REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie zakwalifikować zakup usługi związanej z ochroną ubezpieczeniową ryzyka kredytu kupieckiego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka otrzymała fakturę za ochronę ubezpieczeniową strat z tytułu należności (składka kwartalna). Ochrona dotyczyła ubezpieczenia kredytu kupieckiego. W tym samym miesiącu otrzymała drugą fakturę za ocenę zdolności kredytowej (rating). Zgodnie z zawartą umową usługi te wiążą się z ochroną ubezpieczeniową ryzyka kredytu kupieckiego udzielanego naszym kontrahentom. W jakie koszty zespołu „5” należy zakwalifikować powyższe faktury?


rada


Umowa dotycząca ochrony ubezpieczeniowej ryzyka kredytu kupieckiego łączy elementy oceny kontrahenta z przejęciem ryzyka poniesienia strat z tytułu niezapłaconych przez odbiorców faktur. Tego typu usługa dotyczy sfery zarządzania, tj. polityki zarządzania należnościami, należy ją więc zakwalifikować do kosztów ogólnego zarządu, księgowanych na koncie „Koszty zarządu”. Natomiast koszty ratingu można zaksięgować jako „Koszty sprzedaży” bądź „Koszty zarządu”.


uzasadnienie


Jednostki korzystają z ubezpieczenia kredytu kupieckiego, aby zabezpieczyć się przed skutkami strat, które mogą ponieść w przypadku niewypłacalności odbiorców towarów, wyrobów i usług. Dzięki ochronie ubezpieczeniowej jednostka ma zapewnienie pokrycia strat z tytułu niezapłaconych faktur przez odbiorców. Ubezpieczeniem kredytu kupieckiego obejmowane są należności od konkretnych dłużników lub grupy dłużników (zgodnie z warunkami zawartymi w umowie ubezpieczenia) do wysokości limitu kredytowego ustalonego dla konkretnych dłużników, w okresie obowiązywania umowy ubezpieczenia.


Współpracując z ubezpieczycielem, jednostka otrzymuje informacje na temat ryzyka kredytowego, windykacji i egzekucji należności. W wyniku stałej obserwacji ubezpieczyciel może szybko ostrzec dostawców o zbliżających się problemach płatniczych ich odbiorców. Jeśli jednostka chce otrzymać bardziej szczegółowe informacje o konkretnych odbiorcach, może w tym celu zawrzeć umowę z wyspecjalizowaną instytucją (agencją ratingową, ubezpieczycielem, bankiem) o określenie wiarygodności kredytowej (rating) odbiorców. W efekcie firma posiada aktualne informacje, jakim dostawcom i w jakiej wysokości może udzielić kredytu, aby terminowo otrzymać swoje należności. Także w samej firmie można zauważyć korzyści wynikające z ubezpieczenia, gdyż powstaje tam system, w którym należności są na bieżąco monitorowane, a dalsze kontakty z dłużnikami pozbawione są przypadkowości. Przy zawarciu tego specyficznego ubezpieczenia wymagana jest ścisła współpraca między ubezpieczycielem a spółką, jak również codzienna wymiana informacji.


Dzięki tak prowadzonym działaniom jednostka może więc zwiększyć konkurencyjność udzielanych kredytów kupieckich, oferując bardziej atrakcyjne warunki płatności. Ubezpieczenie kredytu daje bowiem możliwość uniezależnienia się od kłopotów finansowych odbiorców.


Zdarzają się również sytuacje, gdy powodem zawierania umów ubezpieczeniowych jest poprawienie wizerunku jednostki poprzez możliwość ograniczenia tworzenia rezerw na straty, które wykazywane są w sprawozdaniu finansowym.


W wyniku zabezpieczenia należności, a co za tym idzie - zmniejszenia rezerw, poprawie ulegają wskaźniki finansowe (m.in. płynności finansowej). W oczach inwestorów, a także banków jednostka zyskuje większą wiarygodność i prestiż.


Podsumowując, umowa ubezpieczenia kredytu kupieckiego nie jest bezpośrednio lub pośrednio związana z wykonywaną usługą, wyrobem. Dopiero po wykonaniu usługi lub wyprodukowaniu wyrobów oraz po ich sprzedaży jednostka monitoruje swoje należności. Od tego momentu następuje realizacja zapisów umowy dotyczącej ochrony ubezpieczenia kredytu kupieckiego, gdyż powstałe należności są ubezpieczone od niespłacenia ich przez dłużnika, do określonego w umowie limitu kredytowego.


Polityka w zakresie ściągania należności mieści się w sferze zarządzania jednostką i koszty z tym związane należy kwalifikować do kosztów zarządu.


Jeśli natomiast chodzi o koszty ratingu, to od jednostki zależy, jak je zakwalifikuje: w „Koszty zarządu” czy w „Koszty sprzedaży”. Księgowanie w obu przypadkach będzie prawidłowe, gdyż jest to usługa realizowana w celu oceny wiarygodności potencjalnego nabywcy towarów, wyrobów bądź usług.


PRZYKŁAD


Spółka wykupiła ubezpieczenie związane z ochroną ryzyka kredytu kupieckiego. Wartość składki - 2000 zł. Dodatkowo otrzymała fakturę za ocenę zdolności kredytowej - 1500 zł.


Ewidencja księgowa


1. Faktura za ochronę ubezpieczeniową:

Wn „Pozostałe koszty”

- w analityce „Ubezpieczenia” 2 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 2 000

2. Otrzymano fakturę za ocenę zdolności kredytowej:

Wn „Pozostałe usługi” 1 500

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 500

3. Przeniesienie kosztów za ochronę ubezpieczeniową - przypadających na przyszłe okresy sprawozdawcze:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 2 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 2 000

4. Przeniesienie kosztów rodzajowych w układ funkcjonalny - koszty oceny zdolności kredytowej:

Wn „Koszty sprzedaży” 1 500

Ma „Rozliczenie kosztów” 1 500

5. Przeniesienie kosztów rodzajowych w układ funkcjonalny - za ochronę ubezpieczeniową przypadającą na dany okres sprawozdawczy:

Wn „Koszty zarządu” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA