REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć i wpisać w pkpir wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Planuję rozpoczęcie działalności gospodarczej (polegającej na sprzedaży artykułów spożywczych). W pierwszym okresie od jej rozpoczęcia ponoszone będą wydatki związane z inwestycją, tj. budową zakładu produkcyjnego.

 


Na wydatki te będą się składać koszty: materiałowe i robocizny, opłaty za telefon, energii na placu budowy, a także doradztwa inwestycyjnego (w celu uzyskania kredytu inwestycyjnego). Wystąpią także: opłaty związane z prowadzeniem rachunku bankowego, opłaty na paliwo do samochodu służbowego, koszty rat leasingowych. Wystąpią także koszty związane z pozyskaniem klientów. Czy do momentu zakończenia inwestycji i powstania składnika majątku wszystkie wydatki należy "zbierać" i następnie dodać do wartości środka trwałego? Czy też część wydatków należy zaliczyć do kosztów funkcjonowania firmy, a nie do wydatków inwestycyjnych? Jak rozliczyć pozostałe koszty?

 


rada


Wszelkie wydatki związane z inwestycją należy zaliczyć do wartości początkowej wytworzonego środka trwałego. Pozostałe wydatki, tj. opłaty związane z prowadzeniem rachunku bankowego, opłaty na paliwo do samochodu służbowego, koszty rat leasingowych, prowadzonych rozmów handlowych mających na celu pozyskanie na przyszłość klientów (np. wydatki związane z dojazdem, utrzymaniem biura handlowego), będą stanowiły bezpośrednio koszt podatkowy. Należy je wpisać w początkowych zapisach pkpir w kolumnie 14 (według projektu nowego wzoru księgi będzie to kolumna 13).


uzasadnienie


Od 2007 r. na podstawie zmienionego art. 22 ust. 1 updof do kosztów podatnicy mogą zaliczyć koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.


Definicja ta wprowadziła w życie dominujący do końca 2006 r. pogląd orzecznictwa, że kosztem podatkowym są wszystkie wydatki mające na celu osiągnięcie przychodu, w tym także ponoszone na źródło przychodów, które w przyszłości będzie służyło ich osiąganiu.


W bieżącym roku nie ma więc wątpliwości - podatnik może zaliczyć do kosztów podatkowych wszelkie wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Nie ma żadnego uzasadnienia żądanie wykazywania bezpośredniej zależności między poniesieniem kosztu a konkretnym osiągnięciem przychodów.

W przypadku opisanym przez Czytelnika należy więc gromadzić wszelkie dokumenty potwierdzające wydatki związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej. Dotyczy to zarówno kosztów uruchomienia i funkcjonowania firmy, jak i wytworzenia środka trwałego.


Należy pamiętać, że na podstawie art. 22g ust. 1 pkt 2 updof wartością początkową w razie wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie jest koszt jego wytworzenia.


Kosztem wytworzenia jest zaś wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych:

- rzeczowych składników majątku (np. wartość zużytych materiałów) i wykorzystanych usług obcych,

- kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i

- inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych (np. prowizje i odsetki od kredytów związane z wytworzeniem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania).

Do kosztu tego nie można wliczyć:

- wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci,

- kosztów ogólnych zarządu,

- kosztów sprzedaży,

- pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności: odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.


Tak więc koszty materiałowe i robocizny, opłaty za telefon związane z budową środka trwałego, opłaty za energię na placu budowy, a także doradztwo inwestycyjne w celu uzyskania kredytu inwestycyjnego (pismo Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z 20 października 2006 r., nr PUS.I/423/104/06) należy zaliczyć do wartości początkowej środka trwałego. Pozostałe koszty dotyczące: opłat związanych z prowadzeniem rachunku bankowego, wydatków na paliwo do samochodu służbowego, kosztów rat leasingowych, prowadzonych rozmów handlowych mających na celu pozyskanie na przyszłość klientów (np. wydatki na utrzymanie biura handlowego) należy zaliczyć do pozostałych wydatków związanych z uruchamianiem działalności. Należy je ująć w pkpir w kolumnie 14 „pozostałe wydatki” po założeniu księgi (według projektu zmian rozporządzenia będzie to kolumna 13).


Przykład
Pan Zbigniew rozpoczął działalność w zakresie produkcji i sprzedaży artykułów spożywczych od 1 lutego 2007 r. Przed rozpoczęciem działalności poniósł koszty: zakup towarów handlowych (15 000 zł) - ujął je w spisie z natury, prowadzenia rachunku bankowego (20 zł), wydatków na paliwo do wyleasingowanego samochodu (200 zł), rat leasingowych (2500 zł), czynszu za biuro (1000 zł). Przed rozpoczęciem działalności poniósł koszty związane z budową małej hali produkcyjnej: materiałów i robocizny (50 000 zł), opłat za telefon związanych z budową (300 zł), opłat za energię (500 zł), wydatków na doradztwo inwestycyjne w celu uzyskania kredytu (500 zł), odsetek od kredytu naliczonych do momentu przekazania środka trwałego do używania (800 zł). Wartość początkowa wyniosła: 52 100 zł. Stawka amortyzacyjna wynosi 2,5%. Sklep został przekazany do używania i wpisany do ewidencji w lutym. Amortyzacja rozpocznie się od marca 2007 r. Miesięczny odpis amortyzacyjny wyniesie: 108,54 zł (52 100 zł × 2,5% : 12).

Pan Zbigniew dokona następujących zapisów w pkpir:


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:

- art. 22 ust. 1, art. 22d ust. 2, art. 22g ust. 1 pkt 2 i ust. 4, art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588

- pkt 13 objaśnień do pkpir stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807


Andrzej Przeszkoda, Ewa Leszczyńska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

REKLAMA

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA