REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie opodatkować usługi selekcji towarów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W porozumieniu z naszym dostawcą pochodzącym z UE co jakiś czas musimy wykonywać na zakupionych materiałach usługę zwaną selekcją. Polega to na sprawdzeniu pod względem jakościowym, technicznym całej partii materiału. Kosztami usługi selekcji wykonywanej przez naszych pracowników na terenie naszego zakładu, ale na zlecenie dostawcy obciążamy kontrahenta. W związku z tym powstaje problem VAT...
W porozumieniu z naszym dostawcą pochodzącym z UE co jakiś czas musimy wykonywać na zakupionych materiałach usługę zwaną selekcją. Polega to na sprawdzeniu pod względem jakościowym, technicznym całej partii materiału. Kosztami usługi selekcji wykonywanej przez naszych pracowników na terenie naszego zakładu, ale na zlecenie dostawcy obciążamy kontrahenta. W związku z tym powstaje problem VAT.
Czy zgodnie z ogólną zasadą miejscem świadczenia usług jest kraj siedziby usługodawcy i wówczas jest to transakcja krajowa obciążona stawką VAT 22% (jest to zgodne z naszym odczuciem)? A może należałoby kierować się kodem usługobiorcy, a wówczas ta usługa podlega opodatkowaniu w kraju usługobiorcy?
 
Ustawa o podatku od towarów i usług dopuszcza dwa rodzaje rozwiązań. Opodatkowanie usługi selekcji, co do zasady, powinno być opodatkowane w Polsce. Jeżeli jednak nabywca usługi (firma z Niemiec) poda VAT UE, usługa będzie opodatkowana w Niemczech, przy zachowaniu 30-dniowego terminu wywozu towaru od dnia zakończenia usługi z terytorium kraju. Ze względu na możliwość wyboru miejsc opodatkowania o sposobie opodatkowania usługi wykonywanej w sposób ciągły powinny decydować wzajemne ustalenia, najlepiej wyrażone w dwustronnej umowie.
 
Świadczenie usług na rzeczach ruchomych dotyczy usług, których przedmiotem są towary, czyli rzeczy ruchome. Można do nich zaliczyć prace naprawcze, serwisowe, montażowe (niedotyczące nieruchomości), a także usługi polegające na badaniu właściwości towarów, o jakich mowa w pytaniu. W przypadku świadczenia tych usług ustawodawca zawarł szczególne uregulowanie dotyczące określenia miejsca opodatkowania. W takim przypadku miejscem świadczenia usługi jest miejsce faktycznego wykonywania tych usług, nie zaś zgodnie z zasadą generalną miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, stałe miejsce zamieszkania (art. 27 ust. 1). Ten szczególny tryb ustalania miejsca świadczenia może zostać zastosowany w sytuacji, o której mowa w pytaniu Czytelnika.
W przypadku jednak, gdy firma świadcząca usługi na majątku ruchomym usługodawcy otrzymała numer identyfikacyjny VAT UE od swego usługodawcy, miejscem opodatkowania tej usługi będzie terytorium usługodawcy. Ustawa obwarowuje jednak ten sposób wyboru miejsca opodatkowania przez strony czynności opodatkowanych ważnym warunkiem, którego niedopatrzenie skutkuje opodatkowaniem usługi w Polsce bez żadnej alternatywy podatkowej.
W przypadku gdy usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium Polski, warunkiem opodatkowania wykonanej usługi na majątku ruchomym będzie wywiezienie towarów po wykonaniu tych usług, nie później niż w terminie 30 dni od wykonania usługi. Warto pamiętać, że obwarowanie terminem 30 dni dotyczy wykonywania usługi na terytorium Polski, oraz o tym, że ustawa nie określa, na terytorium jakiego państwa towary mają zostać wywiezione. W opisanym przypadku termin 30 dni musi być zachowany. Tylko spełnienie tego warunku pozwoli na opodatkowanie tych usług w kraju usługodawcy.
• art. 15 ust. 7, art. 27 ust. 1, art. 27 ust. 3 i art. 28 ust. 7–9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Anna Wyrzykowska
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA