REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w przypadku sprzedaży samochodu należy dokonać jednorazowej korekty

REKLAMA

Spółka była właścicielem samochodu zakupionego w grudniu 2005 r. Transakcja została udokumentowana fakturą ze stawką 22%. Spółka odliczyła 60% VAT. Samochód był wykorzystywany przez cały okres do prowadzenia działalności opodatkowanej. W grudniu 2006 r. ww. samochód został sprzedany. Do dostawy samochodu zastosowano zwolnienie.


Czy w związku z dokonanym odliczeniem podatku naliczonego od jego zakupu spółka w miesiącu sprzedaży powinna dokonać jednorazowej korekty podatku naliczonego? Jaki okres korekty należy zastosować do ww. wydatków w przypadku obowiązku dokonania jednorazowej korekty? W jaki sposób należy obliczyć kwotę korekty?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


RADA


Nie, w tym przypadku nie ma obowiązku dokonania jednorazowej korekty. W praktyce część organów podatkowych zajmuje jednak odmienne stanowisko (uznają, że należy jej dokonać). Szczegóły w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE

REKLAMA


Aby odpowiedzieć na pytanie, należy najpierw ustalić, kiedy przysługuje prawo do odliczenia. Generalna zasada określona w ustawie o podatku od towarów uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług od związku tych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Prawo do odliczenia przysługuje podatnikowi wyłącznie w tym zakresie, w jakim zakupy są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przepisy art. 90-91 ustawy o VAT dotyczą odliczenia i korekty podatku naliczonego, gdy dokonane zakupy służą czynnościom, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku naliczonego, a także innym czynnościom. Problem stwarza brzmienie art. 91 ust. 7 ustawy o VAT. Według tych regulacji przepisy art. 91 ust. 1-5 ustawy stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik:

- miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo

- nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.


Przepis ten nie powinien mieć zastosowania w naszym przypadku, ponieważ zakupione towary i usługi były wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Dlatego bez znaczenia pozostaje okoliczność, iż towary te zostały później sprzedane. Liczy się przeznaczenie towaru w chwili dokonywania odliczenia VAT.


W naszym przypadku nie można się również powołać na art. 91 ust. 4 ustawy, ponieważ stanowi on, że jeżeli w okresie korekty nastąpi sprzedaż środka trwałego, podatnik jest zobowiązany do korekty, tak jakby nadal go użytkował. Natomiast w naszym przypadku prawo do odliczenia przysługiwało w całości, podatnik nie korzystał z proporcji, dlatego nie można mówić o okresie korekty.


Przepis ten powinien mieć zastosowanie np. w sytuacji, gdy podatnik odliczył VAT od zakupu, ponieważ zakupiony towar był wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Następnie zakupiony towar zaczął wykorzystywać do wykonywania czynności zwolnionych lub na odwrót. To znaczy towar był wykorzystywany do wykonywania czynności zwolnionych, a następnie do wykonywania czynności opodatkowanych.


Stanowisko to potwierdza również orzecznictwo sądów. W wyroku z 7 czerwca 2004 r., sygn. akt FSK/87/04 (niepublikowany), wydanym na gruncie przepisów poprzednio obowiązującej ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, Naczelny Sąd Administracyjny uznał, iż wniesienie aportem do spółki towarów handlowych nie powoduje obowiązku korekty deklaracji podatkowej VAT-7 za miesiąc, w którym dokonano obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów.


Przykład

Jan Kowalski wykonywał działalność handlową i świadczył usługi zwolnione z VAT. W czerwcu 2005 r. zakupił samochód, który był wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Od stycznia 2007 r. świadczy tylko usługi zwolnione, więc samochód będzie wykorzystywany do wykonywania czynności zwolnionych z VAT. Dlatego w deklaracji za styczeń powinien dokonać korekty podatku naliczonego odliczonego. Przy zakupie samochodu odliczył 100% VAT, tj. 22 000 zł.

Samochód będzie wykorzystywany do wykonywania czynności zwolnionych z VAT przez okres pozostałych 4 lat. Ponieważ współczynnik proporcji wynosi 0%, należy w deklaracji VAT-7 wykazać podatek naliczony ze znakiem (-) w wysokości 4/5 x 22 000 = 17 600 zł.


Należy pamiętać, że większość organów podatkowych uznaje, że obowiązek korekty istnieje.

W piśmie z 6 kwietnia 2006 r. Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów nr 1433/NG/GV/443-17/2006/RW, czytamy:
„Jak wynika z przytoczonych wyżej przepisów i stanu faktycznego opisanego we wniosku, Podatnik, dokonując sprzedaży samochodu osobowego należącego do środków trwałych przed upływem 5 lat od daty jego zakupu, a więc przed końcem upływu okresu korekty, obowiązany jest do dokonania korekty. Ponieważ w przedmiotowym przypadku sprzedaż objęta jest zwolnieniem na mocy cyt. § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów, należy przyjąć, że w pozostałym okresie korekty towar wykorzystywany będzie wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT. Wynika z tego, że Podatnik zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie środka trwałego, ale tylko w części dotyczącej okresu wykorzystywania go do celów związanych z czynnościami opodatkowanymi. Natomiast od momentu dokonania sprzedaży zwolnionej Podatnik traci prawo do odliczenia podatku naliczonego w części dotyczącej pozostałego okresu z 5-letniej korekty. W przypadku sprzedaży środka trwałego korekty tej dokonuje się jednorazowo w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż”.


Podstawa prawna:

- art. 91 ust. 3-7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 179, poz. 1484

 

Agnieszka Jasiorowska

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA