REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak usunąć błędy w zaokrągleniach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wszystkie deklaracje VAT-7 złożone przeze mnie dotychczas w 2006 r. zawierają błąd w zaokrągleniach kwot podatków. Jeżeli kwota podatku miała końcówkę powyżej 50 groszy, nie zaokrąglałem jej do pełnego złotego. Jak naprawić ten błąd?

RADA
Błąd popełniony przez Pana powinien skorygować urząd skarbowy. Jest to oczywista pomyłka rachunkowa, a zmiana wysokości zobowiązania podatkowego w wyniku korekty nie przekracza 1000 zł. Korekty tej może dokonać urząd skarbowy z własnej inicjatywy, ale warunkiem jest zauważenie błędu przez urzędników. Dlatego warto powiadomić urząd o błędzie. Można rozważyć też przeprowadzenie korekty wszystkich deklaracji VAT-7 samodzielnie. Część urzędów skarbowych próbuje bowiem w przypadku błędów w zaokrągleniach popełnianych w kilku deklaracjach wymierzać podatnikom grzywny na podstawie przepisów Kodeksu karnego skarbowego.

UZASADNIENIE
Od 1 stycznia 2006 r. obowiązują nowe zasady zaokrąglania. Wprowadził je art. 63 Ordynacji podatkowej. Ponieważ w dalszym ciągu podatnicy popełniają błędy w zaokrągleniach, przypominamy brzmienie tego przepisu:
Podstawy opodatkowania, kwoty podatków (...) odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych. Zaokrąglania podstaw opodatkowania i kwot podatków nie stosuje się do opłaty skarbowej oraz opłat, o których mowa w przepisach o podatkach i opłatach.

W 2005 r. w deklaracjach VAT nie zaokrąglano w górę kwot z końcówką powyżej 50 groszy, tylko pomijano grosze. Wydaje się, że błąd w pojedynczej deklaracji VAT-7 może wynosić kilkadziesiąt groszy i jest nieistotny. Tyle że w deklaracji VAT-7 jest kilka pozycji, w których następuje zaokrąglanie, i może się zdarzyć popełnienie błędu w kilku miejscach. Nie ma jednak możliwości, aby suma wszystkich błędów w zakresie zaokrągleń – niezależnie od wartości obrotu wykazanego w deklaracji VAT-7 – przekroczyła 1000 zł. Kwota ta ważna jest z uwagi na nową regulację w Ordynacji podatkowej. Od 1 września 2005 r. art. 274 Ordynacji podatkowej pozwala urzędom skarbowym samodzielnie przeprowadzić korektę deklaracji (w tym VAT-7), jeżeli efekt zmian w zakresie np. kwoty podatku nie będzie większy niż 1000 zł.

W razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste pomyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy, w zależności od charakteru i zakresu uchybień, może skorzystać z dwóch procedur.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Jeżeli organ podatkowy sam skoryguje np. VAT-7, musi uzyskać akceptację podatnika. Prześle do niego list z kopią skorygowanej deklaracji. Po otrzymaniu listu z urzędu skarbowego podatnik może wnieść sprzeciw do niego na przeprowadzoną korektę. Ma na to 14 dni od dnia doręczenia listu z korektą deklaracji. Wniesienie sprzeciwu anuluje korektę. Brak sprzeciwu oznacza, że korekta deklaracji przeprowadzona przez urząd skarbowy wywołuje skutki prawne, tak jakby przeprowadził ją z własnej inicjatywy sam podatnik.

Z tego wynika, że osoby popełniające błędy w zakresie zaokrągleń w ogóle nie muszą się angażować w samodzielne skorygowanie deklaracji. Konsekwencją błędu w zaokrągleniach nie będzie naliczanie odsetek od zaległości z uwagi na małą wartość zaniżenia podatku. Podatnicy w praktyce sami jednak zgłaszają błąd w zaokrągleniach, prosząc o jego korektę przez urząd skarbowy, lub samodzielnie korygują deklaracje. Wynika to z obaw przed sankcjami przewidzianymi przez Kodeks karny skarbowy. Czasami urzędy skarbowe próbują nakładać grzywny na podatników, którzy popełnili błędy w kilku, kilkunastu deklaracjach. Dlatego wytworzyła się praktyka, która polega na tym, że niektórzy podatnicy składają do urzędu skarbowego wniosek o skorygowanie deklaracji przez urząd skarbowy. Robią tak, pomimo że art. 274 Ordynacji podatkowej nie przewiduje złożenia takiego wniosku i urząd nie musi na jego podstawie poprawiać błędów podatnika. W ten sposób podatnicy starają się – jednocześnie unikając wstecznego korygowania nawet kilkunastu deklaracji, np. VAT-7, PIT-5, CIT-2 – zabezpieczyć przed zarzutami karnymi.

PRZYKŁAD
Jan Kowalski w deklaracji VAT-7 za wrzesień 2006 r. wykazał obrót opodatkowany stawką 7% w wysokości 23 340 zł. Kwotę podatku wyliczył na 1633 zł. Prawidłowa wartość to 1634 zł (wartość przed zaokrągleniem 1633,8 zł, po zaokrągleniu w górę: 1634 zł). Taki sam błąd w zakresie zaokrąglania kwot podatku Jan Kowalski popełnił we wszystkich deklaracjach VAT-7 złożonych w 2006 r. Złożył do urzędu skarbowego informację o popełnionych błędach z prośbą o skorygowanie ich na podstawie art. 274 Ordynacji podatkowej.

• art. 54 § 1 pkt 5, art. 63 i 274 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1031

Marta Pietrucha
konsultant biura rachunkowego
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA