REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy podatnik VAT może uzupełnić wniosek o wydanie interpretacji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Złożyłem wniosek o interpretację do urzędu skarbowego w sprawie stawki VAT na świadczone przeze mnie usługi. Podałem przy tym numer klasyfikacji statystycznej, jaką określił mi urząd statystyczny.

Urzędnik po przeczytaniu wniosku stwierdził, że nie ma w nim żadnych tzw. braków formalnych. Chciałem uzupełnić wniosek o nowe zagadnienie - świadczenie tej samej usługi, ale na rzecz innego podmiotu, ale pracownik urzędu wyperswadował mi ten pomysł. Stwierdził, iż takie postępowanie spowoduje wydanie odmownego postanowienia na tym etapie sprawy. Nie bardzo rozumiem, dlaczego?

RADA

Pracownik urzędu słusznie zauważył, że nie może Pan na tym etapie postępowania uzupełnić wniosku o nowe zagadnienie. Jeśli wniosek o interpretację wpłynął do urzędu skarbowego i nie zawiera żadnych braków formalnych, podatnik traci prawo do jego uzupełnienia. Na takiej podstawie zostanie wydana interpretacja w takim zakresie, jaki obejmuje pytanie. Może Pan natomiast złożyć nowy wniosek, dotyczący innego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE


Po złożeniu zapytania podatnik traci prawo do jego uzupełnienia, zmiany czy innej modyfikacji. Nie traci natomiast uprawnienia do ponownego złożenia wniosku z przedstawieniem innego stanu faktycznego bądź innego własnego stanowiska w sprawie.

Składając wniosek o wydanie interpretacji podatkowej, podatnik powinien w sposób wyczerpujący przedstawić stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie.
Po złożeniu takiego wniosku uzupełnieniu podlegać powinny jedynie jego braki formalne. Jeśli podatnik złoży np. wniosek i przedstawiając stan faktyczny, nie poda, jak według niego wygląda interpretacja przepisów w takim przypadku, będzie to wniosek zawierający istotne braki formalne. Organ podatkowy wezwie go wówczas do uzupełnienia tych braków w terminie 7 dni. Jeśli podatnik tego nie uczyni, urząd pozostawi wniosek bez rozpatrzenia z powodu nieusunięcia braków formalnych.

Przykład
Spółka z o.o. złożyła 12 lutego 2007 r. wniosek o interpretację przepisów prawa odnośnie do opodatkowania usług transportu międzynarodowego w zakresie VAT na trasie Polska -- Rosja. We wniosku przedstawiła stan faktyczny, jednak nie opisała swojego stanowiska w sprawie i nie przytoczyła przepisów prawa, które według niej znajdą zastosowanie w tej sprawie. Naczelnik Urzędu Skarbowego, do którego wpłynął wniosek o interpretację, wezwał podatnika, aby w terminie 7 dni od dnia, w którym otrzymał wezwanie, uzupełnił swój wniosek o własne stanowisko w sprawie wraz z powołaniem przepisów prawa. Ponadto w wezwaniu organ zawarł pouczenie, że w przypadku gdy zapytanie wystosowane przez stronę nie zostanie uzupełnione w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, m.in. o własne stanowisko w sprawie, to wniosek strony nie będzie rozpatrzony, zgodnie z art. 169 § 1 w związku z art. 14a § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa.
Podatnik jednak nie odniósł się do otrzymanego wezwania. W odpowiedzi na wezwanie do urzędu wpłynął taki sam wniosek jak pierwotny. W takiej sytuacji organ podatkowy nie udzielił spółce odpowiedzi na zadane pytanie w zakresie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Pozostawił wniosek bez rozpatrzenia, wydając postanowienie w tej sprawie, na które przysługuje zażalenie.
Należy stwierdzić, że to przepisy prawa nakładają na podatnika obowiązek przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie w sposób umożliwiający organowi podatkowemu wydanie interpretacji, w której znajdzie się ocena prawna stanowiska pytającego, z przytoczeniem przepisów prawa. Podatnik jednak w złożonym wniosku nie zajął w sprawie własnego stanowiska, jak też nie zajął go w piśmie będącym odpowiedzią na wezwanie organu podatkowego do uzupełnienia braków wniosku. Tym samym nie spełnił wymogu określonego przepisem art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa. Brak tego stanowiska uniemożliwił organowi podatkowemu udzielenie interpretacji przepisów, która powinna być oceną stanowiska strony.
 

Podsumowując, należy stwierdzić, że w tego typu postępowaniu uzupełnieniu powinny podlegać jedynie braki formalne wniosku. Organ podatkowy rozpatrujący wniosek o udzielenie interpretacji nie może ingerować w treść pytania, przedstawiony w nim stan faktyczny czy stanowisko pytającego.

To na podatniku spoczywa obowiązek wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, tak aby organ podatkowy na jego podstawie mógł udzielić interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pisemny wniosek w warstwie faktycznej i prawnej wiąże nie tylko organ podatkowy, ale i samego pytającego. Po złożeniu takiego zapytania składający je podmiot traci prawo do jego uzupełnienia, zmiany czy innej modyfikacji. Nie traci natomiast uprawnienia do ponownego złożenia wniosku z przedstawieniem bądź innego stanu faktycznego, bądź innego własnego stanowiska w sprawie. Nowy wniosek podlegać będzie ponownej ocenie organu podatkowego jako wszczynający inną sprawę o udzielenie interpretacji.

Załatwiając wniosek, organ podatkowy może jedynie ocenić, czy na podstawie obowiązujących przepisów prawa podatkowego, mających zastosowanie w podanym stanie faktycznym, stanowisko prezentowane przez stronę we wniosku jest lub nie jest prawidłowe.
 

Ważne!
Składając wniosek o interpretację, należy wyczerpująco przedstawić stan faktyczny i własne stanowisko w sprawie. Organ podatkowy ma na odpowiedź trzy miesiące od dnia złożenia wniosku, a w szczególnie skomplikowanych przypadkach - cztery miesiące.

Rozpatrując zagadnienia związane ze składaniem interpretacji podatkowych nie tylko w zakresie VAT, ale również innych podatków, warto wspomnieć, iż zmieniły się przepisy dotyczące opłaty skarbowej. W efekcie tej zmiany od 1 stycznia 2007 r. do 30 czerwca 2007 r. podatnicy występujący o interpretację podatkową nie muszą wnosić żadnych opłat. Nie ma obecnie konieczności wnoszenia opłaty od wniosku o interpretację oraz ewentualnych załączników. Z początkiem bieżącego roku nie ma już opłaty od wniosku o wydanie interpretacji, która do końca 2006 r. wynosiła 5 zł od podania i 50 gr od każdego załącznika.

Od 1 lipca wydawaniem interpretacji podatkowych będzie zajmował się minister finansów. Wysokość opłat za jej wydanie będzie wynosiła 75 zł. Jednak opłatę w wysokości 75 zł trzeba będzie wnieść od każdego przedstawionego stanu faktycznego lub od zdarzenia przyszłego. Natomiast gdy podatnik przedstawi w tym samym wniosku i jeden stan faktycznym, i jedno zdarzenie przyszłe, będzie musiał zapłacić 150 zł. To bardzo często się zdarzało, zatem wygląda na to, że ustawodawca przewidział takie rozstrzygnięcie w znowelizowanych przepisach Ordynacji podatkowej, które zaczną w tym zakresie obowiązywać od 1 lipca 2007 r.
 

Ważne!
Od 1 stycznia do 30 czerwca 2007 r. podatnicy występujący o interpretację podatkową nie muszą wnosić żadnych opłat. Natomiast od 1 lipca 2007 r. opłatę w wysokości 75 zł będzie trzeba wnieść od każdego przedstawionego stanu faktycznego lub od zdarzenia przyszłego.
Od 1 lipca br. wnioski trzeba będzie kierować na adres Ministerstwa Finansów, a nie, jak było do tej pory, do naczelnika właściwego dla podatnika urzędu skarbowego. Ponadto na wydanie interpretacji podatnik będzie czekał trzy miesiące.

Podstawa prawna:
- art. 14a § 2 i § 3, art. 14b § 3 i § 4, art. 169 § 4 ustawy z 29 sierpnia 2005 r. - Ordynacja podatkowa - Dz.U. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635

Ewa Michalak
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA