REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonujemy bony towarowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przy zakupie towarów firma otrzymała bon o wartości 200 zł, który wykorzystała płacąc za dostawę o 200 zł mniej. Jak to zaksięgować? Czy jest to przychód dla spółki?

RADA
Bon jest dowodem uprawniającym do odbioru określonego świadczenia, jest więc w pewnym sensie odpowiednikiem pieniądza. Wartość otrzymanego bonu jest przychodem dla firmy.

UZASADNIENIE
Bon stanowi rodzaj dokumentu zastępującego środki pieniężne, za który podatnik może nabyć towary. Stanowi on formę premii pieniężnej. Definicja zawarta w Słowniku Języka Polskiego PWN (1996 r.) – określa bon towarowy jako dowód uprawniający do otrzymania w oznaczonym terminie pewnych towarów, sum pieniędzy lub korzystania z usług.

Można powiedzieć, że zastępuje on środki pieniężne, za które kupuje się towary. Dlatego też wartość otrzymanego bonu stanowi przychód zarówno u podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i podatku dochodowego od osób prawnych.

Oznacza to, że bon (jako nieodpłatne świadczenie) powinien być zaksięgowany w dacie otrzymania następującymi zapisami:
Wn
„Inne środki pieniężne”
Ma „Pozostałe przychody operacyjne”
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Księgowania można dokonać na podstawie wewnętrznego dokumentu „Polecenie księgowania”.
W momencie zrealizowania bonu księgowanie przedstawia się następująco:
Wn
„Rozrachunki z dostawcami”
Ma
„Inne środki pieniężne”
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli otrzymanie bonusu w formie bonu towarowego nie jest związane z zakupem określonej partii towarów, lecz uzależnione od dotrzymania pewnych warunków umowy, np. dokonywania zakupów u konkretnego dostawcy za określoną kwotę, to wartość bonu stanowi przychód podatkowy wykazywany na koncie „Pozostałe przychody operacyjne”.

Przykład 1
Spółka zakupiła towary za określoną kwotę i w związku z tym otrzymała bon towarowy na zakupy premiowe o wartości 200 zł. Wykorzystując otrzymany bon spółka zapłaciła za dostawę o 200 zł mniej.

Ewidencja księgowa
1. Zakup towarów na podstawie faktury VAT:
Wn „Rozliczenie zakupu” 3471
Wn „VAT naliczony” 764
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 4235
2. Otrzymanie bonu:
Wn „Inne środki pieniężne” 200
Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 200
3. Zapłata za fakturę:
Wn „Rozrachunki z dostawcami” 4035
Ma „Rachunek bankowy” 4035
4. Rozliczenie zapłaty za fakturę otrzymanym bonem:
Wn „Rozrachunki z dostawcami” 200
Ma „Inne środki pieniężne” 200

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA!
Jeśli otrzymanie bonusu w formie bonu związane jest z zakupem konkretnego towaru, to bon należy traktować jako rabat obniżający cenę zakupu towaru. W takiej sytuacji sprzedawca powinien wystawić fakturę korygującą.

Przykład 2
Spółka otrzymała od swojego dostawcy ofertę handlową polegającą na tym, że przy zakupie w wyznaczonym terminie 10 szt. towaru X otrzyma bon towarowy o wartości 200 zł.
Wartość brutto zakupu – 4 235 zł.
Wartość do zapłaty po uwzględnieniu bonu – 4 035 zł.

Ewidencja księgowa
1. Zakup towarów na podstawie faktury VAT:
Wn „Rozliczenie zakupu” 3 471
Wn „VAT naliczony” 764
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 4 235
2. Otrzymanie bonu – faktura korygująca:
Wn „Rozrachunki z dostawcami 200
Ma „VAT naliczony” 36
Ma „Rozliczenie zakupu” 164
3. Zapłata za fakturę:
Wn „Rozrachunki z dostawcami” 4 035
Ma „Rachunek bankowy” 4 035

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


•  art. 11 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
•  art. 12 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
•  art. 29 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Maryla Piotrowska
księgowa z licencją MF
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA