Jak rozliczyć rabaty towarowe udzielane klientom
REKLAMA
RADA
Udzielenie rabatu towarowego powoduje obniżenie podstawy opodatkowania. Gdy rabat został udzielony po wystawieniu faktury, należy wystawić fakturę korygującą. Część organów podatkowych uznaje, że jest to wynagrodzenie z tytułu usługi świadczonej przez nabywcę. Szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Obrót w ustawie o podatku od towarów i usług definiowany jest jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o należny VAT. Ustawa w art. 29 ust. 4 wymienia sytuacje, kiedy taki obrót możemy obniżyć. Według tych regulacji obrót można zmniejszyć o:
Państwa firma udziela rabatów towarowych. Mamy z nimi do czynienia wówczas, gdy zakupując towar w określonej ilości lub o określonej wartości, otrzymujemy dodatkowo pewną liczbę tego samego lub innego towaru. W praktyce są to takie akcje promocyjne, gdy np. kupując cztery opakowania, piąte klient otrzymuje gratis.
Należy rozstrzygnąć, czy udzielając takiego rabatu, możemy obniżyć podstawę opodatkowania. Jak już wspomniano, udzielenie rabatu towarowego polega na świadczeniu w postaci wydania dodatkowej liczby produktów. Taki rabat nie jest niedozwolony prawem, ponadto jest związany z konkretną dostawą. Żaden przepis nie stanowi, że rabat musi być wyrażony w pieniądzu. Może mieć również inną postać, pod warunkiem że można ją przeliczyć na złotówki. W tym przypadku można ustalić, ile taki rabat wynosi. Nabywca otrzymuje bowiem więcej towarów za tę samą kwotę należną, a więc zmniejsza się cena jednostkowa towaru.
Przykład
Gdy rabat zostaje udzielony przed wystawieniem faktury, należy go w nim uwzględnić, gdy natomiast jest udzielany po tym fakcie, należy wystawić fakturę korygującą.
Jednak organy podatkowe zajmują w tej sprawie odmienne stanowisko, nie przyznając podatnikom prawa do obniżenia obrotu o kwoty udzielonego obrotu. Przyjmują, że przekazany gratisowo towar jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę.
W piśmie Urzędu Skarbowego Wrocław-Śródmieście z 5 września 2005 r. nr PP 443/1/94/05 czytamy, że:
„Zatem otrzymanie rabatu towarowego pozostaje w ścisłym związku z określonymi zachowaniami po stronie nabywcy (nabycie konkretnej ilości towarów). W takiej sytuacji należy uznać, iż otrzymanie rabatu towarowego stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, jest uważane za świadczenie usługi.
Podstawa prawna:
Agnieszka Jasiorowska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat