REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach koszty kancelarii prawnej windykującej należności

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy koszty związane ze zleceniem kancelarii prawnej odzyskiwania naszych zaległych wierzytelności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Czy można od faktur VAT wystawianych przez kancelarię prawną (za każdą odzyskaną wierzytelność naliczają 20% prowizji) odliczyć podatek VAT, czy też należy zaksięgować w koszty kwotę brutto?
Na jakim koncie ulokować usługę odzyskania wierzytelności? Czy może być to konto kosztów zespołu 4 „Pozostałe usługi”?

RADA
Koszty usług kancelarii prawnej, polegających na windykacji wierzytelności, powinny być uznawane za koszty uzyskania przychodów. Podatek VAT wykazany w fakturach za tę usługę powinien podlegać odliczeniu od podatku należnego. Trzeba jednak wskazać na rozbieżność interpretacji oraz niejednolite stanowisko NSA w stosowaniu przepisów podatkowych dotyczących wydatków ponoszonych przez przedsiębiorców na rzecz kancelarii prawnych z tytułu zleconych im windykacji wierzytelności. Pomimo że przeważająca ilość interpretacji wskazuje, by uznać koszty windykacji za koszty uzyskania przychodu, to należałoby jednak wystąpić do właściwego urzędu skarbowego z prośbą o interpretację w opisanej sprawie. W księgach rachunkowych koszty usług kancelarii prawnej w zakresie odzyskania wierzytelności mogą być ewidencjonowane na wymienionym przez Państwa koncie.

UZASADNIENIE
Pomimo że przeważająca ilość interpretacji wskazuje, by uznać koszty windykacji za koszty uzyskania przychodu, to istnieją również stanowiska nieuznające ich za koszty podatkowe.
Stanowisko nieuznające kosztów windykacji za koszt uzyskania przychodu
Jako przykład rozumowania prowadzącego do stwierdzenia, że koszty windykacji niezapłaconych należności nie są kosztami uzyskania przychodów, można podać wyrok z 2 grudnia 2002 r. (sygn. akt I SA/Ka 1825/01), w którym Naczelny Sąd Administracyjny uznał, iż wydatki poniesione w związku ze zleceniem specjalistycznej firmie wykonania usług windykacyjnych nie są związane z przychodem.
Zdaniem NSA w wyniku działania firmy windykacyjnej wierzyciel odzyskał należne mu od dłużnika pieniądze, które już wcześniej były jego przychodem należnym – przed poniesieniem wydatku związanego ze zleceniem windykacji długu. W związku z tym sąd przyjął, że skoro przychód był już uprzednio należny (art. 12 ust. 3 updop), to wydatki poniesione na windykację należności nie przyczyniły się do jego osiągnięcia, co jest przesłanką konieczną, zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 updop, do uznania ich za koszty uzyskania przychodów.
Stanowisko uznające koszty windykacji za koszt uzyskania przychodu
Odmienne od wskazanego stanowiska przyjął Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z 23 października 1998 r. (sygn. akt SA/Sz 2174/97) i z 20 marca 2003 r. (sygn. akt III SA 1505/01) oraz w wyroku z 15 października 1998 r. (sygn. akt I SA/Po 173/98).
W ostatnim z powołanych wyroków NSA zawarł tezę, zgodnie z którą wydatki związane z windykacją należności podatnika są kosztami uzyskania przychodów także wtedy, gdy windykację prowadził inny podmiot niż komornik sądowy. Zdaniem sądu nie ulega wątpliwości, że działania prowadzone przez firmę windykacyjną i związane z tym wydatki (koszty) mają związek i wpływ na uzyskanie przychodu, skoro część należności została w ten sposób uregulowana, a brak jest przeszkód prawnych w korzystaniu z tego rodzaju metod windykacji, jeżeli są one prowadzone z zachowaniem przepisów prawa.
Stanowisko to poparło Ministerstwo Finansów w piśmie Departamentu Podatków Bezpośrednich z 11 marca 2004 r. (sygn. PB3-580/8214-56/HR/04), podkreślając, iż:
MF
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów (art. 22 ust. 1 updof oraz art. 15 ust. 1 updop), z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 23 ust. 1 updof oraz art. 16 ust. 1 updop. Kosztami takimi są koszty zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z jego funkcjonowaniem. Poniesione koszty windykacji należności mogą stanowić dla podatnika koszty uzyskania przychodów, o ile spełnione zostaną przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 updop, w szczególności jeśli podatnik wykaże związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesieniem kosztu i uzyskaniem przychodu, a poniesienie wydatku będzie uzasadnione i właściwie udokumentowane.
Ministerstwo Finansów podkreśliło, że działania windykacyjne prowadzone przez firmy windykacyjne i związane z tym wydatki (koszty) mają związek z działalnością gospodarczą i pośrednio z osiąganymi przychodami.
Jeszcze jednym stanowiskiem na „tak” jest informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego wydana 23 grudnia 2003 r. przez Urząd Skarbowy w Dębicy (sygn. PO IV-423/13/2003), w której wskazuje się, że:
MF
zarówno prowizja zapłacona firmie windykacyjnej, jak i zwrócone koszty sądowe i komornicze na rzecz tej filmy są bez wątpienia kosztami uzyskania przychodów, wobec tego winny powiększać koszty podatkowe w tym roku, kiedy zostały poniesione. Natomiast rezerwa (odpis aktualizacyjny) na należność nieściągalną może powiększyć koszty podatkowe w tym okresie, w którym nastąpiło jej uprawdopodobnienie.
VAT od czynności windykacji
Podatnik VAT, który prowadzi windykację we własnym zakresie, nabywając usługi (np. telekomunikacyjne) i towary (np. wyposażenie stanowiska pracy windykatora) służące tym działaniom, jest uprawniony do rozliczania według ogólnych zasad VAT zawartego w cenach tych towarów i usług. Jeżeli podatnik, w celu odzyskania należnych mu kwot, postanowi skorzystać z usług firmy windykacyjnej, np. kancelarii prawnej, wówczas może spodziewać się, że w cenie usługi zawarty będzie 22% podatek od towarów i usług.
Aczkolwiek czynność windykacji należności zaliczana jest do Sekcji J PKWiU „Usługi pośrednictwa finansowego”, a więc klasyfikowana w grupie usług, które co do zasady korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, musi jednak zostać obciążona 22% stawką VAT. To obowiązek opodatkowania usług windykacyjnych wynika z wyłączenia zapisanego w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. Ustawodawca wyspecyfikował te czynności, które pomimo iż są usługami pośrednictwa finansowego, nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. Pośród usług niezwolnionych (w pkt 5) wymienione zostały także usługi ściągania długów.
Dla nabywcy usługi windykacji należności (ściągania długów) podatek od towarów i usług zawarty w cenie jest podatkiem naliczonym i jako taki powinien podlegać rozliczeniu na zasadach ogólnych.
Koszty windykacji w ewidencji księgowej
Koszty usług kancelarii prawnej w zakresie odzyskania wierzytelności mogą być ewidencjonowane na koncie zespołu 4 „Usługi obce”. W ramach analityki do tego konta (o ile koszt usług windykacyjnych stanowi znaczny udział w strukturze kosztów) można wydzielić usługi świadczone przez kancelarie prawne w związku z windykacją należności.
Wn konto 402
„Usługi obce”, w analityce „Koszty prowizji za czynności windykacji”
Wn konto 223
„Rozliczenie podatku VAT naliczonego”
Ma konto 202
„Rozrachunki z dostawcami”, w analityce „Rozrachunki z kancelarią prawną”.

• art. 12 ust. 3, art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• załącznik nr 4 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Tadeusz Waślicki
biegły rewident
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA