REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonujemy bony towarowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przy zakupie towarów firma otrzymała bon o wartości 200 zł, który wykorzystała płacąc za dostawę o 200 zł mniej. Jak to zaksięgować? Czy jest to przychód dla spółki?

RADA
Bon jest dowodem uprawniającym do odbioru określonego świadczenia, jest więc w pewnym sensie odpowiednikiem pieniądza. Wartość otrzymanego bonu jest przychodem dla firmy.

UZASADNIENIE
Bon stanowi rodzaj dokumentu zastępującego środki pieniężne, za który podatnik może nabyć towary. Stanowi on formę premii pieniężnej. Definicja zawarta w Słowniku Języka Polskiego PWN (1996 r.) – określa bon towarowy jako dowód uprawniający do otrzymania w oznaczonym terminie pewnych towarów, sum pieniędzy lub korzystania z usług.

Można powiedzieć, że zastępuje on środki pieniężne, za które kupuje się towary. Dlatego też wartość otrzymanego bonu stanowi przychód zarówno u podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i podatku dochodowego od osób prawnych.

Oznacza to, że bon (jako nieodpłatne świadczenie) powinien być zaksięgowany w dacie otrzymania następującymi zapisami:
Wn
„Inne środki pieniężne”
Ma „Pozostałe przychody operacyjne”
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Księgowania można dokonać na podstawie wewnętrznego dokumentu „Polecenie księgowania”.
W momencie zrealizowania bonu księgowanie przedstawia się następująco:
Wn
„Rozrachunki z dostawcami”
Ma
„Inne środki pieniężne”
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli otrzymanie bonusu w formie bonu towarowego nie jest związane z zakupem określonej partii towarów, lecz uzależnione od dotrzymania pewnych warunków umowy, np. dokonywania zakupów u konkretnego dostawcy za określoną kwotę, to wartość bonu stanowi przychód podatkowy wykazywany na koncie „Pozostałe przychody operacyjne”.

Przykład 1
Spółka zakupiła towary za określoną kwotę i w związku z tym otrzymała bon towarowy na zakupy premiowe o wartości 200 zł. Wykorzystując otrzymany bon spółka zapłaciła za dostawę o 200 zł mniej.

Ewidencja księgowa
1. Zakup towarów na podstawie faktury VAT:
Wn „Rozliczenie zakupu” 3471
Wn „VAT naliczony” 764
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 4235
2. Otrzymanie bonu:
Wn „Inne środki pieniężne” 200
Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 200
3. Zapłata za fakturę:
Wn „Rozrachunki z dostawcami” 4035
Ma „Rachunek bankowy” 4035
4. Rozliczenie zapłaty za fakturę otrzymanym bonem:
Wn „Rozrachunki z dostawcami” 200
Ma „Inne środki pieniężne” 200

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA!
Jeśli otrzymanie bonusu w formie bonu związane jest z zakupem konkretnego towaru, to bon należy traktować jako rabat obniżający cenę zakupu towaru. W takiej sytuacji sprzedawca powinien wystawić fakturę korygującą.

Przykład 2
Spółka otrzymała od swojego dostawcy ofertę handlową polegającą na tym, że przy zakupie w wyznaczonym terminie 10 szt. towaru X otrzyma bon towarowy o wartości 200 zł.
Wartość brutto zakupu – 4 235 zł.
Wartość do zapłaty po uwzględnieniu bonu – 4 035 zł.

Ewidencja księgowa
1. Zakup towarów na podstawie faktury VAT:
Wn „Rozliczenie zakupu” 3 471
Wn „VAT naliczony” 764
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 4 235
2. Otrzymanie bonu – faktura korygująca:
Wn „Rozrachunki z dostawcami 200
Ma „VAT naliczony” 36
Ma „Rozliczenie zakupu” 164
3. Zapłata za fakturę:
Wn „Rozrachunki z dostawcami” 4 035
Ma „Rachunek bankowy” 4 035

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


•  art. 11 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
•  art. 12 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
•  art. 29 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Maryla Piotrowska
księgowa z licencją MF
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA