REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób ewidencjonować przesunięcia międzymagazynowe

REKLAMA

W wyniku przejęcia drugiego magazynu dokonujemy obecnie przesunięć międzymagazynowych. Na podstawie jakich dokumentów dokonuje się tych przesunięć? Jak się je księguje i jakie są ich skutki w podatku VAT i podatku dochodowym od osób prawnych?

RADA
Przekazanie materiałów lub towarów do innego magazynu tej samej jednostki można udokumentować dowodem Mm – przesunięcie międzymagazynowe. Sposób księgowania zależy od przyjętego przez jednostkę w polityce rachunkowości sposobu ewidencji zapasów. Operacja taka nie rodzi obowiązków w podatku dochodowym od osób prawnych ani w podatku VAT. Przykład księgowania w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Ani ustawa o rachunkowości, ani inne akty prawne nie określają wykazu oraz wzorów dokumentów obrotu magazynowego. W przepisach ustawy podano jedynie minimalny zakres danych, które powinien zawierać każdy dowód księgowy. Jednostka może stosować ogólnie przyjęte w praktyce księgowej nazwy i wzory druków dokumentów wewnętrznych lub opracować własne. Do udokumentowania przekazania zapasów między magazynami tej samej jednostki zwyczajowo stosuje się dowód Mm – przesunięcie międzymagazynowe.
Sposób ewidencji przesunięć międzymagazynowych powinien wynikać z zapisanych w polityce rachunkowości jednostki zasad wyceny przychodów i rozchodów zapasów. W ciągu roku obrotowego materiały/towary mogą być wyceniane według cen rzeczywistych nabycia lub zakupu albo według cen ewidencyjnych. W przypadku ewidencji zapasów z zastosowaniem rzeczywistych cen nabycia/zakupu rozchód materiałów/towarów wycenia się jedną z czterech przyjętych metod:
1) według cen przeciętnych, to jest ustalonych w wysokości średniej ważonej cen (kosztów) danego składnika aktywów,
2) rozchód składnika aktywów wycenia się kolejno po cenach (kosztach) tych składników aktywów, które jednostka nabyła (wytworzyła) najwcześniej,
3) rozchód składników aktywów wycenia się kolejno po cenach (kosztach) tych składników aktywów, które jednostka nabyła (wytworzyła) najpóźniej,
4) w drodze szczegółowej identyfikacji rzeczywistych cen (kosztów) tych składników aktywów, które dotyczą ściśle określonych przedsięwzięć, niezależnie od daty ich zakupu lub wytworzenia.
W przypadku ewidencji zapasów według stałych cen ewidencyjnych, rozchód następuje według cen stałych. Na koniec miesiąca należy skorygować wartość odchyleń od cen ewidencyjnych.
Zasady określone w przepisach ustawy o rachunkowości dotyczą wszelkiego rodzaju rozchodów. Wycena rozchodu materiałów przemieszczanych do innego magazynu odbywa się na takich samych zasadach jak wydanie materiału/towaru do zużycia lub sprzedaży. Cena ustalona dla rozchodu z magazynu źródłowego obowiązuje przy przyjęciu do magazynu docelowego.

Przykład
Spółka z o.o. „MOP” z siedzibą w przy ul. Rabatowej 11 w miejscowości Abc świadczy usługi sprzątania w dużych obiektach. Przy każdym z nich zorganizowano magazyn materiałów czystościowych.
Zgodnie z przyjętą w spółce polityką rachunkowości zapasy w magazynach ewidencjonuje się według cen zakupu. Rozchód materiałów wycenia się kolejno po cenach tych składników aktywów, które jednostka najwcześniej nabyła. Z uwagi na nadmiar środka do pielęgnacji podłóg X w magazynie przy obiekcie A (magazyn A) 30 lipca 2006 r. przesunięto część zapasu do magazynu przy obiekcie B (magazyn B). W tym samym dniu z magazynu B wydano ten środek do zużycia.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Skutki podatkowe
W zależności od przyjętej metody różna jest wartość rozchodu i zapasów. Gdyby pracownik magazynu A postąpił niezgodnie z zapisami polityki rachunkowości i wycenił środek po cenie 7,15 zł, do kosztów lipca zaliczono by 572 zł (80 × 7,15 zł), czyli o 43,50 zł więcej niż przy księgowaniu zgodnym z polityką rachunkowości spółki.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zobowiązuje podatników do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Zmiana miejsca składowania zapasów nie ma bezpośredniego wpływu na podatek dochodowy, ale wycena przesuwanych zapasów ma wpływ na wysokość kosztów podatkowych w poszczególnych miesiącach. Jeżeli zapasy przemieszczane między magazynami są wyceniane zgodnie z polityką rachunkowości jednostki, nie ma podstaw do zakwestionowania kosztów podatkowych.
UWAGA!
Dokonując przesunięć międzymagazynowych materiałów/towarów/produktów rozchód z magazynu źródłowego należy wycenić zgodnie z polityką rachunkowości jednostki. W przeciwnym razie koszty podatkowe poszczególnych miesięcy mogą być zakwestionowane przez urząd skarbowy.
Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in.:
• odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
eksport towarów,
• wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 7 ustawy przez dostawę towarów rozumie się:
• przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, jak również
• przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem.
Powyższe regulacje nie mają zastosowania w przypadku przesunięcia międzymagazynowego, a zatem należy uznać, że przesunięcie zapasów do innego magazynu tej samej jednostki nie rodzi skutków w podatku VAT.

• art. 5 ust. 1, art. 10 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 lit. a, art. 34 ust. 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 9 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 5 ust. 1, art. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Anna Dyczkowska
księgowa z licencją Ministerstwa Finansów
Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA