutto wraz z naliczonym podatkiem w wysokości powyżej 100 euro pozwala o ubieganie się o zwrot podatku w Niemczech.
 
Za miejsce świadczenia w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów, zgodnie z art. 25 ustawy o VAT, uznaje się terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.
Ewidencja podatku VAT w Polsce
Zgodnie z przywołaną wcześniej zasadniczą regułą nabycie towaru przez polską firmę od podatnika VAT UE z Niemiec powinno być opodatkowane w Polsce. Stosując tę regułę polski podatnik VAT UE powinien otrzymać fakturę z Niemiec bez VAT niemieckiego, gdyż opodatkowanie tej dostawy jest Polsce. Z tytułu otrzymania faktury od unijnego dostawcy na zakup towaru należy wystawić fakturę wewnętrzną oraz naliczyć podatek należny. Ta operacja jest dla nabywcy neutralna finansowo, ponieważ VAT należny jest jednocześnie podatkiem naliczonym podlegającym odliczeniu. Jednak ta reguła nie została zastosowana w transakcji omówionej w pytaniu, gdyż podatnik otrzymał fakturę z niemieckim podatkiem VAT, który podwyższył wartość faktury i jednocześnie podstawę opodatkowania.
Podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zgodnie z art. 31 ustawy o VAT, jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Podstawa ta obejmuje także:
• podatki, cła opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów,
• wydatki dodatkowe, takie jak: prowizja, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Wobec tego VAT naliczony w kwocie 106,69 euro podwyższa podstawę opodatkowania, powodując jednocześnie, że dostawa jest droższa.
Przykład
Zakupiono od podatnika VAT UE z Niemiec na podstawie faktury wystawionej 19 sierpnia 2004 r. materiał za 630,00 euro i narzędzia za 36,82 euro. VAT niemiecki wyniósł 106,69 euro.
Kurs NBP z 19 sierpnia 2004 r. wynosił: 1 euro – 4,4687 zł.
Podstawa opodatkowania wynosiła ogółem 773,51 euro × 4,4687 = = 3456,58 zł.
Wyliczenie VAT należnego: 3456,58 zł × 22% = 760,45 zł.
Podatek należny zadeklarowany w rejestrze sprzedaży w kwocie 760,45 zł należało wykazać, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4, w rejestrze zakupu VAT (jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów) także na kwotę 760,45 zł.
Reguła zawarta w przepisach ustawy VAT, mówiąca o podatkowaniu dostawy towaru w kraju dostawy, ma na celu uproszczenie obrotu gospodarczego. Przy otrzymaniu faktury z VAT niemieckim rodzi się pytanie o możliwości jego zwrotu. Obowiązkiem każdego państwa członkowskiego jest umożliwienie zwrotu podatku podatnikom nieposiadającym siedziby na jego terytorium, co zostało określone w przepisach VIII Dyrektywy (79/1072/EEC) oraz XIII Dyrektywy (86/560/EEC). Na podstawie tych dyrektyw oraz niemieckich uregulowań podatkowych można się ubiegać o zwrot VAT w kwocie 106,69 euro, wynikającej z faktury na zakup materiałów i narzędzi. Takie samo prawo mają podmioty zagraniczne w Polsce, co zostało uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom.
Zwrot podatku VAT w Niemczech
Niemiecka ustawa o VAT (Umsatzsteuergesetz) w § 18 ust. 9 uprawnia podmioty zarejestrowane w krajach Unii do ubiegania się o zwrot podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Aby polski podatnik mógł ubiegać się o zwrot niemieckiego VAT, musi spełniać następujące warunki:
• nie posiadać na terenie Niemiec siedziby, oddziału lub przedstawicielstwa,
• nie być zarejestrowany na terenie Niemiec jako płatnik podatku od towarów i usług,
• posiadać w Polsce siedzibę,
• być zarejestrowany w Polsce do celów VAT,
• posiadać oryginał rachunku lub dowód odprawy celnej,
• wartość brutto rachunku (dowodu odprawy celnej) musi wynosić co najmniej 100 euro,
• towary i usługi zakupione na terenie Niemiec wraz z zapłaconym podatkiem przy ich nabyciu są związane z działalnością gospodarczą podatnika w Polsce i zostały zakupione lub wykonane na potrzeby podmiotu zagranicznego niezarejestrowanego na terenie Niemiec dla celów VAT, zagraniczne firmy w Niemczech, które nie osiągają żadnych obrotów oraz te podmioty zagraniczne osiągające na terenie Niemiec obroty, które:
a) wykonują czynności zwolnione z podatku VAT na podstawie § 4 pkt 3 ustawy,
b) wystąpiły o przeprowadzenie postępowania w sprawie odliczenia VAT (umowy o dzieło, umowy jednorazowej dostawy itp. Abzugsverfahren),
c) złożyły wniosek o jednorazowe opodatkowanie (dotyczy to w szczególności zawodów wolnych, takich jak pisarz, dziennikarz, artysta i sportowiec, jak również działalności transportowej polegającej na okazyjnych przewozach osób, prowadzonej na terenie Niemiec przez zagraniczne podmioty za pomocą omnibusów, tzw. Beförderungeinzelbesteuerung, zgodnie z § 16 ust. 5 i § 18 ust. 5 UstG).
Wysokość zwrotu VAT regulują przepisy wykonawcze rozporządzenia do ustawy o VAT (Umsatzsteuerdurchführungsverordnung) w § 61 ust. 2.
Zwrot podatku uzależniony jest od okresu rozliczenia. Musi on obejmować co najmniej jeden kwartał, maksymalnie – jeden rok. Warto pamiętać, że okresy kwartalne wyrażone we wniosku muszą się zawierać w jednym roku kalendarzowym. Podatnikowi polskiemu przysługuje zwrot podatku od wnioskowania najniższej kwoty podatku, tj. zwrot podatku w kwocie 200 euro, jeżeli wnioskowany okres jest krótszy niż rok, oraz 25 euro, jeżeli dotyczy całego roku. Polskie podmioty nabyły także prawo do zwrotu VAT zapłaconego przy zakupie benzyny, oleju napędowego i gazu.
Z treści zadanego pytania wynika, że podatnik polski otrzymał rachunek na łączną kwotę z podatkiem naliczonym 773,51 euro. Ponieważ wartość ta jest wyższa od minimalnego progu 100 euro uprawniającego do zwrotu, to podatnik, przy zachowaniu wszystkich pozostałych wymienionych warunków, może ubiegać się o zwrot podatku zapłaconego przy tej dostawie. Wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie podatku VAT należy złożyć nie wcześniej niż za okres 3 następujących po sobie miesięcy. Występując o zwrot roczny podatku za 2004 r. należy pamiętać, że nieprzekraczalnym terminem jest 30 czerwca 2005 r. W prawie niemieckim, odmiennie do polskiego, o dacie faktycznego wpływu dokumentu decyduje data ich otrzymania przez urząd skarbowy.
Wniosek o zwrot VAT w Niemczech
Procedurę zwrotu VAT zapłaconego na terenie Niemiec wszczyna złożenie wniosku. Prawidłowo złożony wniosek musi spełniać następujące warunki:
• być wypełniony w języku niemieckim,
• zawierać dołączone oryginały rachunków lub innych dokumentów uznanych za ustawę,
• być złożony po upływie okresu rozliczeniowego, którego dotyczy,
• wnioskodawca wylicza kwotę żądanego zwrotu,
• minimalna wartość zwrotu za pełny rok kalendarzowy wynosi 25 euro, a za okres niedotyczący pełnego roku 200 euro,
• zawiera ponumerowane oraz wyszczególnione rachunki w sposób – daty wystawienia, rodzaj usługi lub towaru, wartość rachunku (brutto) oraz kwotę podatku VAT,
• został wypełniony pismem maszynowym lub ręcznie drukowanymi literami,
• wskazuje konta bankowe do realizacji zwrotu podatku lub osobę do tego uprawnioną,
• jest podpisany przez wnioskodawcę.
Do wniosku należy dołączyć poświadczenie danych o firmie – zarejestrowania w Polsce dla celów podatku od towarów i usług – wystawione przez urząd skarbowy, gdzie firma jest zarejestrowana. Należy pamiętać, że zaświadczenie jest ważne rok od wystawienia. Zaświadczenie musi być przetłumaczone na język niemiecki. Wypełniony wniosek należy złożyć w:
Bundesamt für Finanzen
Friedhofstrasse 1
53221 Bonn
tel 0049 228/ 4062436
dodatkowe informacje www.bff-online.de
Ewidencja w KPiR
Zaewidencjonowanie otrzymanej faktury w podatkowej księdze przychodów i rozchodów nie jest zależne od metody prowadzenia książki, tj. kasowej czy memoriałowej. Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych ewidencjonuje się w dacie ich otrzymania w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów według ceny zakupu. Podatnik nabywając towary wraz z fakturą z datą 19 sierpnia 2004 r. jest zobowiązany pod tą datą dokonać wpisu do księgi.
Przykład
Rozliczenie faktury przed dokonaniem wpisów do księgi:
Materiał: 630 euro + VAT 100,80 euro = 730,80 euro × 4,4687 = 3 265,73 zł.
Narzędzia: 36,82 euro + VAT 5,89 euro = 42,71 euro × 4,4687 = 190,86 zł.
Zgodnie z tym wyliczeniem należy zaewidencjonować koszt materiału w kwocie 3265,73 zł. Natomiast koszt zakupu narzędzi w kwocie 190,86 zł wpisujemy w kolumnę 11 – pozostałe wydatki.
Dokonując operacji w obcych walutach należy pamiętać o wyliczeniu wartości zakupionego towaru czy narzędzi zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli istnieje rozbieżność pomiędzy datą zarachowania kosztu a zapłatą, wówczas wystąpią różnice kursowe powodujące podwyższenie lub obniżenie zarachowanych kosztów.
• art. 31 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• rozporządzenie Ministra Finansów z 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom – Dz.U. z 2004 r. Nr 89, poz. 851
• § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 224, poz. 2226
• art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
• § 4 pkt 3, § 16 ust. 5, § ust. 5 i 9 ustawy o VAT (Umsatzsteuergesetz) z 26 listopada 1979 r. (publikacja BGBl I 1979, 1953, Sachgebiet FNA 611-10-14, Stand: Neugefasst durch Bek. v. 9. 6.1999 I 1270, zuletzt geändert durch Art. 11 u. 14 Nr. 3c G v. 30. 7.2004 I 2014)
• § 61 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego o podatku VAT (Umsatzsteuerdurchfuehrungsverordnung) z 21 grudnia 1979 r., publikacja BGB I 1979, 2359, FNS 611-10-14-1, Stand: Neugefaßt durch Bek. v. 9. 6.1999 I 1308, zuletzt geändert durch Art. 6 G v. 15.12.2003 I 2645
Anna Wyrzykowska
doradca podatkowy


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA