REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki najmu lokalu, gdy nie stanowi on podstawowej działalności podatnika

REKLAMA

Firma działa jako osoba fizyczna na podstawie wpisu do ewidencji działalności. Prowadzi księgę przychodów i rozchodów, opodatkowana jest podatkiem liniowym. W zgłoszeniu rejestrowym nie zamieściła informacji, że w ramach działalności świadczy usługi najmu. Obecnie chcielibyśmy wynająć jedno z pomieszczeń biurowych innemu przedsiębiorcy.

1. W jaki sposób należy rozliczyć najem? Czy fakt, że najem nie wchodzi w zakres działalności, uniemożliwia opodatkowanie go podatkiem liniowym? Czy w takim przypadku należy najem rozliczać na zasadach ogólnych i składać PIT-5? Co zrobić, jeśli rozszerzymy zakres działalności o usługi najmu?
2. Czy należy z tego tytułu wystawiać faktury VAT i z jaką stawką? Proszę też o wyjaśnienie, jak ujmować rozliczenie najmu w deklaracji VAT-7?
3. Skoro cały budynek biurowy jest środkiem trwałym, od którego są naliczane odpisy amortyzacyjne, to czy po wynajęciu jednego pomieszczenia nadal mogę naliczać odpisy w tej samej wysokości, czy należy pomniejszyć je i naliczać od części, którą użytkuje nasza firma?
4. W którą rubrykę księgi przychodów należy wpisać przychód i z jaką datą (zapłaty czy wystawienia faktury)?
5. Czy fakt, że przedsiębiorca, na rzecz którego ma być wynajęte biuro, jest synem właściciela firmy (ale prowadzi odrębną działalność), ma jakieś znaczenie?

RADA

W opisanym przypadku przychody z najmu będą stanowiły przychód z działalności opodatkowanej podatkiem liniowym. Odpowiedź na pozostałe pytania znajduje się w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Ad 1.
Przychody z najmu składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą zalicza się do przychodów z działalności gospodarczej. Przychody z najmu są odrębnym źródłem przychodów od przychodów z działalności gospodarczej wtedy, gdy nie dotyczą składników majątku związanych z działalnością gospodarczą. Wynika to z art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Brak wpisu takiego rodzaju działalności w ewidencji działalności gospodarczej nie będzie miał w tym przypadku znaczenia dla oceny, do jakiego źródła przychodów należy zaliczyć przychody z najmu. W związku z tym, że najem dotyczy jednego z pomieszczeń biurowych, dotyczy on składnika majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą. Należy go zatem zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i rozliczyć jak pozostałe przychody z tej działalności podatkiem liniowym. Nie ma obowiązku rozliczania najmu oddzielnie według skali podatkowej. Nie ma również w związku z tym obowiązku składania PIT-5 z tego tytułu. Należy zauważyć, że od 1 stycznia 2007 r. ustawodawca zrezygnował z wymogu składania przez podatników deklaracji miesięcznych. Dotyczy to zarówno deklaracji PIT-5, jak i deklaracji PIT-5L.
Rozszerzenie zakresu prowadzonej działalności w ewidencji działalności gospodarczej ma jedynie charakter porządkowy. Przedsiębiorca ma obowiązek uzupełnienia wpisu, gdy zmienia się zakres jego działalności. Brak takiego wpisu nie wpływa natomiast na jego prawa i obowiązki w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej oraz na jego rozliczenia podatkowe.
 

Ad 2.
Najem jest traktowany w ustawie o VAT jako usługa. Wynajem pomieszczenia biurowego innemu przedsiębiorcy będzie zatem podlegał opodatkowaniu VAT. W takim przypadku należy wystawić fakturę VAT ze stawką 22%. W przypadku usług najmu obowiązek podatkowy w VAT powstaje w sposób szczególny, tj. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty. Nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze (art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT). Fakturę natomiast należy wystawić nie później niż w terminie powstania obowiązku podatkowego (§ 15 rozporządzenia „w sprawie faktur”). Kwotę czynszu netto otrzymaną z najmu lokalu należy wykazać w deklaracji VAT-7 w poz. 28. Podatek należny z tego tytułu należy wykazać w poz. 29 tej deklaracji.

PRZYKŁAD
Firma X wynajmuje pomieszczenie biurowe osobie fizycznej (przedsiębiorcy). Termin płatności czynszu (miesięcznego) jest ustalony na 10. każdego miesiąca (płatność z góry). Najemca zapłacił 12 października. Mimo niedotrzymania terminu zapłaty przez najemcę obowiązek podatkowy powstał 10 października. Wynajmujący (firma X) był obowiązany wystawić fakturę najpóźniej 10 października. Obrót z tytułu najmu został wykazany w deklaracji VAT-7 za październik (w poz. 28 - „kwota netto” i poz. 29 - „należny podatek”).
Wynajmujący będzie obowiązany rozliczyć podatek należny z tytułu najmu w opisany sposób również wtedy, gdy najemca w danym miesiącu nie zapłaci czynszu. 

Ad 3.
Fakt wynajęcia jednego z pomieszczeń nie będzie powodował obowiązku zmniejszenia odpisów amortyzacyjnych. Podatnik ma bowiem prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od składników majątku wykorzystywanych do prowadzonej działalności gospodarczej. Najem pomieszczenia biurowego nie wyłącza tego pomieszczenia z działalności gospodarczej podatnika. Wręcz przeciwnie - stanowi element tej działalności (przychód z najmu jest przychodem z pozarolniczej działalności podatnika). Zatem podatnik ma prawo dokonywania odpisów amortyzacyjnych nadal w niezmienionej formie i wysokości.
 

Ad 4.
Do końca 2006 r. w zakresie podatku dochodowego przychody z najmu były potraktowane w sposób szczególny (art. 14 ust. 1e). Określono mianowicie dla nich szczególny moment powstania przychodu. Był to dzień, w którym należności z umowy najmu stawały się wymagalne. Przychody z tytułu najmu stawały się wymagalne z upływem terminu płatności określonego w umowie. W tym dniu zatem należało wykazać przychód z najmu. W przypadku gdy umowa nie określała terminu płatności, stosowało się bezpośrednio przepisy Kodeksu cywilnego (art. 669 k.c.). Zgodnie z Kodeksem cywilnym termin płatności przypada 10. dnia miesiąca (płatność z góry). Od 1 stycznia 2007 r. zmieniają się zasady ustalania przychodu z najmu. Datą powstania przychodu jest ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub fakturze. Gdy rozliczenie będzie obejmowało okres 1-31 stycznia 2007 r., to przychód powstanie 31 stycznia, niezależnie od tego, kiedy przypada termin płatności.
Jeżeli podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie najmu, to przychód z najmu wykazuje w kol. 7 pkpir „Wartość sprzedanych towarów i usług”. W opisanym przez Czytelnika przypadku przychód z najmu stanowi uboczny przychód osiągany w ramach działalności gospodarczej. Dlatego należy go wykazać w kol. 8 pkpir „Pozostałe przychody”.

PRZYKŁAD
Firma X wynajmuje pomieszczenie biurowe osobie fizycznej (przedsiębiorcy). Najem nie jest podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej firmy X. Termin płatności czynszu (miesięcznego) jest ustalony na 10. każdego miesiąca (płatność z góry). Najemca zapłacił 12 stycznia. Przychód z tytułu najmu należy wykazać w pkpir 31 stycznia (ostatni dzień okresu rozliczeniowego). W związku z tym, że przychód z najmu nie jest podstawowym przedmiotem działalności podatnika, należy go wykazać w kol. 8 pkpir „Pozostałe przychody”. 

Ad 5.
Powiązania rodzinne między wynajmującym a najemcą nie będą miały negatywnych konsekwencji podatkowych, jeżeli zastosowane rozliczenia nie będą prowadziły do nieuzasadnionego obniżenia zobowiązań podatkowych (art. 25 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 32 ustawy o VAT). Generalnie należy ustalić taką cenę najmu, którą ustaliłyby w podobnych okolicznościach niezależne (niepowiązane) podmioty.
 

Podstawa prawna:
- art. 669 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1166
- art. 19 ust. 13 pkt 4, art. 32 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
- art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6, art. 14 ust. 1e, art. 22a ust. 1, art. 25 ust. 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588
- § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Ewa Sławińska
konsultant podatkowy
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W którym banku można dostać 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym pod koniec stycznia 2025 r. [ranking depozytów bankowych]

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

REKLAMA

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

REKLAMA

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA