REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie należy zapłacić VAT od montażu urządzenia

REKLAMA

Spółka z o.o. podpisała kontrakt z firmą niemiecką na wykonanie montażu urządzenia, które firma niemiecka sprzedaje innemu polskiemu kontrahentowi. Wykonanie montażu przez spółkę nastąpi na terytorium Polski. Czy sprzedaż tej usługi firmie niemieckiej jest traktowana jako sprzedaż krajowa i opodatkowana na zasadach ogólnych? Czy zaliczka wpłacona przez firmę niemiecką również podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych?
Miejscem świadczenia wymienionej usługi jest Polska, a zatem zastosowanie będą miały krajowe przepisy dotyczące rozliczenia VAT. Usługodawca powinien w tym przypadku wystawić fakturę z krajową stawką podatku przewidzianą dla takich usług (22%). Odnośnie do rozliczenia zaliczki uiszczonej przez nabywcę usługi należy wystawić fakturę na otrzymaną kwotę zaliczki nie później niż 7 dnia od dnia, w którym polski usługodawca ją otrzymał. Należy zastosować krajową stawkę podatkową i rozliczyć VAT od otrzymanej zaliczki na zasadach ogólnych.
 
Montaż urządzeń w opisanym przypadku stanowi najprawdopodobniej usługę na ruchomym majątku rzeczowym. Dla określenia prawidłowej metody rozliczenia tej transakcji podstawowe znaczenie ma ustalenie miejsca opodatkowania (miejsca świadczenia usługi).
W przypadku usługi na ruchomym majątku rzeczowym ustawodawca wprowadził odmienną regułę, wiążąc miejsce opodatkowania z miejscem faktycznego świadczenia usługi (art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy). Oznacza to, że usługa na ruchomym majątku rzeczowym podlega opodatkowaniu w miejscu jej faktycznego świadczenia – w przedmiotowej sprawie na terytorium Polski. Nie ma przy tym zastosowania kolejne unormowanie przewidziane przez ustawodawcę w odniesieniu do usług na ruchomym majątku rzeczowym w art. 28 ust. 7 ustawy, umożliwiające – w przypadku podania przez nabywcę usługi numeru, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane – rozliczenie usługi na terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Jako że urządzenie po wykonaniu na nim usługi nie zostanie wywiezione poza terytorium Polski, nie zostanie spełniona przesłanka niezbędna do zastosowania tego przepisu.
Biorąc to pod uwagę, należy uznać, iż miejscem świadczenia usługi jest Polska, a zatem zastosowanie będą miały krajowe przepisy rozliczenia VAT od tej usługi. Usługodawca powinien w tym przypadku wystawić fakturę z krajową stawką podatku przewidzianą dla takich usług (22%). Nabywcy usługi będzie przysługiwać prawo do wystąpienia z wnioskiem do II Urzędu Skarbowego dla Warszawy-Śródmieścia o zwrot VAT na zasadach przewidzianych w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz.U. Nr 89, poz. 851).
W sprawie rozliczenia zaliczki uiszczonej przez nabywcę usługi należy stwierdzić, iż zgodnie z unormowaniami przewidzianymi w ustawie o podatku od towarów i usług w art. 19 ust. 11, obowiązek podatkowy powstaje w przypadku otrzymania części należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi, także z chwilą otrzymania tej części należności (w szczególności przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty). W tej sytuacji polski usługodawca powinien wystawić fakturę na otrzymaną kwotę zaliczki nie później niż 7 dnia od dnia, w którym otrzymał zaliczkę, z zastosowaniem krajowej stawki podatkowej i rozliczyć VAT od otrzymanej zaliczki na zasadach ogólnych.
• art. 27 ust. 1, art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d), art. 28 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• § 17 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 971
Izabella Mazurek
prawnik


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA