REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach koszty kancelarii prawnej windykującej należności

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy koszty związane ze zleceniem kancelarii prawnej odzyskiwania naszych zaległych wierzytelności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Czy można od faktur VAT wystawianych przez kancelarię prawną (za każdą odzyskaną wierzytelność naliczają 20% prowizji) odliczyć podatek VAT, czy też należy zaksięgować w koszty kwotę brutto?
Na jakim koncie ulokować usługę odzyskania wierzytelności? Czy może być to konto kosztów zespołu 4 „Pozostałe usługi”?

RADA
Koszty usług kancelarii prawnej, polegających na windykacji wierzytelności, powinny być uznawane za koszty uzyskania przychodów. Podatek VAT wykazany w fakturach za tę usługę powinien podlegać odliczeniu od podatku należnego. Trzeba jednak wskazać na rozbieżność interpretacji oraz niejednolite stanowisko NSA w stosowaniu przepisów podatkowych dotyczących wydatków ponoszonych przez przedsiębiorców na rzecz kancelarii prawnych z tytułu zleconych im windykacji wierzytelności. Pomimo że przeważająca ilość interpretacji wskazuje, by uznać koszty windykacji za koszty uzyskania przychodu, to należałoby jednak wystąpić do właściwego urzędu skarbowego z prośbą o interpretację w opisanej sprawie. W księgach rachunkowych koszty usług kancelarii prawnej w zakresie odzyskania wierzytelności mogą być ewidencjonowane na wymienionym przez Państwa koncie.

UZASADNIENIE
Pomimo że przeważająca ilość interpretacji wskazuje, by uznać koszty windykacji za koszty uzyskania przychodu, to istnieją również stanowiska nieuznające ich za koszty podatkowe.
Stanowisko nieuznające kosztów windykacji za koszt uzyskania przychodu
Jako przykład rozumowania prowadzącego do stwierdzenia, że koszty windykacji niezapłaconych należności nie są kosztami uzyskania przychodów, można podać wyrok z 2 grudnia 2002 r. (sygn. akt I SA/Ka 1825/01), w którym Naczelny Sąd Administracyjny uznał, iż wydatki poniesione w związku ze zleceniem specjalistycznej firmie wykonania usług windykacyjnych nie są związane z przychodem.
Zdaniem NSA w wyniku działania firmy windykacyjnej wierzyciel odzyskał należne mu od dłużnika pieniądze, które już wcześniej były jego przychodem należnym – przed poniesieniem wydatku związanego ze zleceniem windykacji długu. W związku z tym sąd przyjął, że skoro przychód był już uprzednio należny (art. 12 ust. 3 updop), to wydatki poniesione na windykację należności nie przyczyniły się do jego osiągnięcia, co jest przesłanką konieczną, zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 updop, do uznania ich za koszty uzyskania przychodów.
Stanowisko uznające koszty windykacji za koszt uzyskania przychodu
Odmienne od wskazanego stanowiska przyjął Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z 23 października 1998 r. (sygn. akt SA/Sz 2174/97) i z 20 marca 2003 r. (sygn. akt III SA 1505/01) oraz w wyroku z 15 października 1998 r. (sygn. akt I SA/Po 173/98).
W ostatnim z powołanych wyroków NSA zawarł tezę, zgodnie z którą wydatki związane z windykacją należności podatnika są kosztami uzyskania przychodów także wtedy, gdy windykację prowadził inny podmiot niż komornik sądowy. Zdaniem sądu nie ulega wątpliwości, że działania prowadzone przez firmę windykacyjną i związane z tym wydatki (koszty) mają związek i wpływ na uzyskanie przychodu, skoro część należności została w ten sposób uregulowana, a brak jest przeszkód prawnych w korzystaniu z tego rodzaju metod windykacji, jeżeli są one prowadzone z zachowaniem przepisów prawa.
Stanowisko to poparło Ministerstwo Finansów w piśmie Departamentu Podatków Bezpośrednich z 11 marca 2004 r. (sygn. PB3-580/8214-56/HR/04), podkreślając, iż:
MF
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów (art. 22 ust. 1 updof oraz art. 15 ust. 1 updop), z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 23 ust. 1 updof oraz art. 16 ust. 1 updop. Kosztami takimi są koszty zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z jego funkcjonowaniem. Poniesione koszty windykacji należności mogą stanowić dla podatnika koszty uzyskania przychodów, o ile spełnione zostaną przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 updop, w szczególności jeśli podatnik wykaże związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesieniem kosztu i uzyskaniem przychodu, a poniesienie wydatku będzie uzasadnione i właściwie udokumentowane.
Ministerstwo Finansów podkreśliło, że działania windykacyjne prowadzone przez firmy windykacyjne i związane z tym wydatki (koszty) mają związek z działalnością gospodarczą i pośrednio z osiąganymi przychodami.
Jeszcze jednym stanowiskiem na „tak” jest informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego wydana 23 grudnia 2003 r. przez Urząd Skarbowy w Dębicy (sygn. PO IV-423/13/2003), w której wskazuje się, że:
MF
zarówno prowizja zapłacona firmie windykacyjnej, jak i zwrócone koszty sądowe i komornicze na rzecz tej filmy są bez wątpienia kosztami uzyskania przychodów, wobec tego winny powiększać koszty podatkowe w tym roku, kiedy zostały poniesione. Natomiast rezerwa (odpis aktualizacyjny) na należność nieściągalną może powiększyć koszty podatkowe w tym okresie, w którym nastąpiło jej uprawdopodobnienie.
VAT od czynności windykacji
Podatnik VAT, który prowadzi windykację we własnym zakresie, nabywając usługi (np. telekomunikacyjne) i towary (np. wyposażenie stanowiska pracy windykatora) służące tym działaniom, jest uprawniony do rozliczania według ogólnych zasad VAT zawartego w cenach tych towarów i usług. Jeżeli podatnik, w celu odzyskania należnych mu kwot, postanowi skorzystać z usług firmy windykacyjnej, np. kancelarii prawnej, wówczas może spodziewać się, że w cenie usługi zawarty będzie 22% podatek od towarów i usług.
Aczkolwiek czynność windykacji należności zaliczana jest do Sekcji J PKWiU „Usługi pośrednictwa finansowego”, a więc klasyfikowana w grupie usług, które co do zasady korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, musi jednak zostać obciążona 22% stawką VAT. To obowiązek opodatkowania usług windykacyjnych wynika z wyłączenia zapisanego w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. Ustawodawca wyspecyfikował te czynności, które pomimo iż są usługami pośrednictwa finansowego, nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. Pośród usług niezwolnionych (w pkt 5) wymienione zostały także usługi ściągania długów.
Dla nabywcy usługi windykacji należności (ściągania długów) podatek od towarów i usług zawarty w cenie jest podatkiem naliczonym i jako taki powinien podlegać rozliczeniu na zasadach ogólnych.
Koszty windykacji w ewidencji księgowej
Koszty usług kancelarii prawnej w zakresie odzyskania wierzytelności mogą być ewidencjonowane na koncie zespołu 4 „Usługi obce”. W ramach analityki do tego konta (o ile koszt usług windykacyjnych stanowi znaczny udział w strukturze kosztów) można wydzielić usługi świadczone przez kancelarie prawne w związku z windykacją należności.
Wn konto 402
„Usługi obce”, w analityce „Koszty prowizji za czynności windykacji”
Wn konto 223
„Rozliczenie podatku VAT naliczonego”
Ma konto 202
„Rozrachunki z dostawcami”, w analityce „Rozrachunki z kancelarią prawną”.

• art. 12 ust. 3, art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• załącznik nr 4 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Tadeusz Waślicki
biegły rewident
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA