REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób ewidencjonować przesunięcia międzymagazynowe

REKLAMA

W wyniku przejęcia drugiego magazynu dokonujemy obecnie przesunięć międzymagazynowych. Na podstawie jakich dokumentów dokonuje się tych przesunięć? Jak się je księguje i jakie są ich skutki w podatku VAT i podatku dochodowym od osób prawnych?

RADA
Przekazanie materiałów lub towarów do innego magazynu tej samej jednostki można udokumentować dowodem Mm – przesunięcie międzymagazynowe. Sposób księgowania zależy od przyjętego przez jednostkę w polityce rachunkowości sposobu ewidencji zapasów. Operacja taka nie rodzi obowiązków w podatku dochodowym od osób prawnych ani w podatku VAT. Przykład księgowania w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Ani ustawa o rachunkowości, ani inne akty prawne nie określają wykazu oraz wzorów dokumentów obrotu magazynowego. W przepisach ustawy podano jedynie minimalny zakres danych, które powinien zawierać każdy dowód księgowy. Jednostka może stosować ogólnie przyjęte w praktyce księgowej nazwy i wzory druków dokumentów wewnętrznych lub opracować własne. Do udokumentowania przekazania zapasów między magazynami tej samej jednostki zwyczajowo stosuje się dowód Mm – przesunięcie międzymagazynowe.
Sposób ewidencji przesunięć międzymagazynowych powinien wynikać z zapisanych w polityce rachunkowości jednostki zasad wyceny przychodów i rozchodów zapasów. W ciągu roku obrotowego materiały/towary mogą być wyceniane według cen rzeczywistych nabycia lub zakupu albo według cen ewidencyjnych. W przypadku ewidencji zapasów z zastosowaniem rzeczywistych cen nabycia/zakupu rozchód materiałów/towarów wycenia się jedną z czterech przyjętych metod:
1) według cen przeciętnych, to jest ustalonych w wysokości średniej ważonej cen (kosztów) danego składnika aktywów,
2) rozchód składnika aktywów wycenia się kolejno po cenach (kosztach) tych składników aktywów, które jednostka nabyła (wytworzyła) najwcześniej,
3) rozchód składników aktywów wycenia się kolejno po cenach (kosztach) tych składników aktywów, które jednostka nabyła (wytworzyła) najpóźniej,
4) w drodze szczegółowej identyfikacji rzeczywistych cen (kosztów) tych składników aktywów, które dotyczą ściśle określonych przedsięwzięć, niezależnie od daty ich zakupu lub wytworzenia.
W przypadku ewidencji zapasów według stałych cen ewidencyjnych, rozchód następuje według cen stałych. Na koniec miesiąca należy skorygować wartość odchyleń od cen ewidencyjnych.
Zasady określone w przepisach ustawy o rachunkowości dotyczą wszelkiego rodzaju rozchodów. Wycena rozchodu materiałów przemieszczanych do innego magazynu odbywa się na takich samych zasadach jak wydanie materiału/towaru do zużycia lub sprzedaży. Cena ustalona dla rozchodu z magazynu źródłowego obowiązuje przy przyjęciu do magazynu docelowego.

Przykład
Spółka z o.o. „MOP” z siedzibą w przy ul. Rabatowej 11 w miejscowości Abc świadczy usługi sprzątania w dużych obiektach. Przy każdym z nich zorganizowano magazyn materiałów czystościowych.
Zgodnie z przyjętą w spółce polityką rachunkowości zapasy w magazynach ewidencjonuje się według cen zakupu. Rozchód materiałów wycenia się kolejno po cenach tych składników aktywów, które jednostka najwcześniej nabyła. Z uwagi na nadmiar środka do pielęgnacji podłóg X w magazynie przy obiekcie A (magazyn A) 30 lipca 2006 r. przesunięto część zapasu do magazynu przy obiekcie B (magazyn B). W tym samym dniu z magazynu B wydano ten środek do zużycia.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Skutki podatkowe
W zależności od przyjętej metody różna jest wartość rozchodu i zapasów. Gdyby pracownik magazynu A postąpił niezgodnie z zapisami polityki rachunkowości i wycenił środek po cenie 7,15 zł, do kosztów lipca zaliczono by 572 zł (80 × 7,15 zł), czyli o 43,50 zł więcej niż przy księgowaniu zgodnym z polityką rachunkowości spółki.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zobowiązuje podatników do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Zmiana miejsca składowania zapasów nie ma bezpośredniego wpływu na podatek dochodowy, ale wycena przesuwanych zapasów ma wpływ na wysokość kosztów podatkowych w poszczególnych miesiącach. Jeżeli zapasy przemieszczane między magazynami są wyceniane zgodnie z polityką rachunkowości jednostki, nie ma podstaw do zakwestionowania kosztów podatkowych.
UWAGA!
Dokonując przesunięć międzymagazynowych materiałów/towarów/produktów rozchód z magazynu źródłowego należy wycenić zgodnie z polityką rachunkowości jednostki. W przeciwnym razie koszty podatkowe poszczególnych miesięcy mogą być zakwestionowane przez urząd skarbowy.
Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in.:
• odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
eksport towarów,
• wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 7 ustawy przez dostawę towarów rozumie się:
• przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, jak również
• przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem.
Powyższe regulacje nie mają zastosowania w przypadku przesunięcia międzymagazynowego, a zatem należy uznać, że przesunięcie zapasów do innego magazynu tej samej jednostki nie rodzi skutków w podatku VAT.

• art. 5 ust. 1, art. 10 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 lit. a, art. 34 ust. 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 9 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 5 ust. 1, art. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Anna Dyczkowska
księgowa z licencją Ministerstwa Finansów
Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA