REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podlega opodatkowaniu przekazanie towarów pracownikom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy należy opodatkować VAT i wystawić fakturę wewnętrzną w przypadku przekazania przez spółkę z o.o. aparatów fotograficznych pracownikom? Odliczyliśmy VAT.

RADA

Tak. Przekazanie przez Państwa spółkę aparatów fotograficznych pracownikom na ich cele osobiste podlega opodatkowaniu VAT i należy go naliczyć. Czynność taką należy udokumentować fakturą wewnętrzną. Jeżeli przekazywane aparaty są rzeczowym elementem wynagrodzenia za pracę, takie przekazanie nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT. Wówczas nie naliczamy VAT. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Odpowiedź na Państwa pytanie należy rozpocząć od ustalenia, w jakich sytuacjach nieodpłatne przekazanie pracownikom towarów będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

Podatkowi od towarów i usług podlega nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w tym na cele osobiste pracownika. Aby doszło do opodatkowania takiego przekazania, podatnikowi musi przysługiwać prawo do odliczenia całości lub części VAT przy zakupie przekazywanych towarów (art. 7 ust. 2 ustawy). Chodzi tu o istnienie takiego prawa w momencie dokonywania zakupów, a nie o faktyczne skorzystanie z niego przez nabywcę.

Od zasady tej przewidziano jednak pewien wyjątek. Obowiązek opodatkowywania przekazywanych towarów na cele osobiste pracownika nie będzie powstawał w stosunku do towarów, które można uznać za prezenty o małej wartości.

Za prezenty o małej wartości uznano dwa rodzaje towarów. Po pierwsze, prezentami takimi są przekazywane jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości obdarowanych osób. Jeżeli zaś podatnik nie prowadzi takiej ewidencji, za prezenty o małej wartości uważa się towary, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 5 zł (art. 7 ust. 4 ustawy).

Analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że opodatkowaniu VAT podlega tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele osobiste pracowników, które nie jest związane z prowadzoną działalnością. W związku z tym wszelkie nieodpłatne przekazanie towarów pracownikom, które jest związane z prowadzoną działalnością, nie powinno podlegać opodatkowaniu VAT. Na takim stanowisku stoi większość przedstawicieli praktyki, m.in. Adam Bartosiewicz i Ryszard Kubacki w komentarzu „VAT 2006 – 973 wyjaśnienia i interpretacje”, str. 54. Wśród organów podatkowych przeważa jednak odmienna opinia w tej sprawie. Ich zdaniem opodatkowaniu VAT podlega nieodpłatne przekazanie towarów – zarówno jeżeli jest ono związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, jak i gdy nie jest z nim związane – a przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Obowiązek podatkowy w zakresie VAT nie powstanie tylko w stosunku do towarów, które mogą zostać uznane za prezenty o małej wartości.

WAŻNE!
Zdaniem organów podatkowych opodatkowaniu VAT podlega nieodpłatne przekazanie towarów – zarówno jeżeli jest ono związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, jak i nie jest z nim związane – a przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Obowiązek podatkowy w zakresie VAT nie powstanie tylko w stosunku do towarów, które mogą zostać uznane za prezenty o małej wartości.

W pytaniu piszą Państwo, że spółka przekazała pracownikom świadczenie rzeczowe w postaci aparatu fotograficznego. Ponieważ przekazanie tego towaru nie stanowi obowiązku pracodawcy i nie zostało nałożone żadnymi przepisami prawa, to jeżeli odliczyli Państwo VAT przy zakupie tych aparatów, należy uznać, że dojdzie do przekazania towaru na cele osobiste podatnika niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem. W związku z tym przekazanie to podlega opodatkowaniu VAT. Państwa spółka powinna w takiej sytuacji wystawić fakturę wewnętrzną, stosując stawkę, jaka obowiązuje dla sprzedaży danego towaru.

W tym miejscu warto również wspomnieć o sytuacjach, w których pracownik otrzymuje świadczenie rzeczowe jako element wynagrodzenia za pracę. W praktyce ma to miejsce w zakładach produkcyjnych, w których pracownicy otrzymują wynagrodzenie składające się z dwóch składników. Pierwszym jest kwota pieniężna, drugim świadczenie rzeczowe, tj. ilość towarów wyprodukowanych przez zakład pracy. Czy również w przypadku takiego przekazania towarów zakład pracy powinien opodatkować taką czynność VAT i wystawić fakturę wewnętrzną?

W takich sytuacjach nie będzie dochodziło do czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Podatnikami tego podatku są tylko te podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na jej cel lub rezultat. W ustawie o VAT wskazano pewne grupy czynności, których nie uznaje się za taką działalność. Zaliczamy do nich m.in. czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1–6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Chodzi tu m.in. o przychody ze stosunku pracy. W związku z powyższym wszelkie świadczenia, które stanowią dla pracownika przychody ze stosunku pracy, nie będą podlegały opodatkowaniu VAT.

Stanowisko to potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie z 7 lutego 2005 r., nr IS.II/1-0050/346/04, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie stwierdził, że: „Czynności wykonywane w ramach umowy o pracę nie są traktowane jako samodzielna działalność gospodarcza, w związku z tym otrzymane wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.

• art. 8 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Katarzyna Wojciechowska
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA