REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć i wpisać w pkpir wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Planuję rozpoczęcie działalności gospodarczej (polegającej na sprzedaży artykułów spożywczych). W pierwszym okresie od jej rozpoczęcia ponoszone będą wydatki związane z inwestycją, tj. budową zakładu produkcyjnego.

 


Na wydatki te będą się składać koszty: materiałowe i robocizny, opłaty za telefon, energii na placu budowy, a także doradztwa inwestycyjnego (w celu uzyskania kredytu inwestycyjnego). Wystąpią także: opłaty związane z prowadzeniem rachunku bankowego, opłaty na paliwo do samochodu służbowego, koszty rat leasingowych. Wystąpią także koszty związane z pozyskaniem klientów. Czy do momentu zakończenia inwestycji i powstania składnika majątku wszystkie wydatki należy "zbierać" i następnie dodać do wartości środka trwałego? Czy też część wydatków należy zaliczyć do kosztów funkcjonowania firmy, a nie do wydatków inwestycyjnych? Jak rozliczyć pozostałe koszty?

 


rada


Wszelkie wydatki związane z inwestycją należy zaliczyć do wartości początkowej wytworzonego środka trwałego. Pozostałe wydatki, tj. opłaty związane z prowadzeniem rachunku bankowego, opłaty na paliwo do samochodu służbowego, koszty rat leasingowych, prowadzonych rozmów handlowych mających na celu pozyskanie na przyszłość klientów (np. wydatki związane z dojazdem, utrzymaniem biura handlowego), będą stanowiły bezpośrednio koszt podatkowy. Należy je wpisać w początkowych zapisach pkpir w kolumnie 14 (według projektu nowego wzoru księgi będzie to kolumna 13).


uzasadnienie


Od 2007 r. na podstawie zmienionego art. 22 ust. 1 updof do kosztów podatnicy mogą zaliczyć koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.


Definicja ta wprowadziła w życie dominujący do końca 2006 r. pogląd orzecznictwa, że kosztem podatkowym są wszystkie wydatki mające na celu osiągnięcie przychodu, w tym także ponoszone na źródło przychodów, które w przyszłości będzie służyło ich osiąganiu.


W bieżącym roku nie ma więc wątpliwości - podatnik może zaliczyć do kosztów podatkowych wszelkie wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Nie ma żadnego uzasadnienia żądanie wykazywania bezpośredniej zależności między poniesieniem kosztu a konkretnym osiągnięciem przychodów.

W przypadku opisanym przez Czytelnika należy więc gromadzić wszelkie dokumenty potwierdzające wydatki związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej. Dotyczy to zarówno kosztów uruchomienia i funkcjonowania firmy, jak i wytworzenia środka trwałego.


Należy pamiętać, że na podstawie art. 22g ust. 1 pkt 2 updof wartością początkową w razie wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie jest koszt jego wytworzenia.


Kosztem wytworzenia jest zaś wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych:

- rzeczowych składników majątku (np. wartość zużytych materiałów) i wykorzystanych usług obcych,

- kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i

- inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych (np. prowizje i odsetki od kredytów związane z wytworzeniem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania).

Do kosztu tego nie można wliczyć:

- wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci,

- kosztów ogólnych zarządu,

- kosztów sprzedaży,

- pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności: odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.


Tak więc koszty materiałowe i robocizny, opłaty za telefon związane z budową środka trwałego, opłaty za energię na placu budowy, a także doradztwo inwestycyjne w celu uzyskania kredytu inwestycyjnego (pismo Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z 20 października 2006 r., nr PUS.I/423/104/06) należy zaliczyć do wartości początkowej środka trwałego. Pozostałe koszty dotyczące: opłat związanych z prowadzeniem rachunku bankowego, wydatków na paliwo do samochodu służbowego, kosztów rat leasingowych, prowadzonych rozmów handlowych mających na celu pozyskanie na przyszłość klientów (np. wydatki na utrzymanie biura handlowego) należy zaliczyć do pozostałych wydatków związanych z uruchamianiem działalności. Należy je ująć w pkpir w kolumnie 14 „pozostałe wydatki” po założeniu księgi (według projektu zmian rozporządzenia będzie to kolumna 13).


Przykład
Pan Zbigniew rozpoczął działalność w zakresie produkcji i sprzedaży artykułów spożywczych od 1 lutego 2007 r. Przed rozpoczęciem działalności poniósł koszty: zakup towarów handlowych (15 000 zł) - ujął je w spisie z natury, prowadzenia rachunku bankowego (20 zł), wydatków na paliwo do wyleasingowanego samochodu (200 zł), rat leasingowych (2500 zł), czynszu za biuro (1000 zł). Przed rozpoczęciem działalności poniósł koszty związane z budową małej hali produkcyjnej: materiałów i robocizny (50 000 zł), opłat za telefon związanych z budową (300 zł), opłat za energię (500 zł), wydatków na doradztwo inwestycyjne w celu uzyskania kredytu (500 zł), odsetek od kredytu naliczonych do momentu przekazania środka trwałego do używania (800 zł). Wartość początkowa wyniosła: 52 100 zł. Stawka amortyzacyjna wynosi 2,5%. Sklep został przekazany do używania i wpisany do ewidencji w lutym. Amortyzacja rozpocznie się od marca 2007 r. Miesięczny odpis amortyzacyjny wyniesie: 108,54 zł (52 100 zł × 2,5% : 12).

Pan Zbigniew dokona następujących zapisów w pkpir:


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:

- art. 22 ust. 1, art. 22d ust. 2, art. 22g ust. 1 pkt 2 i ust. 4, art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588

- pkt 13 objaśnień do pkpir stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807


Andrzej Przeszkoda, Ewa Leszczyńska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA