REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonujemy bony towarowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przy zakupie towarów firma otrzymała bon o wartości 200 zł, który wykorzystała płacąc za dostawę o 200 zł mniej. Jak to zaksięgować? Czy jest to przychód dla spółki?

RADA
Bon jest dowodem uprawniającym do odbioru określonego świadczenia, jest więc w pewnym sensie odpowiednikiem pieniądza. Wartość otrzymanego bonu jest przychodem dla firmy.

UZASADNIENIE
Bon stanowi rodzaj dokumentu zastępującego środki pieniężne, za który podatnik może nabyć towary. Stanowi on formę premii pieniężnej. Definicja zawarta w Słowniku Języka Polskiego PWN (1996 r.) – określa bon towarowy jako dowód uprawniający do otrzymania w oznaczonym terminie pewnych towarów, sum pieniędzy lub korzystania z usług.

Można powiedzieć, że zastępuje on środki pieniężne, za które kupuje się towary. Dlatego też wartość otrzymanego bonu stanowi przychód zarówno u podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i podatku dochodowego od osób prawnych.

Oznacza to, że bon (jako nieodpłatne świadczenie) powinien być zaksięgowany w dacie otrzymania następującymi zapisami:
Wn
„Inne środki pieniężne”
Ma „Pozostałe przychody operacyjne”
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Księgowania można dokonać na podstawie wewnętrznego dokumentu „Polecenie księgowania”.
W momencie zrealizowania bonu księgowanie przedstawia się następująco:
Wn
„Rozrachunki z dostawcami”
Ma
„Inne środki pieniężne”
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli otrzymanie bonusu w formie bonu towarowego nie jest związane z zakupem określonej partii towarów, lecz uzależnione od dotrzymania pewnych warunków umowy, np. dokonywania zakupów u konkretnego dostawcy za określoną kwotę, to wartość bonu stanowi przychód podatkowy wykazywany na koncie „Pozostałe przychody operacyjne”.

Przykład 1
Spółka zakupiła towary za określoną kwotę i w związku z tym otrzymała bon towarowy na zakupy premiowe o wartości 200 zł. Wykorzystując otrzymany bon spółka zapłaciła za dostawę o 200 zł mniej.

Ewidencja księgowa
1. Zakup towarów na podstawie faktury VAT:
Wn „Rozliczenie zakupu” 3471
Wn „VAT naliczony” 764
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 4235
2. Otrzymanie bonu:
Wn „Inne środki pieniężne” 200
Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 200
3. Zapłata za fakturę:
Wn „Rozrachunki z dostawcami” 4035
Ma „Rachunek bankowy” 4035
4. Rozliczenie zapłaty za fakturę otrzymanym bonem:
Wn „Rozrachunki z dostawcami” 200
Ma „Inne środki pieniężne” 200

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA!
Jeśli otrzymanie bonusu w formie bonu związane jest z zakupem konkretnego towaru, to bon należy traktować jako rabat obniżający cenę zakupu towaru. W takiej sytuacji sprzedawca powinien wystawić fakturę korygującą.

Przykład 2
Spółka otrzymała od swojego dostawcy ofertę handlową polegającą na tym, że przy zakupie w wyznaczonym terminie 10 szt. towaru X otrzyma bon towarowy o wartości 200 zł.
Wartość brutto zakupu – 4 235 zł.
Wartość do zapłaty po uwzględnieniu bonu – 4 035 zł.

Ewidencja księgowa
1. Zakup towarów na podstawie faktury VAT:
Wn „Rozliczenie zakupu” 3 471
Wn „VAT naliczony” 764
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 4 235
2. Otrzymanie bonu – faktura korygująca:
Wn „Rozrachunki z dostawcami 200
Ma „VAT naliczony” 36
Ma „Rozliczenie zakupu” 164
3. Zapłata za fakturę:
Wn „Rozrachunki z dostawcami” 4 035
Ma „Rachunek bankowy” 4 035

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


•  art. 11 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
•  art. 12 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
•  art. 29 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Maryla Piotrowska
księgowa z licencją MF
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA