REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w przypadku sprzedaży samochodu należy dokonać jednorazowej korekty

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka była właścicielem samochodu zakupionego w grudniu 2005 r. Transakcja została udokumentowana fakturą ze stawką 22%. Spółka odliczyła 60% VAT. Samochód był wykorzystywany przez cały okres do prowadzenia działalności opodatkowanej. W grudniu 2006 r. ww. samochód został sprzedany. Do dostawy samochodu zastosowano zwolnienie.


Czy w związku z dokonanym odliczeniem podatku naliczonego od jego zakupu spółka w miesiącu sprzedaży powinna dokonać jednorazowej korekty podatku naliczonego? Jaki okres korekty należy zastosować do ww. wydatków w przypadku obowiązku dokonania jednorazowej korekty? W jaki sposób należy obliczyć kwotę korekty?

REKLAMA

Autopromocja


RADA


Nie, w tym przypadku nie ma obowiązku dokonania jednorazowej korekty. W praktyce część organów podatkowych zajmuje jednak odmienne stanowisko (uznają, że należy jej dokonać). Szczegóły w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE

REKLAMA


Aby odpowiedzieć na pytanie, należy najpierw ustalić, kiedy przysługuje prawo do odliczenia. Generalna zasada określona w ustawie o podatku od towarów uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług od związku tych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Prawo do odliczenia przysługuje podatnikowi wyłącznie w tym zakresie, w jakim zakupy są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przepisy art. 90-91 ustawy o VAT dotyczą odliczenia i korekty podatku naliczonego, gdy dokonane zakupy służą czynnościom, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku naliczonego, a także innym czynnościom. Problem stwarza brzmienie art. 91 ust. 7 ustawy o VAT. Według tych regulacji przepisy art. 91 ust. 1-5 ustawy stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik:

- miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo

- nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.


Przepis ten nie powinien mieć zastosowania w naszym przypadku, ponieważ zakupione towary i usługi były wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Dlatego bez znaczenia pozostaje okoliczność, iż towary te zostały później sprzedane. Liczy się przeznaczenie towaru w chwili dokonywania odliczenia VAT.

REKLAMA


W naszym przypadku nie można się również powołać na art. 91 ust. 4 ustawy, ponieważ stanowi on, że jeżeli w okresie korekty nastąpi sprzedaż środka trwałego, podatnik jest zobowiązany do korekty, tak jakby nadal go użytkował. Natomiast w naszym przypadku prawo do odliczenia przysługiwało w całości, podatnik nie korzystał z proporcji, dlatego nie można mówić o okresie korekty.


Przepis ten powinien mieć zastosowanie np. w sytuacji, gdy podatnik odliczył VAT od zakupu, ponieważ zakupiony towar był wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Następnie zakupiony towar zaczął wykorzystywać do wykonywania czynności zwolnionych lub na odwrót. To znaczy towar był wykorzystywany do wykonywania czynności zwolnionych, a następnie do wykonywania czynności opodatkowanych.


Stanowisko to potwierdza również orzecznictwo sądów. W wyroku z 7 czerwca 2004 r., sygn. akt FSK/87/04 (niepublikowany), wydanym na gruncie przepisów poprzednio obowiązującej ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, Naczelny Sąd Administracyjny uznał, iż wniesienie aportem do spółki towarów handlowych nie powoduje obowiązku korekty deklaracji podatkowej VAT-7 za miesiąc, w którym dokonano obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów.


Przykład

Jan Kowalski wykonywał działalność handlową i świadczył usługi zwolnione z VAT. W czerwcu 2005 r. zakupił samochód, który był wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Od stycznia 2007 r. świadczy tylko usługi zwolnione, więc samochód będzie wykorzystywany do wykonywania czynności zwolnionych z VAT. Dlatego w deklaracji za styczeń powinien dokonać korekty podatku naliczonego odliczonego. Przy zakupie samochodu odliczył 100% VAT, tj. 22 000 zł.

Samochód będzie wykorzystywany do wykonywania czynności zwolnionych z VAT przez okres pozostałych 4 lat. Ponieważ współczynnik proporcji wynosi 0%, należy w deklaracji VAT-7 wykazać podatek naliczony ze znakiem (-) w wysokości 4/5 x 22 000 = 17 600 zł.


Należy pamiętać, że większość organów podatkowych uznaje, że obowiązek korekty istnieje.

W piśmie z 6 kwietnia 2006 r. Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów nr 1433/NG/GV/443-17/2006/RW, czytamy:
„Jak wynika z przytoczonych wyżej przepisów i stanu faktycznego opisanego we wniosku, Podatnik, dokonując sprzedaży samochodu osobowego należącego do środków trwałych przed upływem 5 lat od daty jego zakupu, a więc przed końcem upływu okresu korekty, obowiązany jest do dokonania korekty. Ponieważ w przedmiotowym przypadku sprzedaż objęta jest zwolnieniem na mocy cyt. § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów, należy przyjąć, że w pozostałym okresie korekty towar wykorzystywany będzie wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT. Wynika z tego, że Podatnik zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie środka trwałego, ale tylko w części dotyczącej okresu wykorzystywania go do celów związanych z czynnościami opodatkowanymi. Natomiast od momentu dokonania sprzedaży zwolnionej Podatnik traci prawo do odliczenia podatku naliczonego w części dotyczącej pozostałego okresu z 5-letniej korekty. W przypadku sprzedaży środka trwałego korekty tej dokonuje się jednorazowo w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż”.


Podstawa prawna:

- art. 91 ust. 3-7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 179, poz. 1484

 

Agnieszka Jasiorowska

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF: Podatkowa rewolucja od 1 lutego 2026! Księgowi alarmują: chaos, niejasne przepisy i strach przed zmianami

Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych firm, a dwa miesiące później dla całej reszty przedsiębiorców. Mimo zbliżającego się terminu, wciąż brakuje ostatecznych przepisów, a dokumentacja techniczna nie rozwiewa wszystkich wątpliwości. Księgowi biją na alarm – obawiają się chaosu organizacyjnego, przeciążenia obowiązkami i braku jasnych wytycznych. Przedsiębiorców czeka rewolucja, na którą wielu z nich wciąż nie jest gotowych.

Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

REKLAMA

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

REKLAMA

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA