REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć rabaty towarowe udzielane klientom

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Jasiorowska

REKLAMA

Udzielamy naszym klientom rabatów towarowych. To znaczy za zakup towarów powyżej limitów mogą otrzymać kilka sztuk zakupionego towaru gratis. Jakie obowiązki ciążą na nas z tytułu udzielonych rabatów?

RADA

Udzielenie rabatu towarowego powoduje obniżenie podstawy opodatkowania. Gdy rabat został udzielony po wystawieniu faktury, należy wystawić fakturę korygującą. Część organów podatkowych uznaje, że jest to wynagrodzenie z tytułu usługi świadczonej przez nabywcę. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Obrót w ustawie o podatku od towarów i usług definiowany jest jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o należny VAT. Ustawa w art. 29 ust. 4 wymienia sytuacje, kiedy taki obrót możemy obniżyć. Według tych regulacji obrót można zmniejszyć o:
- kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont),
- wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze,
- wartość kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.
Z regulacji tej wynika, iż udzielając rabatu, możemy zmniejszyć obrót stanowiący podstawę opodatkowania VAT, gdy rabat ten:
- nie jest niedozwolony na podstawie innych przepisów prawa,
- jest ściśle skorelowany z konkretną transakcją, w związku z którą został zastosowany.

Państwa firma udziela rabatów towarowych. Mamy z nimi do czynienia wówczas, gdy zakupując towar w określonej ilości lub o określonej wartości, otrzymujemy dodatkowo pewną liczbę tego samego lub innego towaru. W praktyce są to takie akcje promocyjne, gdy np. kupując cztery opakowania, piąte klient otrzymuje gratis.

Należy rozstrzygnąć, czy udzielając takiego rabatu, możemy obniżyć podstawę opodatkowania. Jak już wspomniano, udzielenie rabatu towarowego polega na świadczeniu w postaci wydania dodatkowej liczby produktów. Taki rabat nie jest niedozwolony prawem, ponadto jest związany z konkretną dostawą. Żaden przepis nie stanowi, że rabat musi być wyrażony w pieniądzu. Może mieć również inną postać, pod warunkiem że można ją przeliczyć na złotówki. W tym przypadku można ustalić, ile taki rabat wynosi. Nabywca otrzymuje bowiem więcej towarów za tę samą kwotę należną, a więc zmniejsza się cena jednostkowa towaru.
 

Przykład
Hurtownia sprzedała 1000 sztuk towaru po 50 zł (kwota brutto) każda sklepowi ABC. W związku z tak dużym zakupem sklep otrzymał 10 sztuk towaru gratis i zapłacił 50 000 zł. Kwota rabatu wynosi więc 500 zł. Dlatego kwota obrotu, po uwzględnieniu rabatu, wynosi 49 500 zł.
 

Gdy rabat zostaje udzielony przed wystawieniem faktury, należy go w nim uwzględnić, gdy natomiast jest udzielany po tym fakcie, należy wystawić fakturę korygującą.

Jednak organy podatkowe zajmują w tej sprawie odmienne stanowisko, nie przyznając podatnikom prawa do obniżenia obrotu o kwoty udzielonego obrotu. Przyjmują, że przekazany gratisowo towar jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę.

W piśmie Urzędu Skarbowego Wrocław-Śródmieście z 5 września 2005 r. nr PP 443/1/94/05 czytamy, że:
„Zatem otrzymanie rabatu towarowego pozostaje w ścisłym związku z określonymi zachowaniami po stronie nabywcy (nabycie konkretnej ilości towarów). W takiej sytuacji należy uznać, iż otrzymanie rabatu towarowego stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, jest uważane za świadczenie usługi.
Przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wskazuje na odpłatność jako kryterium oceny, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Odpłatność nie jest jednak równoznaczna ze świadczeniem pieniężnym. Wynagrodzeniem może być również świadczenie o charakterze rzeczowym. Zamianę usługi na towar i towaru na usługę należy uznać za odpłatne świadczenie usług z jednej i dostawę towarów z drugiej strony. W tym przypadku mamy bowiem do czynienia z korzyścią należną za dokonane świadczenie. Wynagrodzenie, które dostaje Podatnik od swojego kontrahenta, jest konkretną wielkością, gdyż jak sam wyjaśnia, otrzymuje dodatkowo towary o ustalonej wartości, a na fakturze dokumentującej tę czynność wyszczególniona jest cena towarów.
Z dokonanych ustaleń wynika, iż czynności będące przedmiotem zapytania stanowią odpłatne świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Powyższe oznacza, że stanowisko Podatnika wyrażone w przedmiotowym wniosku jest nieprawidłowe”.

Podstawa prawna:
- art. 29 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
 

Agnieszka Jasiorowska
ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA