REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak usunąć błędy w zaokrągleniach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wszystkie deklaracje VAT-7 złożone przeze mnie dotychczas w 2006 r. zawierają błąd w zaokrągleniach kwot podatków. Jeżeli kwota podatku miała końcówkę powyżej 50 groszy, nie zaokrąglałem jej do pełnego złotego. Jak naprawić ten błąd?

RADA
Błąd popełniony przez Pana powinien skorygować urząd skarbowy. Jest to oczywista pomyłka rachunkowa, a zmiana wysokości zobowiązania podatkowego w wyniku korekty nie przekracza 1000 zł. Korekty tej może dokonać urząd skarbowy z własnej inicjatywy, ale warunkiem jest zauważenie błędu przez urzędników. Dlatego warto powiadomić urząd o błędzie. Można rozważyć też przeprowadzenie korekty wszystkich deklaracji VAT-7 samodzielnie. Część urzędów skarbowych próbuje bowiem w przypadku błędów w zaokrągleniach popełnianych w kilku deklaracjach wymierzać podatnikom grzywny na podstawie przepisów Kodeksu karnego skarbowego.

UZASADNIENIE
Od 1 stycznia 2006 r. obowiązują nowe zasady zaokrąglania. Wprowadził je art. 63 Ordynacji podatkowej. Ponieważ w dalszym ciągu podatnicy popełniają błędy w zaokrągleniach, przypominamy brzmienie tego przepisu:
Podstawy opodatkowania, kwoty podatków (...) odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych. Zaokrąglania podstaw opodatkowania i kwot podatków nie stosuje się do opłaty skarbowej oraz opłat, o których mowa w przepisach o podatkach i opłatach.

W 2005 r. w deklaracjach VAT nie zaokrąglano w górę kwot z końcówką powyżej 50 groszy, tylko pomijano grosze. Wydaje się, że błąd w pojedynczej deklaracji VAT-7 może wynosić kilkadziesiąt groszy i jest nieistotny. Tyle że w deklaracji VAT-7 jest kilka pozycji, w których następuje zaokrąglanie, i może się zdarzyć popełnienie błędu w kilku miejscach. Nie ma jednak możliwości, aby suma wszystkich błędów w zakresie zaokrągleń – niezależnie od wartości obrotu wykazanego w deklaracji VAT-7 – przekroczyła 1000 zł. Kwota ta ważna jest z uwagi na nową regulację w Ordynacji podatkowej. Od 1 września 2005 r. art. 274 Ordynacji podatkowej pozwala urzędom skarbowym samodzielnie przeprowadzić korektę deklaracji (w tym VAT-7), jeżeli efekt zmian w zakresie np. kwoty podatku nie będzie większy niż 1000 zł.

W razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste pomyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy, w zależności od charakteru i zakresu uchybień, może skorzystać z dwóch procedur.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Jeżeli organ podatkowy sam skoryguje np. VAT-7, musi uzyskać akceptację podatnika. Prześle do niego list z kopią skorygowanej deklaracji. Po otrzymaniu listu z urzędu skarbowego podatnik może wnieść sprzeciw do niego na przeprowadzoną korektę. Ma na to 14 dni od dnia doręczenia listu z korektą deklaracji. Wniesienie sprzeciwu anuluje korektę. Brak sprzeciwu oznacza, że korekta deklaracji przeprowadzona przez urząd skarbowy wywołuje skutki prawne, tak jakby przeprowadził ją z własnej inicjatywy sam podatnik.

Z tego wynika, że osoby popełniające błędy w zakresie zaokrągleń w ogóle nie muszą się angażować w samodzielne skorygowanie deklaracji. Konsekwencją błędu w zaokrągleniach nie będzie naliczanie odsetek od zaległości z uwagi na małą wartość zaniżenia podatku. Podatnicy w praktyce sami jednak zgłaszają błąd w zaokrągleniach, prosząc o jego korektę przez urząd skarbowy, lub samodzielnie korygują deklaracje. Wynika to z obaw przed sankcjami przewidzianymi przez Kodeks karny skarbowy. Czasami urzędy skarbowe próbują nakładać grzywny na podatników, którzy popełnili błędy w kilku, kilkunastu deklaracjach. Dlatego wytworzyła się praktyka, która polega na tym, że niektórzy podatnicy składają do urzędu skarbowego wniosek o skorygowanie deklaracji przez urząd skarbowy. Robią tak, pomimo że art. 274 Ordynacji podatkowej nie przewiduje złożenia takiego wniosku i urząd nie musi na jego podstawie poprawiać błędów podatnika. W ten sposób podatnicy starają się – jednocześnie unikając wstecznego korygowania nawet kilkunastu deklaracji, np. VAT-7, PIT-5, CIT-2 – zabezpieczyć przed zarzutami karnymi.

PRZYKŁAD
Jan Kowalski w deklaracji VAT-7 za wrzesień 2006 r. wykazał obrót opodatkowany stawką 7% w wysokości 23 340 zł. Kwotę podatku wyliczył na 1633 zł. Prawidłowa wartość to 1634 zł (wartość przed zaokrągleniem 1633,8 zł, po zaokrągleniu w górę: 1634 zł). Taki sam błąd w zakresie zaokrąglania kwot podatku Jan Kowalski popełnił we wszystkich deklaracjach VAT-7 złożonych w 2006 r. Złożył do urzędu skarbowego informację o popełnionych błędach z prośbą o skorygowanie ich na podstawie art. 274 Ordynacji podatkowej.

• art. 54 § 1 pkt 5, art. 63 i 274 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1031

Marta Pietrucha
konsultant biura rachunkowego
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA