REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie opodatkować usługi selekcji towarów

REKLAMA

W porozumieniu z naszym dostawcą pochodzącym z UE co jakiś czas musimy wykonywać na zakupionych materiałach usługę zwaną selekcją. Polega to na sprawdzeniu pod względem jakościowym, technicznym całej partii materiału. Kosztami usługi selekcji wykonywanej przez naszych pracowników na terenie naszego zakładu, ale na zlecenie dostawcy obciążamy kontrahenta. W związku z tym powstaje problem VAT...
W porozumieniu z naszym dostawcą pochodzącym z UE co jakiś czas musimy wykonywać na zakupionych materiałach usługę zwaną selekcją. Polega to na sprawdzeniu pod względem jakościowym, technicznym całej partii materiału. Kosztami usługi selekcji wykonywanej przez naszych pracowników na terenie naszego zakładu, ale na zlecenie dostawcy obciążamy kontrahenta. W związku z tym powstaje problem VAT.
Czy zgodnie z ogólną zasadą miejscem świadczenia usług jest kraj siedziby usługodawcy i wówczas jest to transakcja krajowa obciążona stawką VAT 22% (jest to zgodne z naszym odczuciem)? A może należałoby kierować się kodem usługobiorcy, a wówczas ta usługa podlega opodatkowaniu w kraju usługobiorcy?
 
Ustawa o podatku od towarów i usług dopuszcza dwa rodzaje rozwiązań. Opodatkowanie usługi selekcji, co do zasady, powinno być opodatkowane w Polsce. Jeżeli jednak nabywca usługi (firma z Niemiec) poda VAT UE, usługa będzie opodatkowana w Niemczech, przy zachowaniu 30-dniowego terminu wywozu towaru od dnia zakończenia usługi z terytorium kraju. Ze względu na możliwość wyboru miejsc opodatkowania o sposobie opodatkowania usługi wykonywanej w sposób ciągły powinny decydować wzajemne ustalenia, najlepiej wyrażone w dwustronnej umowie.
 
Świadczenie usług na rzeczach ruchomych dotyczy usług, których przedmiotem są towary, czyli rzeczy ruchome. Można do nich zaliczyć prace naprawcze, serwisowe, montażowe (niedotyczące nieruchomości), a także usługi polegające na badaniu właściwości towarów, o jakich mowa w pytaniu. W przypadku świadczenia tych usług ustawodawca zawarł szczególne uregulowanie dotyczące określenia miejsca opodatkowania. W takim przypadku miejscem świadczenia usługi jest miejsce faktycznego wykonywania tych usług, nie zaś zgodnie z zasadą generalną miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, stałe miejsce zamieszkania (art. 27 ust. 1). Ten szczególny tryb ustalania miejsca świadczenia może zostać zastosowany w sytuacji, o której mowa w pytaniu Czytelnika.
W przypadku jednak, gdy firma świadcząca usługi na majątku ruchomym usługodawcy otrzymała numer identyfikacyjny VAT UE od swego usługodawcy, miejscem opodatkowania tej usługi będzie terytorium usługodawcy. Ustawa obwarowuje jednak ten sposób wyboru miejsca opodatkowania przez strony czynności opodatkowanych ważnym warunkiem, którego niedopatrzenie skutkuje opodatkowaniem usługi w Polsce bez żadnej alternatywy podatkowej.
W przypadku gdy usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium Polski, warunkiem opodatkowania wykonanej usługi na majątku ruchomym będzie wywiezienie towarów po wykonaniu tych usług, nie później niż w terminie 30 dni od wykonania usługi. Warto pamiętać, że obwarowanie terminem 30 dni dotyczy wykonywania usługi na terytorium Polski, oraz o tym, że ustawa nie określa, na terytorium jakiego państwa towary mają zostać wywiezione. W opisanym przypadku termin 30 dni musi być zachowany. Tylko spełnienie tego warunku pozwoli na opodatkowanie tych usług w kraju usługodawcy.
• art. 15 ust. 7, art. 27 ust. 1, art. 27 ust. 3 i art. 28 ust. 7–9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Anna Wyrzykowska
doradca podatkowy


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA