REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć i wpisać w pkpir wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej

REKLAMA

Planuję rozpoczęcie działalności gospodarczej (polegającej na sprzedaży artykułów spożywczych). W pierwszym okresie od jej rozpoczęcia ponoszone będą wydatki związane z inwestycją, tj. budową zakładu produkcyjnego.

 


Na wydatki te będą się składać koszty: materiałowe i robocizny, opłaty za telefon, energii na placu budowy, a także doradztwa inwestycyjnego (w celu uzyskania kredytu inwestycyjnego). Wystąpią także: opłaty związane z prowadzeniem rachunku bankowego, opłaty na paliwo do samochodu służbowego, koszty rat leasingowych. Wystąpią także koszty związane z pozyskaniem klientów. Czy do momentu zakończenia inwestycji i powstania składnika majątku wszystkie wydatki należy "zbierać" i następnie dodać do wartości środka trwałego? Czy też część wydatków należy zaliczyć do kosztów funkcjonowania firmy, a nie do wydatków inwestycyjnych? Jak rozliczyć pozostałe koszty?

 


rada


Wszelkie wydatki związane z inwestycją należy zaliczyć do wartości początkowej wytworzonego środka trwałego. Pozostałe wydatki, tj. opłaty związane z prowadzeniem rachunku bankowego, opłaty na paliwo do samochodu służbowego, koszty rat leasingowych, prowadzonych rozmów handlowych mających na celu pozyskanie na przyszłość klientów (np. wydatki związane z dojazdem, utrzymaniem biura handlowego), będą stanowiły bezpośrednio koszt podatkowy. Należy je wpisać w początkowych zapisach pkpir w kolumnie 14 (według projektu nowego wzoru księgi będzie to kolumna 13).


uzasadnienie


Od 2007 r. na podstawie zmienionego art. 22 ust. 1 updof do kosztów podatnicy mogą zaliczyć koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.


Definicja ta wprowadziła w życie dominujący do końca 2006 r. pogląd orzecznictwa, że kosztem podatkowym są wszystkie wydatki mające na celu osiągnięcie przychodu, w tym także ponoszone na źródło przychodów, które w przyszłości będzie służyło ich osiąganiu.


W bieżącym roku nie ma więc wątpliwości - podatnik może zaliczyć do kosztów podatkowych wszelkie wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Nie ma żadnego uzasadnienia żądanie wykazywania bezpośredniej zależności między poniesieniem kosztu a konkretnym osiągnięciem przychodów.

W przypadku opisanym przez Czytelnika należy więc gromadzić wszelkie dokumenty potwierdzające wydatki związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej. Dotyczy to zarówno kosztów uruchomienia i funkcjonowania firmy, jak i wytworzenia środka trwałego.


Należy pamiętać, że na podstawie art. 22g ust. 1 pkt 2 updof wartością początkową w razie wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie jest koszt jego wytworzenia.


Kosztem wytworzenia jest zaś wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych:

- rzeczowych składników majątku (np. wartość zużytych materiałów) i wykorzystanych usług obcych,

- kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i

- inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych (np. prowizje i odsetki od kredytów związane z wytworzeniem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania).

Do kosztu tego nie można wliczyć:

- wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci,

- kosztów ogólnych zarządu,

- kosztów sprzedaży,

- pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności: odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.


Tak więc koszty materiałowe i robocizny, opłaty za telefon związane z budową środka trwałego, opłaty za energię na placu budowy, a także doradztwo inwestycyjne w celu uzyskania kredytu inwestycyjnego (pismo Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z 20 października 2006 r., nr PUS.I/423/104/06) należy zaliczyć do wartości początkowej środka trwałego. Pozostałe koszty dotyczące: opłat związanych z prowadzeniem rachunku bankowego, wydatków na paliwo do samochodu służbowego, kosztów rat leasingowych, prowadzonych rozmów handlowych mających na celu pozyskanie na przyszłość klientów (np. wydatki na utrzymanie biura handlowego) należy zaliczyć do pozostałych wydatków związanych z uruchamianiem działalności. Należy je ująć w pkpir w kolumnie 14 „pozostałe wydatki” po założeniu księgi (według projektu zmian rozporządzenia będzie to kolumna 13).


Przykład
Pan Zbigniew rozpoczął działalność w zakresie produkcji i sprzedaży artykułów spożywczych od 1 lutego 2007 r. Przed rozpoczęciem działalności poniósł koszty: zakup towarów handlowych (15 000 zł) - ujął je w spisie z natury, prowadzenia rachunku bankowego (20 zł), wydatków na paliwo do wyleasingowanego samochodu (200 zł), rat leasingowych (2500 zł), czynszu za biuro (1000 zł). Przed rozpoczęciem działalności poniósł koszty związane z budową małej hali produkcyjnej: materiałów i robocizny (50 000 zł), opłat za telefon związanych z budową (300 zł), opłat za energię (500 zł), wydatków na doradztwo inwestycyjne w celu uzyskania kredytu (500 zł), odsetek od kredytu naliczonych do momentu przekazania środka trwałego do używania (800 zł). Wartość początkowa wyniosła: 52 100 zł. Stawka amortyzacyjna wynosi 2,5%. Sklep został przekazany do używania i wpisany do ewidencji w lutym. Amortyzacja rozpocznie się od marca 2007 r. Miesięczny odpis amortyzacyjny wyniesie: 108,54 zł (52 100 zł × 2,5% : 12).

Pan Zbigniew dokona następujących zapisów w pkpir:


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:

- art. 22 ust. 1, art. 22d ust. 2, art. 22g ust. 1 pkt 2 i ust. 4, art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588

- pkt 13 objaśnień do pkpir stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807


Andrzej Przeszkoda, Ewa Leszczyńska

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA