REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczyć do kosztów podatek od nieruchomości

Małgorzata Rymarz

REKLAMA

Do majątku trwałego spółki jawnej należy m.in. hala produkcyjna oraz trzy budynki magazynowe, z których jeden nie jest używany już od dłuższego czasu, ponieważ ze względu na stan techniczny wymaga remontu. Spółka zamierza go przeprowadzić na wiosnę. Na potrzeby swojego biura spółka wynajęła niedawno budynek będący własnością osoby fizycznej.

W treści umowy najmu zapisano, iż obowiązek składania deklaracji i zapłaty podatku od nieruchomości obciąża najemcę. Czy wartość podatku od nieruchomości, zapłaconego zarówno od własnych, jak i wynajmowanych budynków, spółka może zaliczyć do kosztów? Jeżeli tak, to jak rozliczyć ten koszt, zwłaszcza gdy dojdzie do powstania zaległości podatkowych?

RADA

Kosztem uzyskania przychodów może być tylko ta część zapłaconego podatku od nieruchomości, która dotyczy obiektów rzeczywiście wykorzystywanych w działalności gospodarczej Państwa spółki. Mimo że spółka nie staje się podatnikiem podatku od nieruchomości na mocy umowy zawartej z właścicielem budynku wynajmowanego przez nią na biuro, to wspólnicy zaliczą zapłacony podatek do kosztów działalności. Tego rodzaju koszt rozlicza się zawsze metodą kasową.

UZASADNIENIE

Spółki i osoby fizyczne, które płacą podatki i opłaty lokalne (w tym podatek od nieruchomości), mogą wydatki z tego tytułu zaliczać do kosztów prowadzonej działalności. Od powyższej reguły są jednak pewne wyjątki, determinowane głównie specyfiką podatku od nieruchomości. Jego pobieranie związane jest bowiem z samym faktem władania nieruchomością, nie ma natomiast znaczenia to, czy przedmiot opodatkowania przynosi dochód lub też czy wpływa na powstawanie przychodu.

Nieruchomości wyłączone z użytkowania

Według definicji zawartej w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych budynkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej są takie obiekty, które znajdują się w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz budynków, które nie są i nie mogą być wykorzystywane do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych. W związku z tym, że przepisy podatkowe w zakresie definicji obiektów budowlanych odwołują się bezpośrednio do prawa budowlanego, sytuacja taka będzie miała miejsce w szczególności w przypadku wydania przez organ nadzoru budowlanego decyzji o opróżnieniu bądź wyłączeniu z użytkowania całości lub części budynku ze względu na jego zły stan techniczny.
W opisanej sytuacji niemożność eksploatacji jednego z budynków magazynowych jest stanem przemijającym, gdyż spółka zamierza przeprowadzić w tym budynku remont. Dlatego Państwa spółka nie może liczyć na obniżenie stawki podatku od nieruchomości.
Niestety wiele wskazuje na to, że wspólnicy nie zrekompensują sobie - poprzez zaliczenie do kosztów - wydatków związanych z podatkiem od nieruchomości od obiektu nieużywanego. Stanie temu na przeszkodzie art. 22 ust. 1 updof, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wydatków określonych w art. 23 updof.
Mimo że od 1 stycznia 2007 r. definicja kosztów uległa poszerzeniu, to nadal można zaliczyć do nich tylko te nakłady, które są racjonalnie i gospodarczo uzasadnione oraz które są związane z działalnością gospodarczą podatnika, a ich poniesienie zmierza do osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Tymczasem budynek wyłączony z użytkowania, a przy tym pozostający w złym stanie technicznym od dłuższego czasu, jest z punktu widzenia racjonalnie prowadzonej działalności jedynie źródłem niepotrzebnych wydatków związanych z jego utrzymaniem. Nie tylko nie sprzyjają one zwiększaniu przychodów, ale wręcz godzą w samo ich źródło.
Ta negatywna kwalifikacja może ulec zmianie z chwilą rozpoczęcia remontu magazynu, jeżeli spółka planuje jego gospodarcze wykorzystywanie w przyszłości, albo też oddania obiektu w najem.

Nieruchomość wynajęta lub wydzierżawiona

Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne - w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej - które są:
- właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych,
- posiadaczami samoistnymi,
- użytkownikami wieczystymi,
- posiadaczami nieruchomości lub obiektów budowlanych stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Z powyższego wynika, iż osoba lub jednostka organizacyjna (w tym spółka jawna), która zawiera umowę najmu z właścicielem nieruchomości innym niż Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego, nie staje się podatnikiem podatku od nieruchomości. Cechą charakterystyczną zobowiązań publicznoprawnych jest bowiem to, iż nie mogą one być przenoszone na inne osoby w drodze kontraktu cywilnoprawnego. W związku z tym należy stwierdzić, iż postanowienia umowy dotyczące przejęcia przez Państwa spółkę jako najemcę obowiązków w podatku od nieruchomości są nieskuteczne. Jeżeli jednak Państwa spółka opłaca ten podatek (lub zwraca jego równowartość), wydatki z tym związane (jako świadczenie dodatkowe należne wynajmującemu) będą stanowiły dla Państwa koszt podatkowy. Tego zdania jest również NSA, który w wyroku z 2 lutego 1995 r., sygn. akt SA/Wr 1314/94, stwierdził, że:
skoro strony umowy dzierżawy ustaliły, że dzierżawca oprócz czynszu będzie obowiązany płacić czy też zwracać właścicielowi wydatki związane z podatkiem od nieruchomości, suma tych wydatków stanowi dla dzierżawcy koszt uzyskania przychodu.
 

W tym miejscu należy podkreślić, że wśród organów podatkowych można spotkać odmienne stanowisko w tej sprawie. W piśmie wydanym 10 października 2005 r. przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni, nr PD3/4111/415/0029/05, czytamy, że:
Wartość czynszu skalkulowanego według cen rynkowych, zawierającego podatek od nieruchomości, zapłaconego przez dzierżawcę gruntu wykorzystywanego do celów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, stanowi koszt uzyskania. Natomiast zapłata przez dzierżawcę tej samej daniny jako świadczenia odrębnego od czynszu uniemożliwia obciążenie kosztów wartością uiszczonego podatku.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Podatek od nieruchomości uiszczany przez najemców lub dzierżawców na podstawie umowy z właścicielem nie czyni z nich podatników tego podatku, lecz pozwala na zaliczenie uiszczonej kwoty do kosztów podatkowych. Dla właściciela nieruchomości równowartość zapłaconego podatku jako świadczenie dodatkowe z tytułu umowy najmu lub dzierżawy będzie przychodem do opodatkowania.

Moment zaliczenia do kosztów

Zapłacony podatek od nieruchomości to wydatek o charakterze pośrednim, niewykazujący ścisłego związku między nim a określonym przychodem, który może być przypisany do przychodów danego roku podatkowego.

W myśl art. 22 ust. 5c updof koszty uzyskania przychodów:
inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
 

Z przedstawionego powyżej uregulowania wynika, iż wydatki z tytułu podatku od nieruchomości należy zaliczać do kosztów tego okresu rozliczeniowego (roku), w którym zostały poniesione. Zasada ta dotyczy również zaległości podatkowych z tego tytułu, z tą jednak uwagą, że stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 18 updof za koszt podatkowy nie uważa się odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Do kosztów nie zalicza się odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa.
 

Podstawa prawna:
- art. 22 ust. 1 i ust. 5c, art. 23 ust. 1 pkt 18 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824
- art. 1a ust. 1 pkt 3, art. 3 ust. 1 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 842; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 245, poz. 1775

Małgorzata Rymarz
ekspert w zakresie podatków dochodowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA