REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć obsługę celną oraz transport towarów świadczony przez niemieckiego podatnika

REKLAMA

Zakupiliśmy towar w Chinach. Faktura od chińskiego kontrahenta zawiera opłatę za towar oraz transport do Hamburga. Za transport z Hamburga do Polski oraz za obsługę celną zapłaciliśmy firmie niemieckiej, którą wynajęliśmy do tych czynności. Firma ta wystawiła nam fakturę w kwocie netto bez podatku. Nasza firma na dzień wystawienia faktury nie była zarejestrowana jako podatnik VAT UE. Jak mamy zaksięgować wymienione faktury (dotyczy to VAT i podatkowej książki przychodów i rozchodów).
Otrzymana przez Państwa faktura dokumentuje nabyte usługi, które podlegają opodatkowaniu w Polsce. Podatek w tym przypadku powinien być rozliczony na zasadach obowiązujących przy imporcie usług.
 
Z treści pytania wynika, że niemiecka firma świadczyła na rzecz Państwa usługę obejmującą obsługę celną oraz transport towaru. Usługę tę firma udokumentowała fakturą bez wykazanego podatku VAT. W związku z tym należy się zastanowić nad przyczyną wystawienia takiej faktury.
Może to być przede wszystkim fakt, że usługa ta (a ściśle – usługi) jest związana z importem towarów. W takim przypadku obowiązuje zasada, iż jeśli wartość tych usług została uwzględniona w wartości celnej importowanych towarów, są one zwolnione od podatku z prawem do odliczenia podatku z nimi związanego (art. 17 (3) (b) w zw. z art. 14 (1) (i) VI Dyrektywy). W Polsce zamiast zwolnienia z prawem do odliczenia stosowane jest opodatkowanie stawką 0% (art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług). Na podstawie treści pytania trudno jednak wnosić, aby wartość usługi świadczonej przez niemieckiego podatnika została przez Państwa wliczona do wartości celnej importowanych towarów. Dlatego tę przyczynę otrzymania faktury bez podatku należy odrzucić.
Tym samym należy dojść do wniosku, iż przyczyną jest uznanie przez niemieckiego podatnika, że miejscem opodatkowania świadczonych przez nią usług jest Polska. W takiej sytuacji wystawiana jest właśnie uproszczona faktura bez wykazanej na niej kwoty podatku VAT (w Polsce zasady wystawiania takich faktur określa § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 971), która dla otrzymującego ją podatnika stanowi podstawę do wystawienia faktury wewnętrznej dokumentującej import usług.
W związku z tym zarówno obsługa celna, jak i transport należą do usług, które mogą być opodatkowane w innym państwie członkowskim niż państwo świadczącego je podatnika.
W przypadku obsługi celnej wynika to z tego, iż jako usługa prawnicza zaliczana jest do tzw. usług niematerialnych (art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług). Oznacza to, że w przypadku gdy usługi te są świadczone na rzecz unijnego podatnika, podlegają one opodatkowaniu w państwie siedziby nabywcy tej usługi.
W przypadku usługi transportowej jej opodatkowanie w Polsce wynika z art. 28 ust. 3 ustawy, który stanowi, że w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.
Co ważne, przepis ten nie wymaga, aby był to numer VAT UE (przepis ten nie stanowi o numerze, pod którym podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych) i ma zastosowanie także wówczas, gdy nabywca usługi poda swój krajowy numer VAT (ujawni się jako podatnik), czyli w przypadku polskich podatników – numer NIP. Wniosku tego nie zmienia fakt, że polskie przepisy przewidują obowiązek rejestracji VAT UE w przypadkach, gdy zastosowanie ma art. 28 ust. 3 ustawy (art. 97 ust. 3 ustawy). Niedopełnienie tego obowiązku stanowi co prawda naruszenie przepisów prawa, lecz nie powoduje, że podanie polskiego numeru NIP nie wywołuje skutków, o których mowa w art. 28 ust. 3 ustawy.
Reasumując, ze stanu faktycznego przedstawionego w pytaniu wynika, że obie wymienione w pytaniu usługi podlegają opodatkowaniu w Polsce. Rozliczenie podatku odbywa się na podstawie przepisów o imporcie usług. Oznacza to, że na podstawie otrzymanej niemieckiej uproszczonej faktury powinni Państwo wystawić fakturę wewnętrzną dokumentującą import usług. Faktura ta będzie stanowić podstawę do rozliczenia podatku w składanej za dany okres rozliczeniowy deklaracji VAT (podlegającym odliczeniu podatkiem naliczonym będzie podatek należny wskazany na fakturze wewnętrznej). Faktura ta będzie również podstawą do ujęcia poniesionego wydatku w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
• art. 27 ust. 3, art. 27 ust. 4 pkt 3, art. 28 ust. 3, art. 83 ust. 1 pkt 20 i art. 97 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

REKLAMA

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

REKLAMA