REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować zakup szkoleń dotowanych ze środków EFS

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. zakupiła dla wybranej grupy pracowników szkolenia dotowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dotacja obejmie 70% kosztów, 30% spółka pokryje ze środków własnych. Firma szkoleniowa wystawiła faktury na 100% wartości szkolenia, po otrzymaniu dotacji wystawi faktury korygujące. W jaki sposób spółka powinna zaewidencjonować fakturę korygującą?
 
RADA

Spółka zakupiła dla pracowników szkolenia współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego po obowiązującej cenie. Dofinansowanie do szkolenia zostanie przekazane organizatorowi szkolenia w formie dotacji. Sposób i termin rozliczeń finansowych (rozliczenia dotacji) pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości a firmą szkoleniową nie zmieni już zobowiązania spółki wobec dostawcy szkoleń. Faktura powinna być wystawiona tylko na 30% całej wartości szkolenia.

UZASADNIENIE

Beneficjentami ostatecznymi wsparcia w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego – Rozwój Zasobów Ludzkich są etatowi pracownicy przedsiębiorstw oraz ich pracodawcy. Dofinansowanie dotyczy szkoleń, studiów i staży.

W ramach działania 2.3 SPO – RZL Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybiera firmy, które świadczą szkolenia dla pracowników małych, średnich i dużych firm na terenie całego kraju. Szkolenia są odpłatne, jednak ich cena jest bardzo atrakcyjna. Opłata za szkolenie ogólne wynosi od 20–40% kosztów, za szkolenie specjalistyczne 55–65%. Pozostała część jest dofinansowana z funduszy strukturalnych (Europejski Fundusz Społeczny).

Pracownicy/pracodawcy nie muszą wnosić za szkolenie pełnej kwoty, ponieważ dofinansowanie do szkolenia nie jest przekazywane odbiorcom szkoleń, lecz organizatorom (w formie dotacji).

Cena szkolenia z dofinansowaniem znacznie odbiega od średnich cen rynkowych, w związku z tym pojawiają się niekiedy wśród księgowych wątpliwości, czy w firmie otrzymującej dofinansowanie do kosztów szkoleń należy przyjąć koszt faktycznie poniesiony, czy może raczej przyjąć 100% wartości szkolenia, natomiast wartość dofinansowania zaliczyć do przychodów.

UWAGA!
W przypadku szkolenia współfinansowanego z EFS do kosztów należy przyjąć koszt faktycznie poniesiony.

Przykład 1
Spółka z o.o. zatrudniająca 3 pracowników etatowych zakupiła dla pracowników szkolenie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Cena szkolenia 100%: 1500 zł/osobę, przysługujące dofinansowanie 80%.
Wartość szkolenia dla 3 osób przed dofinansowaniem – 4500 zł, dofinansowanie wynosi 3600 zł. Spółka ewidencjonuje koszty wyłącznie w układzie rodzajowym.
Firma szkoleniowa wystawiła fakturę za przeprowadzone szkolenie:
• wartość netto – 900 zł,
• VAT – stawka zwolniona,
• wartość brutto – 900 zł.
Wn „Usługi obce” 900
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 900

Przykład 2
Spółka z o.o. zatrudniająca 3 pracowników etatowych zakupiła dla pracowników szkolenie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Cena szkolenia 100%: 1500 zł/osobę, przysługujące dofinansowanie 80%.
Wartość szkolenia dla 3 osób przed dofinansowaniem – 4500 zł, dofinansowanie wynosi 3600 zł.
Firma szkoleniowa wystawiła fakturę za szkolenie:
• wartość netto – 4500 zł,
• VAT – stawka zwolniona,
• wartość brutto – 4500 zł.
Spółka zakwestionowała wartość faktury. Firma szkoleniowa wystawiła fakturę korygującą.

Ewidencja księgowa
1. Otrzymanie faktury od firmy szkoleniowej:
Wn „Rozliczenie zakupu usług” 4 500
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 4 500
2. Obciążenie kosztów o 20% wartości faktury:
Wn „Usługi obce” 900
Ma „Rozliczenie zakupu usług” 900
3. Reklamacja faktury:
Wn „Rozrachunki z dostawcami” 3 600
Ma „Pozostałe rozrachunki” 3 600
– w analityce „Zobowiązania sporne”
4. Faktura korygująca:
Wn „Pozostałe rozrachunki” 3 600
– w analityce „Zobowiązania sporne”
Ma „Rozliczenie zakupu usług” 3 600

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Przedsiębiorstwa kierujące swych pracowników na szkolenia współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego – Rozwój Zasobów Ludzkich, otrzymują z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dotację pokrywającą część kosztów. Wysokość dofinansowania zależy od wielkości firmy i rodzaju szkolenia. Środki finansowe nie są jednak przekazywane do pracodawców, lecz do organizatorów szkoleń w formie dotacji, co powinno oznaczać, że część kosztów poniesionych na organizację szkoleń pokrywają środki z EFS. Niektóre urzędy skarbowe interpretują to inaczej, a niestety brak – na razie – stanowiska MF w tej sprawie. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie wydał postanowienie nr 1471/NTR1/443-182/05/LS w odpowiedzi na pytanie:

US
(…) czy w świetle obowiązujących przepisów (…) projektodawca i organizator szkolenia powinien wystawić fakturę VAT beneficjentowi ostatecznemu szkolenia dofinansowanego ze środków EFS na kwotę 100% wartości wydatków objętych regułami pomocy publicznej (…), czy na kwotę wkładu własnego beneficjenta ostatecznego wniesionego na pokrycie wydatków związanych z realizacją usługi szkoleniowej na jego rzecz stanowiącej 20% lub 40% kwoty, (…). Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że podstawę do opodatkowania stanowi – w odniesieniu do dostaw towarów i świadczeń usług – wszystko, co stanowi płatność, która została za nie otrzymana przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy, łącznie z dotacjami związanymi bezpośrednio z ceną tych transakcji. Zatem dotacje i subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze (np. refundacje) stanowią element (część) podstawy opodatkowania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym, iż jak wynika z przedstawionego opisu, (dotacja, refundacja) ze środków EFS odnosi się wprost do świadczonych przez Stronę na rzecz konkretnych kontrahentów usług, faktura dokumentująca ich wykonanie winna być wystawiona na kwotę pełnego kosztu szkolenia, tj. na kwotę odpowiadającą wartości usługi, stanowiącej sumę wydatków refinansowanych ze środków publicznych oraz pokrywanych bezpośrednio przez beneficjenta usługi. Brak jest natomiast przeszkód, aby w jej treści wyszczególniona została kwota wkładu własnego beneficjenta.

•  rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004–2006 – Dz.U. Nr 197 poz. 2024; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 71, poz. 491

Anna Dyczkowska
księgowa z licencją MF
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA