REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować zapłatę roszczenia regresowego

Joanna Gawrońska

REKLAMA

Firma budowlana wybudowała budynek biurowy. Na skutek nieszczelności dachu zalane zostało biuro, które było ubezpieczone. Właściciel dostał odszkodowanie, a zakład ubezpieczeń domagał się od firmy budowlanej zwrotu wypłaconego odszkodowania. Firma budowlana zapłaciła zobowiązanie wobec zakładu z tytułu regresu ubezpieczeniowego. Jak zaksięgować zapłatę roszczenia regresowego?


rada


Zakład ubezpieczeń, wypłacając odszkodowanie, uznał roszczenie ubezpieczonego za uzasadnione, wynikające z umowy ubezpieczenia. W wyniku przeprowadzonych działań wyjaśniających okoliczności powstania szkody uznano, że firma budowlana nienależycie wykonała dach, w efekcie doszło do powstania szkody. Dlatego zakład ubezpieczeń wystąpił do firmy budowlanej z roszczeniem o zwrot wypłaconego ubezpieczonemu odszkodowania. W rozumieniu ustawy o rachunkowości roszczenie regresowe należy zaksięgować jako pozostałe koszty operacyjne, które w świetle podatku dochodowego nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Szczegóły w uzasadnieniu.


uzasadnienie


Regres ubezpieczeniowy jest roszczeniem zakładu ubezpieczeń w stosunku do sprawcy szkody o zwrot wypłaconego odszkodowania. Prawo do takiego roszczenia wynika z przepisów kodeksu cywilnego oraz jest zawarte w ogólnych warunkach ubezpieczenia.

Z chwilą powstania szkody zakład ubezpieczeń dokonuje wypłaty odszkodowania, a następnie może dochodzić zwrotu wypłaconego odszkodowania od osoby ponoszącej odpowiedzialność za wyrządzoną szkodę.

Ponieważ do wyrządzenia szkody doszło z winy firmy budowlanej, zakładowi ubezpieczeń przysługuje roszczenie regresowe.


Uwaga!
Roszczenie regresowe obejmuje tylko kwotę do wysokości wypłaconego odszkodowania.


Jeżeli odszkodowanie wypłacone przez zakład ubezpieczeń jest mniejsze niż szkoda, wówczas poszkodowany ma pierwszeństwo przed zakładem ubezpieczeń dochodzenia tej różnicy od sprawcy na drodze postępowania cywilnego.


Jak zakwalifikować powstałą szkodę oraz roszczenie regresowe w księgach rachunkowych


W świetle ustawy o rachunkowości szkody powstałe w składnikach majątku objętych ubezpieczeniem należy ująć w księgach rachunkowych zależnie od charakteru zdarzenia, jakie było przyczyną powstania szkody.

Jeśli przyczyną powstania szkody było:

- zdarzenie nadzwyczajne (losowe), tj.: pożar, powódź, huragan, uderzenie pioruna itp., wówczas otrzymane odszkodowanie księguję się na koncie „Zyski nadzwyczajne”, a wydatki poniesione na likwidację szkody księguje się w ciężar konta „Straty nadzwyczajne”;

- zdarzenie mieszczące się ramach ogólnego ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej (do przewidzenia), wówczas otrzymane odszkodowanie zarachowuje się na koncie „Pozostałe przychody operacyjne”, natomiast koszty dotyczące powyższej szkody odnosi się w ciężar „Pozostałych kosztów operacyjnych”.


Jeżeli szkoda powstanie w jednym okresie obrachunkowym, a odszkodowanie zostanie wypłacone w innym okresie sprawozdawczym, to przyznane na podstawie doręczonej decyzji, a jeszcze nie otrzymane odszkodowanie należy zaksięgować na koncie „Pozostałe przychody operacyjne”. Przychód ten, do czasu jego otrzymania, nie będzie stanowił przychodu podatkowego. Jeśli likwidacja szkód nastąpi w okresach następnych (po otrzymaniu odszkodowania), na przewidywane koszty należy utworzyć rezerwę. Rezerwę tę ewidencjonuje się w ciężar kosztów operacyjnych lub strat nadzwyczajnych.


Również spółka, z winy której szkoda powstała, zobowiązana do zapłaty roszczenia regresowego, powinna, w przypadku gdy rozliczenie będzie następowało na przełomie lat obrotowych, utworzyć rezerwę na przewidywane koszty.


Przykład 1

W księgach ubezpieczonego - otrzymującego odszkodowanie

1. Koszty usług obcych, związane z likwidacją szkody:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 30 000

Wn „VAT naliczony” 6 600

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 36 600

2. Decyzja zakładu ubezpieczeń o przyznaniu odszkodowania:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 25 000

- w analityce „Rozrachunki z zakładem ubezpieczeń”

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 25 000

3. Wpływ odszkodowania od ubezpieczyciela:

Wn „Rachunek bankowy” 25 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 25 000

- w analityce „Rozrachunki z zakładem ubezpieczeń”

4. Uregulowanie zobowiązania z tytułu likwidacji szkody:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 36 600

Ma „Rachunek bankowy” 36 600


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

Ewidencja w księgach firmy budowlanej - zwracającej ubezpieczycielowi wartość wypłaconego odszkodowania

1. Nota od ubezpieczyciela dotycząca roszczenia regresowego z tytułu wypłaconego ubezpieczenia:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 25 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 25 000

- w analityce „Rozrachunki z zakładem ubezpieczeń”

2. Zapłata ubezpieczycielowi za wystawioną notę:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 25 000

- w analityce „Rozrachunki z zakładem ubezpieczeń”

Ma „Rachunek bankowy” 25 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 3

Księgowanie szkody powstałej w jednym roku obrotowym, gdy wypłata odszkodowania następuje w następnym roku obrotowym:

Rok, w którym powstała szkoda

1. Koszty usług obcych związanych z likwidacją szkody:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 30 000

Wn „VAT naliczony” 6 600

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 36 600

2. Otrzymanie decyzji od ubezpieczyciela dotyczącej przyznanego odszkodowania:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 29 000

- w analityce „Rozrachunki z zakładem ubezpieczeń”

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 29 000

Rok następny

3. Wpływ na konto przyznanego odszkodowania:

Wn „Rachunek bankowy” 29 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 29 000

- w analityce „Rozrachunki z zakładem ubezpieczeń”


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 4

Ewidencja w księgach spółki budowlanej zwracającej ubezpieczycielowi wartość wypłaconego odszkodowania. Rozliczenie następuje na przełomie lat obrotowych.

Rok, w którym otrzymano informację o roszczeniu regresowym

1. Utworzenie rezerwy na przewidywane koszty związane z wypłatą roszczenia regresowego:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 28 000

Ma „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów” 28 000

Rok następny

2. Otrzymanie noty od ubezpieczyciela dotyczącej roszczenia regresowego z tytułu wypłaconego odszkodowania - 29 000 zł:

Wn „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów” 28 000

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 1 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 29 000

- w analityce „Rozrachunki z zakładem ubezpieczeń”

3. Zapłata zobowiązania wobec ubezpieczyciela:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 29 000

- w analityce „Rozrachunki z zakładem ubezpieczeń”

Ma „Rachunek bankowy” 29 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak zakwalifikować odszkodowanie i roszczenie regresowe z punktu widzenia podatkowego


W świetle przepisów podatkowych odszkodowania stanowią przychód podatkowy związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dniem powstania przychodu podatkowego jest dzień otrzymania odszkodowania, tj. dzień wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy.

Z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zapłacone roszczenie regresowe nie jest kosztem podatkowym dla spółki budowlanej ze względu na nienależyte wykonanie robót.

Podstawa prawna:

- art. 805 § 2 pkt 1, art. 817 i 828 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1166

- art. 35d, art. 39, art. 41 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 16 ust. 1 pkt 5 i 22, art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847


Joanna Gawrońska, biegły rewident

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA