REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak od 1 stycznia 2007 r. rozliczać koszty w czasie

REKLAMA

Jestem księgową w spółce produkcyjnej. Ostatnio byłam na szkoleniu i dowiedziałam się, że są duże zmiany w księgowaniu kosztów podatkowych. W związku z tym proszę o wyjaśnienie, jak rozliczyć fakturę za napoje i jedzenie zakupione dla kontrahentów z grudnia z datą wpływu stycznia?


RADA


Jako wydatku na reprezentację, poniesionego po 1 stycznia br., kosztu tego nie powinna Pani zaliczać do podatkowych kosztów uzyskania przychodu. W związku z tym należy go zaksięgować jako koszt niestanowiący kosztu podatkowego. Nie można tu też odliczyć VAT.


UZASADNIENIE


Od 1 stycznia 2007 r. zmieni się definicja kosztów uzyskania przychodów. Ponadto ustawodawca na nowo określił sposób przypisywania kosztów do okresów podatkowych. Zmiany te nawiązują w dużym stopniu do, zdefiniowanego już przez doktrynę podatkową oraz liczne interpretacje organów skarbowych, podziału kosztów uzyskania przychodów na koszty bezpośrednio związane z przychodem oraz koszty pośrednio związane z przychodem. Po 1 stycznia 2007 r. koszty rozliczamy według nowych zasad.


Koszty bezpośrednio związane z przychodem


Koszty takie rozliczamy w roku podatkowym, w którym zostaną osiągnięte odpowiadające im przychody. Dotyczy to również sytuacji, w której koszty zostały poniesione w latach poprzedzających.


PRZYKŁAD

Firma K świadczy usługi konsultingowe. Do tworzonego raportu na rzecz firmy Y zamówiła zewnętrzne analizy. Umowa z firmą Y przewiduje, że zamawiający zapłaci wynagrodzenie po wykonaniu raportu.

Firma poniosła koszt zewnętrznych analiz w 2007 r. Natomiast sam raport został wykonany w czerwcu 2008 r. Jednak koszt ten będzie stanowił dopiero koszt roku, w którym zostanie osiągnięty przychód - a więc koszt 2008 r. Do tego czasu wydatek powinien być zawieszony na biernym rozliczeniu międzyokresowym kosztów (RMK).


Również w roku podatkowym, w którym został osiągnięty przychód, można zarachować jeszcze nieponiesiony koszt, jeżeli został poniesiony do dnia:
- sporządzenia sprawozdania finansowego, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania,
- złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania (o ile podatnicy nie są zobowiązani do sporządzenia sprawo-zdania).


Koszty pośrednio związane z przychodem


Koszty takie należy rozliczyć w dacie ich poniesienia, jeżeli jednak koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, powinny być rozliczone proporcjonalnie do okresu - chyba że można określić, w jakiej części dotyczą danego roku. Będzie to dotyczyło np. kosztu najmu biura płaconego jednorazowo za okres trwania najmu przekraczający rok podatkowy. Jednocześnie w ustawie zawarto definicję daty poniesienia wydatku.


Ustalenie momentu poniesienia kosztu


Nie należy odnosić dnia poniesienia kosztu do dnia fizycznej zapłaty. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu należy bowiem uważać dzień, w którym ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku); nie dotyczy to rezerw ani biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.


Jeżeli więc rok podatkowy Pani spółki jest zgodny z rokiem kalendarzowym, to do rozliczania kosztów uzyskania przychodu po 1 stycznia br. należy stosować wymienione zasady.


Jednak w nowelizacji nie zawarto przepisów przejściowych, dających wskazówkę, jak rozliczyć koszty pośrednie dotyczące roku poprzedniego.


Koszty reprezentacji do końca 2006 r. stanowiły pośrednie koszty uzyskania przychodu, natomiast po 1 stycznia 2007 r. koszty te zostały wyłączone z podatkowych kosztów uzyskania przychodu.


Należy zatem zaksięgować taką fakturę w styczniu jako NKUP (koszt niestanowiący podatkowych kosztów uzyskania przychodu) - zgodnie z datą wpływu. Uznanie tej faktury za koszt grudnia łączyłoby się z ryzykiem podatkowym. Również z tego względu, iż interpretacje organów skarbowych - jeszcze przed wejściem w życie nowych zasad - wskazywały, że koszty pośrednie powinny być zaliczane do kosztów w dacie poniesienia.


Przykładowo w interpretacji Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 22 marca 2004 r. (sygn. US72/ROP1/423-260/04/MM) podkreślono, że: jeśli brak jest ścisłego związku między poniesionym kosztem a uzyskiwanym przychodem w konkretnym okresie, to zgodnie z linią orzecznictwa koszty uzyskania przychodu są potrącane w momencie ich poniesienia.


Podsumowując:
- w 2006 r. koszty reprezentacji mogły być zaliczone do limitowanych kosztów uzyskania przychodu oraz
- przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewidywały podziału na koszty bezpośrednio i pośrednio związane z przychodem.


Pomimo to koszty reprezentacji również w 2006 r., powinny być rozliczone w dacie ich poniesienia. Skoro koszt nie został poniesiony w 2006 r., to nie powinien być rozliczony w 2006 r. Niestety, rozliczany w styczniu 2007 r. nie będzie stanowił kosztu podatkowego.

- art. 15 ust. 1 i 4e ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589


Marta Balcer

ekspert podatku dochodowego od osób prawnych

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA