REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opóźnione złożenie deklaracji "zerowych" spowoduje odpowiedzialność karną skarbową

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nie złożyłem w terminie deklaracji VAT i PIT za wrzesień. Posłałem je do urzędu już w listopadzie. Czy grozi mi kara, pomimo że nie osiągnąłem we wrześniu żadnego przychodu ani obrotu?


RADA


Składanie deklaracji nawet przy braku przychodu lub obrotu jest obowiązkiem podatnika, jednak nie grozi mu za to kara z Kodeksu karnego skarbowego.


UZASADNIENIE


Większość podatków w Polsce funkcjonuje na zasadzie "samoopodatkowania", tj. podatek do zapłaty przyjmowany jest w wysokości wynikającej z deklaracji podatkowej. Z tego wynika obowiązek składania przez podatnika deklaracji o wysokości zobowiązania podatkowego, co nie budzi wątpliwości w przypadku istnienia podatku do zapłaty. Obowiązek składania deklaracji istnieje także, gdy podatnik nie osiągnął dochodu lub obrotu, uzasadniających naliczenie podatku. Na określenie takich deklaracji będzie dalej stosowana nazwa: deklaracja "zerowa". Jest to deklaracja, z której nie wynika obowiązek zapłaty podatku lub zaliczki, gdyż podatnik nie osiągnął w okresie rozliczeniowym dochodu lub obrotu.


Brak deklaracji z wykazanym podatkiem rodzi odpowiedzialność karną skarbową z tytułu zatajenia podstawy opodatkowania. Przepisy k.k.s. (art. 56) stanowią, że karze (jak za wykroczenie) podlega także ten podatnik, który: mimo ujawnienia przedmiotu lub podstawy opodatkowania nie składa w terminie organowi podatkowemu deklaracji.


Do końca 2006 r. obowiązek składania deklaracji "zerowych" w podatku dochodowym od osób fizycznych określa art. 44 ust. 6 ustawy o PIT. W treści tego przepisu obowiązującej do końca br. stwierdzono, że: w terminach płatności zaliczek za miesiące od stycznia do listopada podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym deklaracje według ustalonego wzoru o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku.


Oznacza to obowiązek składania również deklaracji "zerowych". Od 1 stycznia 2007 r. wskutek nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy nie będą już zobowiązani do składania deklaracji miesięcznych, a jedynie do wpłacania zaliczek miesięcznych lub kwartalnych. Problem składania "zerowych" deklaracji i potencjalnej odpowiedzialności karnej skarbowej za ich niezłożenie w zakresie podatku dochodowego przestanie istnieć.


WAŻNE!

Od 1 stycznia 2007 r. wskutek nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy nie będą już zobowiązani do składania deklaracji miesięcznych, a jedynie do wpłacania zaliczek miesięcznych lub kwartalnych.


W przypadku VAT obowiązek składania deklaracji "zerowych" wynika z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT. Przepis ten nakazuje składanie deklaracji w ogóle w oderwaniu od osiągniętego obrotu.


Powstaje zatem pytanie, czy w przypadku niezłożenia deklaracji PIT i VAT w terminie podatnik może ponieść odpowiedzialność karną skarbową.


Przepisy k.k.s. to przepisy prawa karnego. Powinny być zatem wykładane ściśle, bez stosowania wykładni rozszerzającej. Karalność dotyczy tylko tego stanu faktycznego, który jest uregulowany w przepisie. Artykuł 56 ust. 4 k.k.s. stwierdza, że karze podlega podatnik, który:

1) ujawnia podstawę opodatkowania, lecz

2) nie składa w terminie deklaracji.


Przepis ten nie karze samego niezłożenia deklaracji, gdy brak jest podstaw do obliczenia zobowiązania podatkowego (wobec braku dochodu lub obrotu). Aby można było zastosować ten przepis, muszą zaistnieć obie wymienione przesłanki. Nie można więc ukarać podatnika, w sytuacji gdy nie wystąpiła podstawa opodatkowania, ponieważ nie było czego ujawniać. Brak przychodu w danym miesiącu powoduje, że nie jest możliwe ustalenie podstawy naliczenia zaliczki za dany miesiąc, więc nie występuje podstawa opodatkowania. Od 1 stycznia 2007 r. przepis ten w odniesieniu do zaliczek na podatek dochodowy nie będzie mógł być zastosowany. Brak będzie bowiem deklaracji miesięcznych w pdof.


W VAT sprawa jest daleko prostsza. Brak obrotu powoduje, że nie występuje podstawa opodatkowania. Przy braku obrotu, czyli braku podstawy opodatkowania, nie będą spełnione przesłanki z art. 56 k.k.s. Przepis ten i kara z niego wynikająca nie mogą być zatem zastosowane.

- art. 26 ust. 1, art. 44 ust. 3 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588
- art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
- art. 56 § 4 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - Dz.U. Nr 83, poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 191, poz. 1413


Zbigniew Huszcz

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA