REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować zakup szkoleń dotowanych ze środków EFS

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. zakupiła dla wybranej grupy pracowników szkolenia dotowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dotacja obejmie 70% kosztów, 30% spółka pokryje ze środków własnych. Firma szkoleniowa wystawiła faktury na 100% wartości szkolenia, po otrzymaniu dotacji wystawi faktury korygujące. W jaki sposób spółka powinna zaewidencjonować fakturę korygującą?
 
RADA

Spółka zakupiła dla pracowników szkolenia współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego po obowiązującej cenie. Dofinansowanie do szkolenia zostanie przekazane organizatorowi szkolenia w formie dotacji. Sposób i termin rozliczeń finansowych (rozliczenia dotacji) pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości a firmą szkoleniową nie zmieni już zobowiązania spółki wobec dostawcy szkoleń. Faktura powinna być wystawiona tylko na 30% całej wartości szkolenia.

UZASADNIENIE

Beneficjentami ostatecznymi wsparcia w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego – Rozwój Zasobów Ludzkich są etatowi pracownicy przedsiębiorstw oraz ich pracodawcy. Dofinansowanie dotyczy szkoleń, studiów i staży.

W ramach działania 2.3 SPO – RZL Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybiera firmy, które świadczą szkolenia dla pracowników małych, średnich i dużych firm na terenie całego kraju. Szkolenia są odpłatne, jednak ich cena jest bardzo atrakcyjna. Opłata za szkolenie ogólne wynosi od 20–40% kosztów, za szkolenie specjalistyczne 55–65%. Pozostała część jest dofinansowana z funduszy strukturalnych (Europejski Fundusz Społeczny).

Pracownicy/pracodawcy nie muszą wnosić za szkolenie pełnej kwoty, ponieważ dofinansowanie do szkolenia nie jest przekazywane odbiorcom szkoleń, lecz organizatorom (w formie dotacji).

Cena szkolenia z dofinansowaniem znacznie odbiega od średnich cen rynkowych, w związku z tym pojawiają się niekiedy wśród księgowych wątpliwości, czy w firmie otrzymującej dofinansowanie do kosztów szkoleń należy przyjąć koszt faktycznie poniesiony, czy może raczej przyjąć 100% wartości szkolenia, natomiast wartość dofinansowania zaliczyć do przychodów.

UWAGA!
W przypadku szkolenia współfinansowanego z EFS do kosztów należy przyjąć koszt faktycznie poniesiony.

Przykład 1
Spółka z o.o. zatrudniająca 3 pracowników etatowych zakupiła dla pracowników szkolenie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Cena szkolenia 100%: 1500 zł/osobę, przysługujące dofinansowanie 80%.
Wartość szkolenia dla 3 osób przed dofinansowaniem – 4500 zł, dofinansowanie wynosi 3600 zł. Spółka ewidencjonuje koszty wyłącznie w układzie rodzajowym.
Firma szkoleniowa wystawiła fakturę za przeprowadzone szkolenie:
• wartość netto – 900 zł,
• VAT – stawka zwolniona,
• wartość brutto – 900 zł.
Wn „Usługi obce” 900
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 900

Przykład 2
Spółka z o.o. zatrudniająca 3 pracowników etatowych zakupiła dla pracowników szkolenie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Cena szkolenia 100%: 1500 zł/osobę, przysługujące dofinansowanie 80%.
Wartość szkolenia dla 3 osób przed dofinansowaniem – 4500 zł, dofinansowanie wynosi 3600 zł.
Firma szkoleniowa wystawiła fakturę za szkolenie:
• wartość netto – 4500 zł,
• VAT – stawka zwolniona,
• wartość brutto – 4500 zł.
Spółka zakwestionowała wartość faktury. Firma szkoleniowa wystawiła fakturę korygującą.

Ewidencja księgowa
1. Otrzymanie faktury od firmy szkoleniowej:
Wn „Rozliczenie zakupu usług” 4 500
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 4 500
2. Obciążenie kosztów o 20% wartości faktury:
Wn „Usługi obce” 900
Ma „Rozliczenie zakupu usług” 900
3. Reklamacja faktury:
Wn „Rozrachunki z dostawcami” 3 600
Ma „Pozostałe rozrachunki” 3 600
– w analityce „Zobowiązania sporne”
4. Faktura korygująca:
Wn „Pozostałe rozrachunki” 3 600
– w analityce „Zobowiązania sporne”
Ma „Rozliczenie zakupu usług” 3 600

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Przedsiębiorstwa kierujące swych pracowników na szkolenia współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego – Rozwój Zasobów Ludzkich, otrzymują z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dotację pokrywającą część kosztów. Wysokość dofinansowania zależy od wielkości firmy i rodzaju szkolenia. Środki finansowe nie są jednak przekazywane do pracodawców, lecz do organizatorów szkoleń w formie dotacji, co powinno oznaczać, że część kosztów poniesionych na organizację szkoleń pokrywają środki z EFS. Niektóre urzędy skarbowe interpretują to inaczej, a niestety brak – na razie – stanowiska MF w tej sprawie. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie wydał postanowienie nr 1471/NTR1/443-182/05/LS w odpowiedzi na pytanie:

US
(…) czy w świetle obowiązujących przepisów (…) projektodawca i organizator szkolenia powinien wystawić fakturę VAT beneficjentowi ostatecznemu szkolenia dofinansowanego ze środków EFS na kwotę 100% wartości wydatków objętych regułami pomocy publicznej (…), czy na kwotę wkładu własnego beneficjenta ostatecznego wniesionego na pokrycie wydatków związanych z realizacją usługi szkoleniowej na jego rzecz stanowiącej 20% lub 40% kwoty, (…). Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że podstawę do opodatkowania stanowi – w odniesieniu do dostaw towarów i świadczeń usług – wszystko, co stanowi płatność, która została za nie otrzymana przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy, łącznie z dotacjami związanymi bezpośrednio z ceną tych transakcji. Zatem dotacje i subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze (np. refundacje) stanowią element (część) podstawy opodatkowania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym, iż jak wynika z przedstawionego opisu, (dotacja, refundacja) ze środków EFS odnosi się wprost do świadczonych przez Stronę na rzecz konkretnych kontrahentów usług, faktura dokumentująca ich wykonanie winna być wystawiona na kwotę pełnego kosztu szkolenia, tj. na kwotę odpowiadającą wartości usługi, stanowiącej sumę wydatków refinansowanych ze środków publicznych oraz pokrywanych bezpośrednio przez beneficjenta usługi. Brak jest natomiast przeszkód, aby w jej treści wyszczególniona została kwota wkładu własnego beneficjenta.

•  rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004–2006 – Dz.U. Nr 197 poz. 2024; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 71, poz. 491

Anna Dyczkowska
księgowa z licencją MF
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA