REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak od 1 stycznia 2007 r. rozliczać koszty w czasie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jestem księgową w spółce produkcyjnej. Ostatnio byłam na szkoleniu i dowiedziałam się, że są duże zmiany w księgowaniu kosztów podatkowych. W związku z tym proszę o wyjaśnienie, jak rozliczyć fakturę za napoje i jedzenie zakupione dla kontrahentów z grudnia z datą wpływu stycznia?


RADA


Jako wydatku na reprezentację, poniesionego po 1 stycznia br., kosztu tego nie powinna Pani zaliczać do podatkowych kosztów uzyskania przychodu. W związku z tym należy go zaksięgować jako koszt niestanowiący kosztu podatkowego. Nie można tu też odliczyć VAT.


UZASADNIENIE


Od 1 stycznia 2007 r. zmieni się definicja kosztów uzyskania przychodów. Ponadto ustawodawca na nowo określił sposób przypisywania kosztów do okresów podatkowych. Zmiany te nawiązują w dużym stopniu do, zdefiniowanego już przez doktrynę podatkową oraz liczne interpretacje organów skarbowych, podziału kosztów uzyskania przychodów na koszty bezpośrednio związane z przychodem oraz koszty pośrednio związane z przychodem. Po 1 stycznia 2007 r. koszty rozliczamy według nowych zasad.


Koszty bezpośrednio związane z przychodem


Koszty takie rozliczamy w roku podatkowym, w którym zostaną osiągnięte odpowiadające im przychody. Dotyczy to również sytuacji, w której koszty zostały poniesione w latach poprzedzających.


PRZYKŁAD

Firma K świadczy usługi konsultingowe. Do tworzonego raportu na rzecz firmy Y zamówiła zewnętrzne analizy. Umowa z firmą Y przewiduje, że zamawiający zapłaci wynagrodzenie po wykonaniu raportu.

Firma poniosła koszt zewnętrznych analiz w 2007 r. Natomiast sam raport został wykonany w czerwcu 2008 r. Jednak koszt ten będzie stanowił dopiero koszt roku, w którym zostanie osiągnięty przychód - a więc koszt 2008 r. Do tego czasu wydatek powinien być zawieszony na biernym rozliczeniu międzyokresowym kosztów (RMK).


Również w roku podatkowym, w którym został osiągnięty przychód, można zarachować jeszcze nieponiesiony koszt, jeżeli został poniesiony do dnia:
- sporządzenia sprawozdania finansowego, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania,
- złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania (o ile podatnicy nie są zobowiązani do sporządzenia sprawo-zdania).


Koszty pośrednio związane z przychodem


Koszty takie należy rozliczyć w dacie ich poniesienia, jeżeli jednak koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, powinny być rozliczone proporcjonalnie do okresu - chyba że można określić, w jakiej części dotyczą danego roku. Będzie to dotyczyło np. kosztu najmu biura płaconego jednorazowo za okres trwania najmu przekraczający rok podatkowy. Jednocześnie w ustawie zawarto definicję daty poniesienia wydatku.


Ustalenie momentu poniesienia kosztu


Nie należy odnosić dnia poniesienia kosztu do dnia fizycznej zapłaty. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu należy bowiem uważać dzień, w którym ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku); nie dotyczy to rezerw ani biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.


Jeżeli więc rok podatkowy Pani spółki jest zgodny z rokiem kalendarzowym, to do rozliczania kosztów uzyskania przychodu po 1 stycznia br. należy stosować wymienione zasady.


Jednak w nowelizacji nie zawarto przepisów przejściowych, dających wskazówkę, jak rozliczyć koszty pośrednie dotyczące roku poprzedniego.


Koszty reprezentacji do końca 2006 r. stanowiły pośrednie koszty uzyskania przychodu, natomiast po 1 stycznia 2007 r. koszty te zostały wyłączone z podatkowych kosztów uzyskania przychodu.


Należy zatem zaksięgować taką fakturę w styczniu jako NKUP (koszt niestanowiący podatkowych kosztów uzyskania przychodu) - zgodnie z datą wpływu. Uznanie tej faktury za koszt grudnia łączyłoby się z ryzykiem podatkowym. Również z tego względu, iż interpretacje organów skarbowych - jeszcze przed wejściem w życie nowych zasad - wskazywały, że koszty pośrednie powinny być zaliczane do kosztów w dacie poniesienia.


Przykładowo w interpretacji Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 22 marca 2004 r. (sygn. US72/ROP1/423-260/04/MM) podkreślono, że: jeśli brak jest ścisłego związku między poniesionym kosztem a uzyskiwanym przychodem w konkretnym okresie, to zgodnie z linią orzecznictwa koszty uzyskania przychodu są potrącane w momencie ich poniesienia.


Podsumowując:
- w 2006 r. koszty reprezentacji mogły być zaliczone do limitowanych kosztów uzyskania przychodu oraz
- przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewidywały podziału na koszty bezpośrednio i pośrednio związane z przychodem.


Pomimo to koszty reprezentacji również w 2006 r., powinny być rozliczone w dacie ich poniesienia. Skoro koszt nie został poniesiony w 2006 r., to nie powinien być rozliczony w 2006 r. Niestety, rozliczany w styczniu 2007 r. nie będzie stanowił kosztu podatkowego.

- art. 15 ust. 1 i 4e ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589


Marta Balcer

ekspert podatku dochodowego od osób prawnych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA