REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ubezpieczenie członków zarządu wyjeżdżających w delegację jest kosztem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy wykupione ubezpieczenia osobowe dla członków zarządu często przebywających w delegacjach zagranicznych są kosztem dla spółki?

PROBLEM

Wydatki poniesione z tytułu zawarcia takiej umowy można zaliczyć do kosztów, jeżeli zostaną spełnione przez nią warunki określone w art. 16 ust. 1 pkt 59 updop.

UZASADNIENIE

Wydatki poniesione na członków zarządu nie podlegają ograniczeniu w możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych. Ograniczeniu takiemu podlegają wydatki poniesione na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Zarząd nie jest organem stanowiącym, więc ograniczenie to nie znajdzie zastosowania. Zatem wszelkie wydatki ponoszone na rzecz członków zarządu należy rozpatrywać – w przypadku gdy są zatrudnieni na umowę o pracę – tak jak koszty pracownicze (tak też interpretacja Urzędu Skarbowego w Pszczynie z 25 lipca 2005 r., sygn. US PB-3/423/02/05). W przypadku kontraktu menedżerskiego poniesione wydatki należy rozpatrywać w kontekście zawartych w nim postanowień. Należy także uwzględnić zasady ogólne – czyli cel poniesienia wydatku oraz brak jego wyłączenia z kosztów w art. 16 ust. 1 updop.

Nie sprecyzowali Państwo, jakiego dokładnie typu są to ubezpieczenia – czy od odpowiedzialności cywilnej. Z reguły są to: ubezpieczenie członków zarządu w podróży, ubezpieczenie medyczne, od następstw nieszczęśliwych wypadków. Składki z tytułu zawartych umów ubezpieczenia pracowników nie stanowią kosztu uzyskania przychodu – poza pewnymi wyjątkami (art. 16 ust. 1 pkt 59 updop). Koszty podatkowe stanowią jedynie składki opłacone przez pracodawcę na podstawie umów ubezpieczenia dotyczących ryzyka grup 1, 3 i 5 działu I oraz grup 1 i 2 działu II, wymienionych w załączniku do ustawy o działalności ubezpieczeniowej. Są to:
• ubezpieczenia na życie,
• ubezpieczenia na życie, jeżeli są związane z funduszem inwestycyjnym,
• ubezpieczenia wypadkowe i chorobowe, jeśli są uzupełnieniem tych ubezpieczeń, a także
• ubezpieczenia wypadku, w tym wypadku przy pracy, i choroby zawodowej oraz ubezpieczenia choroby.

Ubezpieczenia takie powinny spełnić łącznie następujące warunki:
– uprawnionym do otrzymania świadczenia nie jest pracodawca,
– umowa ubezpieczenia w okresie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono, wyklucza:
a) wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy,
b) możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy,
c) wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie.

Tak więc jeżeli zawarte umowy ubezpieczenia spełniają powyższe przesłanki, to mogą je Państwo zaliczyć do kosztów podatkowych. W praktyce spółki najczęściej opłacają członkom zarządu ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej oraz od następstw nieszczęśliwych wypadków. Ubezpieczenia te nie mieszczą się wśród ubezpieczeń, które można zaliczyć do kosztów podatkowych. W przypadku ubezpieczeń od odpowiedzialności cywilnej warto dodać, że są one związane z odpowiedzialnością, jaką ponoszą członkowie zarządu. Charakter tej odpowiedzialności jest wyłącznie osobisty. W związku z tym poniesiony wydatek nie spełni podstawowego warunku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu – poniesienia w celu uzyskania przychodów – i już z tego tytułu nie będzie podlegał zaliczeniu do kosztów podatkowych.

Warto również podkreślić, że pracodawca nie ma obowiązku opłacania składek z tytułu ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków pracowników wyjeżdżających w zagraniczną delegację. Tym bardziej nie ma takiego obowiązku spółka, w której członkowie zarządu pełnią swoje funkcje na podstawie kontraktów menedżerskich.

Również w interpretacji z 16 września 2004 r. (nr RO/436/196/2004) Świętokrzyski Urząd Skarbowy podkreślił, że:
Jeżeli pracodawca podejmie decyzję o ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków pracowników wyjeżdżających w delegację, to równowartość zapłaconych składek na to ubezpieczenie będzie przychodem pracownika podlegającym opodatkowaniu, a pracodawca nie będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów opłaconej składki, chyba że ubezpieczenie to będzie spełniało kryteria określone w art. 16 ust. 1 pkt 59 updop.

PRZYKŁAD
Członek zarządu odbył podróż służbową do Paryża. Spółka poniosła następujące koszty:
– ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (niespełniające warunków określonych w art. 16 ust. 1 pkt 59 updop),
– bilety lotnicze,
– dieta,
– koszt hotelu,
– udokumentowane wydatki – taksówki,
koszty opieki medycznej (w zakresie internistycznym).
Z wyjątkiem ubezpieczenia spółka wszystkie wydatki będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

• art. 16 ust. 1 pkt 59 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1353

Marta Balcer
ekspert podatkowy w dużej spółce akcyjnej
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA