REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak usunąć błędy w zaokrągleniach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wszystkie deklaracje VAT-7 złożone przeze mnie dotychczas w 2006 r. zawierają błąd w zaokrągleniach kwot podatków. Jeżeli kwota podatku miała końcówkę powyżej 50 groszy, nie zaokrąglałem jej do pełnego złotego. Jak naprawić ten błąd?

RADA
Błąd popełniony przez Pana powinien skorygować urząd skarbowy. Jest to oczywista pomyłka rachunkowa, a zmiana wysokości zobowiązania podatkowego w wyniku korekty nie przekracza 1000 zł. Korekty tej może dokonać urząd skarbowy z własnej inicjatywy, ale warunkiem jest zauważenie błędu przez urzędników. Dlatego warto powiadomić urząd o błędzie. Można rozważyć też przeprowadzenie korekty wszystkich deklaracji VAT-7 samodzielnie. Część urzędów skarbowych próbuje bowiem w przypadku błędów w zaokrągleniach popełnianych w kilku deklaracjach wymierzać podatnikom grzywny na podstawie przepisów Kodeksu karnego skarbowego.

UZASADNIENIE
Od 1 stycznia 2006 r. obowiązują nowe zasady zaokrąglania. Wprowadził je art. 63 Ordynacji podatkowej. Ponieważ w dalszym ciągu podatnicy popełniają błędy w zaokrągleniach, przypominamy brzmienie tego przepisu:
Podstawy opodatkowania, kwoty podatków (...) odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych. Zaokrąglania podstaw opodatkowania i kwot podatków nie stosuje się do opłaty skarbowej oraz opłat, o których mowa w przepisach o podatkach i opłatach.

W 2005 r. w deklaracjach VAT nie zaokrąglano w górę kwot z końcówką powyżej 50 groszy, tylko pomijano grosze. Wydaje się, że błąd w pojedynczej deklaracji VAT-7 może wynosić kilkadziesiąt groszy i jest nieistotny. Tyle że w deklaracji VAT-7 jest kilka pozycji, w których następuje zaokrąglanie, i może się zdarzyć popełnienie błędu w kilku miejscach. Nie ma jednak możliwości, aby suma wszystkich błędów w zakresie zaokrągleń – niezależnie od wartości obrotu wykazanego w deklaracji VAT-7 – przekroczyła 1000 zł. Kwota ta ważna jest z uwagi na nową regulację w Ordynacji podatkowej. Od 1 września 2005 r. art. 274 Ordynacji podatkowej pozwala urzędom skarbowym samodzielnie przeprowadzić korektę deklaracji (w tym VAT-7), jeżeli efekt zmian w zakresie np. kwoty podatku nie będzie większy niż 1000 zł.

W razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste pomyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy, w zależności od charakteru i zakresu uchybień, może skorzystać z dwóch procedur.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Jeżeli organ podatkowy sam skoryguje np. VAT-7, musi uzyskać akceptację podatnika. Prześle do niego list z kopią skorygowanej deklaracji. Po otrzymaniu listu z urzędu skarbowego podatnik może wnieść sprzeciw do niego na przeprowadzoną korektę. Ma na to 14 dni od dnia doręczenia listu z korektą deklaracji. Wniesienie sprzeciwu anuluje korektę. Brak sprzeciwu oznacza, że korekta deklaracji przeprowadzona przez urząd skarbowy wywołuje skutki prawne, tak jakby przeprowadził ją z własnej inicjatywy sam podatnik.

Z tego wynika, że osoby popełniające błędy w zakresie zaokrągleń w ogóle nie muszą się angażować w samodzielne skorygowanie deklaracji. Konsekwencją błędu w zaokrągleniach nie będzie naliczanie odsetek od zaległości z uwagi na małą wartość zaniżenia podatku. Podatnicy w praktyce sami jednak zgłaszają błąd w zaokrągleniach, prosząc o jego korektę przez urząd skarbowy, lub samodzielnie korygują deklaracje. Wynika to z obaw przed sankcjami przewidzianymi przez Kodeks karny skarbowy. Czasami urzędy skarbowe próbują nakładać grzywny na podatników, którzy popełnili błędy w kilku, kilkunastu deklaracjach. Dlatego wytworzyła się praktyka, która polega na tym, że niektórzy podatnicy składają do urzędu skarbowego wniosek o skorygowanie deklaracji przez urząd skarbowy. Robią tak, pomimo że art. 274 Ordynacji podatkowej nie przewiduje złożenia takiego wniosku i urząd nie musi na jego podstawie poprawiać błędów podatnika. W ten sposób podatnicy starają się – jednocześnie unikając wstecznego korygowania nawet kilkunastu deklaracji, np. VAT-7, PIT-5, CIT-2 – zabezpieczyć przed zarzutami karnymi.

PRZYKŁAD
Jan Kowalski w deklaracji VAT-7 za wrzesień 2006 r. wykazał obrót opodatkowany stawką 7% w wysokości 23 340 zł. Kwotę podatku wyliczył na 1633 zł. Prawidłowa wartość to 1634 zł (wartość przed zaokrągleniem 1633,8 zł, po zaokrągleniu w górę: 1634 zł). Taki sam błąd w zakresie zaokrąglania kwot podatku Jan Kowalski popełnił we wszystkich deklaracjach VAT-7 złożonych w 2006 r. Złożył do urzędu skarbowego informację o popełnionych błędach z prośbą o skorygowanie ich na podstawie art. 274 Ordynacji podatkowej.

• art. 54 § 1 pkt 5, art. 63 i 274 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1031

Marta Pietrucha
konsultant biura rachunkowego
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA