REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ujmować składniki majątku o niskiej wartości

REKLAMA

W jaki sposób należy ewidencjonować szczotki, grzebienie, peleryny itp., a jak fotele i inne meble w salonie fryzjerskim? Gdzie można je zakwalifikować?


rada


W przypadku prowadzenia ksiąg rachunkowych, jeżeli zakupione przedmioty nie spełniają warunków zaliczenia ich do środków trwałych, można zaliczyć je bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów w momencie przekazania ich do używania.


uzasadnienie


Do środków trwałych zaliczamy rzeczowe aktywa trwałe, których przewidywany okres użyteczności jest dłuższy niż rok i które są przeznaczone na potrzeby jednostki, są kompletne i zdatne do użytku. Dodatkowo z podatkowego punktu widzenia do środków trwałych zaliczamy te aktywa, których wartość początkowa przekracza 3500 zł.


Jeśli wartość początkowa nabywanych składników majątku (szczotek, grzebieni, peleryn, jak również foteli i innych mebli do zakładu fryzjerskiego) nie przekracza 3500 zł, a przewidywany okres ich użytkowania jest krótszy niż rok, można ich wartość odpisać bezpośrednio w koszty.


Jeżeli podatnik po upływie roku nadal będzie korzystał z danego składnika majątku na cele działalności gospodarczej, wówczas powinien go zakwalifikować do środków trwałych. W tym przypadku należy zapłacić odsetki związane z zaliczeniem do kosztów wydatków na nabycie tego przedmiotu.

Jeśli wartość zakupionych składników majątku nie przekroczy 3500 zł, ale przewidywany okres ich użytkowania będzie dłuższy niż rok, możemy je wykazać na dwa sposoby:

- jako niskocenne środki trwałe, które można zamortyzować jednorazowo, lub

- wartość zakupu zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu w momencie faktycznego przekazania do użytkowania.


W przypadku mebli należy zwrócić uwagę, czy poszczególne elementy konstrukcji tworzą po zamontowaniu całość. Jeżeli tak, to z podatkowego punktu widzenia nie ma znaczenia, że ich zakup był dokonywany oddzielnie i udokumentowany odrębnymi fakturami. Ich wartość początkową ustala się na podstawie ceny całego zestawu.


Jeśli natomiast każdy z mebli może być użytkowany samodzielnie, to wartością początkową takiego składnika majątku będzie wartość jego poszczególnych elementów.


PRZYKŁAD


Salon fryzjerski zakupił 4 krzesła obrotowe o wartości netto 600 zł każde oraz po 20 sztuk szczotek, grzebieni i peleryn, odpowiednio po 15, 10 i 25 zł netto.

Ponieważ są to składniki o niskiej wartości początkowej, postanowiono odnieść ich wartość bezpośrednio w koszty w momencie przekazania ich do zużycia.

Dodatkowo zamontowano szafki połączone ze sobą blatem. Na meble otrzymano dwie faktury: jedna dotycząca szafek górnych - wartość 1500 zł, druga dotycząca szafek dolnych wraz z blatem - wartość 2100 zł.

Łączna wartość mebli przekroczyła 3500 zł, a przewidywany okres ich używania będzie dłuższy niż rok, wobec tego zostały uznane za środki trwałe.

Ewidencja księgowa

1. Zakup krzeseł obrotowych:

Wn „Materiały” 2 400

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 2 400

2. Zakup szczotek, grzebieni i peleryn:

Wn „Materiały” 1 000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 000

3. Oddanie do używania:

a) 4 krzeseł obrotowych

Wn „Zużycie materiałów” 2 400

Ma „Materiały” 2 400

b) po 10 sztuk grzebieni, szczotek i peleryn

Wn „Zużycie materiałów” 500

Ma „Materiały” 500

4. Zakup mebli:

Wn „Środki trwałe” 3 600

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 3 600


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W przypadku prowadzenia ewidencji w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów należy kierować się zapisami rozporządzenia MF w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Według tego rozporządzenia wyposażeniem są rzeczowe składniki majątku związane z prowadzoną działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, do środków trwałych.

W przypadku zaliczenia nabytych składników majątku do wyposażenia należy pamiętać o prowadzeniu ewidencji wyposażenia. Obowiązek prowadzenia ewidencji dotyczy wyposażenia, którego wartość początkowa przekracza 1500 zł.


Podstawa prawna:
- art. 22a, 22d, 22f, 22g ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824

- art. 16a, 16d, 16h, 16i ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

- rozporządzenie Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807


Katarzyna Domżała

księgowa z licencją MF

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA