REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak usunąć błędy w zaokrągleniach

REKLAMA

Wszystkie deklaracje VAT-7 złożone przeze mnie dotychczas w 2006 r. zawierają błąd w zaokrągleniach kwot podatków. Jeżeli kwota podatku miała końcówkę powyżej 50 groszy, nie zaokrąglałem jej do pełnego złotego. Jak naprawić ten błąd?

RADA
Błąd popełniony przez Pana powinien skorygować urząd skarbowy. Jest to oczywista pomyłka rachunkowa, a zmiana wysokości zobowiązania podatkowego w wyniku korekty nie przekracza 1000 zł. Korekty tej może dokonać urząd skarbowy z własnej inicjatywy, ale warunkiem jest zauważenie błędu przez urzędników. Dlatego warto powiadomić urząd o błędzie. Można rozważyć też przeprowadzenie korekty wszystkich deklaracji VAT-7 samodzielnie. Część urzędów skarbowych próbuje bowiem w przypadku błędów w zaokrągleniach popełnianych w kilku deklaracjach wymierzać podatnikom grzywny na podstawie przepisów Kodeksu karnego skarbowego.

UZASADNIENIE
Od 1 stycznia 2006 r. obowiązują nowe zasady zaokrąglania. Wprowadził je art. 63 Ordynacji podatkowej. Ponieważ w dalszym ciągu podatnicy popełniają błędy w zaokrągleniach, przypominamy brzmienie tego przepisu:
Podstawy opodatkowania, kwoty podatków (...) odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych. Zaokrąglania podstaw opodatkowania i kwot podatków nie stosuje się do opłaty skarbowej oraz opłat, o których mowa w przepisach o podatkach i opłatach.

W 2005 r. w deklaracjach VAT nie zaokrąglano w górę kwot z końcówką powyżej 50 groszy, tylko pomijano grosze. Wydaje się, że błąd w pojedynczej deklaracji VAT-7 może wynosić kilkadziesiąt groszy i jest nieistotny. Tyle że w deklaracji VAT-7 jest kilka pozycji, w których następuje zaokrąglanie, i może się zdarzyć popełnienie błędu w kilku miejscach. Nie ma jednak możliwości, aby suma wszystkich błędów w zakresie zaokrągleń – niezależnie od wartości obrotu wykazanego w deklaracji VAT-7 – przekroczyła 1000 zł. Kwota ta ważna jest z uwagi na nową regulację w Ordynacji podatkowej. Od 1 września 2005 r. art. 274 Ordynacji podatkowej pozwala urzędom skarbowym samodzielnie przeprowadzić korektę deklaracji (w tym VAT-7), jeżeli efekt zmian w zakresie np. kwoty podatku nie będzie większy niż 1000 zł.

W razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste pomyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy, w zależności od charakteru i zakresu uchybień, może skorzystać z dwóch procedur.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Jeżeli organ podatkowy sam skoryguje np. VAT-7, musi uzyskać akceptację podatnika. Prześle do niego list z kopią skorygowanej deklaracji. Po otrzymaniu listu z urzędu skarbowego podatnik może wnieść sprzeciw do niego na przeprowadzoną korektę. Ma na to 14 dni od dnia doręczenia listu z korektą deklaracji. Wniesienie sprzeciwu anuluje korektę. Brak sprzeciwu oznacza, że korekta deklaracji przeprowadzona przez urząd skarbowy wywołuje skutki prawne, tak jakby przeprowadził ją z własnej inicjatywy sam podatnik.

Z tego wynika, że osoby popełniające błędy w zakresie zaokrągleń w ogóle nie muszą się angażować w samodzielne skorygowanie deklaracji. Konsekwencją błędu w zaokrągleniach nie będzie naliczanie odsetek od zaległości z uwagi na małą wartość zaniżenia podatku. Podatnicy w praktyce sami jednak zgłaszają błąd w zaokrągleniach, prosząc o jego korektę przez urząd skarbowy, lub samodzielnie korygują deklaracje. Wynika to z obaw przed sankcjami przewidzianymi przez Kodeks karny skarbowy. Czasami urzędy skarbowe próbują nakładać grzywny na podatników, którzy popełnili błędy w kilku, kilkunastu deklaracjach. Dlatego wytworzyła się praktyka, która polega na tym, że niektórzy podatnicy składają do urzędu skarbowego wniosek o skorygowanie deklaracji przez urząd skarbowy. Robią tak, pomimo że art. 274 Ordynacji podatkowej nie przewiduje złożenia takiego wniosku i urząd nie musi na jego podstawie poprawiać błędów podatnika. W ten sposób podatnicy starają się – jednocześnie unikając wstecznego korygowania nawet kilkunastu deklaracji, np. VAT-7, PIT-5, CIT-2 – zabezpieczyć przed zarzutami karnymi.

PRZYKŁAD
Jan Kowalski w deklaracji VAT-7 za wrzesień 2006 r. wykazał obrót opodatkowany stawką 7% w wysokości 23 340 zł. Kwotę podatku wyliczył na 1633 zł. Prawidłowa wartość to 1634 zł (wartość przed zaokrągleniem 1633,8 zł, po zaokrągleniu w górę: 1634 zł). Taki sam błąd w zakresie zaokrąglania kwot podatku Jan Kowalski popełnił we wszystkich deklaracjach VAT-7 złożonych w 2006 r. Złożył do urzędu skarbowego informację o popełnionych błędach z prośbą o skorygowanie ich na podstawie art. 274 Ordynacji podatkowej.

• art. 54 § 1 pkt 5, art. 63 i 274 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1031

Marta Pietrucha
konsultant biura rachunkowego
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA