REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podlega opodatkowaniu przekazanie towarów pracownikom

REKLAMA

Czy należy opodatkować VAT i wystawić fakturę wewnętrzną w przypadku przekazania przez spółkę z o.o. aparatów fotograficznych pracownikom? Odliczyliśmy VAT.

RADA

Tak. Przekazanie przez Państwa spółkę aparatów fotograficznych pracownikom na ich cele osobiste podlega opodatkowaniu VAT i należy go naliczyć. Czynność taką należy udokumentować fakturą wewnętrzną. Jeżeli przekazywane aparaty są rzeczowym elementem wynagrodzenia za pracę, takie przekazanie nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT. Wówczas nie naliczamy VAT. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Odpowiedź na Państwa pytanie należy rozpocząć od ustalenia, w jakich sytuacjach nieodpłatne przekazanie pracownikom towarów będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

Podatkowi od towarów i usług podlega nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w tym na cele osobiste pracownika. Aby doszło do opodatkowania takiego przekazania, podatnikowi musi przysługiwać prawo do odliczenia całości lub części VAT przy zakupie przekazywanych towarów (art. 7 ust. 2 ustawy). Chodzi tu o istnienie takiego prawa w momencie dokonywania zakupów, a nie o faktyczne skorzystanie z niego przez nabywcę.

Od zasady tej przewidziano jednak pewien wyjątek. Obowiązek opodatkowywania przekazywanych towarów na cele osobiste pracownika nie będzie powstawał w stosunku do towarów, które można uznać za prezenty o małej wartości.

Za prezenty o małej wartości uznano dwa rodzaje towarów. Po pierwsze, prezentami takimi są przekazywane jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości obdarowanych osób. Jeżeli zaś podatnik nie prowadzi takiej ewidencji, za prezenty o małej wartości uważa się towary, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 5 zł (art. 7 ust. 4 ustawy).

Analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że opodatkowaniu VAT podlega tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele osobiste pracowników, które nie jest związane z prowadzoną działalnością. W związku z tym wszelkie nieodpłatne przekazanie towarów pracownikom, które jest związane z prowadzoną działalnością, nie powinno podlegać opodatkowaniu VAT. Na takim stanowisku stoi większość przedstawicieli praktyki, m.in. Adam Bartosiewicz i Ryszard Kubacki w komentarzu „VAT 2006 – 973 wyjaśnienia i interpretacje”, str. 54. Wśród organów podatkowych przeważa jednak odmienna opinia w tej sprawie. Ich zdaniem opodatkowaniu VAT podlega nieodpłatne przekazanie towarów – zarówno jeżeli jest ono związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, jak i gdy nie jest z nim związane – a przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Obowiązek podatkowy w zakresie VAT nie powstanie tylko w stosunku do towarów, które mogą zostać uznane za prezenty o małej wartości.

WAŻNE!
Zdaniem organów podatkowych opodatkowaniu VAT podlega nieodpłatne przekazanie towarów – zarówno jeżeli jest ono związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, jak i nie jest z nim związane – a przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Obowiązek podatkowy w zakresie VAT nie powstanie tylko w stosunku do towarów, które mogą zostać uznane za prezenty o małej wartości.

W pytaniu piszą Państwo, że spółka przekazała pracownikom świadczenie rzeczowe w postaci aparatu fotograficznego. Ponieważ przekazanie tego towaru nie stanowi obowiązku pracodawcy i nie zostało nałożone żadnymi przepisami prawa, to jeżeli odliczyli Państwo VAT przy zakupie tych aparatów, należy uznać, że dojdzie do przekazania towaru na cele osobiste podatnika niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem. W związku z tym przekazanie to podlega opodatkowaniu VAT. Państwa spółka powinna w takiej sytuacji wystawić fakturę wewnętrzną, stosując stawkę, jaka obowiązuje dla sprzedaży danego towaru.

W tym miejscu warto również wspomnieć o sytuacjach, w których pracownik otrzymuje świadczenie rzeczowe jako element wynagrodzenia za pracę. W praktyce ma to miejsce w zakładach produkcyjnych, w których pracownicy otrzymują wynagrodzenie składające się z dwóch składników. Pierwszym jest kwota pieniężna, drugim świadczenie rzeczowe, tj. ilość towarów wyprodukowanych przez zakład pracy. Czy również w przypadku takiego przekazania towarów zakład pracy powinien opodatkować taką czynność VAT i wystawić fakturę wewnętrzną?

W takich sytuacjach nie będzie dochodziło do czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Podatnikami tego podatku są tylko te podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na jej cel lub rezultat. W ustawie o VAT wskazano pewne grupy czynności, których nie uznaje się za taką działalność. Zaliczamy do nich m.in. czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1–6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Chodzi tu m.in. o przychody ze stosunku pracy. W związku z powyższym wszelkie świadczenia, które stanowią dla pracownika przychody ze stosunku pracy, nie będą podlegały opodatkowaniu VAT.

Stanowisko to potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie z 7 lutego 2005 r., nr IS.II/1-0050/346/04, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie stwierdził, że: „Czynności wykonywane w ramach umowy o pracę nie są traktowane jako samodzielna działalność gospodarcza, w związku z tym otrzymane wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.

• art. 8 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Katarzyna Wojciechowska
ekspert w zakresie VAT
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA