REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy odliczyć VAT z duplikatów faktur

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kiedy powinien być rozliczony podatek naliczony wynikający z duplikatu faktury VAT z 9 października 2006 r.? Termin płatności określono, jak w pierwotnej fakturze, tj. 23 czerwca 2006 r. Duplikat otrzymano w październiku. Faktura wystawiona została za rozmowy telefoniczne. Nie odliczyliśmy z tej faktury VAT.

RADA

Podatek naliczony z tego duplikatu można odliczyć poprzez korektę deklaracji za czerwiec lub lipiec.

UZASADNIENIE

Gdy oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu albo zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy może ponownie wystawić fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej. Taka faktura wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać wyraz „DUPLIKAT” oraz datę jej wystawienia. Należy pamiętać, że nie może być to np. kserokopia kopii faktur. Taki dokument nie uprawnia do odliczenia VAT.

Jak wynika z pytania, nie odliczyliście VAT. Przepisy nie przewidują innych terminów odliczania VAT z duplikatów faktur. Dlatego należy zastosować ogólne zasady przewidziane w art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. To oznacza, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, lub za następny okres rozliczeniowy. Jednak dla faktur dokumentujących zakup, między innymi, usług telekomunikacyjnych przewidziano odmienny termin dla odliczenia VAT z tych faktur. Odliczamy VAT w miesiącu, w którym przewidziano termin płatności, lub następnym. Pojęcie „faktury” użyte w przepisie art. 86 ust. 2 pkt 1 należy rozumieć w znaczeniu szerszym, tj. obejmującym obok faktur pierwotnych także faktury korygujące, duplikaty faktur oraz inne dokumenty traktowane na podstawie § 20 ww. rozporządzenia na równi z fakturami. Dlatego otrzymując duplikat faktury za usługi telekomunikacyjne, VAT odliczamy w deklaracji za miesiąc, w którym ustalono termin płatności. Gdy termin płatności już minął, odliczenia można dokonać poprzez korektę deklaracji za miesiąc, w którym ten termin przypadał, lub następny.

Szczególne terminy odliczania VAT z duplikatów faktur dotyczą faktur dokumentujących:
• dostawy energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego,
• świadczenie usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych,
• usługi w zakresie rozprowadzania wody,
• usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne.

VAT z duplikatów faktur dokumentujących inne czynności niż przedstawione powyżej odliczamy w miesiącu otrzymania duplikatu lub następnym. Zasada ta ma zastosowanie do faktur, z których nie odliczono VAT.
Na takim stanowisku stoi większość organów podatkowych. W piśmie z 30 listopada 2005 r. Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, nr DV/443-104/05, czytamy: „Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że podatnik ma prawo odliczyć podatek VAT wynikający z faktury za energię elektryczną, której termin płatności minął 29.08.2005 r., w deklaracji VAT-7 za sierpień lub wrzesień 2005 r. Obniżenia podatku należnego może w tym przypadku dokonać przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W przypadku gdy zaginęłaby »w drodze« faktura dokumentująca nabycie innego towaru lub usługi niż te, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1, wówczas prawo do obniżenia podatku należnego przysługiwałoby na zasadach ogólnych, tj. w rozliczeniu za okres otrzymania duplikatu faktury lub w miesiącu następnym”.

Pojawiają się także odmienne stanowiska, ale są w mniejszości. W piśmie z 20 grudnia 2005 r. Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kaliszu, nr PP/443-115/13/05, czytamy: „Jeżeli Podatnik nie otrzymał faktur w terminach umożliwiających odliczenie podatku naliczonego zgodnie z ww. art. 86 ust. 10 pkt 3 z uwagi na ich zaginięcie, terminem właściwym do odliczenia VAT z tych faktur – zdaniem tutejszego organu – jest termin określony w art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 cytowanej ustawy o VAT, tj. miesiąc otrzymania duplikatów faktur lub miesiąc następny. Biorąc pod uwagę powyższe, podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach albo ich duplikatach w miesiącu otrzymania ich lub w miesiącu następnym”.

• art. 86 ust. 10 pkt 1, 3 i ust. 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• § 22 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798

Agnieszka Jasiorowska
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA