REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki na remont lokalu poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej

REKLAMA

Złożyłem wnioski rejestracyjne firmy na początku stycznia 2007 r. Jako datę rozpoczęcia działalności gospodarczej wskazałem 1 marca 2007 r. Pod koniec stycznia wynająłem biuro na potrzeby firmy. Wyremontuję je w lutym 2007 r. (planowany koszt remontu 8000 zł + VAT). Czy wydatki poniesione w lutym 2007 r., przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, będą kosztem mojej firmy?


RADA

REKLAMA

REKLAMA


Tak. Wydatki poniesione przez Pana na remont wynajętego lokalu przed rozpoczęciem działalności będzie Pan mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.


UZASADNIENIE


Żaden przepis nie zakazuje możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przed datą faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej. Jedyne ograniczenie to konieczność udowodnienia wpływu takiego wydatku na wysokość przychodu. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy. Wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej i mające związek z przychodem są kosztem podatkowym. Nie ma znaczenia, że przychód zostanie osiągnięty lub może zostać osiągnięty z opóźnieniem w stosunku do momentu poniesienia takiego wydatku.

REKLAMA


Ponoszenie wydatków na wynajęty lokal przed rozpoczęciem działalności jest częstą sytuacją. Z praktyki wynika, że problem z rozliczaniem takich wydatków często występuje, gdy interesujący przyszłego przedsiębiorcę lokal jest udostępniany w ramach przetargu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Przykład

Anna K. 17 grudnia 2006 r. wygrała przetarg na lokal użytkowy przeznaczony na sklep spożywczy w centrum miasta C. Przetarg zorganizowały władze miasta C. Zwycięzca przetargu był zobowiązany do przeprowadzenia remontu lokalu. Lokal był tak zdewastowany, że remont trwał dwa miesiące. Dopiero po zakończeniu remontu Anna K. zarejestrowała działalność gospodarczą (opóźniając ten moment, uniknęła opłacania składek ZUS za okres, gdy remont wykluczał prowadzenie działalności gospodarczej). Koszty remontu Anna K. mogła zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

 


Warto pamiętać, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia remontu. Organy podatkowe odwołują się najczęściej do definicji remontu zawartej w art. 3 pkt 8 prawa budowlanego, zgodnie z którą remont to:

wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

 

Kluczowy jest w tej definicji zwrot: „odtworzenie stanu pierwotnego”. Wydatki odtwarzające ten stan można odnieść do kosztów bezpośrednio, bez konieczności ich amortyzowania.


Taką możliwość potwierdza m.in. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku w informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego z 25 października 2006 r. (nr RO-XV/415/PDOF/392-390/BD/06). W piśmie tym omówiono sytuację przedsiębiorcy, który w czerwcu 2006 r. zarejestrował w Urzędzie Miejskim w Białymstoku działalność gospodarczą. Jako datę rozpoczęcia działalności zadeklarował 1 sierpnia 2006 r. Przed tym terminem poniósł wydatki na remont wynajętego od spółdzielni mieszkaniowej na cele działalności gospodarczej lokalu. Przedsiębiorca na potrzeby remontu kupił płyty podłogowe, listwy narożne, farby akrylowe, oprawy oświetleniowe, przewody elektryczne, folie malarskie, rozcieńczalnik, gips szpachlowy, rury i osprzęt do instalacji wodnej i kanalizacyjnej. Przedsiębiorca wydatki udokumentował fakturą VAT. Łącznie wyniosły one 1231,53 zł. Organ podatkowy, udzielając odpowiedzi, stwierdził, że:

"W przypadku wykorzystywania w prowadzonej działalności gospodarczej obcych składników majątku w oparciu o stosowną umowę (np. umowę najmu, użyczenia) podatnik może ponosić wydatki związane z przystosowaniem obcych środków trwałych do potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Wartość tych wydatków, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może stanowić koszt uzyskania przychodów, jeżeli są to wydatki o charakterze remontowym, albo zostać zaliczona do inwestycji w obcych środkach trwałych i podlegać amortyzacji w myśl art. 22a ust. 2 powołanej wyżej ustawy. Stosownie do postanowień art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. c) cytowanej ustawy wydatki na remont mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem że efektem wykonanych prac nie jest zwiększenie wartości technicznej, użytkowej, a w konsekwencji - wartości początkowej środka trwałego, stanowiącej podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z art. z art. 22 g ust. 17 ustawy. (...) W związku z tym poniesione z tego tytułu wydatki na remont lokalu mogą być bezpośrednio zaliczone do koszów uzyskania przychodów."

 


Przywołaną interpretację mogą też wykorzystać przedsiębiorcy, którzy ponieśli innego typu wydatki przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. W cytowanym powyżej piśmie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku potwierdził, że kosztem podatkowym są wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności m.in. na wpis do ewidencji działalności gospodarczej oraz wydatki na wykonanie pieczątki, a także na ubezpieczenie samochodu służącego działalności gospodarczej i zaliczonego do środków trwałych.

 


Podstawa prawna:
- art. 22, art. 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588


Piotr Domański

konsultant dużej spółki akcyjnej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA