REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy odliczyć VAT z duplikatów faktur

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kiedy powinien być rozliczony podatek naliczony wynikający z duplikatu faktury VAT z 9 października 2006 r.? Termin płatności określono, jak w pierwotnej fakturze, tj. 23 czerwca 2006 r. Duplikat otrzymano w październiku. Faktura wystawiona została za rozmowy telefoniczne. Nie odliczyliśmy z tej faktury VAT.

RADA

Podatek naliczony z tego duplikatu można odliczyć poprzez korektę deklaracji za czerwiec lub lipiec.

UZASADNIENIE

Gdy oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu albo zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy może ponownie wystawić fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej. Taka faktura wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać wyraz „DUPLIKAT” oraz datę jej wystawienia. Należy pamiętać, że nie może być to np. kserokopia kopii faktur. Taki dokument nie uprawnia do odliczenia VAT.

Jak wynika z pytania, nie odliczyliście VAT. Przepisy nie przewidują innych terminów odliczania VAT z duplikatów faktur. Dlatego należy zastosować ogólne zasady przewidziane w art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. To oznacza, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, lub za następny okres rozliczeniowy. Jednak dla faktur dokumentujących zakup, między innymi, usług telekomunikacyjnych przewidziano odmienny termin dla odliczenia VAT z tych faktur. Odliczamy VAT w miesiącu, w którym przewidziano termin płatności, lub następnym. Pojęcie „faktury” użyte w przepisie art. 86 ust. 2 pkt 1 należy rozumieć w znaczeniu szerszym, tj. obejmującym obok faktur pierwotnych także faktury korygujące, duplikaty faktur oraz inne dokumenty traktowane na podstawie § 20 ww. rozporządzenia na równi z fakturami. Dlatego otrzymując duplikat faktury za usługi telekomunikacyjne, VAT odliczamy w deklaracji za miesiąc, w którym ustalono termin płatności. Gdy termin płatności już minął, odliczenia można dokonać poprzez korektę deklaracji za miesiąc, w którym ten termin przypadał, lub następny.

Szczególne terminy odliczania VAT z duplikatów faktur dotyczą faktur dokumentujących:
• dostawy energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego,
• świadczenie usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych,
• usługi w zakresie rozprowadzania wody,
• usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne.

VAT z duplikatów faktur dokumentujących inne czynności niż przedstawione powyżej odliczamy w miesiącu otrzymania duplikatu lub następnym. Zasada ta ma zastosowanie do faktur, z których nie odliczono VAT.
Na takim stanowisku stoi większość organów podatkowych. W piśmie z 30 listopada 2005 r. Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, nr DV/443-104/05, czytamy: „Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że podatnik ma prawo odliczyć podatek VAT wynikający z faktury za energię elektryczną, której termin płatności minął 29.08.2005 r., w deklaracji VAT-7 za sierpień lub wrzesień 2005 r. Obniżenia podatku należnego może w tym przypadku dokonać przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W przypadku gdy zaginęłaby »w drodze« faktura dokumentująca nabycie innego towaru lub usługi niż te, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1, wówczas prawo do obniżenia podatku należnego przysługiwałoby na zasadach ogólnych, tj. w rozliczeniu za okres otrzymania duplikatu faktury lub w miesiącu następnym”.

Pojawiają się także odmienne stanowiska, ale są w mniejszości. W piśmie z 20 grudnia 2005 r. Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kaliszu, nr PP/443-115/13/05, czytamy: „Jeżeli Podatnik nie otrzymał faktur w terminach umożliwiających odliczenie podatku naliczonego zgodnie z ww. art. 86 ust. 10 pkt 3 z uwagi na ich zaginięcie, terminem właściwym do odliczenia VAT z tych faktur – zdaniem tutejszego organu – jest termin określony w art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 cytowanej ustawy o VAT, tj. miesiąc otrzymania duplikatów faktur lub miesiąc następny. Biorąc pod uwagę powyższe, podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach albo ich duplikatach w miesiącu otrzymania ich lub w miesiącu następnym”.

• art. 86 ust. 10 pkt 1, 3 i ust. 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• § 22 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798

Agnieszka Jasiorowska
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026 - MF pokazało najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i więcej szczegółów

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA