REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy podatnik VAT może uzupełnić wniosek o wydanie interpretacji podatkowej

REKLAMA

Złożyłem wniosek o interpretację do urzędu skarbowego w sprawie stawki VAT na świadczone przeze mnie usługi. Podałem przy tym numer klasyfikacji statystycznej, jaką określił mi urząd statystyczny.

Urzędnik po przeczytaniu wniosku stwierdził, że nie ma w nim żadnych tzw. braków formalnych. Chciałem uzupełnić wniosek o nowe zagadnienie - świadczenie tej samej usługi, ale na rzecz innego podmiotu, ale pracownik urzędu wyperswadował mi ten pomysł. Stwierdził, iż takie postępowanie spowoduje wydanie odmownego postanowienia na tym etapie sprawy. Nie bardzo rozumiem, dlaczego?

RADA

Pracownik urzędu słusznie zauważył, że nie może Pan na tym etapie postępowania uzupełnić wniosku o nowe zagadnienie. Jeśli wniosek o interpretację wpłynął do urzędu skarbowego i nie zawiera żadnych braków formalnych, podatnik traci prawo do jego uzupełnienia. Na takiej podstawie zostanie wydana interpretacja w takim zakresie, jaki obejmuje pytanie. Może Pan natomiast złożyć nowy wniosek, dotyczący innego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE


Po złożeniu zapytania podatnik traci prawo do jego uzupełnienia, zmiany czy innej modyfikacji. Nie traci natomiast uprawnienia do ponownego złożenia wniosku z przedstawieniem innego stanu faktycznego bądź innego własnego stanowiska w sprawie.

Składając wniosek o wydanie interpretacji podatkowej, podatnik powinien w sposób wyczerpujący przedstawić stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie.
Po złożeniu takiego wniosku uzupełnieniu podlegać powinny jedynie jego braki formalne. Jeśli podatnik złoży np. wniosek i przedstawiając stan faktyczny, nie poda, jak według niego wygląda interpretacja przepisów w takim przypadku, będzie to wniosek zawierający istotne braki formalne. Organ podatkowy wezwie go wówczas do uzupełnienia tych braków w terminie 7 dni. Jeśli podatnik tego nie uczyni, urząd pozostawi wniosek bez rozpatrzenia z powodu nieusunięcia braków formalnych.

Przykład
Spółka z o.o. złożyła 12 lutego 2007 r. wniosek o interpretację przepisów prawa odnośnie do opodatkowania usług transportu międzynarodowego w zakresie VAT na trasie Polska -- Rosja. We wniosku przedstawiła stan faktyczny, jednak nie opisała swojego stanowiska w sprawie i nie przytoczyła przepisów prawa, które według niej znajdą zastosowanie w tej sprawie. Naczelnik Urzędu Skarbowego, do którego wpłynął wniosek o interpretację, wezwał podatnika, aby w terminie 7 dni od dnia, w którym otrzymał wezwanie, uzupełnił swój wniosek o własne stanowisko w sprawie wraz z powołaniem przepisów prawa. Ponadto w wezwaniu organ zawarł pouczenie, że w przypadku gdy zapytanie wystosowane przez stronę nie zostanie uzupełnione w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, m.in. o własne stanowisko w sprawie, to wniosek strony nie będzie rozpatrzony, zgodnie z art. 169 § 1 w związku z art. 14a § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa.
Podatnik jednak nie odniósł się do otrzymanego wezwania. W odpowiedzi na wezwanie do urzędu wpłynął taki sam wniosek jak pierwotny. W takiej sytuacji organ podatkowy nie udzielił spółce odpowiedzi na zadane pytanie w zakresie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Pozostawił wniosek bez rozpatrzenia, wydając postanowienie w tej sprawie, na które przysługuje zażalenie.
Należy stwierdzić, że to przepisy prawa nakładają na podatnika obowiązek przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie w sposób umożliwiający organowi podatkowemu wydanie interpretacji, w której znajdzie się ocena prawna stanowiska pytającego, z przytoczeniem przepisów prawa. Podatnik jednak w złożonym wniosku nie zajął w sprawie własnego stanowiska, jak też nie zajął go w piśmie będącym odpowiedzią na wezwanie organu podatkowego do uzupełnienia braków wniosku. Tym samym nie spełnił wymogu określonego przepisem art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa. Brak tego stanowiska uniemożliwił organowi podatkowemu udzielenie interpretacji przepisów, która powinna być oceną stanowiska strony.
 

Podsumowując, należy stwierdzić, że w tego typu postępowaniu uzupełnieniu powinny podlegać jedynie braki formalne wniosku. Organ podatkowy rozpatrujący wniosek o udzielenie interpretacji nie może ingerować w treść pytania, przedstawiony w nim stan faktyczny czy stanowisko pytającego.

To na podatniku spoczywa obowiązek wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, tak aby organ podatkowy na jego podstawie mógł udzielić interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pisemny wniosek w warstwie faktycznej i prawnej wiąże nie tylko organ podatkowy, ale i samego pytającego. Po złożeniu takiego zapytania składający je podmiot traci prawo do jego uzupełnienia, zmiany czy innej modyfikacji. Nie traci natomiast uprawnienia do ponownego złożenia wniosku z przedstawieniem bądź innego stanu faktycznego, bądź innego własnego stanowiska w sprawie. Nowy wniosek podlegać będzie ponownej ocenie organu podatkowego jako wszczynający inną sprawę o udzielenie interpretacji.

Załatwiając wniosek, organ podatkowy może jedynie ocenić, czy na podstawie obowiązujących przepisów prawa podatkowego, mających zastosowanie w podanym stanie faktycznym, stanowisko prezentowane przez stronę we wniosku jest lub nie jest prawidłowe.
 

Ważne!
Składając wniosek o interpretację, należy wyczerpująco przedstawić stan faktyczny i własne stanowisko w sprawie. Organ podatkowy ma na odpowiedź trzy miesiące od dnia złożenia wniosku, a w szczególnie skomplikowanych przypadkach - cztery miesiące.

Rozpatrując zagadnienia związane ze składaniem interpretacji podatkowych nie tylko w zakresie VAT, ale również innych podatków, warto wspomnieć, iż zmieniły się przepisy dotyczące opłaty skarbowej. W efekcie tej zmiany od 1 stycznia 2007 r. do 30 czerwca 2007 r. podatnicy występujący o interpretację podatkową nie muszą wnosić żadnych opłat. Nie ma obecnie konieczności wnoszenia opłaty od wniosku o interpretację oraz ewentualnych załączników. Z początkiem bieżącego roku nie ma już opłaty od wniosku o wydanie interpretacji, która do końca 2006 r. wynosiła 5 zł od podania i 50 gr od każdego załącznika.

Od 1 lipca wydawaniem interpretacji podatkowych będzie zajmował się minister finansów. Wysokość opłat za jej wydanie będzie wynosiła 75 zł. Jednak opłatę w wysokości 75 zł trzeba będzie wnieść od każdego przedstawionego stanu faktycznego lub od zdarzenia przyszłego. Natomiast gdy podatnik przedstawi w tym samym wniosku i jeden stan faktycznym, i jedno zdarzenie przyszłe, będzie musiał zapłacić 150 zł. To bardzo często się zdarzało, zatem wygląda na to, że ustawodawca przewidział takie rozstrzygnięcie w znowelizowanych przepisach Ordynacji podatkowej, które zaczną w tym zakresie obowiązywać od 1 lipca 2007 r.
 

Ważne!
Od 1 stycznia do 30 czerwca 2007 r. podatnicy występujący o interpretację podatkową nie muszą wnosić żadnych opłat. Natomiast od 1 lipca 2007 r. opłatę w wysokości 75 zł będzie trzeba wnieść od każdego przedstawionego stanu faktycznego lub od zdarzenia przyszłego.
Od 1 lipca br. wnioski trzeba będzie kierować na adres Ministerstwa Finansów, a nie, jak było do tej pory, do naczelnika właściwego dla podatnika urzędu skarbowego. Ponadto na wydanie interpretacji podatnik będzie czekał trzy miesiące.

Podstawa prawna:
- art. 14a § 2 i § 3, art. 14b § 3 i § 4, art. 169 § 4 ustawy z 29 sierpnia 2005 r. - Ordynacja podatkowa - Dz.U. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635

Ewa Michalak
ekspert w zakresie VAT
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA