REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy podatnik VAT może uzupełnić wniosek o wydanie interpretacji podatkowej

REKLAMA

Złożyłem wniosek o interpretację do urzędu skarbowego w sprawie stawki VAT na świadczone przeze mnie usługi. Podałem przy tym numer klasyfikacji statystycznej, jaką określił mi urząd statystyczny.

Urzędnik po przeczytaniu wniosku stwierdził, że nie ma w nim żadnych tzw. braków formalnych. Chciałem uzupełnić wniosek o nowe zagadnienie - świadczenie tej samej usługi, ale na rzecz innego podmiotu, ale pracownik urzędu wyperswadował mi ten pomysł. Stwierdził, iż takie postępowanie spowoduje wydanie odmownego postanowienia na tym etapie sprawy. Nie bardzo rozumiem, dlaczego?

RADA

Pracownik urzędu słusznie zauważył, że nie może Pan na tym etapie postępowania uzupełnić wniosku o nowe zagadnienie. Jeśli wniosek o interpretację wpłynął do urzędu skarbowego i nie zawiera żadnych braków formalnych, podatnik traci prawo do jego uzupełnienia. Na takiej podstawie zostanie wydana interpretacja w takim zakresie, jaki obejmuje pytanie. Może Pan natomiast złożyć nowy wniosek, dotyczący innego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE


Po złożeniu zapytania podatnik traci prawo do jego uzupełnienia, zmiany czy innej modyfikacji. Nie traci natomiast uprawnienia do ponownego złożenia wniosku z przedstawieniem innego stanu faktycznego bądź innego własnego stanowiska w sprawie.

Składając wniosek o wydanie interpretacji podatkowej, podatnik powinien w sposób wyczerpujący przedstawić stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie.
Po złożeniu takiego wniosku uzupełnieniu podlegać powinny jedynie jego braki formalne. Jeśli podatnik złoży np. wniosek i przedstawiając stan faktyczny, nie poda, jak według niego wygląda interpretacja przepisów w takim przypadku, będzie to wniosek zawierający istotne braki formalne. Organ podatkowy wezwie go wówczas do uzupełnienia tych braków w terminie 7 dni. Jeśli podatnik tego nie uczyni, urząd pozostawi wniosek bez rozpatrzenia z powodu nieusunięcia braków formalnych.

Przykład
Spółka z o.o. złożyła 12 lutego 2007 r. wniosek o interpretację przepisów prawa odnośnie do opodatkowania usług transportu międzynarodowego w zakresie VAT na trasie Polska -- Rosja. We wniosku przedstawiła stan faktyczny, jednak nie opisała swojego stanowiska w sprawie i nie przytoczyła przepisów prawa, które według niej znajdą zastosowanie w tej sprawie. Naczelnik Urzędu Skarbowego, do którego wpłynął wniosek o interpretację, wezwał podatnika, aby w terminie 7 dni od dnia, w którym otrzymał wezwanie, uzupełnił swój wniosek o własne stanowisko w sprawie wraz z powołaniem przepisów prawa. Ponadto w wezwaniu organ zawarł pouczenie, że w przypadku gdy zapytanie wystosowane przez stronę nie zostanie uzupełnione w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, m.in. o własne stanowisko w sprawie, to wniosek strony nie będzie rozpatrzony, zgodnie z art. 169 § 1 w związku z art. 14a § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa.
Podatnik jednak nie odniósł się do otrzymanego wezwania. W odpowiedzi na wezwanie do urzędu wpłynął taki sam wniosek jak pierwotny. W takiej sytuacji organ podatkowy nie udzielił spółce odpowiedzi na zadane pytanie w zakresie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Pozostawił wniosek bez rozpatrzenia, wydając postanowienie w tej sprawie, na które przysługuje zażalenie.
Należy stwierdzić, że to przepisy prawa nakładają na podatnika obowiązek przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie w sposób umożliwiający organowi podatkowemu wydanie interpretacji, w której znajdzie się ocena prawna stanowiska pytającego, z przytoczeniem przepisów prawa. Podatnik jednak w złożonym wniosku nie zajął w sprawie własnego stanowiska, jak też nie zajął go w piśmie będącym odpowiedzią na wezwanie organu podatkowego do uzupełnienia braków wniosku. Tym samym nie spełnił wymogu określonego przepisem art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa. Brak tego stanowiska uniemożliwił organowi podatkowemu udzielenie interpretacji przepisów, która powinna być oceną stanowiska strony.
 

Podsumowując, należy stwierdzić, że w tego typu postępowaniu uzupełnieniu powinny podlegać jedynie braki formalne wniosku. Organ podatkowy rozpatrujący wniosek o udzielenie interpretacji nie może ingerować w treść pytania, przedstawiony w nim stan faktyczny czy stanowisko pytającego.

To na podatniku spoczywa obowiązek wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, tak aby organ podatkowy na jego podstawie mógł udzielić interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pisemny wniosek w warstwie faktycznej i prawnej wiąże nie tylko organ podatkowy, ale i samego pytającego. Po złożeniu takiego zapytania składający je podmiot traci prawo do jego uzupełnienia, zmiany czy innej modyfikacji. Nie traci natomiast uprawnienia do ponownego złożenia wniosku z przedstawieniem bądź innego stanu faktycznego, bądź innego własnego stanowiska w sprawie. Nowy wniosek podlegać będzie ponownej ocenie organu podatkowego jako wszczynający inną sprawę o udzielenie interpretacji.

Załatwiając wniosek, organ podatkowy może jedynie ocenić, czy na podstawie obowiązujących przepisów prawa podatkowego, mających zastosowanie w podanym stanie faktycznym, stanowisko prezentowane przez stronę we wniosku jest lub nie jest prawidłowe.
 

Ważne!
Składając wniosek o interpretację, należy wyczerpująco przedstawić stan faktyczny i własne stanowisko w sprawie. Organ podatkowy ma na odpowiedź trzy miesiące od dnia złożenia wniosku, a w szczególnie skomplikowanych przypadkach - cztery miesiące.

Rozpatrując zagadnienia związane ze składaniem interpretacji podatkowych nie tylko w zakresie VAT, ale również innych podatków, warto wspomnieć, iż zmieniły się przepisy dotyczące opłaty skarbowej. W efekcie tej zmiany od 1 stycznia 2007 r. do 30 czerwca 2007 r. podatnicy występujący o interpretację podatkową nie muszą wnosić żadnych opłat. Nie ma obecnie konieczności wnoszenia opłaty od wniosku o interpretację oraz ewentualnych załączników. Z początkiem bieżącego roku nie ma już opłaty od wniosku o wydanie interpretacji, która do końca 2006 r. wynosiła 5 zł od podania i 50 gr od każdego załącznika.

Od 1 lipca wydawaniem interpretacji podatkowych będzie zajmował się minister finansów. Wysokość opłat za jej wydanie będzie wynosiła 75 zł. Jednak opłatę w wysokości 75 zł trzeba będzie wnieść od każdego przedstawionego stanu faktycznego lub od zdarzenia przyszłego. Natomiast gdy podatnik przedstawi w tym samym wniosku i jeden stan faktycznym, i jedno zdarzenie przyszłe, będzie musiał zapłacić 150 zł. To bardzo często się zdarzało, zatem wygląda na to, że ustawodawca przewidział takie rozstrzygnięcie w znowelizowanych przepisach Ordynacji podatkowej, które zaczną w tym zakresie obowiązywać od 1 lipca 2007 r.
 

Ważne!
Od 1 stycznia do 30 czerwca 2007 r. podatnicy występujący o interpretację podatkową nie muszą wnosić żadnych opłat. Natomiast od 1 lipca 2007 r. opłatę w wysokości 75 zł będzie trzeba wnieść od każdego przedstawionego stanu faktycznego lub od zdarzenia przyszłego.
Od 1 lipca br. wnioski trzeba będzie kierować na adres Ministerstwa Finansów, a nie, jak było do tej pory, do naczelnika właściwego dla podatnika urzędu skarbowego. Ponadto na wydanie interpretacji podatnik będzie czekał trzy miesiące.

Podstawa prawna:
- art. 14a § 2 i § 3, art. 14b § 3 i § 4, art. 169 § 4 ustawy z 29 sierpnia 2005 r. - Ordynacja podatkowa - Dz.U. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635

Ewa Michalak
ekspert w zakresie VAT
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA