REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć stratę podatkową

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2006 r. spółka poniosła stratę w wysokości 14 000 zł. Czy w 2007 r. mogę odliczać od dochodu 50% już w pierwszych dwóch miesiącach, czy mogę przez każdy miesiąc odliczać po 7000 zł?


rada


Stratę z danego roku można rozliczyć w ciągu kolejnych pięciu lat, jednak wysokość obniżenia dochodu w danym roku nie może przekroczyć 50% rozliczanej straty. Jeżeli wystarczy dochodu w latach 2007 i 2008, to całą stratę z 2006 r. można będzie rozliczyć w ciągu tego okresu. Dlatego interpretowanie rozliczenia miesięcznego straty jest błędem. Maksymalną kwotę, 50% odpisu, należy traktować w skali roku, nawet jeżeli stratę odpowiadającą tej kwocie spółka może odpisać już w pierwszym miesiącu nowego roku.


uzasadnienie


Z pytania nie wynika jednoznacznie, czy jest to strata podatkowa czy księgowa. Dlatego na początku należy zwrócić uwagę, że strata podatkowa nie jest tożsama ze stratą finansową.


Strata księgowa (bilansowa) jest ustalana zgodnie z zasadami rachunkowości. Natomiast strata podatkowa jest ustalana wyłącznie na podstawie przepisów prawa podatkowego.
Wpływ na wysokość zysku lub straty mają tylko wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody i koszty ich uzyskania, zasady przypisywania ich danemu rokowi podatkowemu oraz przewidziane w tej ustawie zwolnienia i ulgi podatkowe.


Niestety, rozbieżności między wielkością wyniku bilansowego w ujęciu rachunkowym, czyli zyskiem lub stratą bilansową, a wielkością dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych mogą być bardzo znaczne. Może się tak stać, że spółka przy wykazaniu zysku bilansowego w danym roku podatkowym ponosi stratę podatkową lub odwrotnie - przy powstaniu straty w ujęciu rachunkowym w bilansowym wystąpi w tym samym czasie dochód podlegający opodatkowaniu.


Kwestię rozliczania strat z lat ubiegłych obowiązujące przepisy regulują dość klarownie, a mianowicie dochód z danego źródła przychodów można obniżyć o stratę z tego samego źródła przychodów. Zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnikom, którzy na działalności gospodarczej ponieśli stratę podatkową, przysługuje prawo do jej pokrycia z przyszłych dochodów uzyskanych w latach następnych. Stratę z danego roku można rozliczyć przez pomniejszenie dochodu w ciągu pięciu kolejno po sobie następujących lat podatkowych, z tym że wysokość pomniejszenia nie może w ciągu jednego roku podatkowego przekroczyć 50% straty.


W odliczeniu straty występują dwa ważne warunki:

- warunek I

Maksymalna wysokość straty możliwa do rozliczenia w jednym roku to 50%. Oznacza to również, że okres odliczania straty nie może być krótszy niż dwa lata.

- warunek II

Dochód z danego źródła przychodów można obniżyć o stratę tylko z tego samego źródła przychodów.


Przykład

Spółka X wykazuje następujące dane finansowe za trzy kolejne lata podatkowe:

1. W 2003 r. poniesiono stratę w wysokości 500 000 zł.

2. W 2004 r. osiągnięto dochód w wysokości 150 000 zł.

3. W 2005 r. osiągnięto dochód w wysokości 800 000 zł.

4. W 2004 r. spółka X może odliczyć stratę z 2003 r. tylko do wysokości osiągniętego dochodu w 2004 r. to jest 150 000 zł. Pozostała kwota do odliczenia: 350 000 zł.

5. W 2005 r. spółka X może odliczyć stratę z 2003 r. w wysokości 250 000 zł, tj. 50% poniesionej straty (500 000 zł : 2 = 250 000 zł). Pozostała kwota do odliczenia: 100 000 zł.

6. W 2006 r. spółka X odpisuje 100 000 zł.

Wysokość strat do odliczenia powinna być wykazana w informacji CIT-8/O w pozycjach 18-38.


Uwaga! Stratę można odliczać bądź w zeznaniu rocznym (CIT-8), bądź w trakcie roku podatkowego przy ustalaniu zaliczek na podatek dochodowy.


Na koniec należy podkreślić, że stratę podatkową można odliczyć jedynie od dochodu podatkowego. W takiej sytuacji trzeba zweryfikować, czy przychody i koszty wykazane w deklaracji CIT-8 były ustalone na podstawie przepisów podatkowych.


Podstawa prawna:
- art. 42 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 7 ust. 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847


Justyna Grywińska

księgowa z licencją MF, doradca podatkowy, właścicielka biura księgowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA