REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w VAT dotacje na zakup sprzętu

REKLAMA

Nasz ZOZ kupił sprzęt medyczny. Zakup został sfinansowany dotacjami. Czy otrzymanie tych dotacji powoduje obowiązek odprowadzenia VAT? Kupiony sprzęt będzie służył do wykonywania czynności zwolnionych z podatku, więc czy podatek będzie kosztem kwalifikowanym?

Odpowiedź
W tym przypadku nie ma obowiązku opodatkowania dotacji, ponieważ finansowany nią sprzęt medyczny służy ogólnej działalności ZOZ, a nie konkretnym usługom czy świadczeniom i nie wpływa bezpośrednio na cenę świadczonych usług. Możliwość zaliczenia podatku do kosztów zależy od spełnienia kilku warunków, o których piszemy w uzasadnieniu.
Podstawą opodatkowania VAT jest obrót. Ustawa definiuje obrót jako kwotę należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Jednak w szczególnych przypadkach obrotem jest kwota większa niż ta, którą płaci nabywca. Obrót zwiększamy właśnie wtedy, gdy otrzymujemy dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze.

Zasady opodatkowania
Nie każda dotacja powoduje taki skutek, jak opisany wyżej (zob. art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług). Obrót zwiększa tylko taka dotacja, która ma bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczanych towarów lub świadczonych usług, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Dlatego dotacja tylko wtedy zwiększa obrót, gdy jej otrzymanie bezpośrednio wpływa na obniżenie ceny. Opodatkowaniu będzie więc podlegała taka dotacja czy dopłata, która stanowi pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę wykonania świadczeń po obniżonych cenach.

PRZYKŁAD
Apteka sprzedaje leki refundowane po cenie 15 zł za sztukę. Do każdego leku apteka dostaje z NFZ dopłatę w wysokości 7 zł. Oznacza to, że podstawa opodatkowania wynosi w tym przypadku 22 zł.

Z powyższej regulacji wynika, że w sytuacji gdy podatnik – w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem konkretnych usług – otrzymuje od innego podmiotu (może to być organ administracji rządowej, samorządowej) jakiekolwiek dofinansowanie, stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi (jako np. pokrycie części ceny) – to tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub usługi. Zatem podatnik otrzymujący jakiekolwiek dofinansowanie, które jest bezpośrednio związane z daną dostawą lub świadczeniem usługi (np. dopłatę do ceny 1 metra sześciennego wody), powinien kwotę tego dofinansowania opodatkować stawką właściwą dla czynności, której dotacja dotyczy.
W pytaniu jest mowa o dotacji na dofinansowanie sprzętu medycznego służącego ogólnej działalności podatnika, a nie konkretnym usługom. Zatem kwota tej dotacji nie zwiększa obrotu, a tym samym nie podlega opodatkowaniu VAT
(jest to dotacja podmiotowa). Jej otrzymanie nie będzie więc powodowało obowiązku wliczenia jej do obrotu, a tym samym opodatkowania VAT. Inaczej mówiąc, dotacja nie podlega opodatkowaniu, gdyż otrzymanie takiego dofinansowania nie wpływa bezpośrednio na cenę świadczonych usług.

Ewidencjonowanie i dokumentowanie
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie określają bezpośrednio, jak należy udokumentować otrzymanie dotacji – zarówno tych, które podlegają opodatkowaniu, jak i tych, które VAT nie podlegają. Artykuł 106 ust. 7 ustawy o VAT (określający zasady wystawiania faktur wewnętrznych) zawiera jedynie stwierdzenie, że faktury wewnętrzne są wystawiane w celu udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Skoro zatem zwrot dotacji dokumentuje się fakturą wewnętrzną, a nie fakturą korygującą, to wywieść z tego należy, że otrzymanie dotacji nie powinno być udokumentowane fakturą VAT.
Korekta zdarzenia, które zostało udokumentowane fakturą VAT, powinna nastąpić fakturą korygującą. Ponieważ zwrot jest dokumentowany fakturą wewnętrzną, więc jej otrzymania nie powinno się dokumentować ani fakturą VAT, ani fakturą wewnętrzną. Otrzymanie dotacji powinno jednak być dokumentowane dokumentem księgowym. Zatem otrzymanie dotacji, która zwiększa obrót, oraz takiej, która nie podlega wliczeniu do obrotu, dokumentujemy wewnętrznym dokumentem księgowym.

VAT naliczony kosztem kwalifikowanym
Jeśli chodzi o drugie pytanie, to wątpliwości dotyczące zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych z dotacji celowej (chodzi o to, czy podatek naliczony może zostać sfinansowany z dotacji) zostały wyjaśnione przez Ministra Finansów w piśmie z 29 lipca 2004 r. (nr BC2/033/JO/ 304/04). Wskazano w nim, że dla oceny, czy podatek od towarów i usług może stanowić koszt kwalifikowany, istotne jest, czy w wyniku rozliczeń podatkowych podatnika istnieje możliwość bezpośredniego lub pośredniego odzyskania tego podatku.
W piśmie tym wskazano, że nie będzie możliwości zaliczenia VAT do kosztów kwalifikowanych, jeżeli podatnik skompensuje nierozliczony podatek od towarów i usług poprzez zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodów. W efekcie zmniejszy swoje zobowiązania z tytułu podatku dochodowego. Podatnik nie ma możliwości zaliczania VAT naliczonego do kosztów kwalifikowanych, gdy jest w stanie odzyskać VAT w jeden z poniższych sposobów:
• poprzez odliczenie podatku naliczonego w deklaracji VAT-7,
• poprzez uzyskanie zwrotu VAT, gdy wydatki są finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej,
• poprzez zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodów.
Ponieważ kupiony przez ZOZ sprzęt będzie służył wykonywaniu czynności zwolnionych, prawo do odliczenia nie będzie przysługiwało.

UWAGA!
W przypadku umów zawartych przed 1 maja 2004 r. – gdy wydatki są finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 27 i 27a rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r.) – podatnikom przysługuje możliwość ubiegania się o zwrot podatku od towarów i usług.
Prawo do zwrotu przysługuje wtedy, gdy podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia VAT, jak ma to miejsce w powyższym przypadku. Należy pamiętać, że umowa musi być zawarta przed 1 maja 2004 r. i muszą to być środki pochodzące z funduszy PHARE, ISPA, SAPARD, bezzwrotne środki przekazane polskim podatnikom przez rządy państw obcych. Jeśli będzie przysługiwało prawo do zwrotu, to podatku naliczonego nie będzie można zaliczyć do kosztów kwalifikowanych.
Ponieważ w pytaniu nie ma szczegółowych informacji, trudno określić, czy Czytelnikowi będzie przysługiwało prawo do zwrotu. Jeśli zwrot nie będzie przysługiwał, należy rozważyć, czy ma on prawo do zaliczenia go do kosztów uzyskania przychodów lub czy VAT powiększy wartość środka trwałego. Jeśli takie uprawnienie nie będzie przysługiwało, to VAT od zakupu sprzętu będzie można zaliczyć do kosztów kwalifikowanych.

PODSTAWY PRAWNE
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199)
• rozporządzenie Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970)


Joanna Dmowska
Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA