REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć rabaty towarowe udzielane klientom

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Jasiorowska

REKLAMA

Udzielamy naszym klientom rabatów towarowych. To znaczy za zakup towarów powyżej limitów mogą otrzymać kilka sztuk zakupionego towaru gratis. Jakie obowiązki ciążą na nas z tytułu udzielonych rabatów?

RADA

Udzielenie rabatu towarowego powoduje obniżenie podstawy opodatkowania. Gdy rabat został udzielony po wystawieniu faktury, należy wystawić fakturę korygującą. Część organów podatkowych uznaje, że jest to wynagrodzenie z tytułu usługi świadczonej przez nabywcę. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Obrót w ustawie o podatku od towarów i usług definiowany jest jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o należny VAT. Ustawa w art. 29 ust. 4 wymienia sytuacje, kiedy taki obrót możemy obniżyć. Według tych regulacji obrót można zmniejszyć o:
- kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont),
- wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze,
- wartość kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.
Z regulacji tej wynika, iż udzielając rabatu, możemy zmniejszyć obrót stanowiący podstawę opodatkowania VAT, gdy rabat ten:
- nie jest niedozwolony na podstawie innych przepisów prawa,
- jest ściśle skorelowany z konkretną transakcją, w związku z którą został zastosowany.

Państwa firma udziela rabatów towarowych. Mamy z nimi do czynienia wówczas, gdy zakupując towar w określonej ilości lub o określonej wartości, otrzymujemy dodatkowo pewną liczbę tego samego lub innego towaru. W praktyce są to takie akcje promocyjne, gdy np. kupując cztery opakowania, piąte klient otrzymuje gratis.

Należy rozstrzygnąć, czy udzielając takiego rabatu, możemy obniżyć podstawę opodatkowania. Jak już wspomniano, udzielenie rabatu towarowego polega na świadczeniu w postaci wydania dodatkowej liczby produktów. Taki rabat nie jest niedozwolony prawem, ponadto jest związany z konkretną dostawą. Żaden przepis nie stanowi, że rabat musi być wyrażony w pieniądzu. Może mieć również inną postać, pod warunkiem że można ją przeliczyć na złotówki. W tym przypadku można ustalić, ile taki rabat wynosi. Nabywca otrzymuje bowiem więcej towarów za tę samą kwotę należną, a więc zmniejsza się cena jednostkowa towaru.
 

Przykład
Hurtownia sprzedała 1000 sztuk towaru po 50 zł (kwota brutto) każda sklepowi ABC. W związku z tak dużym zakupem sklep otrzymał 10 sztuk towaru gratis i zapłacił 50 000 zł. Kwota rabatu wynosi więc 500 zł. Dlatego kwota obrotu, po uwzględnieniu rabatu, wynosi 49 500 zł.
 

Gdy rabat zostaje udzielony przed wystawieniem faktury, należy go w nim uwzględnić, gdy natomiast jest udzielany po tym fakcie, należy wystawić fakturę korygującą.

Jednak organy podatkowe zajmują w tej sprawie odmienne stanowisko, nie przyznając podatnikom prawa do obniżenia obrotu o kwoty udzielonego obrotu. Przyjmują, że przekazany gratisowo towar jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę.

W piśmie Urzędu Skarbowego Wrocław-Śródmieście z 5 września 2005 r. nr PP 443/1/94/05 czytamy, że:
„Zatem otrzymanie rabatu towarowego pozostaje w ścisłym związku z określonymi zachowaniami po stronie nabywcy (nabycie konkretnej ilości towarów). W takiej sytuacji należy uznać, iż otrzymanie rabatu towarowego stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, jest uważane za świadczenie usługi.
Przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wskazuje na odpłatność jako kryterium oceny, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Odpłatność nie jest jednak równoznaczna ze świadczeniem pieniężnym. Wynagrodzeniem może być również świadczenie o charakterze rzeczowym. Zamianę usługi na towar i towaru na usługę należy uznać za odpłatne świadczenie usług z jednej i dostawę towarów z drugiej strony. W tym przypadku mamy bowiem do czynienia z korzyścią należną za dokonane świadczenie. Wynagrodzenie, które dostaje Podatnik od swojego kontrahenta, jest konkretną wielkością, gdyż jak sam wyjaśnia, otrzymuje dodatkowo towary o ustalonej wartości, a na fakturze dokumentującej tę czynność wyszczególniona jest cena towarów.
Z dokonanych ustaleń wynika, iż czynności będące przedmiotem zapytania stanowią odpłatne świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Powyższe oznacza, że stanowisko Podatnika wyrażone w przedmiotowym wniosku jest nieprawidłowe”.

Podstawa prawna:
- art. 29 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
 

Agnieszka Jasiorowska
ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA