REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie opodatkować usługi selekcji towarów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W porozumieniu z naszym dostawcą pochodzącym z UE co jakiś czas musimy wykonywać na zakupionych materiałach usługę zwaną selekcją. Polega to na sprawdzeniu pod względem jakościowym, technicznym całej partii materiału. Kosztami usługi selekcji wykonywanej przez naszych pracowników na terenie naszego zakładu, ale na zlecenie dostawcy obciążamy kontrahenta. W związku z tym powstaje problem VAT...
W porozumieniu z naszym dostawcą pochodzącym z UE co jakiś czas musimy wykonywać na zakupionych materiałach usługę zwaną selekcją. Polega to na sprawdzeniu pod względem jakościowym, technicznym całej partii materiału. Kosztami usługi selekcji wykonywanej przez naszych pracowników na terenie naszego zakładu, ale na zlecenie dostawcy obciążamy kontrahenta. W związku z tym powstaje problem VAT.
Czy zgodnie z ogólną zasadą miejscem świadczenia usług jest kraj siedziby usługodawcy i wówczas jest to transakcja krajowa obciążona stawką VAT 22% (jest to zgodne z naszym odczuciem)? A może należałoby kierować się kodem usługobiorcy, a wówczas ta usługa podlega opodatkowaniu w kraju usługobiorcy?
 
Ustawa o podatku od towarów i usług dopuszcza dwa rodzaje rozwiązań. Opodatkowanie usługi selekcji, co do zasady, powinno być opodatkowane w Polsce. Jeżeli jednak nabywca usługi (firma z Niemiec) poda VAT UE, usługa będzie opodatkowana w Niemczech, przy zachowaniu 30-dniowego terminu wywozu towaru od dnia zakończenia usługi z terytorium kraju. Ze względu na możliwość wyboru miejsc opodatkowania o sposobie opodatkowania usługi wykonywanej w sposób ciągły powinny decydować wzajemne ustalenia, najlepiej wyrażone w dwustronnej umowie.
 
Świadczenie usług na rzeczach ruchomych dotyczy usług, których przedmiotem są towary, czyli rzeczy ruchome. Można do nich zaliczyć prace naprawcze, serwisowe, montażowe (niedotyczące nieruchomości), a także usługi polegające na badaniu właściwości towarów, o jakich mowa w pytaniu. W przypadku świadczenia tych usług ustawodawca zawarł szczególne uregulowanie dotyczące określenia miejsca opodatkowania. W takim przypadku miejscem świadczenia usługi jest miejsce faktycznego wykonywania tych usług, nie zaś zgodnie z zasadą generalną miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, stałe miejsce zamieszkania (art. 27 ust. 1). Ten szczególny tryb ustalania miejsca świadczenia może zostać zastosowany w sytuacji, o której mowa w pytaniu Czytelnika.
W przypadku jednak, gdy firma świadcząca usługi na majątku ruchomym usługodawcy otrzymała numer identyfikacyjny VAT UE od swego usługodawcy, miejscem opodatkowania tej usługi będzie terytorium usługodawcy. Ustawa obwarowuje jednak ten sposób wyboru miejsca opodatkowania przez strony czynności opodatkowanych ważnym warunkiem, którego niedopatrzenie skutkuje opodatkowaniem usługi w Polsce bez żadnej alternatywy podatkowej.
W przypadku gdy usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium Polski, warunkiem opodatkowania wykonanej usługi na majątku ruchomym będzie wywiezienie towarów po wykonaniu tych usług, nie później niż w terminie 30 dni od wykonania usługi. Warto pamiętać, że obwarowanie terminem 30 dni dotyczy wykonywania usługi na terytorium Polski, oraz o tym, że ustawa nie określa, na terytorium jakiego państwa towary mają zostać wywiezione. W opisanym przypadku termin 30 dni musi być zachowany. Tylko spełnienie tego warunku pozwoli na opodatkowanie tych usług w kraju usługodawcy.
• art. 15 ust. 7, art. 27 ust. 1, art. 27 ust. 3 i art. 28 ust. 7–9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Anna Wyrzykowska
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA