REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy podatnik zwolniony z VAT jest zobowiązany rozliczyć VAT

REKLAMA

Korzystam ze zwolnienia z VAT ze względu na wysokość obrotów. 5 lutego br. nabyłem w Niemczech samochód dostawczy o wartości 25 000 zł. Czy wartość samochodu wliczam do limitu uprawniającego do zwolnienia? Czy mam obowiązek rozliczenia tej transakcji?

RADA

Nie, wartości samochodu nie wliczamy do obrotu uprawniającego do zwolnienia. W tym przypadku nie ma obowiązku rozliczenia tej transakcji.

UZASADNIENIE

Aby odpowiedzieć na pytanie, należy ustalić, co rozumiemy przez sprzedaż, której wartość wliczamy do limitu. Artykuł 113 ustawy nie przewiduje specjalnej definicji sprzedaży dla celów korzystania ze zwolnienia ze względu na wysokość obrotu. Oznacza to, że do limitu nie wliczamy obrotu z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia, importu towarów i usług, dostawy, dla której podatnikiem jest nabywca. Dlatego wartości samochodu nie wliczamy do limitu. Przysługuje nadal prawo do zwolnienia.

Podatnicy, którzy wybierają zwolnienie ze względu na wysokość obrotu, nie mają co do zasady obowiązku rozliczania VAT, wystawiania faktur i składania deklaracji VAT. Jednak ustawa przewiduje sytuacje powodujące, że jesteśmy zobowiązani do rozliczenia VAT. Możemy nawet stracić prawo do korzystania ze zwolnienia, mimo że jest to czynność jednorazowa. Artykuł 113 ust. 13 ustawy przewiduje sytuacje, w których do danej czynności zwolnienie nie ma zastosowania. Oznacza to, że pozostała działalność może korzystać ze zwolnienia. Wymienia również sytuacje, gdy wykonanie danej czynności powoduje, że cała działalność podatnika musi być opodatkowana na zasadach ogólnych.

Pierwszą grupę czynności (gdy nie tracimy prawa do zwolnienia) stanowi import towarów i usług, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca. Oznacza to, że jesteśmy zobowiązani do rozliczenia VAT z tego tytułu. Jednoczenie ustawa o VAT uznaje, że do wewnątrzwspólnotwego nabycia dochodzi m.in. wtedy, gdy obie strony są podatnikami VAT. Od tej zasady przewidziano wyjątek. Gdy nabywca jest podatnikiem korzystającym ze zwolnienia, nabycia towarów z innego kraju nie rozpoznajemy jako wewnątrzwspólnotwego nabycia, jeśli w trakcie roku podatkowego wartość nabyć nie przekroczy kwoty 39 200 zł. Podatnik korzystający ze zwolnienia z VAT będzie jednak zawsze zobowiązany do rozliczenia VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia, gdy przedmiotem nabycia są:
- nowe środki transportu;
- wyroby akcyzowe zharmonizowane (tytoń, alkohole, paliwa).

Obliczając kwotę limitu, nie bierzemy pod uwagę kwoty podatku od wartości dodanej należnego lub zapłaconego na terytorium państwa członkowskiego, z którego towary te są wysyłane lub transportowane oraz z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
Jeśli nie dokonał Pan innych transakcji wewnątrzwspólnotowych, nie ma obowiązku rozliczać VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia.
VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia mamy obowiązek rozliczać od transakcji, w wyniku której następuje przekroczenie kwoty limitu.
 

Przykład
Jan Kowalski w styczniu zakupił w Niemczech samochód o wartości 29 000 zł, w lutym natomiast wyposażenie do swojego sklepu o wartości 15 000 zł. Od drugiej transakcji będzie więc zobowiązany rozliczyć VAT od wewnątrzwspólnotwego nabycia.

Mimo niskich obrotów podatnicy mogą wybrać opodatkowanie wewnątrzwspólnotowego nabycie towarów. Warunkiem jest złożenie naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania tych czynności. Należy złożyć VAT-R/UE wraz z formularzem VAT-R. W VAT-R/UE należy w poz. 4 należy zaznaczyć kwadrat nr 3.

Takie oświadczenie składamy przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, od którego nabycia te mają być rozliczane. Należy pamiętać, że oświadczenie obowiązuje przez dwa kolejne lata, licząc od końca miesiąca, w którym zostało złożone.

Powyższe zasady mają zastosowanie również w przypadku, gdy korzystamy ze zwolnienia ze względu na wykonywanie wyłącznie czynności zwolnionych
Gdy wybraliśmy opodatkowanie wewnątrzwspólnotowego nabycia lub przekroczyliśmy limit, jesteśmy zobowiązani do rozliczania VAT z tego tytułu w deklaracji VAT-8. Składamy ją za okresy miesięczne, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.
 
 

Podstawa prawna:
- art. 10, art. 113 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
 

Agnieszka Jasiorowska
ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA