REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w przypadku sprzedaży samochodu należy dokonać jednorazowej korekty

REKLAMA

Spółka była właścicielem samochodu zakupionego w grudniu 2005 r. Transakcja została udokumentowana fakturą ze stawką 22%. Spółka odliczyła 60% VAT. Samochód był wykorzystywany przez cały okres do prowadzenia działalności opodatkowanej. W grudniu 2006 r. ww. samochód został sprzedany. Do dostawy samochodu zastosowano zwolnienie.


Czy w związku z dokonanym odliczeniem podatku naliczonego od jego zakupu spółka w miesiącu sprzedaży powinna dokonać jednorazowej korekty podatku naliczonego? Jaki okres korekty należy zastosować do ww. wydatków w przypadku obowiązku dokonania jednorazowej korekty? W jaki sposób należy obliczyć kwotę korekty?

REKLAMA

Autopromocja


RADA


Nie, w tym przypadku nie ma obowiązku dokonania jednorazowej korekty. W praktyce część organów podatkowych zajmuje jednak odmienne stanowisko (uznają, że należy jej dokonać). Szczegóły w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE


Aby odpowiedzieć na pytanie, należy najpierw ustalić, kiedy przysługuje prawo do odliczenia. Generalna zasada określona w ustawie o podatku od towarów uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług od związku tych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Prawo do odliczenia przysługuje podatnikowi wyłącznie w tym zakresie, w jakim zakupy są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przepisy art. 90-91 ustawy o VAT dotyczą odliczenia i korekty podatku naliczonego, gdy dokonane zakupy służą czynnościom, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku naliczonego, a także innym czynnościom. Problem stwarza brzmienie art. 91 ust. 7 ustawy o VAT. Według tych regulacji przepisy art. 91 ust. 1-5 ustawy stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik:

- miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo

- nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.


Przepis ten nie powinien mieć zastosowania w naszym przypadku, ponieważ zakupione towary i usługi były wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Dlatego bez znaczenia pozostaje okoliczność, iż towary te zostały później sprzedane. Liczy się przeznaczenie towaru w chwili dokonywania odliczenia VAT.

REKLAMA


W naszym przypadku nie można się również powołać na art. 91 ust. 4 ustawy, ponieważ stanowi on, że jeżeli w okresie korekty nastąpi sprzedaż środka trwałego, podatnik jest zobowiązany do korekty, tak jakby nadal go użytkował. Natomiast w naszym przypadku prawo do odliczenia przysługiwało w całości, podatnik nie korzystał z proporcji, dlatego nie można mówić o okresie korekty.


Przepis ten powinien mieć zastosowanie np. w sytuacji, gdy podatnik odliczył VAT od zakupu, ponieważ zakupiony towar był wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Następnie zakupiony towar zaczął wykorzystywać do wykonywania czynności zwolnionych lub na odwrót. To znaczy towar był wykorzystywany do wykonywania czynności zwolnionych, a następnie do wykonywania czynności opodatkowanych.


Stanowisko to potwierdza również orzecznictwo sądów. W wyroku z 7 czerwca 2004 r., sygn. akt FSK/87/04 (niepublikowany), wydanym na gruncie przepisów poprzednio obowiązującej ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, Naczelny Sąd Administracyjny uznał, iż wniesienie aportem do spółki towarów handlowych nie powoduje obowiązku korekty deklaracji podatkowej VAT-7 za miesiąc, w którym dokonano obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów.


Przykład

Jan Kowalski wykonywał działalność handlową i świadczył usługi zwolnione z VAT. W czerwcu 2005 r. zakupił samochód, który był wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Od stycznia 2007 r. świadczy tylko usługi zwolnione, więc samochód będzie wykorzystywany do wykonywania czynności zwolnionych z VAT. Dlatego w deklaracji za styczeń powinien dokonać korekty podatku naliczonego odliczonego. Przy zakupie samochodu odliczył 100% VAT, tj. 22 000 zł.

Samochód będzie wykorzystywany do wykonywania czynności zwolnionych z VAT przez okres pozostałych 4 lat. Ponieważ współczynnik proporcji wynosi 0%, należy w deklaracji VAT-7 wykazać podatek naliczony ze znakiem (-) w wysokości 4/5 x 22 000 = 17 600 zł.


Należy pamiętać, że większość organów podatkowych uznaje, że obowiązek korekty istnieje.

W piśmie z 6 kwietnia 2006 r. Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów nr 1433/NG/GV/443-17/2006/RW, czytamy:
„Jak wynika z przytoczonych wyżej przepisów i stanu faktycznego opisanego we wniosku, Podatnik, dokonując sprzedaży samochodu osobowego należącego do środków trwałych przed upływem 5 lat od daty jego zakupu, a więc przed końcem upływu okresu korekty, obowiązany jest do dokonania korekty. Ponieważ w przedmiotowym przypadku sprzedaż objęta jest zwolnieniem na mocy cyt. § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów, należy przyjąć, że w pozostałym okresie korekty towar wykorzystywany będzie wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT. Wynika z tego, że Podatnik zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie środka trwałego, ale tylko w części dotyczącej okresu wykorzystywania go do celów związanych z czynnościami opodatkowanymi. Natomiast od momentu dokonania sprzedaży zwolnionej Podatnik traci prawo do odliczenia podatku naliczonego w części dotyczącej pozostałego okresu z 5-letniej korekty. W przypadku sprzedaży środka trwałego korekty tej dokonuje się jednorazowo w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż”.


Podstawa prawna:

- art. 91 ust. 3-7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 179, poz. 1484

 

Agnieszka Jasiorowska

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA