REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób ewidencjonować przesunięcia międzymagazynowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W wyniku przejęcia drugiego magazynu dokonujemy obecnie przesunięć międzymagazynowych. Na podstawie jakich dokumentów dokonuje się tych przesunięć? Jak się je księguje i jakie są ich skutki w podatku VAT i podatku dochodowym od osób prawnych?

RADA
Przekazanie materiałów lub towarów do innego magazynu tej samej jednostki można udokumentować dowodem Mm – przesunięcie międzymagazynowe. Sposób księgowania zależy od przyjętego przez jednostkę w polityce rachunkowości sposobu ewidencji zapasów. Operacja taka nie rodzi obowiązków w podatku dochodowym od osób prawnych ani w podatku VAT. Przykład księgowania w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Ani ustawa o rachunkowości, ani inne akty prawne nie określają wykazu oraz wzorów dokumentów obrotu magazynowego. W przepisach ustawy podano jedynie minimalny zakres danych, które powinien zawierać każdy dowód księgowy. Jednostka może stosować ogólnie przyjęte w praktyce księgowej nazwy i wzory druków dokumentów wewnętrznych lub opracować własne. Do udokumentowania przekazania zapasów między magazynami tej samej jednostki zwyczajowo stosuje się dowód Mm – przesunięcie międzymagazynowe.
Sposób ewidencji przesunięć międzymagazynowych powinien wynikać z zapisanych w polityce rachunkowości jednostki zasad wyceny przychodów i rozchodów zapasów. W ciągu roku obrotowego materiały/towary mogą być wyceniane według cen rzeczywistych nabycia lub zakupu albo według cen ewidencyjnych. W przypadku ewidencji zapasów z zastosowaniem rzeczywistych cen nabycia/zakupu rozchód materiałów/towarów wycenia się jedną z czterech przyjętych metod:
1) według cen przeciętnych, to jest ustalonych w wysokości średniej ważonej cen (kosztów) danego składnika aktywów,
2) rozchód składnika aktywów wycenia się kolejno po cenach (kosztach) tych składników aktywów, które jednostka nabyła (wytworzyła) najwcześniej,
3) rozchód składników aktywów wycenia się kolejno po cenach (kosztach) tych składników aktywów, które jednostka nabyła (wytworzyła) najpóźniej,
4) w drodze szczegółowej identyfikacji rzeczywistych cen (kosztów) tych składników aktywów, które dotyczą ściśle określonych przedsięwzięć, niezależnie od daty ich zakupu lub wytworzenia.
W przypadku ewidencji zapasów według stałych cen ewidencyjnych, rozchód następuje według cen stałych. Na koniec miesiąca należy skorygować wartość odchyleń od cen ewidencyjnych.
Zasady określone w przepisach ustawy o rachunkowości dotyczą wszelkiego rodzaju rozchodów. Wycena rozchodu materiałów przemieszczanych do innego magazynu odbywa się na takich samych zasadach jak wydanie materiału/towaru do zużycia lub sprzedaży. Cena ustalona dla rozchodu z magazynu źródłowego obowiązuje przy przyjęciu do magazynu docelowego.

Przykład
Spółka z o.o. „MOP” z siedzibą w przy ul. Rabatowej 11 w miejscowości Abc świadczy usługi sprzątania w dużych obiektach. Przy każdym z nich zorganizowano magazyn materiałów czystościowych.
Zgodnie z przyjętą w spółce polityką rachunkowości zapasy w magazynach ewidencjonuje się według cen zakupu. Rozchód materiałów wycenia się kolejno po cenach tych składników aktywów, które jednostka najwcześniej nabyła. Z uwagi na nadmiar środka do pielęgnacji podłóg X w magazynie przy obiekcie A (magazyn A) 30 lipca 2006 r. przesunięto część zapasu do magazynu przy obiekcie B (magazyn B). W tym samym dniu z magazynu B wydano ten środek do zużycia.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Skutki podatkowe
W zależności od przyjętej metody różna jest wartość rozchodu i zapasów. Gdyby pracownik magazynu A postąpił niezgodnie z zapisami polityki rachunkowości i wycenił środek po cenie 7,15 zł, do kosztów lipca zaliczono by 572 zł (80 × 7,15 zł), czyli o 43,50 zł więcej niż przy księgowaniu zgodnym z polityką rachunkowości spółki.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zobowiązuje podatników do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Zmiana miejsca składowania zapasów nie ma bezpośredniego wpływu na podatek dochodowy, ale wycena przesuwanych zapasów ma wpływ na wysokość kosztów podatkowych w poszczególnych miesiącach. Jeżeli zapasy przemieszczane między magazynami są wyceniane zgodnie z polityką rachunkowości jednostki, nie ma podstaw do zakwestionowania kosztów podatkowych.
UWAGA!
Dokonując przesunięć międzymagazynowych materiałów/towarów/produktów rozchód z magazynu źródłowego należy wycenić zgodnie z polityką rachunkowości jednostki. W przeciwnym razie koszty podatkowe poszczególnych miesięcy mogą być zakwestionowane przez urząd skarbowy.
Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in.:
• odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
eksport towarów,
• wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 7 ustawy przez dostawę towarów rozumie się:
• przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, jak również
• przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem.
Powyższe regulacje nie mają zastosowania w przypadku przesunięcia międzymagazynowego, a zatem należy uznać, że przesunięcie zapasów do innego magazynu tej samej jednostki nie rodzi skutków w podatku VAT.

• art. 5 ust. 1, art. 10 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 lit. a, art. 34 ust. 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 9 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 5 ust. 1, art. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Anna Dyczkowska
księgowa z licencją Ministerstwa Finansów
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA