REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć premię pieniężną udzieloną zagranicznemu kontrahentowi

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

Czy w świetle ustawy o VAT premia pieniężna, niezwiązana z konkretną dostawą, udzielona kontrahentowi zagranicznemu podlega opodatkowaniu tym podatkiem? Czy ma znaczenie, że kontrahent jest z państwa należącego do UE czy też spoza UE? Jak należy udokumentować fakt udzielenia premii pieniężnej dla tego podmiotu?

RADA

Organy podatkowe uznają, że premia pieniężna jest wynagrodzeniem z tytułu świadczenia usług przez kontrahenta. To on jest obowiązany rozliczyć VAT z tego tytułu, gdy przepisy obowiązujące w jego kraju nakładają na niego taki obowiązek. Nie ma znaczenia, z jakiego kraju pochodzi kontrahent. Przekazanie premii należy udokumentować notą. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Zasady rozliczania w VAT premii pieniężnych budziły i nadal budzą wątpliwości. Można się spotkać z trzema sposobami kwalifikowania takich czynności, a mianowicie do:
1) niewywołujących żadnych skutków w VAT (najrzadziej spotykane stanowisko),
2) szczególnego rodzaju rabatu, oraz
3) wynagrodzenia z tytułu usługi świadczonej przez podmiot otrzymujący taką premię, gdy nie jest związana z konkretną dostawą (taki sposób kwalifikacji premii pieniężnych dominuje w wyjaśnieniach organów podatkowych).

W konsekwencji skutki w VAT premii pieniężnych udzielanych zagranicznym kontrahentom zależą od przyjęcia jednego z powyższych stanowisk. Przyjęcie pierwszego oraz trzeciego stanowiska prowadzi do wniosku, że premie takie nie wywołują żadnych skutków u sprzedawcy (podatnika przyznającego premię). W pierwszym wypadku dzieje się tak dlatego, że stanowisko to zakłada, iż premie pieniężne w ogóle nie wywołują skutków w VAT. W przypadku przyjęcia trzeciego stanowiska wniosek taki wynika stąd, iż usługę świadczy w takim przypadku podmiot otrzymujący premię, nie zaś podmiot przyznający premię pieniężną. Usługa taka w przypadku kontrahentów zagranicznych nie podlega opodatkowaniu w Polsce, lecz, przynajmniej z punktu widzenia polskich przepisów, w państwie kontrahenta. W obu przypadkach udzielenie premii pieniężnej należy udokumentować notą księgową.

Powyższy wniosek (w przypadku przyjęcia trzeciego z zaprezentowanych stanowisk) podzielają organy podatkowe w wydawanych przez siebie postanowieniach. Przykładem może być postanowienie Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 2 września 2005 r. (nr ŁUS-III-2-443/146/05/MJS), w którym czytamy, że: „wypłata przez Podatnika (kontrahentom z państw UE i trzecich) premii pieniężnych nie powoduje po jego stronie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Co do zasady Podatnik powinien od świadczącego usługę otrzymać fakturę (co jednak zależy od przepisów obowiązujących na terytorium państwa siedziby świadczącego usługę). W przypadku nieotrzymania faktury Podatnik może udokumentować wypłatę premii notą uznaniową”.

Inaczej rzecz się ma w przypadku przyjęcia drugiego z zaprezentowanych stanowisk. W takim przypadku przyznanie premii pieniężnych wiąże się z obowiązkiem wystawienia kontrahentowi (podmiotowi otrzymującemu premię pieniężną) wielu faktur korygujących do faktur dokumentujących sprzedaż dokonaną w okresach rozliczeniowych, których dotyczy premia pieniężna (i rozliczenia tych faktur na zasadach obowiązujących przy wystawianiu faktur korygujących dokumentujących udzielanie rabatów).

Na zakończenie pragnę dodać, iż omówione powyżej zasady dotyczą zarówno sytuacji, gdy kontrahent otrzymujący premię pieniężną pochodzi z państwa będącego członkiem Unii Europejskiej, jak również gdy pochodzi on z państwa niebędącego członkiem Unii.

Podstawa prawna:
- art. 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
- § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA