REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach koszty kancelarii prawnej windykującej należności

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy koszty związane ze zleceniem kancelarii prawnej odzyskiwania naszych zaległych wierzytelności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Czy można od faktur VAT wystawianych przez kancelarię prawną (za każdą odzyskaną wierzytelność naliczają 20% prowizji) odliczyć podatek VAT, czy też należy zaksięgować w koszty kwotę brutto?
Na jakim koncie ulokować usługę odzyskania wierzytelności? Czy może być to konto kosztów zespołu 4 „Pozostałe usługi”?

RADA
Koszty usług kancelarii prawnej, polegających na windykacji wierzytelności, powinny być uznawane za koszty uzyskania przychodów. Podatek VAT wykazany w fakturach za tę usługę powinien podlegać odliczeniu od podatku należnego. Trzeba jednak wskazać na rozbieżność interpretacji oraz niejednolite stanowisko NSA w stosowaniu przepisów podatkowych dotyczących wydatków ponoszonych przez przedsiębiorców na rzecz kancelarii prawnych z tytułu zleconych im windykacji wierzytelności. Pomimo że przeważająca ilość interpretacji wskazuje, by uznać koszty windykacji za koszty uzyskania przychodu, to należałoby jednak wystąpić do właściwego urzędu skarbowego z prośbą o interpretację w opisanej sprawie. W księgach rachunkowych koszty usług kancelarii prawnej w zakresie odzyskania wierzytelności mogą być ewidencjonowane na wymienionym przez Państwa koncie.

UZASADNIENIE
Pomimo że przeważająca ilość interpretacji wskazuje, by uznać koszty windykacji za koszty uzyskania przychodu, to istnieją również stanowiska nieuznające ich za koszty podatkowe.
Stanowisko nieuznające kosztów windykacji za koszt uzyskania przychodu
Jako przykład rozumowania prowadzącego do stwierdzenia, że koszty windykacji niezapłaconych należności nie są kosztami uzyskania przychodów, można podać wyrok z 2 grudnia 2002 r. (sygn. akt I SA/Ka 1825/01), w którym Naczelny Sąd Administracyjny uznał, iż wydatki poniesione w związku ze zleceniem specjalistycznej firmie wykonania usług windykacyjnych nie są związane z przychodem.
Zdaniem NSA w wyniku działania firmy windykacyjnej wierzyciel odzyskał należne mu od dłużnika pieniądze, które już wcześniej były jego przychodem należnym – przed poniesieniem wydatku związanego ze zleceniem windykacji długu. W związku z tym sąd przyjął, że skoro przychód był już uprzednio należny (art. 12 ust. 3 updop), to wydatki poniesione na windykację należności nie przyczyniły się do jego osiągnięcia, co jest przesłanką konieczną, zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 updop, do uznania ich za koszty uzyskania przychodów.
Stanowisko uznające koszty windykacji za koszt uzyskania przychodu
Odmienne od wskazanego stanowiska przyjął Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z 23 października 1998 r. (sygn. akt SA/Sz 2174/97) i z 20 marca 2003 r. (sygn. akt III SA 1505/01) oraz w wyroku z 15 października 1998 r. (sygn. akt I SA/Po 173/98).
W ostatnim z powołanych wyroków NSA zawarł tezę, zgodnie z którą wydatki związane z windykacją należności podatnika są kosztami uzyskania przychodów także wtedy, gdy windykację prowadził inny podmiot niż komornik sądowy. Zdaniem sądu nie ulega wątpliwości, że działania prowadzone przez firmę windykacyjną i związane z tym wydatki (koszty) mają związek i wpływ na uzyskanie przychodu, skoro część należności została w ten sposób uregulowana, a brak jest przeszkód prawnych w korzystaniu z tego rodzaju metod windykacji, jeżeli są one prowadzone z zachowaniem przepisów prawa.
Stanowisko to poparło Ministerstwo Finansów w piśmie Departamentu Podatków Bezpośrednich z 11 marca 2004 r. (sygn. PB3-580/8214-56/HR/04), podkreślając, iż:
MF
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów (art. 22 ust. 1 updof oraz art. 15 ust. 1 updop), z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 23 ust. 1 updof oraz art. 16 ust. 1 updop. Kosztami takimi są koszty zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z jego funkcjonowaniem. Poniesione koszty windykacji należności mogą stanowić dla podatnika koszty uzyskania przychodów, o ile spełnione zostaną przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 updop, w szczególności jeśli podatnik wykaże związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesieniem kosztu i uzyskaniem przychodu, a poniesienie wydatku będzie uzasadnione i właściwie udokumentowane.
Ministerstwo Finansów podkreśliło, że działania windykacyjne prowadzone przez firmy windykacyjne i związane z tym wydatki (koszty) mają związek z działalnością gospodarczą i pośrednio z osiąganymi przychodami.
Jeszcze jednym stanowiskiem na „tak” jest informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego wydana 23 grudnia 2003 r. przez Urząd Skarbowy w Dębicy (sygn. PO IV-423/13/2003), w której wskazuje się, że:
MF
zarówno prowizja zapłacona firmie windykacyjnej, jak i zwrócone koszty sądowe i komornicze na rzecz tej filmy są bez wątpienia kosztami uzyskania przychodów, wobec tego winny powiększać koszty podatkowe w tym roku, kiedy zostały poniesione. Natomiast rezerwa (odpis aktualizacyjny) na należność nieściągalną może powiększyć koszty podatkowe w tym okresie, w którym nastąpiło jej uprawdopodobnienie.
VAT od czynności windykacji
Podatnik VAT, który prowadzi windykację we własnym zakresie, nabywając usługi (np. telekomunikacyjne) i towary (np. wyposażenie stanowiska pracy windykatora) służące tym działaniom, jest uprawniony do rozliczania według ogólnych zasad VAT zawartego w cenach tych towarów i usług. Jeżeli podatnik, w celu odzyskania należnych mu kwot, postanowi skorzystać z usług firmy windykacyjnej, np. kancelarii prawnej, wówczas może spodziewać się, że w cenie usługi zawarty będzie 22% podatek od towarów i usług.
Aczkolwiek czynność windykacji należności zaliczana jest do Sekcji J PKWiU „Usługi pośrednictwa finansowego”, a więc klasyfikowana w grupie usług, które co do zasady korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, musi jednak zostać obciążona 22% stawką VAT. To obowiązek opodatkowania usług windykacyjnych wynika z wyłączenia zapisanego w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. Ustawodawca wyspecyfikował te czynności, które pomimo iż są usługami pośrednictwa finansowego, nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. Pośród usług niezwolnionych (w pkt 5) wymienione zostały także usługi ściągania długów.
Dla nabywcy usługi windykacji należności (ściągania długów) podatek od towarów i usług zawarty w cenie jest podatkiem naliczonym i jako taki powinien podlegać rozliczeniu na zasadach ogólnych.
Koszty windykacji w ewidencji księgowej
Koszty usług kancelarii prawnej w zakresie odzyskania wierzytelności mogą być ewidencjonowane na koncie zespołu 4 „Usługi obce”. W ramach analityki do tego konta (o ile koszt usług windykacyjnych stanowi znaczny udział w strukturze kosztów) można wydzielić usługi świadczone przez kancelarie prawne w związku z windykacją należności.
Wn konto 402
„Usługi obce”, w analityce „Koszty prowizji za czynności windykacji”
Wn konto 223
„Rozliczenie podatku VAT naliczonego”
Ma konto 202
„Rozrachunki z dostawcami”, w analityce „Rozrachunki z kancelarią prawną”.

• art. 12 ust. 3, art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• załącznik nr 4 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Tadeusz Waślicki
biegły rewident
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA