REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki najmu lokalu, gdy nie stanowi on podstawowej działalności podatnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma działa jako osoba fizyczna na podstawie wpisu do ewidencji działalności. Prowadzi księgę przychodów i rozchodów, opodatkowana jest podatkiem liniowym. W zgłoszeniu rejestrowym nie zamieściła informacji, że w ramach działalności świadczy usługi najmu. Obecnie chcielibyśmy wynająć jedno z pomieszczeń biurowych innemu przedsiębiorcy.

1. W jaki sposób należy rozliczyć najem? Czy fakt, że najem nie wchodzi w zakres działalności, uniemożliwia opodatkowanie go podatkiem liniowym? Czy w takim przypadku należy najem rozliczać na zasadach ogólnych i składać PIT-5? Co zrobić, jeśli rozszerzymy zakres działalności o usługi najmu?
2. Czy należy z tego tytułu wystawiać faktury VAT i z jaką stawką? Proszę też o wyjaśnienie, jak ujmować rozliczenie najmu w deklaracji VAT-7?
3. Skoro cały budynek biurowy jest środkiem trwałym, od którego są naliczane odpisy amortyzacyjne, to czy po wynajęciu jednego pomieszczenia nadal mogę naliczać odpisy w tej samej wysokości, czy należy pomniejszyć je i naliczać od części, którą użytkuje nasza firma?
4. W którą rubrykę księgi przychodów należy wpisać przychód i z jaką datą (zapłaty czy wystawienia faktury)?
5. Czy fakt, że przedsiębiorca, na rzecz którego ma być wynajęte biuro, jest synem właściciela firmy (ale prowadzi odrębną działalność), ma jakieś znaczenie?

RADA

W opisanym przypadku przychody z najmu będą stanowiły przychód z działalności opodatkowanej podatkiem liniowym. Odpowiedź na pozostałe pytania znajduje się w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Ad 1.
Przychody z najmu składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą zalicza się do przychodów z działalności gospodarczej. Przychody z najmu są odrębnym źródłem przychodów od przychodów z działalności gospodarczej wtedy, gdy nie dotyczą składników majątku związanych z działalnością gospodarczą. Wynika to z art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Brak wpisu takiego rodzaju działalności w ewidencji działalności gospodarczej nie będzie miał w tym przypadku znaczenia dla oceny, do jakiego źródła przychodów należy zaliczyć przychody z najmu. W związku z tym, że najem dotyczy jednego z pomieszczeń biurowych, dotyczy on składnika majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą. Należy go zatem zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i rozliczyć jak pozostałe przychody z tej działalności podatkiem liniowym. Nie ma obowiązku rozliczania najmu oddzielnie według skali podatkowej. Nie ma również w związku z tym obowiązku składania PIT-5 z tego tytułu. Należy zauważyć, że od 1 stycznia 2007 r. ustawodawca zrezygnował z wymogu składania przez podatników deklaracji miesięcznych. Dotyczy to zarówno deklaracji PIT-5, jak i deklaracji PIT-5L.
Rozszerzenie zakresu prowadzonej działalności w ewidencji działalności gospodarczej ma jedynie charakter porządkowy. Przedsiębiorca ma obowiązek uzupełnienia wpisu, gdy zmienia się zakres jego działalności. Brak takiego wpisu nie wpływa natomiast na jego prawa i obowiązki w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej oraz na jego rozliczenia podatkowe.
 

Ad 2.
Najem jest traktowany w ustawie o VAT jako usługa. Wynajem pomieszczenia biurowego innemu przedsiębiorcy będzie zatem podlegał opodatkowaniu VAT. W takim przypadku należy wystawić fakturę VAT ze stawką 22%. W przypadku usług najmu obowiązek podatkowy w VAT powstaje w sposób szczególny, tj. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty. Nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze (art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT). Fakturę natomiast należy wystawić nie później niż w terminie powstania obowiązku podatkowego (§ 15 rozporządzenia „w sprawie faktur”). Kwotę czynszu netto otrzymaną z najmu lokalu należy wykazać w deklaracji VAT-7 w poz. 28. Podatek należny z tego tytułu należy wykazać w poz. 29 tej deklaracji.

PRZYKŁAD
Firma X wynajmuje pomieszczenie biurowe osobie fizycznej (przedsiębiorcy). Termin płatności czynszu (miesięcznego) jest ustalony na 10. każdego miesiąca (płatność z góry). Najemca zapłacił 12 października. Mimo niedotrzymania terminu zapłaty przez najemcę obowiązek podatkowy powstał 10 października. Wynajmujący (firma X) był obowiązany wystawić fakturę najpóźniej 10 października. Obrót z tytułu najmu został wykazany w deklaracji VAT-7 za październik (w poz. 28 - „kwota netto” i poz. 29 - „należny podatek”).
Wynajmujący będzie obowiązany rozliczyć podatek należny z tytułu najmu w opisany sposób również wtedy, gdy najemca w danym miesiącu nie zapłaci czynszu. 

Ad 3.
Fakt wynajęcia jednego z pomieszczeń nie będzie powodował obowiązku zmniejszenia odpisów amortyzacyjnych. Podatnik ma bowiem prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od składników majątku wykorzystywanych do prowadzonej działalności gospodarczej. Najem pomieszczenia biurowego nie wyłącza tego pomieszczenia z działalności gospodarczej podatnika. Wręcz przeciwnie - stanowi element tej działalności (przychód z najmu jest przychodem z pozarolniczej działalności podatnika). Zatem podatnik ma prawo dokonywania odpisów amortyzacyjnych nadal w niezmienionej formie i wysokości.
 

Ad 4.
Do końca 2006 r. w zakresie podatku dochodowego przychody z najmu były potraktowane w sposób szczególny (art. 14 ust. 1e). Określono mianowicie dla nich szczególny moment powstania przychodu. Był to dzień, w którym należności z umowy najmu stawały się wymagalne. Przychody z tytułu najmu stawały się wymagalne z upływem terminu płatności określonego w umowie. W tym dniu zatem należało wykazać przychód z najmu. W przypadku gdy umowa nie określała terminu płatności, stosowało się bezpośrednio przepisy Kodeksu cywilnego (art. 669 k.c.). Zgodnie z Kodeksem cywilnym termin płatności przypada 10. dnia miesiąca (płatność z góry). Od 1 stycznia 2007 r. zmieniają się zasady ustalania przychodu z najmu. Datą powstania przychodu jest ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub fakturze. Gdy rozliczenie będzie obejmowało okres 1-31 stycznia 2007 r., to przychód powstanie 31 stycznia, niezależnie od tego, kiedy przypada termin płatności.
Jeżeli podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie najmu, to przychód z najmu wykazuje w kol. 7 pkpir „Wartość sprzedanych towarów i usług”. W opisanym przez Czytelnika przypadku przychód z najmu stanowi uboczny przychód osiągany w ramach działalności gospodarczej. Dlatego należy go wykazać w kol. 8 pkpir „Pozostałe przychody”.

PRZYKŁAD
Firma X wynajmuje pomieszczenie biurowe osobie fizycznej (przedsiębiorcy). Najem nie jest podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej firmy X. Termin płatności czynszu (miesięcznego) jest ustalony na 10. każdego miesiąca (płatność z góry). Najemca zapłacił 12 stycznia. Przychód z tytułu najmu należy wykazać w pkpir 31 stycznia (ostatni dzień okresu rozliczeniowego). W związku z tym, że przychód z najmu nie jest podstawowym przedmiotem działalności podatnika, należy go wykazać w kol. 8 pkpir „Pozostałe przychody”. 

Ad 5.
Powiązania rodzinne między wynajmującym a najemcą nie będą miały negatywnych konsekwencji podatkowych, jeżeli zastosowane rozliczenia nie będą prowadziły do nieuzasadnionego obniżenia zobowiązań podatkowych (art. 25 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 32 ustawy o VAT). Generalnie należy ustalić taką cenę najmu, którą ustaliłyby w podobnych okolicznościach niezależne (niepowiązane) podmioty.
 

Podstawa prawna:
- art. 669 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1166
- art. 19 ust. 13 pkt 4, art. 32 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
- art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6, art. 14 ust. 1e, art. 22a ust. 1, art. 25 ust. 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588
- § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Ewa Sławińska
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA