REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ubezpieczenie członków zarządu wyjeżdżających w delegację jest kosztem

REKLAMA

Czy wykupione ubezpieczenia osobowe dla członków zarządu często przebywających w delegacjach zagranicznych są kosztem dla spółki?

PROBLEM

Wydatki poniesione z tytułu zawarcia takiej umowy można zaliczyć do kosztów, jeżeli zostaną spełnione przez nią warunki określone w art. 16 ust. 1 pkt 59 updop.

UZASADNIENIE

Wydatki poniesione na członków zarządu nie podlegają ograniczeniu w możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych. Ograniczeniu takiemu podlegają wydatki poniesione na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Zarząd nie jest organem stanowiącym, więc ograniczenie to nie znajdzie zastosowania. Zatem wszelkie wydatki ponoszone na rzecz członków zarządu należy rozpatrywać – w przypadku gdy są zatrudnieni na umowę o pracę – tak jak koszty pracownicze (tak też interpretacja Urzędu Skarbowego w Pszczynie z 25 lipca 2005 r., sygn. US PB-3/423/02/05). W przypadku kontraktu menedżerskiego poniesione wydatki należy rozpatrywać w kontekście zawartych w nim postanowień. Należy także uwzględnić zasady ogólne – czyli cel poniesienia wydatku oraz brak jego wyłączenia z kosztów w art. 16 ust. 1 updop.

Nie sprecyzowali Państwo, jakiego dokładnie typu są to ubezpieczenia – czy od odpowiedzialności cywilnej. Z reguły są to: ubezpieczenie członków zarządu w podróży, ubezpieczenie medyczne, od następstw nieszczęśliwych wypadków. Składki z tytułu zawartych umów ubezpieczenia pracowników nie stanowią kosztu uzyskania przychodu – poza pewnymi wyjątkami (art. 16 ust. 1 pkt 59 updop). Koszty podatkowe stanowią jedynie składki opłacone przez pracodawcę na podstawie umów ubezpieczenia dotyczących ryzyka grup 1, 3 i 5 działu I oraz grup 1 i 2 działu II, wymienionych w załączniku do ustawy o działalności ubezpieczeniowej. Są to:
• ubezpieczenia na życie,
• ubezpieczenia na życie, jeżeli są związane z funduszem inwestycyjnym,
• ubezpieczenia wypadkowe i chorobowe, jeśli są uzupełnieniem tych ubezpieczeń, a także
• ubezpieczenia wypadku, w tym wypadku przy pracy, i choroby zawodowej oraz ubezpieczenia choroby.

Ubezpieczenia takie powinny spełnić łącznie następujące warunki:
– uprawnionym do otrzymania świadczenia nie jest pracodawca,
– umowa ubezpieczenia w okresie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono, wyklucza:
a) wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy,
b) możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy,
c) wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie.

Tak więc jeżeli zawarte umowy ubezpieczenia spełniają powyższe przesłanki, to mogą je Państwo zaliczyć do kosztów podatkowych. W praktyce spółki najczęściej opłacają członkom zarządu ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej oraz od następstw nieszczęśliwych wypadków. Ubezpieczenia te nie mieszczą się wśród ubezpieczeń, które można zaliczyć do kosztów podatkowych. W przypadku ubezpieczeń od odpowiedzialności cywilnej warto dodać, że są one związane z odpowiedzialnością, jaką ponoszą członkowie zarządu. Charakter tej odpowiedzialności jest wyłącznie osobisty. W związku z tym poniesiony wydatek nie spełni podstawowego warunku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu – poniesienia w celu uzyskania przychodów – i już z tego tytułu nie będzie podlegał zaliczeniu do kosztów podatkowych.

Warto również podkreślić, że pracodawca nie ma obowiązku opłacania składek z tytułu ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków pracowników wyjeżdżających w zagraniczną delegację. Tym bardziej nie ma takiego obowiązku spółka, w której członkowie zarządu pełnią swoje funkcje na podstawie kontraktów menedżerskich.

Również w interpretacji z 16 września 2004 r. (nr RO/436/196/2004) Świętokrzyski Urząd Skarbowy podkreślił, że:
Jeżeli pracodawca podejmie decyzję o ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków pracowników wyjeżdżających w delegację, to równowartość zapłaconych składek na to ubezpieczenie będzie przychodem pracownika podlegającym opodatkowaniu, a pracodawca nie będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów opłaconej składki, chyba że ubezpieczenie to będzie spełniało kryteria określone w art. 16 ust. 1 pkt 59 updop.

PRZYKŁAD
Członek zarządu odbył podróż służbową do Paryża. Spółka poniosła następujące koszty:
– ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (niespełniające warunków określonych w art. 16 ust. 1 pkt 59 updop),
– bilety lotnicze,
– dieta,
– koszt hotelu,
– udokumentowane wydatki – taksówki,
koszty opieki medycznej (w zakresie internistycznym).
Z wyjątkiem ubezpieczenia spółka wszystkie wydatki będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

• art. 16 ust. 1 pkt 59 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1353

Marta Balcer
ekspert podatkowy w dużej spółce akcyjnej
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA