REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie zakwalifikować zakup usługi związanej z ochroną ubezpieczeniową ryzyka kredytu kupieckiego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka otrzymała fakturę za ochronę ubezpieczeniową strat z tytułu należności (składka kwartalna). Ochrona dotyczyła ubezpieczenia kredytu kupieckiego. W tym samym miesiącu otrzymała drugą fakturę za ocenę zdolności kredytowej (rating). Zgodnie z zawartą umową usługi te wiążą się z ochroną ubezpieczeniową ryzyka kredytu kupieckiego udzielanego naszym kontrahentom. W jakie koszty zespołu „5” należy zakwalifikować powyższe faktury?


rada


Umowa dotycząca ochrony ubezpieczeniowej ryzyka kredytu kupieckiego łączy elementy oceny kontrahenta z przejęciem ryzyka poniesienia strat z tytułu niezapłaconych przez odbiorców faktur. Tego typu usługa dotyczy sfery zarządzania, tj. polityki zarządzania należnościami, należy ją więc zakwalifikować do kosztów ogólnego zarządu, księgowanych na koncie „Koszty zarządu”. Natomiast koszty ratingu można zaksięgować jako „Koszty sprzedaży” bądź „Koszty zarządu”.


uzasadnienie


Jednostki korzystają z ubezpieczenia kredytu kupieckiego, aby zabezpieczyć się przed skutkami strat, które mogą ponieść w przypadku niewypłacalności odbiorców towarów, wyrobów i usług. Dzięki ochronie ubezpieczeniowej jednostka ma zapewnienie pokrycia strat z tytułu niezapłaconych faktur przez odbiorców. Ubezpieczeniem kredytu kupieckiego obejmowane są należności od konkretnych dłużników lub grupy dłużników (zgodnie z warunkami zawartymi w umowie ubezpieczenia) do wysokości limitu kredytowego ustalonego dla konkretnych dłużników, w okresie obowiązywania umowy ubezpieczenia.


Współpracując z ubezpieczycielem, jednostka otrzymuje informacje na temat ryzyka kredytowego, windykacji i egzekucji należności. W wyniku stałej obserwacji ubezpieczyciel może szybko ostrzec dostawców o zbliżających się problemach płatniczych ich odbiorców. Jeśli jednostka chce otrzymać bardziej szczegółowe informacje o konkretnych odbiorcach, może w tym celu zawrzeć umowę z wyspecjalizowaną instytucją (agencją ratingową, ubezpieczycielem, bankiem) o określenie wiarygodności kredytowej (rating) odbiorców. W efekcie firma posiada aktualne informacje, jakim dostawcom i w jakiej wysokości może udzielić kredytu, aby terminowo otrzymać swoje należności. Także w samej firmie można zauważyć korzyści wynikające z ubezpieczenia, gdyż powstaje tam system, w którym należności są na bieżąco monitorowane, a dalsze kontakty z dłużnikami pozbawione są przypadkowości. Przy zawarciu tego specyficznego ubezpieczenia wymagana jest ścisła współpraca między ubezpieczycielem a spółką, jak również codzienna wymiana informacji.


Dzięki tak prowadzonym działaniom jednostka może więc zwiększyć konkurencyjność udzielanych kredytów kupieckich, oferując bardziej atrakcyjne warunki płatności. Ubezpieczenie kredytu daje bowiem możliwość uniezależnienia się od kłopotów finansowych odbiorców.


Zdarzają się również sytuacje, gdy powodem zawierania umów ubezpieczeniowych jest poprawienie wizerunku jednostki poprzez możliwość ograniczenia tworzenia rezerw na straty, które wykazywane są w sprawozdaniu finansowym.


W wyniku zabezpieczenia należności, a co za tym idzie - zmniejszenia rezerw, poprawie ulegają wskaźniki finansowe (m.in. płynności finansowej). W oczach inwestorów, a także banków jednostka zyskuje większą wiarygodność i prestiż.


Podsumowując, umowa ubezpieczenia kredytu kupieckiego nie jest bezpośrednio lub pośrednio związana z wykonywaną usługą, wyrobem. Dopiero po wykonaniu usługi lub wyprodukowaniu wyrobów oraz po ich sprzedaży jednostka monitoruje swoje należności. Od tego momentu następuje realizacja zapisów umowy dotyczącej ochrony ubezpieczenia kredytu kupieckiego, gdyż powstałe należności są ubezpieczone od niespłacenia ich przez dłużnika, do określonego w umowie limitu kredytowego.


Polityka w zakresie ściągania należności mieści się w sferze zarządzania jednostką i koszty z tym związane należy kwalifikować do kosztów zarządu.


Jeśli natomiast chodzi o koszty ratingu, to od jednostki zależy, jak je zakwalifikuje: w „Koszty zarządu” czy w „Koszty sprzedaży”. Księgowanie w obu przypadkach będzie prawidłowe, gdyż jest to usługa realizowana w celu oceny wiarygodności potencjalnego nabywcy towarów, wyrobów bądź usług.


PRZYKŁAD


Spółka wykupiła ubezpieczenie związane z ochroną ryzyka kredytu kupieckiego. Wartość składki - 2000 zł. Dodatkowo otrzymała fakturę za ocenę zdolności kredytowej - 1500 zł.


Ewidencja księgowa


1. Faktura za ochronę ubezpieczeniową:

Wn „Pozostałe koszty”

- w analityce „Ubezpieczenia” 2 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 2 000

2. Otrzymano fakturę za ocenę zdolności kredytowej:

Wn „Pozostałe usługi” 1 500

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 500

3. Przeniesienie kosztów za ochronę ubezpieczeniową - przypadających na przyszłe okresy sprawozdawcze:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 2 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 2 000

4. Przeniesienie kosztów rodzajowych w układ funkcjonalny - koszty oceny zdolności kredytowej:

Wn „Koszty sprzedaży” 1 500

Ma „Rozliczenie kosztów” 1 500

5. Przeniesienie kosztów rodzajowych w układ funkcjonalny - za ochronę ubezpieczeniową przypadającą na dany okres sprawozdawczy:

Wn „Koszty zarządu” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA