REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach nadpłatę podatku od nieruchomości

REKLAMA

Na skutek błędnego zakwalifikowania części nieruchomości jako rzekomo przeznaczonej na działalność gospodarczą, a w rzeczywistości wykorzystywanej na cele statutowe, okazało się, że wystąpiła nadpłata podatku od nieruchomości. Czy możemy wystąpić o zwrot nadpłaconego podatku? Jak prawidłowo ująć w księgach tę nadpłatę?

Odpowiedź

W takim przypadku jednostka ma prawo wystąpić o zwrot podatku. O wysokość zwrotu podatku od nieruchomości należy korygować koszty roku, którego podatek dotyczy – o ile sprawozdanie finansowe nie zostało zatwierdzone. Sposób księgowania nadpłaty zawarty jest w uzasadnieniu.

Uzasadnienie

Podatek od nieruchomości ustala się „z góry” na dany rok. Na koniec roku – z różnych powodów – może się okazać, że nastąpiła nadpłata. Jeżeli jednostki posiadające osobowość prawną mają obowiązek składania deklaracji na podatek od nieruchomości, powinny złożyć taką deklarację do odpowiedniego organu (organem podatkowym jest wójt, prezydent lub burmistrz) do 15 stycznia. W deklaracji określa się wysokość podatku od nieruchomości na dany rok. Podatek wykazany w deklaracji podlega zapłacie. Wpłaca się go w ratach miesięcznych proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego. Terminem zapłaty jest 15. dzień każdego miesiąca.

Zdarza się w niektórych przypadkach, że jednostka w złożonej deklaracji wykazuje za dany rok zwrot podatku w wysokości wyższej od należnej. W takiej sytuacji organ podatkowy wydaje decyzję, w której określa wysokość zwrotu podatku.

W przypadku gdy nadpłata z poprzedniego roku nie przekracza podatku należnego za rok bieżący, organ podatkowy decyduje o zarachowaniu nadpłaty na pokrycie bieżącego zobowiązania podatkowego.

UWAGA!
Jednostka może jednak być wezwana do urzędu w celu wyjaśnienia lub przedłożenia dowodów potwierdzających nadpłatę.

Ewidencja księgowa
1. Zarachowanie podatku od nieruchomości zgodnie z deklaracją
a) W przypadku gdy wartość podatku nie jest istotna, obciąża się okres bieżący
Wn „Podatki i opłaty”
Ma „Rozrachunki publicznoprawne”
– w analityce „Podatek od nieruchomości za 2006 r.”
lub
b) W przypadku gdy kwota podatku jest istotna, można ją rozliczyć w czasie (jednostka ewidencję kosztów prowadzi tylko na kontach zespołu 4)
Zarachowanie podatku
Wn „Podatki i opłaty”
Ma „Rozrachunki publicznoprawne”
– w analityce „Podatek od nieruchomości za 2006 r.”
Przeniesienie kosztów do rozliczenia w czasie
Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”
Ma „Rozliczenie kosztów”
Zapis miesięczny – przeniesienie kosztów bieżących
Wn „Rozliczenie kosztów”
Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”
2. Zapłata podatku – zapisy miesięczne
Wn „Rozrachunki publicznoprawne”
– w analityce „Podatek od nieruchomości za 2006 r.”
Ma „Rachunek bankowy”
3. Decyzja organu podatkowego o zwrocie podatku
a) Zarachowanie zwrotu
Wn „Rozrachunki publicznoprawne”
– w analityce „Podatek od nieruchomości za 2006 r.”
Ma „Podatki i opłaty”
lub
b) Zarachowanie nadpłaty na pokrycie podatku na 2007 r.
Wn „Rozrachunki publicznoprawne”
– w analityce „Podatek od nieruchomości za 2006 r.”
Ma „Rozrachunki publicznoprawne”
– w analityce „Podatek od nieruchomości za 2007 r.”

Podstawy prawne
• ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych – j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844
• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119

Gyöngyvér Takáts

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA