REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonujemy bony towarowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przy zakupie towarów firma otrzymała bon o wartości 200 zł, który wykorzystała płacąc za dostawę o 200 zł mniej. Jak to zaksięgować? Czy jest to przychód dla spółki?

RADA
Bon jest dowodem uprawniającym do odbioru określonego świadczenia, jest więc w pewnym sensie odpowiednikiem pieniądza. Wartość otrzymanego bonu jest przychodem dla firmy.

UZASADNIENIE
Bon stanowi rodzaj dokumentu zastępującego środki pieniężne, za który podatnik może nabyć towary. Stanowi on formę premii pieniężnej. Definicja zawarta w Słowniku Języka Polskiego PWN (1996 r.) – określa bon towarowy jako dowód uprawniający do otrzymania w oznaczonym terminie pewnych towarów, sum pieniędzy lub korzystania z usług.

Można powiedzieć, że zastępuje on środki pieniężne, za które kupuje się towary. Dlatego też wartość otrzymanego bonu stanowi przychód zarówno u podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i podatku dochodowego od osób prawnych.

Oznacza to, że bon (jako nieodpłatne świadczenie) powinien być zaksięgowany w dacie otrzymania następującymi zapisami:
Wn
„Inne środki pieniężne”
Ma „Pozostałe przychody operacyjne”
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Księgowania można dokonać na podstawie wewnętrznego dokumentu „Polecenie księgowania”.
W momencie zrealizowania bonu księgowanie przedstawia się następująco:
Wn
„Rozrachunki z dostawcami”
Ma
„Inne środki pieniężne”
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli otrzymanie bonusu w formie bonu towarowego nie jest związane z zakupem określonej partii towarów, lecz uzależnione od dotrzymania pewnych warunków umowy, np. dokonywania zakupów u konkretnego dostawcy za określoną kwotę, to wartość bonu stanowi przychód podatkowy wykazywany na koncie „Pozostałe przychody operacyjne”.

Przykład 1
Spółka zakupiła towary za określoną kwotę i w związku z tym otrzymała bon towarowy na zakupy premiowe o wartości 200 zł. Wykorzystując otrzymany bon spółka zapłaciła za dostawę o 200 zł mniej.

Ewidencja księgowa
1. Zakup towarów na podstawie faktury VAT:
Wn „Rozliczenie zakupu” 3471
Wn „VAT naliczony” 764
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 4235
2. Otrzymanie bonu:
Wn „Inne środki pieniężne” 200
Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 200
3. Zapłata za fakturę:
Wn „Rozrachunki z dostawcami” 4035
Ma „Rachunek bankowy” 4035
4. Rozliczenie zapłaty za fakturę otrzymanym bonem:
Wn „Rozrachunki z dostawcami” 200
Ma „Inne środki pieniężne” 200

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA!
Jeśli otrzymanie bonusu w formie bonu związane jest z zakupem konkretnego towaru, to bon należy traktować jako rabat obniżający cenę zakupu towaru. W takiej sytuacji sprzedawca powinien wystawić fakturę korygującą.

Przykład 2
Spółka otrzymała od swojego dostawcy ofertę handlową polegającą na tym, że przy zakupie w wyznaczonym terminie 10 szt. towaru X otrzyma bon towarowy o wartości 200 zł.
Wartość brutto zakupu – 4 235 zł.
Wartość do zapłaty po uwzględnieniu bonu – 4 035 zł.

Ewidencja księgowa
1. Zakup towarów na podstawie faktury VAT:
Wn „Rozliczenie zakupu” 3 471
Wn „VAT naliczony” 764
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 4 235
2. Otrzymanie bonu – faktura korygująca:
Wn „Rozrachunki z dostawcami 200
Ma „VAT naliczony” 36
Ma „Rozliczenie zakupu” 164
3. Zapłata za fakturę:
Wn „Rozrachunki z dostawcami” 4 035
Ma „Rachunek bankowy” 4 035

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


•  art. 11 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
•  art. 12 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
•  art. 29 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Maryla Piotrowska
księgowa z licencją MF
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA