REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką stawkę zastosować do robót związanych z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym

REKLAMA

Jaką stawkę VAT należy zastosować do robót budowlano-montażowych związanych z budową magistrali wodociągowej doprowadzającej wodę do dzielnicy miasta (na obszarze tym występuje zarówno budownictwo mieszkaniowe, jak i przemysłowe)...
Jaką stawkę VAT należy zastosować do robót budowlano-montażowych związanych z budową magistrali wodociągowej doprowadzającej wodę do dzielnicy miasta (na obszarze tym występuje zarówno budownictwo mieszkaniowe, jak i przemysłowe). Magistrala ta będzie prowadzona od stacji uzdatniania wody do miejsca włączenia w istniejący układ sieci wodociągowej na obszarze dzielnicy. Oznacza to, że będzie ona pośrednio związana z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym.
 
Najwięcej przemawia za przyjęciem stanowiska, zgodnie z którym jakkolwiek związek z budownictwem mieszkaniowym uprawnia stosowanie stawki 7% do całości usługi, to organy podatkowe opowiadają się z reguły za procentowym podziałem usługi na części związane z budownictwem mieszkaniowym oraz pozostałym.
 
Do 31 grudnia 2007 r. roboty budowlano-montażowe oraz remonty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą są opodatkowane stawką 7% (art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT). Za infrastrukturę towarzyszącą uważa się, zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy:
1) sieci rozprowadzające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
2) urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
– jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
O ile nie ulega wątpliwości, jaka stawka obowiązuje w przypadku, gdy wymienione roboty związane są wyłącznie z obiektami budownictwa mieszkaniowego, o tyle sytuacja się komplikuje, w przypadku gdy roboty te są związane z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym (choćby w niewielkim zakresie).
Należy wskazać co najmniej cztery możliwe stanowiska. Pierwsze z nich – najbardziej liberalne – zgodnie z którym w sytuacji takiej przysługuje podatnikowi prawo to stosowania stawki 7%. Drugie, rygorystyczne, zgodnie z którym w sytuacji takiej należy stosować stawkę 22%. Ostatnie dwa stanowiska to stanowiska pośrednie. Zgodnie z trzecim stanowiskiem w przedstawionej sytuacji podatnik powinien podzielić usługę na związaną z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym i zastosować do nich oddzielne stawki. W myśl ostatniego ze stanowisk, decydujący dla zastosowania stawki jest przeważający charakter budynków, z którymi związana jest dana usługa.
Z wymienionych stanowisk z pewnością należy odrzucić drugie z nich. Z pozostałych stanowisk za najbardziej słuszne należy uznać pierwsze. Skoro bowiem ustawodawca wymaga jedynie związku z obiektami budownictwa mieszkaniowego, a nie określa minimalnego zakresu tego związku, należy dojść do wniosku, że dla stosowania stawki 7% wystarczający jest jakikolwiek związek (co istotne, wśród specjalistów istnieje bardzo duża grupa zwolenników tego stanowiska).
Tym niemniej z analizy wyjaśnień organów podatkowych wynika, że opowiadają się one za trzecim stanowiskiem. Przykładowo, w piśmie z 3 września 2004 r. (nr US-PP-443/20/04) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku wyjaśnił, że: ponieważ przepisy ww. ustawy nie przewidują zastosowania stawki preferencyjnej dla robót budowlano-montażowych, dotyczących innej infrastruktury niż infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, dlatego należy uznać, że stawka preferencyjna (7%), wynikająca z art. 146 ustawy odnosi się jedynie do tej części wartości inwestycji, która odpowiada procentowemu udziałowi, w jakim ta inwestycja będzie służyła obiektom budownictwa mieszkaniowego. Natomiast w pozostałym zakresie będzie opodatkowana stawką 22-procentową, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym gmina winna we własnym zakresie ustalić procentowy udział. Aczkolwiek stanowisko to budzi istotne wątpliwości (trudno znaleźć uzasadnienie podziału jednorodnej usługi na części opodatkowane różnymi stawkami podatku), jednak fakt, iż reprezentują je organy podatkowe, stanowi jego niewątpliwą zaletę.
• art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i art. 146 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA