REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urządzenia niskocenne - czy można je zaliczyć do środków trwałych?

Subskrybuj nas na Youtube
Urządzenia niskocenne - czy można je zaliczyć do środków trwałych?
Urządzenia niskocenne - czy można je zaliczyć do środków trwałych?

REKLAMA

REKLAMA

Czy można ustalić indywidualnie stawkę amortyzacji dla nowego niskocennego urządzenia - klimatyzatora przenośnego? Czy można go zaliczyć do środków trwałych i amortyzować, jeśli wartość netto urządzenia wynosi 1200 zł? Nie chcemy zaliczyć jego wartości do kosztów jednorazowo, lecz zamierzamy rozłożyć ją na 12 miesięcy.

Urządzenia niskocenne - czy można je zaliczyć do środków trwałych?

Rada

REKLAMA

Indywidualne stawki amortyzacyjne można ustalać jedynie dla używanych lub ulepszonych środków trwałych po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji podatnika. Klimatyzator przenośny mimo niskiej wartości może stanowić odrębny środek trwały podlegający amortyzacji, pod warunkiem że będzie on używany dłużej niż rok. Okres i sposób jego amortyzacji uzależnione są od zapisów zawartych w polityce rachunkowości.

Jeżeli przewidują Państwo użytkowanie klimatyzatora krócej niż 1 rok, to nie spełnia on przesłanek dla zakwalifikowania go do środków trwałych.

Uzasadnienie

Klimatyzatory przenośne są urządzeniami, które można przenosić z pomieszczenia do pomieszczenia. Stanowią one odrębne środki trwałe podlegające amortyzacji. Jeżeli jednak są to urządzenia o niskiej wartości, poniżej 3500 zł, to możliwe są dwa rozwiązania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- spółka może nie zaliczać ich do środków trwałych, a wartość klimatyzatora ująć bezpośrednio w koszty, lub

- spółka może zaliczyć klimatyzator do środków trwałych i dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania go do używania lub w miesiącu następnym.

Sposób postępowania uzależniony jest od zapisów zawartych w polityce rachunkowości. Polityka rachunkowości może również przewidywać rozłożoną w czasie amortyzację niskocennych środków trwałych. Jednak z podatkowego punktu widzenia nie ma możliwości, zastosowania w tym przypadku indywidualnej stawki amortyzacyjnej.

Według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych spółki mogą stosować indywidualne stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych.

Za używane uznaje się m.in. środki trwałe z grup 3-6 i 8 oraz środki transportu, jeśli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były wykorzystywane co najmniej przez okres 6 miesięcy.

Jak ustalić amortyzację

REKLAMA

Kwestie zaliczania aktywów do środków trwałych oraz sposoby amortyzacji powinny zostać opisane w polityce rachunkowości spółki. Przyjęte zasady rachunkowości należy stosować w sposób ciągły. W ramach przyjętych zasad jednostka może stosować uproszczenia, jeżeli nie naruszą rzetelności i jasności sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego.

Jednakże w celu rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji jednostka może, ze skutkiem od pierwszego dnia roku obrotowego, bez względu na datę podjęcia decyzji, zmienić dotychczas stosowane rozwiązania na inne, przewidziane ustawą.

Dla środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej istnieje możliwość ustalenia odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych w sposób uproszczony przez dokonywanie zbiorczych odpisów dla grup środków zbliżonych rodzajem i przeznaczeniem lub jednorazowo.

Ustawa nie precyzuje pojęcia „środki trwałe o niskiej wartości”, w związku z tym ich wartość powinna być ustalona decyzją jednostki i uwzględniona w przyjętych zasadach rachunkowości. Można przyjąć granicę wartości niskocennych środków trwałych na poziomie wyznaczonym przez przepisy podatkowe. Obecnie jest to kwota 3500 zł.

Zarówno ustawa o rachunkowości, jak i ustawy podatkowe jako jedno z kryterium zaliczenia danego aktywa do środków trwałych podają okres jego użytkowania - powyżej 1 roku.

W związku z tym od urządzenia, którego okres ekonomicznej użyteczności wynosi 1 rok, nie nalicza się odpisów amortyzacyjnych, lecz wpisuje się w koszty w momencie poniesienia wydatku.

REKLAMA

Jeżeli jednak jego okres użytkowania będzie dłuższy niż 1 rok oraz w przyjętych zasadach rachunkowości wartość tego urządzenia będzie je kwalifikowała do środków trwałych, wówczas klimatyzator należy zakwalifikować do środków trwałych oraz dokonywać odpisów amortyzacyjnych.

Z punktu widzenia ustawy o rachunkowości czas amortyzacji ustalany jest w odniesieniu do okresu ekonomicznej użyteczności środka trwałego. Z kolei przepisy podatkowe określiły stawkę amortyzacyjną dla klimatyzatorów na poziomie 10% w skali roku. Może się zatem zdarzyć, że miesięczny odpis będzie inny z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym, a inny z punktu widzenia ustawy o rachunkowości. W takim przypadku należy pamiętać o ewentualnym utworzeniu rezerwy/aktywa z tytułu podatku odroczonego.

Przykład 1

W styczniu kupiono i przyjęto do użytkowania klimatyzator o wartości 1200 zł netto. Jednostka przyjęła, że okres ekonomicznej użyteczności urządzenia wynosi rok.

1) Ewidencja księgowa w styczniu

Wn „Zużycie materiałów” 1 200

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 200

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

W styczniu kupiono i przyjęto do użytkowania klimatyzator o wartości 1200 zł netto. Jednostka przyjęła, że okres ekonomicznej użyteczności urządzenia wynosi 2 lata.

W przyjętych zasadach rachunkowości za środek trwały uważa się urządzenie użytkowane dłużej niż rok, o wartości powyżej 500 zł, przy czym środki trwałe o wartości do 3500 zł są odpisywane jednorazowo w koszty.

Ewidencja księgowa w styczniu

1. Zakup i przyjęcie do użytkowania środka trwałego:

Wn „Środki trwałe” 1 200

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 200

2. Jednorazowy odpis:

Wn „Amortyzacja” 1 200

Ma „Umorzenie” 1 200

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 3

W styczniu zakupiono i przyjęto do użytkowania klimatyzator o wartości 1200 zł netto. Jednostka przyjęła, że okres ekonomicznej użyteczności urządzenia wynosi 2 lata.

W przyjętych zasadach rachunkowości za środek trwały uważa się urządzenie użytkowane dłużej niż rok, o wartości powyżej 500 zł, przy czym środki trwałe o wartości do 1000 zł są odpisywane jednorazowo w koszty. Amortyzacja metodą liniową rozpoczyna się w miesiącu następnym po miesiącu, w którym przyjęto środek trwały do użytkowania.

Ustalenie wysokości miesięcznego odpisu według stosowanej polityki rachunkowości:

1200 zł : 24 miesiące = 50 zł/miesiąc

Ustalenie wysokości miesięcznego odpisu według przepisów podatkowych:

1200 zł × 10% = 120 zł; 120 zł : 12 miesięcy = 10 zł/miesiąc

Ewidencja księgowa w styczniu

1. Zakup i przyjęcie środka trwałego:

Wn „Środki trwałe” 1 200

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 200

Ewidencja księgowa w lutym i miesiącach następnych do momentu zrównania odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową środka trwałego

2. Miesięczny odpis:

Wn „Amortyzacja” 50

Ma „Umorzenie” 50

3. Ewidencja pozabilansowa:

Wn „Koszty NKUP” 40


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 4

W styczniu kupiono i przyjęto do użytkowania klimatyzator o wartości 1200 zł netto. Jednostka przyjęła, że okres ekonomicznej użyteczności urządzenia wynosi 2 lata.

W przyjętych zasadach rachunkowości spółka nie stosuje jednorazowych odpisów amortyzacyjnych. Amortyzacja metodą liniową rozpoczyna się w miesiącu następnym po miesiącu, w którym przyjęto środek trwały do użytkowania.

Ustalenie wysokości miesięcznego odpisu według stosowanej polityki rachunkowości:

1200 zł : 24 miesiące = 50 zł/miesiąc

Ustalenie wysokości miesięcznego odpisu według przepisów podatkowych:

1200 zł × 10% = 120 zł; 120 zł : 12 miesięcy = 10 zł/miesiąc

Ewidencja księgowa w styczniu

1. Zakup i przyjęcie środka trwałego:

Wn „Środki trwałe” 1 200

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 200

Ewidencja księgowa w lutym i miesiącach następnych do momentu zrównania odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową środka trwałego

2. Miesięczny odpis:

Wn „Amortyzacja” 50

Ma „Umorzenie” 50

3. Ewidencja pozabilansowa:

Wn „Koszty NKUP” 40


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli stawka amortyzacyjna ustalona na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości będzie się różnić od tej ustalonej na podstawie przepisów podatkowych, to do celów podatkowych uwzględnia się tylko tę część kosztów, która odpowiada stawkom podatkowym.

Zmiana dotychczas stosowanych zasad amortyzacji


Artykuł 8 ust. 2 ustawy o rachunkowości dopuszcza zmianę dotychczas stosowanych rozwiązań na inne, przewidziane ustawą, ze skutkiem od pierwszego dnia roku obrotowego, bez względu na datę podjęcia decyzji.

Zmiana dotychczas stosowanych rozwiązań wymaga również określenia w informacji dodatkowej wpływu tych zmian na sprawozdania finansowe wymagane innymi przepisami prawa, jeżeli zostały one sporządzone za okres, w którym powyższe rozwiązania uległy zmianie. W takim przypadku należy w sprawozdaniu finansowym jednostki za rok obrotowy, w którym zmiany te nastąpiły, podać przyczyny tych zmian, określić liczbowo ich wpływ na wynik finansowy oraz zapewnić porównywalność danych sprawozdania finansowego dotyczących roku poprzedzającego rok obrotowy, w którym dokonano zmian.

Ponadto trzeba pamiętać o podatkowych regulacjach dotyczących amortyzacji poszczególnych środków trwałych.

Podstawa prawna:
- art. 3 ust. 1 pkt 11, art. 4, 5, 8 i 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 16h, 16i, 16j ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

Małgorzata Kawczyńska, główna księgowa, finalistka konkursu Księgowy Roku 2005

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA