REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy niezarejestrowany podatnik VAT UE powinien rozliczyć wewnątrzwspólnotowe nabycie

REKLAMA

Dokonałem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Niestety nie zarejestrowałem się jako podatnik VAT UE. Czy mam obowiązek do rozliczenia tej transakcji w zakresie VAT?

RADA

Tak, jest Pan zobowiązany rozliczyć wewnątrzwspólnotowe nabycie, pomimo że nie dokonał Pan rejestracji w urzędzie skarbowym w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Powinien był Pan jednak dokonać zgłoszenia dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych na druku VAT-R/UE. Jedynymi konsekwencjami, na jakie może być Pan narażony ze strony organów skarbowych, będą sankcje karne z Kodeksu karnego skarbowego z tytułu rejestracji po terminie.

UZASADNIENIE

Ustawodawca nakłada na wszystkich podatników, którzy mają zamiar dokonywać transakcji wewnątrzwspólnotowych, obowiązek rejestracji w zakresie tych transakcji. Rejestracji takiej należy dokonać we właściwym dla podatnika urzędzie skarbowym najpóźniej dzień przed dokonaniem takiej transakcji. Należy to uczynić na druku VAT-R/UE.

Podatnik VAT, który nie zgłosił we właściwym dla siebie urzędzie skarbowym zamiaru dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych i nie został zarejestrowany jako podatnik VAT-UE, może dokonywać wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

A zatem jedynym warunkiem, jaki musi spełnić podatnik, jest rejestracja w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych. Ustawa o VAT nie zawiera jednak przepisu, który wyłączałby możliwość dokonywania wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów w przypadku, w którym podatnik nie dopełnił obowiązku rejestracyjnego i w konsekwencji nie posiada statusu zarejestrowanego podatnika VAT UE. Nie zwalnia go to jednak z rozliczenia VAT z tego tytułu.

Podsumowując, należy zatem stwierdzić, iż brak rejestracji nie stoi na przeszkodzie w dokonywaniu wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. Podatnik może również odliczać podatek naliczony wynikający z dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyć, gdy rozliczy VAT należny. Ustawa o podatku od towarów i usług uzależnia możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego od posiadania statusu zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT oraz wykonywania czynności opodatkowanych. Nigdzie nie znajdziemy w niej zapisu, że wymagana jest rejestracja podatnika jako podatnika VAT UE. Skoro zatem Czytelnik jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i wykonuje czynności opodatkowane, ma prawo do odliczania VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowych nabyć.

WAŻNE!
Aby podatnik mógł odliczać podatek naliczony, musi być zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Ustawa nie wspomina o tym, że podatnik musi mieć status podatnika VAT-UE, aby mógł odliczać podatek z tytułu wewnątrzwspólnotowych nabyć.

Jak już stwierdziliśmy, ma Pan prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT. Niemniej jednak powinien Pan niezwłocznie dokonać rejestracji w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Podatnik, który nie dokonuje w terminie zgłoszenia identyfikacyjnego, popełnia wykroczenie, które jest karane według przepisów Kodeksu karnego skarbowego. Podlega ono karze grzywny do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia.

Tak więc, jeśli nie chce Pan narażać się na sankcje z kks, powinien Pan niezwłocznie zarejestrować się w urzędzie skarbowym, składając zgłoszenie VAT-R/UE.

• art. 86 ust. 1, art. 97 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Ewa Michalak
ekspert w zakresie VAT
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA