REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urządzenia niskocenne - czy można je zaliczyć do środków trwałych?

Urządzenia niskocenne - czy można je zaliczyć do środków trwałych?
Urządzenia niskocenne - czy można je zaliczyć do środków trwałych?

REKLAMA

REKLAMA

Czy można ustalić indywidualnie stawkę amortyzacji dla nowego niskocennego urządzenia - klimatyzatora przenośnego? Czy można go zaliczyć do środków trwałych i amortyzować, jeśli wartość netto urządzenia wynosi 1200 zł? Nie chcemy zaliczyć jego wartości do kosztów jednorazowo, lecz zamierzamy rozłożyć ją na 12 miesięcy.

Urządzenia niskocenne - czy można je zaliczyć do środków trwałych?

Rada

Autopromocja

Indywidualne stawki amortyzacyjne można ustalać jedynie dla używanych lub ulepszonych środków trwałych po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji podatnika. Klimatyzator przenośny mimo niskiej wartości może stanowić odrębny środek trwały podlegający amortyzacji, pod warunkiem że będzie on używany dłużej niż rok. Okres i sposób jego amortyzacji uzależnione są od zapisów zawartych w polityce rachunkowości.

Jeżeli przewidują Państwo użytkowanie klimatyzatora krócej niż 1 rok, to nie spełnia on przesłanek dla zakwalifikowania go do środków trwałych.

Uzasadnienie

Klimatyzatory przenośne są urządzeniami, które można przenosić z pomieszczenia do pomieszczenia. Stanowią one odrębne środki trwałe podlegające amortyzacji. Jeżeli jednak są to urządzenia o niskiej wartości, poniżej 3500 zł, to możliwe są dwa rozwiązania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- spółka może nie zaliczać ich do środków trwałych, a wartość klimatyzatora ująć bezpośrednio w koszty, lub

- spółka może zaliczyć klimatyzator do środków trwałych i dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania go do używania lub w miesiącu następnym.

Sposób postępowania uzależniony jest od zapisów zawartych w polityce rachunkowości. Polityka rachunkowości może również przewidywać rozłożoną w czasie amortyzację niskocennych środków trwałych. Jednak z podatkowego punktu widzenia nie ma możliwości, zastosowania w tym przypadku indywidualnej stawki amortyzacyjnej.

Według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych spółki mogą stosować indywidualne stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych.

Za używane uznaje się m.in. środki trwałe z grup 3-6 i 8 oraz środki transportu, jeśli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były wykorzystywane co najmniej przez okres 6 miesięcy.

Jak ustalić amortyzację

Kwestie zaliczania aktywów do środków trwałych oraz sposoby amortyzacji powinny zostać opisane w polityce rachunkowości spółki. Przyjęte zasady rachunkowości należy stosować w sposób ciągły. W ramach przyjętych zasad jednostka może stosować uproszczenia, jeżeli nie naruszą rzetelności i jasności sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego.

Jednakże w celu rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji jednostka może, ze skutkiem od pierwszego dnia roku obrotowego, bez względu na datę podjęcia decyzji, zmienić dotychczas stosowane rozwiązania na inne, przewidziane ustawą.

Dla środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej istnieje możliwość ustalenia odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych w sposób uproszczony przez dokonywanie zbiorczych odpisów dla grup środków zbliżonych rodzajem i przeznaczeniem lub jednorazowo.

Ustawa nie precyzuje pojęcia „środki trwałe o niskiej wartości”, w związku z tym ich wartość powinna być ustalona decyzją jednostki i uwzględniona w przyjętych zasadach rachunkowości. Można przyjąć granicę wartości niskocennych środków trwałych na poziomie wyznaczonym przez przepisy podatkowe. Obecnie jest to kwota 3500 zł.

Zarówno ustawa o rachunkowości, jak i ustawy podatkowe jako jedno z kryterium zaliczenia danego aktywa do środków trwałych podają okres jego użytkowania - powyżej 1 roku.

W związku z tym od urządzenia, którego okres ekonomicznej użyteczności wynosi 1 rok, nie nalicza się odpisów amortyzacyjnych, lecz wpisuje się w koszty w momencie poniesienia wydatku.

Jeżeli jednak jego okres użytkowania będzie dłuższy niż 1 rok oraz w przyjętych zasadach rachunkowości wartość tego urządzenia będzie je kwalifikowała do środków trwałych, wówczas klimatyzator należy zakwalifikować do środków trwałych oraz dokonywać odpisów amortyzacyjnych.

Z punktu widzenia ustawy o rachunkowości czas amortyzacji ustalany jest w odniesieniu do okresu ekonomicznej użyteczności środka trwałego. Z kolei przepisy podatkowe określiły stawkę amortyzacyjną dla klimatyzatorów na poziomie 10% w skali roku. Może się zatem zdarzyć, że miesięczny odpis będzie inny z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym, a inny z punktu widzenia ustawy o rachunkowości. W takim przypadku należy pamiętać o ewentualnym utworzeniu rezerwy/aktywa z tytułu podatku odroczonego.

Przykład 1

W styczniu kupiono i przyjęto do użytkowania klimatyzator o wartości 1200 zł netto. Jednostka przyjęła, że okres ekonomicznej użyteczności urządzenia wynosi rok.

1) Ewidencja księgowa w styczniu

Wn „Zużycie materiałów” 1 200

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 200

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

W styczniu kupiono i przyjęto do użytkowania klimatyzator o wartości 1200 zł netto. Jednostka przyjęła, że okres ekonomicznej użyteczności urządzenia wynosi 2 lata.

W przyjętych zasadach rachunkowości za środek trwały uważa się urządzenie użytkowane dłużej niż rok, o wartości powyżej 500 zł, przy czym środki trwałe o wartości do 3500 zł są odpisywane jednorazowo w koszty.

Ewidencja księgowa w styczniu

1. Zakup i przyjęcie do użytkowania środka trwałego:

Wn „Środki trwałe” 1 200

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 200

2. Jednorazowy odpis:

Wn „Amortyzacja” 1 200

Ma „Umorzenie” 1 200

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 3

W styczniu zakupiono i przyjęto do użytkowania klimatyzator o wartości 1200 zł netto. Jednostka przyjęła, że okres ekonomicznej użyteczności urządzenia wynosi 2 lata.

W przyjętych zasadach rachunkowości za środek trwały uważa się urządzenie użytkowane dłużej niż rok, o wartości powyżej 500 zł, przy czym środki trwałe o wartości do 1000 zł są odpisywane jednorazowo w koszty. Amortyzacja metodą liniową rozpoczyna się w miesiącu następnym po miesiącu, w którym przyjęto środek trwały do użytkowania.

Ustalenie wysokości miesięcznego odpisu według stosowanej polityki rachunkowości:

1200 zł : 24 miesiące = 50 zł/miesiąc

Ustalenie wysokości miesięcznego odpisu według przepisów podatkowych:

1200 zł × 10% = 120 zł; 120 zł : 12 miesięcy = 10 zł/miesiąc

Ewidencja księgowa w styczniu

1. Zakup i przyjęcie środka trwałego:

Wn „Środki trwałe” 1 200

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 200

Ewidencja księgowa w lutym i miesiącach następnych do momentu zrównania odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową środka trwałego

2. Miesięczny odpis:

Wn „Amortyzacja” 50

Ma „Umorzenie” 50

3. Ewidencja pozabilansowa:

Wn „Koszty NKUP” 40


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 4

W styczniu kupiono i przyjęto do użytkowania klimatyzator o wartości 1200 zł netto. Jednostka przyjęła, że okres ekonomicznej użyteczności urządzenia wynosi 2 lata.

W przyjętych zasadach rachunkowości spółka nie stosuje jednorazowych odpisów amortyzacyjnych. Amortyzacja metodą liniową rozpoczyna się w miesiącu następnym po miesiącu, w którym przyjęto środek trwały do użytkowania.

Ustalenie wysokości miesięcznego odpisu według stosowanej polityki rachunkowości:

1200 zł : 24 miesiące = 50 zł/miesiąc

Ustalenie wysokości miesięcznego odpisu według przepisów podatkowych:

1200 zł × 10% = 120 zł; 120 zł : 12 miesięcy = 10 zł/miesiąc

Ewidencja księgowa w styczniu

1. Zakup i przyjęcie środka trwałego:

Wn „Środki trwałe” 1 200

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 200

Ewidencja księgowa w lutym i miesiącach następnych do momentu zrównania odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową środka trwałego

2. Miesięczny odpis:

Wn „Amortyzacja” 50

Ma „Umorzenie” 50

3. Ewidencja pozabilansowa:

Wn „Koszty NKUP” 40


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli stawka amortyzacyjna ustalona na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości będzie się różnić od tej ustalonej na podstawie przepisów podatkowych, to do celów podatkowych uwzględnia się tylko tę część kosztów, która odpowiada stawkom podatkowym.

Zmiana dotychczas stosowanych zasad amortyzacji


Artykuł 8 ust. 2 ustawy o rachunkowości dopuszcza zmianę dotychczas stosowanych rozwiązań na inne, przewidziane ustawą, ze skutkiem od pierwszego dnia roku obrotowego, bez względu na datę podjęcia decyzji.

Zmiana dotychczas stosowanych rozwiązań wymaga również określenia w informacji dodatkowej wpływu tych zmian na sprawozdania finansowe wymagane innymi przepisami prawa, jeżeli zostały one sporządzone za okres, w którym powyższe rozwiązania uległy zmianie. W takim przypadku należy w sprawozdaniu finansowym jednostki za rok obrotowy, w którym zmiany te nastąpiły, podać przyczyny tych zmian, określić liczbowo ich wpływ na wynik finansowy oraz zapewnić porównywalność danych sprawozdania finansowego dotyczących roku poprzedzającego rok obrotowy, w którym dokonano zmian.

Ponadto trzeba pamiętać o podatkowych regulacjach dotyczących amortyzacji poszczególnych środków trwałych.

Podstawa prawna:
- art. 3 ust. 1 pkt 11, art. 4, 5, 8 i 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 16h, 16i, 16j ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

Małgorzata Kawczyńska, główna księgowa, finalistka konkursu Księgowy Roku 2005

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty [Rzut na taśmę rządu]

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

REKLAMA