REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć obsługę celną oraz transport towarów świadczony przez niemieckiego podatnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zakupiliśmy towar w Chinach. Faktura od chińskiego kontrahenta zawiera opłatę za towar oraz transport do Hamburga. Za transport z Hamburga do Polski oraz za obsługę celną zapłaciliśmy firmie niemieckiej, którą wynajęliśmy do tych czynności. Firma ta wystawiła nam fakturę w kwocie netto bez podatku. Nasza firma na dzień wystawienia faktury nie była zarejestrowana jako podatnik VAT UE. Jak mamy zaksięgować wymienione faktury (dotyczy to VAT i podatkowej książki przychodów i rozchodów).
Otrzymana przez Państwa faktura dokumentuje nabyte usługi, które podlegają opodatkowaniu w Polsce. Podatek w tym przypadku powinien być rozliczony na zasadach obowiązujących przy imporcie usług.
 
Z treści pytania wynika, że niemiecka firma świadczyła na rzecz Państwa usługę obejmującą obsługę celną oraz transport towaru. Usługę tę firma udokumentowała fakturą bez wykazanego podatku VAT. W związku z tym należy się zastanowić nad przyczyną wystawienia takiej faktury.
Może to być przede wszystkim fakt, że usługa ta (a ściśle – usługi) jest związana z importem towarów. W takim przypadku obowiązuje zasada, iż jeśli wartość tych usług została uwzględniona w wartości celnej importowanych towarów, są one zwolnione od podatku z prawem do odliczenia podatku z nimi związanego (art. 17 (3) (b) w zw. z art. 14 (1) (i) VI Dyrektywy). W Polsce zamiast zwolnienia z prawem do odliczenia stosowane jest opodatkowanie stawką 0% (art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług). Na podstawie treści pytania trudno jednak wnosić, aby wartość usługi świadczonej przez niemieckiego podatnika została przez Państwa wliczona do wartości celnej importowanych towarów. Dlatego tę przyczynę otrzymania faktury bez podatku należy odrzucić.
Tym samym należy dojść do wniosku, iż przyczyną jest uznanie przez niemieckiego podatnika, że miejscem opodatkowania świadczonych przez nią usług jest Polska. W takiej sytuacji wystawiana jest właśnie uproszczona faktura bez wykazanej na niej kwoty podatku VAT (w Polsce zasady wystawiania takich faktur określa § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 971), która dla otrzymującego ją podatnika stanowi podstawę do wystawienia faktury wewnętrznej dokumentującej import usług.
W związku z tym zarówno obsługa celna, jak i transport należą do usług, które mogą być opodatkowane w innym państwie członkowskim niż państwo świadczącego je podatnika.
W przypadku obsługi celnej wynika to z tego, iż jako usługa prawnicza zaliczana jest do tzw. usług niematerialnych (art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług). Oznacza to, że w przypadku gdy usługi te są świadczone na rzecz unijnego podatnika, podlegają one opodatkowaniu w państwie siedziby nabywcy tej usługi.
W przypadku usługi transportowej jej opodatkowanie w Polsce wynika z art. 28 ust. 3 ustawy, który stanowi, że w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.
Co ważne, przepis ten nie wymaga, aby był to numer VAT UE (przepis ten nie stanowi o numerze, pod którym podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych) i ma zastosowanie także wówczas, gdy nabywca usługi poda swój krajowy numer VAT (ujawni się jako podatnik), czyli w przypadku polskich podatników – numer NIP. Wniosku tego nie zmienia fakt, że polskie przepisy przewidują obowiązek rejestracji VAT UE w przypadkach, gdy zastosowanie ma art. 28 ust. 3 ustawy (art. 97 ust. 3 ustawy). Niedopełnienie tego obowiązku stanowi co prawda naruszenie przepisów prawa, lecz nie powoduje, że podanie polskiego numeru NIP nie wywołuje skutków, o których mowa w art. 28 ust. 3 ustawy.
Reasumując, ze stanu faktycznego przedstawionego w pytaniu wynika, że obie wymienione w pytaniu usługi podlegają opodatkowaniu w Polsce. Rozliczenie podatku odbywa się na podstawie przepisów o imporcie usług. Oznacza to, że na podstawie otrzymanej niemieckiej uproszczonej faktury powinni Państwo wystawić fakturę wewnętrzną dokumentującą import usług. Faktura ta będzie stanowić podstawę do rozliczenia podatku w składanej za dany okres rozliczeniowy deklaracji VAT (podlegającym odliczeniu podatkiem naliczonym będzie podatek należny wskazany na fakturze wewnętrznej). Faktura ta będzie również podstawą do ujęcia poniesionego wydatku w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
• art. 27 ust. 3, art. 27 ust. 4 pkt 3, art. 28 ust. 3, art. 83 ust. 1 pkt 20 i art. 97 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA