REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy różnice kursowe od kredytu inwestycyjnego odzwierciedla się w cenie nabycia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W listopadzie zaciągnęliśmy kredyt w euro. W ten sposób finansowaliśmy zakup nowej linii produkcyjnej, która na początku lutego została przekazana do użytku. Czy powstałe różnice kursowe uwzględnia się w cenie nabycia nowego środka trwałego?


rada


Zgodnie z ustawą o rachunkowości w przypadku środków trwałych w budowie, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych aktywowanie kosztów finansowania zewnętrznego jest obowiązkowe. Szczegóły w uzasadnieniu.


uzasadnienie


Rozwiązanie zawarte w ustawie o rachunkowości jest spójne z regulacjami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ustawa o pdop nakazuje zaliczyć do kosztów wytworzenia środków trwałych koszty odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania. Dodatkowo, zgodnie z updop, cenę nabycia oraz koszt wytworzenia koryguje się o różnice kursowe, naliczone do dnia przekazania do używania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Oznacza to, że wszystkie odsetki, różnice kursowe oraz inne koszty finansowe związane z zaciągnięciem zobowiązania na zakup tych aktywów mogą być kapitalizowane do momentu przyjęcia środka trwałego lub wartości niematerialnych i prawnych do używania.


Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 23 „Koszty finansowania zewnętrznego” ogranicza jednak możliwość aktywowania kosztów finansowania zewnętrznego z tytułu różnic kursowych powstających w związku z pożyczkami i kredytami w walutach obcych. Można je aktywować jedynie w stopniu, w jakim są one uznawane za korektę kosztów odsetek. Są to więc różnice kursowe wyliczone jedynie od odsetek, a nie od całej transzy kredytu.


Przykład 1

Spółka zaciągnęła kredyt w wysokości 1 000 000 euro w celu finansowania nowej linii produkcyjnej. Cykl produkcyjny został uznany za długotrwały, dlatego kierownictwo firmy zdecydowało się na korektę kosztu wytworzenia produktów o wartość dodatnich różnic kursowych.

Kurs euro w momencie zaciągnięcia kredytu wynosi 3,8 PLN/EUR.

Kurs euro w momencie spłaty kredytu wynosi 3,7 PLN/EUR.

Ewidencja księgowa

1. Zaciągnięcie kredytu:

Wn „Rachunek bankowy” 3 800 000

Ma „Kredyt bankowy” 3 800 000

2. Spłata kredytu:

Wn „Kredyt bankowy” 3 700 000

Ma „Rachunek bankowy” 3 700 000

3. Rozliczenie różnic kursowych:

Wn „Kredyt bankowy” 100 000

Ma „Koszty produkcji” 100 000

4. Przeniesienie rzeczywistych kosztów produkcji:

Wn „Rozliczenie kosztów produkcji” 3 700 000

Ma „Koszty produkcji” 3 700 000

5. Przyjęcie wyrobów gotowych do magazynu:

Wn „Wyroby gotowe” 3 700 000

Ma „Rozliczenie kosztów produkcji” 3 700 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 23 reguluje również sytuacje, kiedy jednostka zaciąga kredyt bez ściśle określonego celu. W takim przypadku kwotę kosztów finansowania zewnętrznego, które mogą być aktywowane, ustala się poprzez zastosowanie stopy kapitalizacji. Stopa kapitalizacji powinna stanowić średnią ważoną stopę wszystkich kosztów finansowania zewnętrznego dotyczących pożyczek i kredytów będących zobowiązaniami jednostki.


Przykład 2

Średnia wartość wszystkich zobowiązań spółki, zaciągniętych celowo na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, wynosi 400 000  zł. Całkowite koszty finansowe z tytułu odsetek od tych zobowiązań to 30 000 zł. Współczynnik odsetek do średniej wartości zobowiązań wynosi 7,5%. Wartość netto zakupionych środków trwałych - 50 000 zł. Koszty odsetek, które powinny zwiększyć wartość środków trwałych w budowie, wynoszą 3750 zł (50 000 zł × 7,5%).

Ewidencja księgowa

1. Wartość netto zakupu:

Wn „Środki trwałe w budowie” 50 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 50 000

2. Zaewidencjonowanie całkowitych kosztów finansowania:

Wn „Koszty finansowe” 30 000

Ma „Kredyt bankowy” 30 000

3. Aktywowanie części kosztów z tytułu odsetek:

Wn „Środki trwałe w budowie” 3 750

Ma „Koszty finansowe” 3 750


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:
- art. 28 ust. 4 i 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- § 4-5, 11-13, 20, 23, 25 MSR nr 23 „Koszty finansowania zewnętrznego”


Mariusz Bukowiński

autor jest biegłym rewidentem

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA