REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką stawkę zastosować do robót związanych z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jaką stawkę VAT należy zastosować do robót budowlano-montażowych związanych z budową magistrali wodociągowej doprowadzającej wodę do dzielnicy miasta (na obszarze tym występuje zarówno budownictwo mieszkaniowe, jak i przemysłowe)...
Jaką stawkę VAT należy zastosować do robót budowlano-montażowych związanych z budową magistrali wodociągowej doprowadzającej wodę do dzielnicy miasta (na obszarze tym występuje zarówno budownictwo mieszkaniowe, jak i przemysłowe). Magistrala ta będzie prowadzona od stacji uzdatniania wody do miejsca włączenia w istniejący układ sieci wodociągowej na obszarze dzielnicy. Oznacza to, że będzie ona pośrednio związana z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym.
 
Najwięcej przemawia za przyjęciem stanowiska, zgodnie z którym jakkolwiek związek z budownictwem mieszkaniowym uprawnia stosowanie stawki 7% do całości usługi, to organy podatkowe opowiadają się z reguły za procentowym podziałem usługi na części związane z budownictwem mieszkaniowym oraz pozostałym.
 
Do 31 grudnia 2007 r. roboty budowlano-montażowe oraz remonty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą są opodatkowane stawką 7% (art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT). Za infrastrukturę towarzyszącą uważa się, zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy:
1) sieci rozprowadzające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
2) urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
– jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
O ile nie ulega wątpliwości, jaka stawka obowiązuje w przypadku, gdy wymienione roboty związane są wyłącznie z obiektami budownictwa mieszkaniowego, o tyle sytuacja się komplikuje, w przypadku gdy roboty te są związane z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym (choćby w niewielkim zakresie).
Należy wskazać co najmniej cztery możliwe stanowiska. Pierwsze z nich – najbardziej liberalne – zgodnie z którym w sytuacji takiej przysługuje podatnikowi prawo to stosowania stawki 7%. Drugie, rygorystyczne, zgodnie z którym w sytuacji takiej należy stosować stawkę 22%. Ostatnie dwa stanowiska to stanowiska pośrednie. Zgodnie z trzecim stanowiskiem w przedstawionej sytuacji podatnik powinien podzielić usługę na związaną z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym i zastosować do nich oddzielne stawki. W myśl ostatniego ze stanowisk, decydujący dla zastosowania stawki jest przeważający charakter budynków, z którymi związana jest dana usługa.
Z wymienionych stanowisk z pewnością należy odrzucić drugie z nich. Z pozostałych stanowisk za najbardziej słuszne należy uznać pierwsze. Skoro bowiem ustawodawca wymaga jedynie związku z obiektami budownictwa mieszkaniowego, a nie określa minimalnego zakresu tego związku, należy dojść do wniosku, że dla stosowania stawki 7% wystarczający jest jakikolwiek związek (co istotne, wśród specjalistów istnieje bardzo duża grupa zwolenników tego stanowiska).
Tym niemniej z analizy wyjaśnień organów podatkowych wynika, że opowiadają się one za trzecim stanowiskiem. Przykładowo, w piśmie z 3 września 2004 r. (nr US-PP-443/20/04) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku wyjaśnił, że: ponieważ przepisy ww. ustawy nie przewidują zastosowania stawki preferencyjnej dla robót budowlano-montażowych, dotyczących innej infrastruktury niż infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, dlatego należy uznać, że stawka preferencyjna (7%), wynikająca z art. 146 ustawy odnosi się jedynie do tej części wartości inwestycji, która odpowiada procentowemu udziałowi, w jakim ta inwestycja będzie służyła obiektom budownictwa mieszkaniowego. Natomiast w pozostałym zakresie będzie opodatkowana stawką 22-procentową, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym gmina winna we własnym zakresie ustalić procentowy udział. Aczkolwiek stanowisko to budzi istotne wątpliwości (trudno znaleźć uzasadnienie podziału jednorodnej usługi na części opodatkowane różnymi stawkami podatku), jednak fakt, iż reprezentują je organy podatkowe, stanowi jego niewątpliwą zaletę.
• art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i art. 146 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA