REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć i wpisać w pkpir wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej

REKLAMA

Planuję rozpoczęcie działalności gospodarczej (polegającej na sprzedaży artykułów spożywczych). W pierwszym okresie od jej rozpoczęcia ponoszone będą wydatki związane z inwestycją, tj. budową zakładu produkcyjnego.

 


Na wydatki te będą się składać koszty: materiałowe i robocizny, opłaty za telefon, energii na placu budowy, a także doradztwa inwestycyjnego (w celu uzyskania kredytu inwestycyjnego). Wystąpią także: opłaty związane z prowadzeniem rachunku bankowego, opłaty na paliwo do samochodu służbowego, koszty rat leasingowych. Wystąpią także koszty związane z pozyskaniem klientów. Czy do momentu zakończenia inwestycji i powstania składnika majątku wszystkie wydatki należy "zbierać" i następnie dodać do wartości środka trwałego? Czy też część wydatków należy zaliczyć do kosztów funkcjonowania firmy, a nie do wydatków inwestycyjnych? Jak rozliczyć pozostałe koszty?

 


rada


Wszelkie wydatki związane z inwestycją należy zaliczyć do wartości początkowej wytworzonego środka trwałego. Pozostałe wydatki, tj. opłaty związane z prowadzeniem rachunku bankowego, opłaty na paliwo do samochodu służbowego, koszty rat leasingowych, prowadzonych rozmów handlowych mających na celu pozyskanie na przyszłość klientów (np. wydatki związane z dojazdem, utrzymaniem biura handlowego), będą stanowiły bezpośrednio koszt podatkowy. Należy je wpisać w początkowych zapisach pkpir w kolumnie 14 (według projektu nowego wzoru księgi będzie to kolumna 13).


uzasadnienie


Od 2007 r. na podstawie zmienionego art. 22 ust. 1 updof do kosztów podatnicy mogą zaliczyć koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.


Definicja ta wprowadziła w życie dominujący do końca 2006 r. pogląd orzecznictwa, że kosztem podatkowym są wszystkie wydatki mające na celu osiągnięcie przychodu, w tym także ponoszone na źródło przychodów, które w przyszłości będzie służyło ich osiąganiu.


W bieżącym roku nie ma więc wątpliwości - podatnik może zaliczyć do kosztów podatkowych wszelkie wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Nie ma żadnego uzasadnienia żądanie wykazywania bezpośredniej zależności między poniesieniem kosztu a konkretnym osiągnięciem przychodów.

W przypadku opisanym przez Czytelnika należy więc gromadzić wszelkie dokumenty potwierdzające wydatki związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej. Dotyczy to zarówno kosztów uruchomienia i funkcjonowania firmy, jak i wytworzenia środka trwałego.


Należy pamiętać, że na podstawie art. 22g ust. 1 pkt 2 updof wartością początkową w razie wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie jest koszt jego wytworzenia.


Kosztem wytworzenia jest zaś wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych:

- rzeczowych składników majątku (np. wartość zużytych materiałów) i wykorzystanych usług obcych,

- kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i

- inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych (np. prowizje i odsetki od kredytów związane z wytworzeniem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania).

Do kosztu tego nie można wliczyć:

- wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci,

- kosztów ogólnych zarządu,

- kosztów sprzedaży,

- pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności: odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.


Tak więc koszty materiałowe i robocizny, opłaty za telefon związane z budową środka trwałego, opłaty za energię na placu budowy, a także doradztwo inwestycyjne w celu uzyskania kredytu inwestycyjnego (pismo Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z 20 października 2006 r., nr PUS.I/423/104/06) należy zaliczyć do wartości początkowej środka trwałego. Pozostałe koszty dotyczące: opłat związanych z prowadzeniem rachunku bankowego, wydatków na paliwo do samochodu służbowego, kosztów rat leasingowych, prowadzonych rozmów handlowych mających na celu pozyskanie na przyszłość klientów (np. wydatki na utrzymanie biura handlowego) należy zaliczyć do pozostałych wydatków związanych z uruchamianiem działalności. Należy je ująć w pkpir w kolumnie 14 „pozostałe wydatki” po założeniu księgi (według projektu zmian rozporządzenia będzie to kolumna 13).


Przykład
Pan Zbigniew rozpoczął działalność w zakresie produkcji i sprzedaży artykułów spożywczych od 1 lutego 2007 r. Przed rozpoczęciem działalności poniósł koszty: zakup towarów handlowych (15 000 zł) - ujął je w spisie z natury, prowadzenia rachunku bankowego (20 zł), wydatków na paliwo do wyleasingowanego samochodu (200 zł), rat leasingowych (2500 zł), czynszu za biuro (1000 zł). Przed rozpoczęciem działalności poniósł koszty związane z budową małej hali produkcyjnej: materiałów i robocizny (50 000 zł), opłat za telefon związanych z budową (300 zł), opłat za energię (500 zł), wydatków na doradztwo inwestycyjne w celu uzyskania kredytu (500 zł), odsetek od kredytu naliczonych do momentu przekazania środka trwałego do używania (800 zł). Wartość początkowa wyniosła: 52 100 zł. Stawka amortyzacyjna wynosi 2,5%. Sklep został przekazany do używania i wpisany do ewidencji w lutym. Amortyzacja rozpocznie się od marca 2007 r. Miesięczny odpis amortyzacyjny wyniesie: 108,54 zł (52 100 zł × 2,5% : 12).

Pan Zbigniew dokona następujących zapisów w pkpir:


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:

- art. 22 ust. 1, art. 22d ust. 2, art. 22g ust. 1 pkt 2 i ust. 4, art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588

- pkt 13 objaśnień do pkpir stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807


Andrzej Przeszkoda, Ewa Leszczyńska

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe rozporządzenie w sprawie prowadzenia pkpir od 2026 roku. Lista zmian od 1 stycznia

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

REKLAMA

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Youtuberzy mogą się cieszyć. Jest pozytywny wyrok NSA w sprawie kosztów podatkowych

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdza, że wydatki youtuberów związane z produkcją filmów, takie jak bilety lotnicze, noclegi czy sprzęt filmowy, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Wyrok jest istotny dla twórców internetowych, którzy ponoszą wysokie koszty związane z tworzeniem treści na YouTube.

Nowa era regulacji krypto – CASP zastępuje VASP. Co to oznacza dla firm?

W UE wchodzi w życie nowa era regulacji krypto – licencja CASP stanie się obowiązkowa dla wszystkich firm działających w tym sektorze. Dotychczasowi posiadacze licencji VASP mają czas na dostosowanie się do końca czerwca 2025 r., a z odpowiednim wnioskiem – do września. Jakie zmiany czekają rynek i co to oznacza dla przedsiębiorców?

REKLAMA

Outsourcing pojedynczych procesów księgowych, czy zatrudnienie dodatkowej osoby w dziale księgowości - co się bardziej opłaca?

W stale zmieniającym się otoczeniu biznesowym przedsiębiorcy coraz częściej stają przed dylematem: czy zatrudnić dodatkową osobę do działu księgowego, czy może zdecydować się na outsourcing wybranych procesów księgowych? Analiza kosztów i korzyści pokazuje, że delegowanie pojedynczych zadań księgowych na zewnątrz może być znacznie bardziej efektywnym rozwiązaniem niż rozbudowa wewnętrznego zespołu.

Kto ma prawo odliczyć ulgę na dziecko? Po rozwodzie rodziców dziecko mieszka z matką a ojciec płaci alimenty i widuje się z dzieckiem

Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik ma prawo do odliczenia kwoty ulgi prorodzinnej w zależności od tego z kim jego dziecko mieszka i kto faktycznie sprawuje nad nim opiekę. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 14 stycznia 2025 r. wyjaśnił, kto może odliczyć ulgę na dziecko, gdy rodzice są rozwiedzeni, dziecko mieszka z matką na stałe, a ojciec płaci alimenty i co jakiś czas widuje się z dzieckiem.

REKLAMA