REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką stawkę zastosować do robót związanych z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jaką stawkę VAT należy zastosować do robót budowlano-montażowych związanych z budową magistrali wodociągowej doprowadzającej wodę do dzielnicy miasta (na obszarze tym występuje zarówno budownictwo mieszkaniowe, jak i przemysłowe)...
Jaką stawkę VAT należy zastosować do robót budowlano-montażowych związanych z budową magistrali wodociągowej doprowadzającej wodę do dzielnicy miasta (na obszarze tym występuje zarówno budownictwo mieszkaniowe, jak i przemysłowe). Magistrala ta będzie prowadzona od stacji uzdatniania wody do miejsca włączenia w istniejący układ sieci wodociągowej na obszarze dzielnicy. Oznacza to, że będzie ona pośrednio związana z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym.
 
Najwięcej przemawia za przyjęciem stanowiska, zgodnie z którym jakkolwiek związek z budownictwem mieszkaniowym uprawnia stosowanie stawki 7% do całości usługi, to organy podatkowe opowiadają się z reguły za procentowym podziałem usługi na części związane z budownictwem mieszkaniowym oraz pozostałym.
 
Do 31 grudnia 2007 r. roboty budowlano-montażowe oraz remonty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą są opodatkowane stawką 7% (art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT). Za infrastrukturę towarzyszącą uważa się, zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy:
1) sieci rozprowadzające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
2) urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
– jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
O ile nie ulega wątpliwości, jaka stawka obowiązuje w przypadku, gdy wymienione roboty związane są wyłącznie z obiektami budownictwa mieszkaniowego, o tyle sytuacja się komplikuje, w przypadku gdy roboty te są związane z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym (choćby w niewielkim zakresie).
Należy wskazać co najmniej cztery możliwe stanowiska. Pierwsze z nich – najbardziej liberalne – zgodnie z którym w sytuacji takiej przysługuje podatnikowi prawo to stosowania stawki 7%. Drugie, rygorystyczne, zgodnie z którym w sytuacji takiej należy stosować stawkę 22%. Ostatnie dwa stanowiska to stanowiska pośrednie. Zgodnie z trzecim stanowiskiem w przedstawionej sytuacji podatnik powinien podzielić usługę na związaną z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym i zastosować do nich oddzielne stawki. W myśl ostatniego ze stanowisk, decydujący dla zastosowania stawki jest przeważający charakter budynków, z którymi związana jest dana usługa.
Z wymienionych stanowisk z pewnością należy odrzucić drugie z nich. Z pozostałych stanowisk za najbardziej słuszne należy uznać pierwsze. Skoro bowiem ustawodawca wymaga jedynie związku z obiektami budownictwa mieszkaniowego, a nie określa minimalnego zakresu tego związku, należy dojść do wniosku, że dla stosowania stawki 7% wystarczający jest jakikolwiek związek (co istotne, wśród specjalistów istnieje bardzo duża grupa zwolenników tego stanowiska).
Tym niemniej z analizy wyjaśnień organów podatkowych wynika, że opowiadają się one za trzecim stanowiskiem. Przykładowo, w piśmie z 3 września 2004 r. (nr US-PP-443/20/04) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku wyjaśnił, że: ponieważ przepisy ww. ustawy nie przewidują zastosowania stawki preferencyjnej dla robót budowlano-montażowych, dotyczących innej infrastruktury niż infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, dlatego należy uznać, że stawka preferencyjna (7%), wynikająca z art. 146 ustawy odnosi się jedynie do tej części wartości inwestycji, która odpowiada procentowemu udziałowi, w jakim ta inwestycja będzie służyła obiektom budownictwa mieszkaniowego. Natomiast w pozostałym zakresie będzie opodatkowana stawką 22-procentową, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym gmina winna we własnym zakresie ustalić procentowy udział. Aczkolwiek stanowisko to budzi istotne wątpliwości (trudno znaleźć uzasadnienie podziału jednorodnej usługi na części opodatkowane różnymi stawkami podatku), jednak fakt, iż reprezentują je organy podatkowe, stanowi jego niewątpliwą zaletę.
• art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i art. 146 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA