REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w VAT dotacje na zakup sprzętu

REKLAMA

Nasz ZOZ kupił sprzęt medyczny. Zakup został sfinansowany dotacjami. Czy otrzymanie tych dotacji powoduje obowiązek odprowadzenia VAT? Kupiony sprzęt będzie służył do wykonywania czynności zwolnionych z podatku, więc czy podatek będzie kosztem kwalifikowanym?

Odpowiedź
W tym przypadku nie ma obowiązku opodatkowania dotacji, ponieważ finansowany nią sprzęt medyczny służy ogólnej działalności ZOZ, a nie konkretnym usługom czy świadczeniom i nie wpływa bezpośrednio na cenę świadczonych usług. Możliwość zaliczenia podatku do kosztów zależy od spełnienia kilku warunków, o których piszemy w uzasadnieniu.
Podstawą opodatkowania VAT jest obrót. Ustawa definiuje obrót jako kwotę należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Jednak w szczególnych przypadkach obrotem jest kwota większa niż ta, którą płaci nabywca. Obrót zwiększamy właśnie wtedy, gdy otrzymujemy dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze.

Zasady opodatkowania
Nie każda dotacja powoduje taki skutek, jak opisany wyżej (zob. art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług). Obrót zwiększa tylko taka dotacja, która ma bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczanych towarów lub świadczonych usług, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Dlatego dotacja tylko wtedy zwiększa obrót, gdy jej otrzymanie bezpośrednio wpływa na obniżenie ceny. Opodatkowaniu będzie więc podlegała taka dotacja czy dopłata, która stanowi pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę wykonania świadczeń po obniżonych cenach.

PRZYKŁAD
Apteka sprzedaje leki refundowane po cenie 15 zł za sztukę. Do każdego leku apteka dostaje z NFZ dopłatę w wysokości 7 zł. Oznacza to, że podstawa opodatkowania wynosi w tym przypadku 22 zł.

Z powyższej regulacji wynika, że w sytuacji gdy podatnik – w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem konkretnych usług – otrzymuje od innego podmiotu (może to być organ administracji rządowej, samorządowej) jakiekolwiek dofinansowanie, stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi (jako np. pokrycie części ceny) – to tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub usługi. Zatem podatnik otrzymujący jakiekolwiek dofinansowanie, które jest bezpośrednio związane z daną dostawą lub świadczeniem usługi (np. dopłatę do ceny 1 metra sześciennego wody), powinien kwotę tego dofinansowania opodatkować stawką właściwą dla czynności, której dotacja dotyczy.
W pytaniu jest mowa o dotacji na dofinansowanie sprzętu medycznego służącego ogólnej działalności podatnika, a nie konkretnym usługom. Zatem kwota tej dotacji nie zwiększa obrotu, a tym samym nie podlega opodatkowaniu VAT
(jest to dotacja podmiotowa). Jej otrzymanie nie będzie więc powodowało obowiązku wliczenia jej do obrotu, a tym samym opodatkowania VAT. Inaczej mówiąc, dotacja nie podlega opodatkowaniu, gdyż otrzymanie takiego dofinansowania nie wpływa bezpośrednio na cenę świadczonych usług.

Ewidencjonowanie i dokumentowanie
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie określają bezpośrednio, jak należy udokumentować otrzymanie dotacji – zarówno tych, które podlegają opodatkowaniu, jak i tych, które VAT nie podlegają. Artykuł 106 ust. 7 ustawy o VAT (określający zasady wystawiania faktur wewnętrznych) zawiera jedynie stwierdzenie, że faktury wewnętrzne są wystawiane w celu udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Skoro zatem zwrot dotacji dokumentuje się fakturą wewnętrzną, a nie fakturą korygującą, to wywieść z tego należy, że otrzymanie dotacji nie powinno być udokumentowane fakturą VAT.
Korekta zdarzenia, które zostało udokumentowane fakturą VAT, powinna nastąpić fakturą korygującą. Ponieważ zwrot jest dokumentowany fakturą wewnętrzną, więc jej otrzymania nie powinno się dokumentować ani fakturą VAT, ani fakturą wewnętrzną. Otrzymanie dotacji powinno jednak być dokumentowane dokumentem księgowym. Zatem otrzymanie dotacji, która zwiększa obrót, oraz takiej, która nie podlega wliczeniu do obrotu, dokumentujemy wewnętrznym dokumentem księgowym.

VAT naliczony kosztem kwalifikowanym
Jeśli chodzi o drugie pytanie, to wątpliwości dotyczące zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych z dotacji celowej (chodzi o to, czy podatek naliczony może zostać sfinansowany z dotacji) zostały wyjaśnione przez Ministra Finansów w piśmie z 29 lipca 2004 r. (nr BC2/033/JO/ 304/04). Wskazano w nim, że dla oceny, czy podatek od towarów i usług może stanowić koszt kwalifikowany, istotne jest, czy w wyniku rozliczeń podatkowych podatnika istnieje możliwość bezpośredniego lub pośredniego odzyskania tego podatku.
W piśmie tym wskazano, że nie będzie możliwości zaliczenia VAT do kosztów kwalifikowanych, jeżeli podatnik skompensuje nierozliczony podatek od towarów i usług poprzez zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodów. W efekcie zmniejszy swoje zobowiązania z tytułu podatku dochodowego. Podatnik nie ma możliwości zaliczania VAT naliczonego do kosztów kwalifikowanych, gdy jest w stanie odzyskać VAT w jeden z poniższych sposobów:
• poprzez odliczenie podatku naliczonego w deklaracji VAT-7,
• poprzez uzyskanie zwrotu VAT, gdy wydatki są finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej,
• poprzez zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodów.
Ponieważ kupiony przez ZOZ sprzęt będzie służył wykonywaniu czynności zwolnionych, prawo do odliczenia nie będzie przysługiwało.

UWAGA!
W przypadku umów zawartych przed 1 maja 2004 r. – gdy wydatki są finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 27 i 27a rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r.) – podatnikom przysługuje możliwość ubiegania się o zwrot podatku od towarów i usług.
Prawo do zwrotu przysługuje wtedy, gdy podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia VAT, jak ma to miejsce w powyższym przypadku. Należy pamiętać, że umowa musi być zawarta przed 1 maja 2004 r. i muszą to być środki pochodzące z funduszy PHARE, ISPA, SAPARD, bezzwrotne środki przekazane polskim podatnikom przez rządy państw obcych. Jeśli będzie przysługiwało prawo do zwrotu, to podatku naliczonego nie będzie można zaliczyć do kosztów kwalifikowanych.
Ponieważ w pytaniu nie ma szczegółowych informacji, trudno określić, czy Czytelnikowi będzie przysługiwało prawo do zwrotu. Jeśli zwrot nie będzie przysługiwał, należy rozważyć, czy ma on prawo do zaliczenia go do kosztów uzyskania przychodów lub czy VAT powiększy wartość środka trwałego. Jeśli takie uprawnienie nie będzie przysługiwało, to VAT od zakupu sprzętu będzie można zaliczyć do kosztów kwalifikowanych.

PODSTAWY PRAWNE
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199)
• rozporządzenie Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970)


Joanna Dmowska
Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA