REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaliczyć do kosztów wierzytelności nieściągalne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Krawczyk

REKLAMA

Czy na podstawie postanowienia komornika o umorzeniu postępowania, wobec bezskuteczności egzekucji, możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwotę nieściągalnych należności od kontrahenta? Jeśli tak, to w jakiej kwocie: netto czy brutto? Co z ewentualną kwotą VAT? Jesteśmy spółką jawną prowadzącą księgę przychodów i rozchodów.

RADA

Nieściągalna wierzytelność może zostać uwzględniona w kosztach uzyskania przychodów na podstawie postanowienia komornika o umorzeniu postępowania egzekucyjnego z powodu bezskuteczności egzekucji. Wierzytelność należy uwzględnić w kosztach w takiej wartości, w jakiej uprzednio została uwzględniona jako przychód należny. Dla podatnika VAT będzie to wartość netto, czyli bez należnego VAT.

UZASADNIENIE

Nieściągalną wierzytelność można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, gdy zostaną spełnione następujące warunki:
- wierzytelność została wcześniej zaliczona do przychodów należnych i
- nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona.
Uprawdopodobnienie nieściągalności wierzytelności musi być potwierdzone odpowiednim dokumentem sporządzonym przez organ egzekucyjny, sąd lub samego podatnika. W przypadku komornika jako organu egzekucyjnego dokumentem potwierdzającym nieściągalność wierzytelności jest postanowienie komornika o nieściągalności, uznane przez wierzyciela jako odpowiadające stanowi faktycznemu. Takim rodzajem dokumentu jest postanowienie o umorzeniu postępowania egzekucyjnego z powodu bezskuteczności egzekucji. Na podstawie tego postanowienia może Pan zaliczyć wierzytelność do kosztów, ujmując ją w kolumnie pkpir - „pozostałe wydatki”.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Wierzytelności nieściągalne można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie postanowienia o umorzeniu postępowania z powodu bezskuteczności egzekucji. Wówczas ich wartość powinna zostać ujęta w księdze podatkowej w kolumnie „pozostałe wydatki”.
Warto tutaj wspomnieć, że o tym, kiedy należy ująć nieściągalną wierzytelność na podstawie postanowienia o umorzeniu postępowania egzekucyjnego, decyduje sam podatnik. Nie musi tego wcale robić od razu po otrzymaniu postanowienia, jeżeli według jego oceny istnieje szansa wyegzekwowania należności, np. z nowego majątku dłużnika. Oznacza to, że podatnik ma prawo wyboru, w którym roku podatkowym dokona odpisu należności do kosztów. Może również się powstrzymać od zaliczania jej do kosztów, jeżeli uzna, że istnieje szansa uregulowania długu. Takie stanowisko zostało potwierdzone w piśmie Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 15 marca 2006 (nr ŁUS-II-2-23/31/06/AT), w którym czytamy, że:

"Żaden z przepisów nie określa, że nieściągalną wierzytelność można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów tylko w roku podatkowym, w którym komornik wydał postanowienie o umorzeniu postępowania egzekucyjnego. (...) Niezaliczenie do kosztów uzyskania przychodów w danym roku podatkowym, mimo wydania w tym roku postanowienia, (...) oznacza, iż wierzyciel widzi jeszcze możliwość wyegzekwowania jej od dłużnika i podejmuje w tym kierunku działania. (...) Moment ujawnienia skutku prawnego [tj. uznania wierzytelności za nieściągalną i ujęcia jej w kosztach - przyp. aut.] zależy zatem od działań podatnika, których czas trwania nie został w żaden sposób ograniczony (...)."

Warto jednak pamiętać, że brak starań o wyegzekwowanie długu prowadzi nieuchronnie do jego przedawnienia. Przedawnione wierzytelności nie podlegają natomiast zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.
Jeżeli chodzi o kwestię wartości, w jakiej należy ująć nieściągalną wierzytelność w kosztach, to należy podkreślić, że istnieje tu bezpośrednia zależność pomiędzy tą wartością a kwotą, w jakiej ta wierzytelność została wcześniej ujęta w przychodach. U podatnika VAT przychodem jest należność pomniejszona o należny VAT. Ponieważ wierzytelność stała się uprzednio przychodem w kwocie netto, to obecnie może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów jako wierzytelność nieściągalna również w kwocie netto, czyli bez VAT.

Podstawa prawna:
- art. 14 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 17, pkt 20, ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA