REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie zakwalifikować zakup usługi związanej z ochroną ubezpieczeniową ryzyka kredytu kupieckiego

REKLAMA

Spółka otrzymała fakturę za ochronę ubezpieczeniową strat z tytułu należności (składka kwartalna). Ochrona dotyczyła ubezpieczenia kredytu kupieckiego. W tym samym miesiącu otrzymała drugą fakturę za ocenę zdolności kredytowej (rating). Zgodnie z zawartą umową usługi te wiążą się z ochroną ubezpieczeniową ryzyka kredytu kupieckiego udzielanego naszym kontrahentom. W jakie koszty zespołu „5” należy zakwalifikować powyższe faktury?


rada


Umowa dotycząca ochrony ubezpieczeniowej ryzyka kredytu kupieckiego łączy elementy oceny kontrahenta z przejęciem ryzyka poniesienia strat z tytułu niezapłaconych przez odbiorców faktur. Tego typu usługa dotyczy sfery zarządzania, tj. polityki zarządzania należnościami, należy ją więc zakwalifikować do kosztów ogólnego zarządu, księgowanych na koncie „Koszty zarządu”. Natomiast koszty ratingu można zaksięgować jako „Koszty sprzedaży” bądź „Koszty zarządu”.


uzasadnienie


Jednostki korzystają z ubezpieczenia kredytu kupieckiego, aby zabezpieczyć się przed skutkami strat, które mogą ponieść w przypadku niewypłacalności odbiorców towarów, wyrobów i usług. Dzięki ochronie ubezpieczeniowej jednostka ma zapewnienie pokrycia strat z tytułu niezapłaconych faktur przez odbiorców. Ubezpieczeniem kredytu kupieckiego obejmowane są należności od konkretnych dłużników lub grupy dłużników (zgodnie z warunkami zawartymi w umowie ubezpieczenia) do wysokości limitu kredytowego ustalonego dla konkretnych dłużników, w okresie obowiązywania umowy ubezpieczenia.


Współpracując z ubezpieczycielem, jednostka otrzymuje informacje na temat ryzyka kredytowego, windykacji i egzekucji należności. W wyniku stałej obserwacji ubezpieczyciel może szybko ostrzec dostawców o zbliżających się problemach płatniczych ich odbiorców. Jeśli jednostka chce otrzymać bardziej szczegółowe informacje o konkretnych odbiorcach, może w tym celu zawrzeć umowę z wyspecjalizowaną instytucją (agencją ratingową, ubezpieczycielem, bankiem) o określenie wiarygodności kredytowej (rating) odbiorców. W efekcie firma posiada aktualne informacje, jakim dostawcom i w jakiej wysokości może udzielić kredytu, aby terminowo otrzymać swoje należności. Także w samej firmie można zauważyć korzyści wynikające z ubezpieczenia, gdyż powstaje tam system, w którym należności są na bieżąco monitorowane, a dalsze kontakty z dłużnikami pozbawione są przypadkowości. Przy zawarciu tego specyficznego ubezpieczenia wymagana jest ścisła współpraca między ubezpieczycielem a spółką, jak również codzienna wymiana informacji.


Dzięki tak prowadzonym działaniom jednostka może więc zwiększyć konkurencyjność udzielanych kredytów kupieckich, oferując bardziej atrakcyjne warunki płatności. Ubezpieczenie kredytu daje bowiem możliwość uniezależnienia się od kłopotów finansowych odbiorców.


Zdarzają się również sytuacje, gdy powodem zawierania umów ubezpieczeniowych jest poprawienie wizerunku jednostki poprzez możliwość ograniczenia tworzenia rezerw na straty, które wykazywane są w sprawozdaniu finansowym.


W wyniku zabezpieczenia należności, a co za tym idzie - zmniejszenia rezerw, poprawie ulegają wskaźniki finansowe (m.in. płynności finansowej). W oczach inwestorów, a także banków jednostka zyskuje większą wiarygodność i prestiż.


Podsumowując, umowa ubezpieczenia kredytu kupieckiego nie jest bezpośrednio lub pośrednio związana z wykonywaną usługą, wyrobem. Dopiero po wykonaniu usługi lub wyprodukowaniu wyrobów oraz po ich sprzedaży jednostka monitoruje swoje należności. Od tego momentu następuje realizacja zapisów umowy dotyczącej ochrony ubezpieczenia kredytu kupieckiego, gdyż powstałe należności są ubezpieczone od niespłacenia ich przez dłużnika, do określonego w umowie limitu kredytowego.


Polityka w zakresie ściągania należności mieści się w sferze zarządzania jednostką i koszty z tym związane należy kwalifikować do kosztów zarządu.


Jeśli natomiast chodzi o koszty ratingu, to od jednostki zależy, jak je zakwalifikuje: w „Koszty zarządu” czy w „Koszty sprzedaży”. Księgowanie w obu przypadkach będzie prawidłowe, gdyż jest to usługa realizowana w celu oceny wiarygodności potencjalnego nabywcy towarów, wyrobów bądź usług.


PRZYKŁAD


Spółka wykupiła ubezpieczenie związane z ochroną ryzyka kredytu kupieckiego. Wartość składki - 2000 zł. Dodatkowo otrzymała fakturę za ocenę zdolności kredytowej - 1500 zł.


Ewidencja księgowa


1. Faktura za ochronę ubezpieczeniową:

Wn „Pozostałe koszty”

- w analityce „Ubezpieczenia” 2 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 2 000

2. Otrzymano fakturę za ocenę zdolności kredytowej:

Wn „Pozostałe usługi” 1 500

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 500

3. Przeniesienie kosztów za ochronę ubezpieczeniową - przypadających na przyszłe okresy sprawozdawcze:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 2 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 2 000

4. Przeniesienie kosztów rodzajowych w układ funkcjonalny - koszty oceny zdolności kredytowej:

Wn „Koszty sprzedaży” 1 500

Ma „Rozliczenie kosztów” 1 500

5. Przeniesienie kosztów rodzajowych w układ funkcjonalny - za ochronę ubezpieczeniową przypadającą na dany okres sprawozdawczy:

Wn „Koszty zarządu” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA