REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy niezapłacony podatek od środków transportu może być kosztem

REKLAMA

W ramach umowy leasingu użytkuję samochody ciężarowe. Rozliczam się prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów. Czy nota księgowa obciążająca mnie kosztami podatku od środków transportu, wystawiona przez firmę leasingową, może być podstawą do zaliczenia w ciężar kosztów podatku, który nie został jeszcze przeze mnie zapłacony?
Podatek od środków transportu wynikający z noty księgowej będzie kosztem, nawet jeśli nie został zapłacony. Warunkiem jest jednak rozliczanie się według metody memoriałowej.
Podstawą zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów mogą być dokumenty wymienione w § 12 ust. 3 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: pkpir). Po dokładnej analizie tego przepisu w związku z § 13 pkt 5 można dojść do wniosku, że katalog tych dokumentów nie jest zamknięty, ponieważ może nim być każdy zawierający określone minimum informacji.
Dane, jakie powinien zawierać taki dokument, zostały wymienione w § 12 ust. 3 pkt 2 tego rozporządzenia.
WAŻNE!
Podstawą wpisu do pkpir może być każdy dokument zawierający wymagane przez rozporządzenie minimum informacji.
Zatem jeżeli nota księgowa otrzymana od kontrahenta spełnia te warunki, to może być podstawą zapisu w księdze.
Inną kwestią jest natomiast rozliczenie kosztu w postaci podatku od środków transportu w czasie. Podatnicy prowadzący pkpir mają bowiem w zakresie rozliczania kosztów uzyskania przychodów (z wyjątkiem zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych) możliwość wyboru jednej z dwóch metod.
Mianowicie mogą ujmować koszty:
• w dacie ich poniesienia (tzw. metoda kasowa) albo
• w tym roku podatkowym, którego przychodów dany koszt dotyczy (tzw. metoda memoriałowa).
WAŻNE!
Należy wziąć pod uwagę wyjątki, jakie wynikają z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kiedy to niezależnie od stosowanej przez podatnika metody ustawodawca wymaga faktycznego poniesienia kosztu.
Dotyczy to na przykład kosztów z tytułu odsetek czy umów zlecenia, które mogą zostać zaliczone do kosztów dopiero wówczas, gdy zostaną zapłacone. Takich zastrzeżeń nie ma jednak w odniesieniu do podatku od środków transportu.
Zatem w zależności od tego, którą z wymienionych metod stosuje podatnik, koszt ten powinien zostać ujęty w księdze:
• na podstawie noty księgowej bez względu na termin zapłaty, jeżeli koszt ten dotyczy przychodów danego okresu – w przypadku metody memoriałowej, albo
• na podstawie noty, ale dopiero w dacie zapłaty – w przypadku metody kasowej.
Należy pamiętać o tym, że nawet w przypadku gdy podatnik stosuje metodę memoriałową, ale nie jest w stanie przypisać kosztu do danego okresu osiągania przychodów, to powinien rozliczyć go w dacie poniesienia.
•  § 12–13 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 224, poz. 2226
•  art. 22 ust. 1, 4–6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
Joanna Krawczyk
prawnik, doradca podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

REKLAMA

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

REKLAMA