REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podlega opodatkowaniu przekazanie towarów pracownikom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy należy opodatkować VAT i wystawić fakturę wewnętrzną w przypadku przekazania przez spółkę z o.o. aparatów fotograficznych pracownikom? Odliczyliśmy VAT.

RADA

Tak. Przekazanie przez Państwa spółkę aparatów fotograficznych pracownikom na ich cele osobiste podlega opodatkowaniu VAT i należy go naliczyć. Czynność taką należy udokumentować fakturą wewnętrzną. Jeżeli przekazywane aparaty są rzeczowym elementem wynagrodzenia za pracę, takie przekazanie nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT. Wówczas nie naliczamy VAT. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Odpowiedź na Państwa pytanie należy rozpocząć od ustalenia, w jakich sytuacjach nieodpłatne przekazanie pracownikom towarów będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

Podatkowi od towarów i usług podlega nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w tym na cele osobiste pracownika. Aby doszło do opodatkowania takiego przekazania, podatnikowi musi przysługiwać prawo do odliczenia całości lub części VAT przy zakupie przekazywanych towarów (art. 7 ust. 2 ustawy). Chodzi tu o istnienie takiego prawa w momencie dokonywania zakupów, a nie o faktyczne skorzystanie z niego przez nabywcę.

Od zasady tej przewidziano jednak pewien wyjątek. Obowiązek opodatkowywania przekazywanych towarów na cele osobiste pracownika nie będzie powstawał w stosunku do towarów, które można uznać za prezenty o małej wartości.

Za prezenty o małej wartości uznano dwa rodzaje towarów. Po pierwsze, prezentami takimi są przekazywane jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości obdarowanych osób. Jeżeli zaś podatnik nie prowadzi takiej ewidencji, za prezenty o małej wartości uważa się towary, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 5 zł (art. 7 ust. 4 ustawy).

Analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że opodatkowaniu VAT podlega tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele osobiste pracowników, które nie jest związane z prowadzoną działalnością. W związku z tym wszelkie nieodpłatne przekazanie towarów pracownikom, które jest związane z prowadzoną działalnością, nie powinno podlegać opodatkowaniu VAT. Na takim stanowisku stoi większość przedstawicieli praktyki, m.in. Adam Bartosiewicz i Ryszard Kubacki w komentarzu „VAT 2006 – 973 wyjaśnienia i interpretacje”, str. 54. Wśród organów podatkowych przeważa jednak odmienna opinia w tej sprawie. Ich zdaniem opodatkowaniu VAT podlega nieodpłatne przekazanie towarów – zarówno jeżeli jest ono związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, jak i gdy nie jest z nim związane – a przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Obowiązek podatkowy w zakresie VAT nie powstanie tylko w stosunku do towarów, które mogą zostać uznane za prezenty o małej wartości.

WAŻNE!
Zdaniem organów podatkowych opodatkowaniu VAT podlega nieodpłatne przekazanie towarów – zarówno jeżeli jest ono związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, jak i nie jest z nim związane – a przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Obowiązek podatkowy w zakresie VAT nie powstanie tylko w stosunku do towarów, które mogą zostać uznane za prezenty o małej wartości.

W pytaniu piszą Państwo, że spółka przekazała pracownikom świadczenie rzeczowe w postaci aparatu fotograficznego. Ponieważ przekazanie tego towaru nie stanowi obowiązku pracodawcy i nie zostało nałożone żadnymi przepisami prawa, to jeżeli odliczyli Państwo VAT przy zakupie tych aparatów, należy uznać, że dojdzie do przekazania towaru na cele osobiste podatnika niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem. W związku z tym przekazanie to podlega opodatkowaniu VAT. Państwa spółka powinna w takiej sytuacji wystawić fakturę wewnętrzną, stosując stawkę, jaka obowiązuje dla sprzedaży danego towaru.

W tym miejscu warto również wspomnieć o sytuacjach, w których pracownik otrzymuje świadczenie rzeczowe jako element wynagrodzenia za pracę. W praktyce ma to miejsce w zakładach produkcyjnych, w których pracownicy otrzymują wynagrodzenie składające się z dwóch składników. Pierwszym jest kwota pieniężna, drugim świadczenie rzeczowe, tj. ilość towarów wyprodukowanych przez zakład pracy. Czy również w przypadku takiego przekazania towarów zakład pracy powinien opodatkować taką czynność VAT i wystawić fakturę wewnętrzną?

W takich sytuacjach nie będzie dochodziło do czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Podatnikami tego podatku są tylko te podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na jej cel lub rezultat. W ustawie o VAT wskazano pewne grupy czynności, których nie uznaje się za taką działalność. Zaliczamy do nich m.in. czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1–6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Chodzi tu m.in. o przychody ze stosunku pracy. W związku z powyższym wszelkie świadczenia, które stanowią dla pracownika przychody ze stosunku pracy, nie będą podlegały opodatkowaniu VAT.

Stanowisko to potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie z 7 lutego 2005 r., nr IS.II/1-0050/346/04, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie stwierdził, że: „Czynności wykonywane w ramach umowy o pracę nie są traktowane jako samodzielna działalność gospodarcza, w związku z tym otrzymane wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.

• art. 8 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Katarzyna Wojciechowska
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA