REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć i wpisać w pkpir wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Planuję rozpoczęcie działalności gospodarczej (polegającej na sprzedaży artykułów spożywczych). W pierwszym okresie od jej rozpoczęcia ponoszone będą wydatki związane z inwestycją, tj. budową zakładu produkcyjnego.

 


Na wydatki te będą się składać koszty: materiałowe i robocizny, opłaty za telefon, energii na placu budowy, a także doradztwa inwestycyjnego (w celu uzyskania kredytu inwestycyjnego). Wystąpią także: opłaty związane z prowadzeniem rachunku bankowego, opłaty na paliwo do samochodu służbowego, koszty rat leasingowych. Wystąpią także koszty związane z pozyskaniem klientów. Czy do momentu zakończenia inwestycji i powstania składnika majątku wszystkie wydatki należy "zbierać" i następnie dodać do wartości środka trwałego? Czy też część wydatków należy zaliczyć do kosztów funkcjonowania firmy, a nie do wydatków inwestycyjnych? Jak rozliczyć pozostałe koszty?

 


rada


Wszelkie wydatki związane z inwestycją należy zaliczyć do wartości początkowej wytworzonego środka trwałego. Pozostałe wydatki, tj. opłaty związane z prowadzeniem rachunku bankowego, opłaty na paliwo do samochodu służbowego, koszty rat leasingowych, prowadzonych rozmów handlowych mających na celu pozyskanie na przyszłość klientów (np. wydatki związane z dojazdem, utrzymaniem biura handlowego), będą stanowiły bezpośrednio koszt podatkowy. Należy je wpisać w początkowych zapisach pkpir w kolumnie 14 (według projektu nowego wzoru księgi będzie to kolumna 13).


uzasadnienie


Od 2007 r. na podstawie zmienionego art. 22 ust. 1 updof do kosztów podatnicy mogą zaliczyć koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.


Definicja ta wprowadziła w życie dominujący do końca 2006 r. pogląd orzecznictwa, że kosztem podatkowym są wszystkie wydatki mające na celu osiągnięcie przychodu, w tym także ponoszone na źródło przychodów, które w przyszłości będzie służyło ich osiąganiu.


W bieżącym roku nie ma więc wątpliwości - podatnik może zaliczyć do kosztów podatkowych wszelkie wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Nie ma żadnego uzasadnienia żądanie wykazywania bezpośredniej zależności między poniesieniem kosztu a konkretnym osiągnięciem przychodów.

W przypadku opisanym przez Czytelnika należy więc gromadzić wszelkie dokumenty potwierdzające wydatki związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej. Dotyczy to zarówno kosztów uruchomienia i funkcjonowania firmy, jak i wytworzenia środka trwałego.


Należy pamiętać, że na podstawie art. 22g ust. 1 pkt 2 updof wartością początkową w razie wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie jest koszt jego wytworzenia.


Kosztem wytworzenia jest zaś wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych:

- rzeczowych składników majątku (np. wartość zużytych materiałów) i wykorzystanych usług obcych,

- kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i

- inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych (np. prowizje i odsetki od kredytów związane z wytworzeniem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania).

Do kosztu tego nie można wliczyć:

- wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci,

- kosztów ogólnych zarządu,

- kosztów sprzedaży,

- pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności: odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.


Tak więc koszty materiałowe i robocizny, opłaty za telefon związane z budową środka trwałego, opłaty za energię na placu budowy, a także doradztwo inwestycyjne w celu uzyskania kredytu inwestycyjnego (pismo Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z 20 października 2006 r., nr PUS.I/423/104/06) należy zaliczyć do wartości początkowej środka trwałego. Pozostałe koszty dotyczące: opłat związanych z prowadzeniem rachunku bankowego, wydatków na paliwo do samochodu służbowego, kosztów rat leasingowych, prowadzonych rozmów handlowych mających na celu pozyskanie na przyszłość klientów (np. wydatki na utrzymanie biura handlowego) należy zaliczyć do pozostałych wydatków związanych z uruchamianiem działalności. Należy je ująć w pkpir w kolumnie 14 „pozostałe wydatki” po założeniu księgi (według projektu zmian rozporządzenia będzie to kolumna 13).


Przykład
Pan Zbigniew rozpoczął działalność w zakresie produkcji i sprzedaży artykułów spożywczych od 1 lutego 2007 r. Przed rozpoczęciem działalności poniósł koszty: zakup towarów handlowych (15 000 zł) - ujął je w spisie z natury, prowadzenia rachunku bankowego (20 zł), wydatków na paliwo do wyleasingowanego samochodu (200 zł), rat leasingowych (2500 zł), czynszu za biuro (1000 zł). Przed rozpoczęciem działalności poniósł koszty związane z budową małej hali produkcyjnej: materiałów i robocizny (50 000 zł), opłat za telefon związanych z budową (300 zł), opłat za energię (500 zł), wydatków na doradztwo inwestycyjne w celu uzyskania kredytu (500 zł), odsetek od kredytu naliczonych do momentu przekazania środka trwałego do używania (800 zł). Wartość początkowa wyniosła: 52 100 zł. Stawka amortyzacyjna wynosi 2,5%. Sklep został przekazany do używania i wpisany do ewidencji w lutym. Amortyzacja rozpocznie się od marca 2007 r. Miesięczny odpis amortyzacyjny wyniesie: 108,54 zł (52 100 zł × 2,5% : 12).

Pan Zbigniew dokona następujących zapisów w pkpir:


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:

- art. 22 ust. 1, art. 22d ust. 2, art. 22g ust. 1 pkt 2 i ust. 4, art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588

- pkt 13 objaśnień do pkpir stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807


Andrzej Przeszkoda, Ewa Leszczyńska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA