REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć premię pieniężną udzieloną zagranicznemu kontrahentowi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

Czy w świetle ustawy o VAT premia pieniężna, niezwiązana z konkretną dostawą, udzielona kontrahentowi zagranicznemu podlega opodatkowaniu tym podatkiem? Czy ma znaczenie, że kontrahent jest z państwa należącego do UE czy też spoza UE? Jak należy udokumentować fakt udzielenia premii pieniężnej dla tego podmiotu?

RADA

Organy podatkowe uznają, że premia pieniężna jest wynagrodzeniem z tytułu świadczenia usług przez kontrahenta. To on jest obowiązany rozliczyć VAT z tego tytułu, gdy przepisy obowiązujące w jego kraju nakładają na niego taki obowiązek. Nie ma znaczenia, z jakiego kraju pochodzi kontrahent. Przekazanie premii należy udokumentować notą. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Zasady rozliczania w VAT premii pieniężnych budziły i nadal budzą wątpliwości. Można się spotkać z trzema sposobami kwalifikowania takich czynności, a mianowicie do:
1) niewywołujących żadnych skutków w VAT (najrzadziej spotykane stanowisko),
2) szczególnego rodzaju rabatu, oraz
3) wynagrodzenia z tytułu usługi świadczonej przez podmiot otrzymujący taką premię, gdy nie jest związana z konkretną dostawą (taki sposób kwalifikacji premii pieniężnych dominuje w wyjaśnieniach organów podatkowych).

W konsekwencji skutki w VAT premii pieniężnych udzielanych zagranicznym kontrahentom zależą od przyjęcia jednego z powyższych stanowisk. Przyjęcie pierwszego oraz trzeciego stanowiska prowadzi do wniosku, że premie takie nie wywołują żadnych skutków u sprzedawcy (podatnika przyznającego premię). W pierwszym wypadku dzieje się tak dlatego, że stanowisko to zakłada, iż premie pieniężne w ogóle nie wywołują skutków w VAT. W przypadku przyjęcia trzeciego stanowiska wniosek taki wynika stąd, iż usługę świadczy w takim przypadku podmiot otrzymujący premię, nie zaś podmiot przyznający premię pieniężną. Usługa taka w przypadku kontrahentów zagranicznych nie podlega opodatkowaniu w Polsce, lecz, przynajmniej z punktu widzenia polskich przepisów, w państwie kontrahenta. W obu przypadkach udzielenie premii pieniężnej należy udokumentować notą księgową.

Powyższy wniosek (w przypadku przyjęcia trzeciego z zaprezentowanych stanowisk) podzielają organy podatkowe w wydawanych przez siebie postanowieniach. Przykładem może być postanowienie Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 2 września 2005 r. (nr ŁUS-III-2-443/146/05/MJS), w którym czytamy, że: „wypłata przez Podatnika (kontrahentom z państw UE i trzecich) premii pieniężnych nie powoduje po jego stronie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Co do zasady Podatnik powinien od świadczącego usługę otrzymać fakturę (co jednak zależy od przepisów obowiązujących na terytorium państwa siedziby świadczącego usługę). W przypadku nieotrzymania faktury Podatnik może udokumentować wypłatę premii notą uznaniową”.

Inaczej rzecz się ma w przypadku przyjęcia drugiego z zaprezentowanych stanowisk. W takim przypadku przyznanie premii pieniężnych wiąże się z obowiązkiem wystawienia kontrahentowi (podmiotowi otrzymującemu premię pieniężną) wielu faktur korygujących do faktur dokumentujących sprzedaż dokonaną w okresach rozliczeniowych, których dotyczy premia pieniężna (i rozliczenia tych faktur na zasadach obowiązujących przy wystawianiu faktur korygujących dokumentujących udzielanie rabatów).

Na zakończenie pragnę dodać, iż omówione powyżej zasady dotyczą zarówno sytuacji, gdy kontrahent otrzymujący premię pieniężną pochodzi z państwa będącego członkiem Unii Europejskiej, jak również gdy pochodzi on z państwa niebędącego członkiem Unii.

Podstawa prawna:
- art. 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
- § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA