REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć obsługę celną oraz transport towarów świadczony przez niemieckiego podatnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zakupiliśmy towar w Chinach. Faktura od chińskiego kontrahenta zawiera opłatę za towar oraz transport do Hamburga. Za transport z Hamburga do Polski oraz za obsługę celną zapłaciliśmy firmie niemieckiej, którą wynajęliśmy do tych czynności. Firma ta wystawiła nam fakturę w kwocie netto bez podatku. Nasza firma na dzień wystawienia faktury nie była zarejestrowana jako podatnik VAT UE. Jak mamy zaksięgować wymienione faktury (dotyczy to VAT i podatkowej książki przychodów i rozchodów).
Otrzymana przez Państwa faktura dokumentuje nabyte usługi, które podlegają opodatkowaniu w Polsce. Podatek w tym przypadku powinien być rozliczony na zasadach obowiązujących przy imporcie usług.
 
Z treści pytania wynika, że niemiecka firma świadczyła na rzecz Państwa usługę obejmującą obsługę celną oraz transport towaru. Usługę tę firma udokumentowała fakturą bez wykazanego podatku VAT. W związku z tym należy się zastanowić nad przyczyną wystawienia takiej faktury.
Może to być przede wszystkim fakt, że usługa ta (a ściśle – usługi) jest związana z importem towarów. W takim przypadku obowiązuje zasada, iż jeśli wartość tych usług została uwzględniona w wartości celnej importowanych towarów, są one zwolnione od podatku z prawem do odliczenia podatku z nimi związanego (art. 17 (3) (b) w zw. z art. 14 (1) (i) VI Dyrektywy). W Polsce zamiast zwolnienia z prawem do odliczenia stosowane jest opodatkowanie stawką 0% (art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług). Na podstawie treści pytania trudno jednak wnosić, aby wartość usługi świadczonej przez niemieckiego podatnika została przez Państwa wliczona do wartości celnej importowanych towarów. Dlatego tę przyczynę otrzymania faktury bez podatku należy odrzucić.
Tym samym należy dojść do wniosku, iż przyczyną jest uznanie przez niemieckiego podatnika, że miejscem opodatkowania świadczonych przez nią usług jest Polska. W takiej sytuacji wystawiana jest właśnie uproszczona faktura bez wykazanej na niej kwoty podatku VAT (w Polsce zasady wystawiania takich faktur określa § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 971), która dla otrzymującego ją podatnika stanowi podstawę do wystawienia faktury wewnętrznej dokumentującej import usług.
W związku z tym zarówno obsługa celna, jak i transport należą do usług, które mogą być opodatkowane w innym państwie członkowskim niż państwo świadczącego je podatnika.
W przypadku obsługi celnej wynika to z tego, iż jako usługa prawnicza zaliczana jest do tzw. usług niematerialnych (art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług). Oznacza to, że w przypadku gdy usługi te są świadczone na rzecz unijnego podatnika, podlegają one opodatkowaniu w państwie siedziby nabywcy tej usługi.
W przypadku usługi transportowej jej opodatkowanie w Polsce wynika z art. 28 ust. 3 ustawy, który stanowi, że w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.
Co ważne, przepis ten nie wymaga, aby był to numer VAT UE (przepis ten nie stanowi o numerze, pod którym podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych) i ma zastosowanie także wówczas, gdy nabywca usługi poda swój krajowy numer VAT (ujawni się jako podatnik), czyli w przypadku polskich podatników – numer NIP. Wniosku tego nie zmienia fakt, że polskie przepisy przewidują obowiązek rejestracji VAT UE w przypadkach, gdy zastosowanie ma art. 28 ust. 3 ustawy (art. 97 ust. 3 ustawy). Niedopełnienie tego obowiązku stanowi co prawda naruszenie przepisów prawa, lecz nie powoduje, że podanie polskiego numeru NIP nie wywołuje skutków, o których mowa w art. 28 ust. 3 ustawy.
Reasumując, ze stanu faktycznego przedstawionego w pytaniu wynika, że obie wymienione w pytaniu usługi podlegają opodatkowaniu w Polsce. Rozliczenie podatku odbywa się na podstawie przepisów o imporcie usług. Oznacza to, że na podstawie otrzymanej niemieckiej uproszczonej faktury powinni Państwo wystawić fakturę wewnętrzną dokumentującą import usług. Faktura ta będzie stanowić podstawę do rozliczenia podatku w składanej za dany okres rozliczeniowy deklaracji VAT (podlegającym odliczeniu podatkiem naliczonym będzie podatek należny wskazany na fakturze wewnętrznej). Faktura ta będzie również podstawą do ujęcia poniesionego wydatku w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
• art. 27 ust. 3, art. 27 ust. 4 pkt 3, art. 28 ust. 3, art. 83 ust. 1 pkt 20 i art. 97 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA