REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak od 1 stycznia 2007 r. rozliczać koszty w czasie

REKLAMA

Jestem księgową w spółce produkcyjnej. Ostatnio byłam na szkoleniu i dowiedziałam się, że są duże zmiany w księgowaniu kosztów podatkowych. W związku z tym proszę o wyjaśnienie, jak rozliczyć fakturę za napoje i jedzenie zakupione dla kontrahentów z grudnia z datą wpływu stycznia?


RADA


Jako wydatku na reprezentację, poniesionego po 1 stycznia br., kosztu tego nie powinna Pani zaliczać do podatkowych kosztów uzyskania przychodu. W związku z tym należy go zaksięgować jako koszt niestanowiący kosztu podatkowego. Nie można tu też odliczyć VAT.


UZASADNIENIE


Od 1 stycznia 2007 r. zmieni się definicja kosztów uzyskania przychodów. Ponadto ustawodawca na nowo określił sposób przypisywania kosztów do okresów podatkowych. Zmiany te nawiązują w dużym stopniu do, zdefiniowanego już przez doktrynę podatkową oraz liczne interpretacje organów skarbowych, podziału kosztów uzyskania przychodów na koszty bezpośrednio związane z przychodem oraz koszty pośrednio związane z przychodem. Po 1 stycznia 2007 r. koszty rozliczamy według nowych zasad.


Koszty bezpośrednio związane z przychodem


Koszty takie rozliczamy w roku podatkowym, w którym zostaną osiągnięte odpowiadające im przychody. Dotyczy to również sytuacji, w której koszty zostały poniesione w latach poprzedzających.


PRZYKŁAD

Firma K świadczy usługi konsultingowe. Do tworzonego raportu na rzecz firmy Y zamówiła zewnętrzne analizy. Umowa z firmą Y przewiduje, że zamawiający zapłaci wynagrodzenie po wykonaniu raportu.

Firma poniosła koszt zewnętrznych analiz w 2007 r. Natomiast sam raport został wykonany w czerwcu 2008 r. Jednak koszt ten będzie stanowił dopiero koszt roku, w którym zostanie osiągnięty przychód - a więc koszt 2008 r. Do tego czasu wydatek powinien być zawieszony na biernym rozliczeniu międzyokresowym kosztów (RMK).


Również w roku podatkowym, w którym został osiągnięty przychód, można zarachować jeszcze nieponiesiony koszt, jeżeli został poniesiony do dnia:
- sporządzenia sprawozdania finansowego, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania,
- złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania (o ile podatnicy nie są zobowiązani do sporządzenia sprawo-zdania).


Koszty pośrednio związane z przychodem


Koszty takie należy rozliczyć w dacie ich poniesienia, jeżeli jednak koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, powinny być rozliczone proporcjonalnie do okresu - chyba że można określić, w jakiej części dotyczą danego roku. Będzie to dotyczyło np. kosztu najmu biura płaconego jednorazowo za okres trwania najmu przekraczający rok podatkowy. Jednocześnie w ustawie zawarto definicję daty poniesienia wydatku.


Ustalenie momentu poniesienia kosztu


Nie należy odnosić dnia poniesienia kosztu do dnia fizycznej zapłaty. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu należy bowiem uważać dzień, w którym ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku); nie dotyczy to rezerw ani biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.


Jeżeli więc rok podatkowy Pani spółki jest zgodny z rokiem kalendarzowym, to do rozliczania kosztów uzyskania przychodu po 1 stycznia br. należy stosować wymienione zasady.


Jednak w nowelizacji nie zawarto przepisów przejściowych, dających wskazówkę, jak rozliczyć koszty pośrednie dotyczące roku poprzedniego.


Koszty reprezentacji do końca 2006 r. stanowiły pośrednie koszty uzyskania przychodu, natomiast po 1 stycznia 2007 r. koszty te zostały wyłączone z podatkowych kosztów uzyskania przychodu.


Należy zatem zaksięgować taką fakturę w styczniu jako NKUP (koszt niestanowiący podatkowych kosztów uzyskania przychodu) - zgodnie z datą wpływu. Uznanie tej faktury za koszt grudnia łączyłoby się z ryzykiem podatkowym. Również z tego względu, iż interpretacje organów skarbowych - jeszcze przed wejściem w życie nowych zasad - wskazywały, że koszty pośrednie powinny być zaliczane do kosztów w dacie poniesienia.


Przykładowo w interpretacji Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 22 marca 2004 r. (sygn. US72/ROP1/423-260/04/MM) podkreślono, że: jeśli brak jest ścisłego związku między poniesionym kosztem a uzyskiwanym przychodem w konkretnym okresie, to zgodnie z linią orzecznictwa koszty uzyskania przychodu są potrącane w momencie ich poniesienia.


Podsumowując:
- w 2006 r. koszty reprezentacji mogły być zaliczone do limitowanych kosztów uzyskania przychodu oraz
- przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewidywały podziału na koszty bezpośrednio i pośrednio związane z przychodem.


Pomimo to koszty reprezentacji również w 2006 r., powinny być rozliczone w dacie ich poniesienia. Skoro koszt nie został poniesiony w 2006 r., to nie powinien być rozliczony w 2006 r. Niestety, rozliczany w styczniu 2007 r. nie będzie stanowił kosztu podatkowego.

- art. 15 ust. 1 i 4e ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589


Marta Balcer

ekspert podatku dochodowego od osób prawnych

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA