REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w przypadku sprzedaży samochodu należy dokonać jednorazowej korekty

REKLAMA

Spółka była właścicielem samochodu zakupionego w grudniu 2005 r. Transakcja została udokumentowana fakturą ze stawką 22%. Spółka odliczyła 60% VAT. Samochód był wykorzystywany przez cały okres do prowadzenia działalności opodatkowanej. W grudniu 2006 r. ww. samochód został sprzedany. Do dostawy samochodu zastosowano zwolnienie.


Czy w związku z dokonanym odliczeniem podatku naliczonego od jego zakupu spółka w miesiącu sprzedaży powinna dokonać jednorazowej korekty podatku naliczonego? Jaki okres korekty należy zastosować do ww. wydatków w przypadku obowiązku dokonania jednorazowej korekty? W jaki sposób należy obliczyć kwotę korekty?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


RADA


Nie, w tym przypadku nie ma obowiązku dokonania jednorazowej korekty. W praktyce część organów podatkowych zajmuje jednak odmienne stanowisko (uznają, że należy jej dokonać). Szczegóły w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE

REKLAMA


Aby odpowiedzieć na pytanie, należy najpierw ustalić, kiedy przysługuje prawo do odliczenia. Generalna zasada określona w ustawie o podatku od towarów uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług od związku tych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Prawo do odliczenia przysługuje podatnikowi wyłącznie w tym zakresie, w jakim zakupy są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przepisy art. 90-91 ustawy o VAT dotyczą odliczenia i korekty podatku naliczonego, gdy dokonane zakupy służą czynnościom, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku naliczonego, a także innym czynnościom. Problem stwarza brzmienie art. 91 ust. 7 ustawy o VAT. Według tych regulacji przepisy art. 91 ust. 1-5 ustawy stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik:

- miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo

- nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.


Przepis ten nie powinien mieć zastosowania w naszym przypadku, ponieważ zakupione towary i usługi były wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Dlatego bez znaczenia pozostaje okoliczność, iż towary te zostały później sprzedane. Liczy się przeznaczenie towaru w chwili dokonywania odliczenia VAT.


W naszym przypadku nie można się również powołać na art. 91 ust. 4 ustawy, ponieważ stanowi on, że jeżeli w okresie korekty nastąpi sprzedaż środka trwałego, podatnik jest zobowiązany do korekty, tak jakby nadal go użytkował. Natomiast w naszym przypadku prawo do odliczenia przysługiwało w całości, podatnik nie korzystał z proporcji, dlatego nie można mówić o okresie korekty.


Przepis ten powinien mieć zastosowanie np. w sytuacji, gdy podatnik odliczył VAT od zakupu, ponieważ zakupiony towar był wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Następnie zakupiony towar zaczął wykorzystywać do wykonywania czynności zwolnionych lub na odwrót. To znaczy towar był wykorzystywany do wykonywania czynności zwolnionych, a następnie do wykonywania czynności opodatkowanych.


Stanowisko to potwierdza również orzecznictwo sądów. W wyroku z 7 czerwca 2004 r., sygn. akt FSK/87/04 (niepublikowany), wydanym na gruncie przepisów poprzednio obowiązującej ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, Naczelny Sąd Administracyjny uznał, iż wniesienie aportem do spółki towarów handlowych nie powoduje obowiązku korekty deklaracji podatkowej VAT-7 za miesiąc, w którym dokonano obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów.


Przykład

Jan Kowalski wykonywał działalność handlową i świadczył usługi zwolnione z VAT. W czerwcu 2005 r. zakupił samochód, który był wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Od stycznia 2007 r. świadczy tylko usługi zwolnione, więc samochód będzie wykorzystywany do wykonywania czynności zwolnionych z VAT. Dlatego w deklaracji za styczeń powinien dokonać korekty podatku naliczonego odliczonego. Przy zakupie samochodu odliczył 100% VAT, tj. 22 000 zł.

Samochód będzie wykorzystywany do wykonywania czynności zwolnionych z VAT przez okres pozostałych 4 lat. Ponieważ współczynnik proporcji wynosi 0%, należy w deklaracji VAT-7 wykazać podatek naliczony ze znakiem (-) w wysokości 4/5 x 22 000 = 17 600 zł.


Należy pamiętać, że większość organów podatkowych uznaje, że obowiązek korekty istnieje.

W piśmie z 6 kwietnia 2006 r. Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów nr 1433/NG/GV/443-17/2006/RW, czytamy:
„Jak wynika z przytoczonych wyżej przepisów i stanu faktycznego opisanego we wniosku, Podatnik, dokonując sprzedaży samochodu osobowego należącego do środków trwałych przed upływem 5 lat od daty jego zakupu, a więc przed końcem upływu okresu korekty, obowiązany jest do dokonania korekty. Ponieważ w przedmiotowym przypadku sprzedaż objęta jest zwolnieniem na mocy cyt. § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów, należy przyjąć, że w pozostałym okresie korekty towar wykorzystywany będzie wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT. Wynika z tego, że Podatnik zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie środka trwałego, ale tylko w części dotyczącej okresu wykorzystywania go do celów związanych z czynnościami opodatkowanymi. Natomiast od momentu dokonania sprzedaży zwolnionej Podatnik traci prawo do odliczenia podatku naliczonego w części dotyczącej pozostałego okresu z 5-letniej korekty. W przypadku sprzedaży środka trwałego korekty tej dokonuje się jednorazowo w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż”.


Podstawa prawna:

- art. 91 ust. 3-7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 179, poz. 1484

 

Agnieszka Jasiorowska

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA