REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym grozi nieprowadzenie comiesięcznego remanentu podatkowego

REKLAMA

Jesteśmy spółką, która zajmuje się handlem detalicznym. Nie prowadzimy ewidencji nabytych towarów, ale bezpośrednio po zakupie wartość towarów jest odnoszona w koszty. Z podatków rozliczamy się co miesiąc. Czy przyjęty sposób rozliczania ma skutki w podatku dochodowym?

RADA
W tym przypadku powinni Państwo przeprowadzać remanent towarów co miesiąc. Jest to niezbędne dla prawidłowego rozliczenia kwoty zaliczki na podatek dochodowy. Z uwagi na to, że nieprawidłowo ustalane były zaliczki, muszą się liczyć Państwo z możliwością oszacowania ich wysokości przez urząd skarbowy.

UZASADNIENIE
Dokonywany przez Państwa spis z natury czy też inwentaryzacja lub remanent ma zasadnicze znaczenie dla wskazania właściwego okresu potrącenia kosztów uzyskania przychodów. Dotyczy to kosztów ponoszonych przez Państwa na nabycie towarów obrotowych. Dokonywanie comiesięcznej inwentaryzacji pozwoli na przyporządkowanie Państwa wydatków poniesionych na zakup towarów do okresu, w którym został uzyskany przychód ze sprzedaży towarów.

WAŻNE!
Nieprawidłowe jest zakwalifikowanie wydatku na zakup materiałów i towarów do kosztu uzyskania przychodu bez dokonania faktycznej sprzedaży tych towarów i materiałów.

W przypadku osób prawnych w zakresie potrącania kosztów obowiązuje zasada memoriału. Dla ustalenia momentu powstania kosztu w podatku dochodowym decydujące znaczenie ma art. 15 ust. 4 updop:

Koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego, oraz określone, co do rodzaju i kwoty, koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że zarachowanie ich nie było możliwe.

W tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione. Inwentaryzacja może przesądzić o tym, czy określone koszty dotyczą danego roku podatkowego. Z cytowanego przepisu wynika bowiem, że wartość towarów, które nie zostały w danym roku sprzedane, nie jest kosztem uzyskania w tym roku, lecz dopiero w roku, w którym nastąpi sprzedaż tych towarów.

Nieprowadzenie comiesięcznej inwentaryzacji stanowi naruszenie obowiązku podatnika. Podatnicy są zobowiązani m.in. do prowadzenia ewidencji rachunkowej w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy (art. 9 ust. 1 updop). Podatnik jest obowiązany do składania w okresach miesięcznych deklaracji o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku oraz do odprowadzenia zaliczki na podatek w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za miesiące poprzednie (art. 25 ust. 1 updop). Jeżeli spółka ustala zaliczki na zasadach ogólnych i składa miesięczne deklaracje, to jest obowiązana do sporządzania spisu z natury na koniec każdego miesiąca.

WAŻNE!
Jeżeli podatnik ustala zaliczki na zasadach ogólnych i składa miesięczne deklaracje, to jest obowiązany do sporządzania spisu z natury na koniec każdego miesiąca.

Brak odpowiedniej dokumentacji w Państwa działalności naraża spółkę na ryzyko podatkowe. Organ podatkowy może określić podstawę opodatkowania w drodze szacowania. Wówczas zapłacą Państwo należności podatkowe od kwot wyliczonych przez urząd skarbowy z odsetkami za ewentualne zaległości. Uprawnienie do oszacowania podstawy opodatkowania wynika z Ordynacji podatkowej (art. 23). Organ podatkowy ustali podstawę opodatkowania w drodze oszacowania, jeżeli m.in. brak jest danych pozwalających na określenie podstawy opodatkowania w danym okresie. W praktyce urzędy skarbowe kontrolują lata podatkowe dopiero po ich zamknięciu, więc opisane tu ryzyko można ocenić jako niewielkie.

Odpisywanie zakupionych materiałów/towarów w koszty w dniu zakupu w ustawie o rachunkowości
Ustawa o rachunkowości dopuszcza odpisywanie w koszty wartości materiałów i towarów na dzień ich zakupu (art. 17 ust. 2 pkt 4). Warunkiem jest jednak, by nie później niż na dzień bilansowy ustalić stan tych składników, dokonać wyceny i skorygować koszty o wartość tego stanu. Oczywiście użyty w ustawie o rachunkowości zwrot „nie później niż na dzień bilansowy” w praktyce sprowadza się do dokonywania comiesięcznej inwentaryzacji wymuszanej ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.

PRZYKŁAD
Kierownik jednostki, uwzględniając rodzaj i wielkość poszczególnych grup rzeczowych składników aktywów obrotowych, podjął decyzję (zapisaną w zasadach – polityce – rachunkowości) o stosowaniu przez jednostkę odpisywania w koszty wartości materiałów i towarów na dzień ich zakupu.
Jednostka w październiku dokonała następujących zakupów materiałów:
400 szt. materiału A w cenie nabycia 15 zł/szt. = 6000 zł,
600 kg materiału B w cenie nabycia 22 zł/kg = 13 200 zł,
1000 ton materiału C w cenie nabycia 25 zł = 25 000 zł.
W październiku zużyto do produkcji:
380 szt. materiału A,
540 kg materiału B,
990 ton materiału C.

Ponieważ jednostka gospodarcza przyjęła taką metodę rozliczania kosztów, to dla celów sporządzenia miesięcznych deklaracji CIT powinna dokonać inwentaryzacji na koniec każdego miesiąca. Ustawa o rachunkowości, jak wskazaliśmy, jest mniej rygorystyczna w takich przypadkach, wskazując, że ustalanie stanu tych składników aktywów, wycena, a następnie korekta kosztów o ustalone stany powinny nastąpić nie później niż na dzień bilansowy.

A zatem na 31 października jednostka powinna sporządzić inwentaryzację i jeżeli nie wystąpiły niedobory w magazynie, stan posiadanych materiałów powinien być następujący:
20 szt. materiału A w cenie nabycia 15 zł/kg = 300 zł,
60 kg materiału B w cenie nabycia 22 zł/kg = 1320 zł,
10 ton materiału C w cenie nabycia 25 zł = 250 zł.

Ewidencja:
1. Odpisanie w koszty października zakupionych materiałów – w momencie zakupu
  Wn konto 401 „Zużycie materiałów i energii” 44 200 zł,
  Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 44 200 zł.
2. Wyksięgowanie z kosztów materiałów partii materiałów, które nie zostały zużyte do produkcji
  Wn konto 310 „Materiały” 1870 zł,
  Ma konto 401 „Zużycie materiałów i energii” 1870 zł.

Ewidencja sankcji związanych z nieprawidłowym naliczeniem zobowiązania podatkowego
W przypadku gdy jednostka, stosując metodę odpisywania zakupionych materiałów/towarów bezpośrednio w koszty, nie dokonywała comiesięcznego „podatkowego” ustalenia kosztów uzyskania przychodów, wystąpi sytuacja zaniżenia zaliczki na podatek dochodowy. Należy wówczas oprócz zwiększenia zobowiązania z tytułu podatku dochodowego zaewidencjonować kwotę odsetek od zaległości podatkowych (z tytułu zaniżenia podatku dochodowego).

1. Kwota zwiększonego zobowiązania wobec budżetu
  Wn konto 871 „Podatek dochodowy”,
  Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych”.
2. Kwota odsetek za zwłokę z tytułu zaniżenia podatku dochodowego
  Wn konto 755 „Koszty finansowe”,
  Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki dotyczące odsetek z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych”.
Jeżeli zaniżenie podatku dochodowego dotyczyło lat poprzednich i miało charakter błędu podstawowego, wówczas ewidencja będzie następująca:
1. Kwota zwiększonego zobowiązania wobec budżetu
  Wn konto 821 „Rozliczenie wyniku finansowego za lata poprzednie”,
  Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych”.
2. Odsetki za zwłokę z tytułu pomniejszenia podatku dochodowego
  Wn konto 821 „Rozliczenie wyniku finansowego za lata poprzednie”,
  Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki dotyczące odsetek z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych”.

Odsetki za zwłokę dotyczące bieżącego roku sprawozdawczego nie będą stanowić błędu podstawowego, o który należałoby skorygować wynik finansowy lat poprzednich.

• art. 9, art. 15 ust. 4 i art. 25 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1353
• art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy
Paweł Muż
ekonomista, księgowy
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA