REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować zakup szkoleń dotowanych ze środków EFS

REKLAMA

Spółka z o.o. zakupiła dla wybranej grupy pracowników szkolenia dotowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dotacja obejmie 70% kosztów, 30% spółka pokryje ze środków własnych. Firma szkoleniowa wystawiła faktury na 100% wartości szkolenia, po otrzymaniu dotacji wystawi faktury korygujące. W jaki sposób spółka powinna zaewidencjonować fakturę korygującą?
 
RADA

Spółka zakupiła dla pracowników szkolenia współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego po obowiązującej cenie. Dofinansowanie do szkolenia zostanie przekazane organizatorowi szkolenia w formie dotacji. Sposób i termin rozliczeń finansowych (rozliczenia dotacji) pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości a firmą szkoleniową nie zmieni już zobowiązania spółki wobec dostawcy szkoleń. Faktura powinna być wystawiona tylko na 30% całej wartości szkolenia.

UZASADNIENIE

Beneficjentami ostatecznymi wsparcia w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego – Rozwój Zasobów Ludzkich są etatowi pracownicy przedsiębiorstw oraz ich pracodawcy. Dofinansowanie dotyczy szkoleń, studiów i staży.

W ramach działania 2.3 SPO – RZL Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybiera firmy, które świadczą szkolenia dla pracowników małych, średnich i dużych firm na terenie całego kraju. Szkolenia są odpłatne, jednak ich cena jest bardzo atrakcyjna. Opłata za szkolenie ogólne wynosi od 20–40% kosztów, za szkolenie specjalistyczne 55–65%. Pozostała część jest dofinansowana z funduszy strukturalnych (Europejski Fundusz Społeczny).

Pracownicy/pracodawcy nie muszą wnosić za szkolenie pełnej kwoty, ponieważ dofinansowanie do szkolenia nie jest przekazywane odbiorcom szkoleń, lecz organizatorom (w formie dotacji).

Cena szkolenia z dofinansowaniem znacznie odbiega od średnich cen rynkowych, w związku z tym pojawiają się niekiedy wśród księgowych wątpliwości, czy w firmie otrzymującej dofinansowanie do kosztów szkoleń należy przyjąć koszt faktycznie poniesiony, czy może raczej przyjąć 100% wartości szkolenia, natomiast wartość dofinansowania zaliczyć do przychodów.

UWAGA!
W przypadku szkolenia współfinansowanego z EFS do kosztów należy przyjąć koszt faktycznie poniesiony.

Przykład 1
Spółka z o.o. zatrudniająca 3 pracowników etatowych zakupiła dla pracowników szkolenie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Cena szkolenia 100%: 1500 zł/osobę, przysługujące dofinansowanie 80%.
Wartość szkolenia dla 3 osób przed dofinansowaniem – 4500 zł, dofinansowanie wynosi 3600 zł. Spółka ewidencjonuje koszty wyłącznie w układzie rodzajowym.
Firma szkoleniowa wystawiła fakturę za przeprowadzone szkolenie:
• wartość netto – 900 zł,
• VAT – stawka zwolniona,
• wartość brutto – 900 zł.
Wn „Usługi obce” 900
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 900

Przykład 2
Spółka z o.o. zatrudniająca 3 pracowników etatowych zakupiła dla pracowników szkolenie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Cena szkolenia 100%: 1500 zł/osobę, przysługujące dofinansowanie 80%.
Wartość szkolenia dla 3 osób przed dofinansowaniem – 4500 zł, dofinansowanie wynosi 3600 zł.
Firma szkoleniowa wystawiła fakturę za szkolenie:
• wartość netto – 4500 zł,
• VAT – stawka zwolniona,
• wartość brutto – 4500 zł.
Spółka zakwestionowała wartość faktury. Firma szkoleniowa wystawiła fakturę korygującą.

Ewidencja księgowa
1. Otrzymanie faktury od firmy szkoleniowej:
Wn „Rozliczenie zakupu usług” 4 500
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 4 500
2. Obciążenie kosztów o 20% wartości faktury:
Wn „Usługi obce” 900
Ma „Rozliczenie zakupu usług” 900
3. Reklamacja faktury:
Wn „Rozrachunki z dostawcami” 3 600
Ma „Pozostałe rozrachunki” 3 600
– w analityce „Zobowiązania sporne”
4. Faktura korygująca:
Wn „Pozostałe rozrachunki” 3 600
– w analityce „Zobowiązania sporne”
Ma „Rozliczenie zakupu usług” 3 600

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Przedsiębiorstwa kierujące swych pracowników na szkolenia współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego – Rozwój Zasobów Ludzkich, otrzymują z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dotację pokrywającą część kosztów. Wysokość dofinansowania zależy od wielkości firmy i rodzaju szkolenia. Środki finansowe nie są jednak przekazywane do pracodawców, lecz do organizatorów szkoleń w formie dotacji, co powinno oznaczać, że część kosztów poniesionych na organizację szkoleń pokrywają środki z EFS. Niektóre urzędy skarbowe interpretują to inaczej, a niestety brak – na razie – stanowiska MF w tej sprawie. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie wydał postanowienie nr 1471/NTR1/443-182/05/LS w odpowiedzi na pytanie:

US
(…) czy w świetle obowiązujących przepisów (…) projektodawca i organizator szkolenia powinien wystawić fakturę VAT beneficjentowi ostatecznemu szkolenia dofinansowanego ze środków EFS na kwotę 100% wartości wydatków objętych regułami pomocy publicznej (…), czy na kwotę wkładu własnego beneficjenta ostatecznego wniesionego na pokrycie wydatków związanych z realizacją usługi szkoleniowej na jego rzecz stanowiącej 20% lub 40% kwoty, (…). Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że podstawę do opodatkowania stanowi – w odniesieniu do dostaw towarów i świadczeń usług – wszystko, co stanowi płatność, która została za nie otrzymana przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy, łącznie z dotacjami związanymi bezpośrednio z ceną tych transakcji. Zatem dotacje i subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze (np. refundacje) stanowią element (część) podstawy opodatkowania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym, iż jak wynika z przedstawionego opisu, (dotacja, refundacja) ze środków EFS odnosi się wprost do świadczonych przez Stronę na rzecz konkretnych kontrahentów usług, faktura dokumentująca ich wykonanie winna być wystawiona na kwotę pełnego kosztu szkolenia, tj. na kwotę odpowiadającą wartości usługi, stanowiącej sumę wydatków refinansowanych ze środków publicznych oraz pokrywanych bezpośrednio przez beneficjenta usługi. Brak jest natomiast przeszkód, aby w jej treści wyszczególniona została kwota wkładu własnego beneficjenta.

•  rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004–2006 – Dz.U. Nr 197 poz. 2024; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 71, poz. 491

Anna Dyczkowska
księgowa z licencją MF
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA