REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów

Joanna Gawrońska

REKLAMA

Jak od nowego roku powinno wyglądać rozliczanie kosztów w czasie, np. podatku od nieruchomości, ubezpieczeń itp.?


rada


Od stycznia 2007 r. z podatkowego punktu widzenia moment potrącenia kosztów zależy od tego, czy są to koszty bezpośrednio czy pośrednio związane z osiąganymi przychodami.


uzasadnienie


Jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeśli koszty te dotyczą przyszłych okresów sprawozdawczych.

Odpisy czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów mogą następować stosownie do upływu czasu lub wielkości świadczeń. Czas i sposób rozliczenia powinien być uzasadniony charakterem rozliczanych kosztów, z zachowaniem zasady ostrożności.

Koszty w rozumieniu ustawy o rachunkowości

Koszty, w rozumieniu ustawy o rachunkowości, określone są jako uprawdopodobnione zmniejszenia w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości.

Zmniejszenia korzyści ekonomicznych następują w formie:

- zmniejszenia wartości aktywów,

- zwiększenia wartości zobowiązań i rezerw, które doprowadzają do zmniejszenia kapitału własnego,

- zwiększenia niedoboru kapitału własnego w inny sposób niż wycofanie środków przez udziałowców lub właścicieli.

Jeśli koszty dotyczą przyszłych okresów sprawozdawczych, to „zawiesza się” je na koncie czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Sposób i okresy rozliczania kosztów w czasie powinny być określone w polityce rachunkowości jednostki.

Koszty rozliczane w czasie ewidencjonuje się na koncie „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” w korespondencji z kontem „Rozliczenie kosztów”. Czas i sposób rozliczania kosztów powinien być uzasadniony charakterem rozliczanych kosztów, z zachowaniem zasady ostrożności.

Koszty można zatem rozliczać m.in.:

- miesięcznie, dzieląc wartość na 12 miesięcy, i odnosić w koszty taką samą kwotę odpowiednio do każdego roku, tj. bieżącego i następnego,

- ustalając wartość dotyczącą roku bieżącego, tj. 2007, oraz następnego, tj. 2008, i jednorazowo odnieść część kosztów dotyczących 2007 r., a w styczniu 2008 r. część kosztów dotyczącą tego roku - jeśli odpisywane kwoty nie są istotne z punktu widzenia jednostki.

Koszty w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Od 2007 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów zostały zdefiniowane jako koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Dla jednostek prowadzących księgi rachunkowe koszty zostały podzielone na koszty bezpośrednie i pośrednie.


Tabela. Moment potrącenia kosztów


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

W pierwszym kwartale 2007 r. w jednostce miały miejsce następujące zdarzenia gospodarcze:

- 15 stycznia 2007 r. spółka złożyła deklarację na podatek od nieruchomości za 2007 r. w wysokości 24 000 zł,

- 20 lutego 2007 r. jednostka naliczyła odpis na ZFŚS za 2007 r. w wysokości 30 000 zł,

- zawarto umowę ubezpieczenia majątku, której okres ubezpieczenia rozpoczął się 1 marca 2007 r. i trwa do 28 lutego 2008 r. Wartość opłaconej składki wynosi 36 000 zł.

Spółka ewidencjonuje i rozlicza koszty tylko na kontach zespołu 4. Kwoty powyższych operacji uznano za istotnie wypływające na wynik finansowy jednostki.

Ewidencja księgowa

1. Zarachowanie naliczonego podatku od nieruchomości do kosztów działalności operacyjnej:

Wn „Koszty według rodzajów” 24 000

- w analityce „Podatki i opłaty”

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 24 000

2. Przeniesienie kosztów podatku od nieruchomości do rozliczenia w czasie:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe czynne” 24 000

- w analityce „Podatek od nieruchomości”

Ma „Rozliczenie kosztów” 24 000

3. Opłacenie w styczniu, z rachunku bankowego, miesięcznej raty podatku od nieruchomości:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 2 000

Ma „Rachunek bankowy” 2 000

4. Odpisanie w styczniu części kosztów dotyczących podatku od nieruchomości:

Wn „Rozliczenie kosztów” 2 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe czynne” 2 000

- w analityce „Podatek od nieruchomości”

Analogicznie w następnych miesiącach.

5. Naliczenie w lutym odpisu na ZFŚS za 2007 r. i zaksięgowanie w koszty działalności operacyjnej:

Wn „Koszty według rodzajów” 30 000

- w analityce „Świadczenia na rzecz pracowników - odpis na ZFŚS”

Ma „Fundusze specjalne”

- w analityce „ZFŚS” 30 000

6. Przeniesienie kosztów naliczonego odpisu na ZFŚS do rozliczenia w czasie:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe czynne” 30 000

- w analityce „Odpis na ZFŚS”

Ma „Rozliczenie kosztów” 30 000

7. Odpisanie kosztów dotyczących ZFŚS za styczeń i luty:

Wn „Rozliczenie kosztów” 5 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe czynne” 5 000

- w analityce „Odpis na ZFŚS”

8. Przekazanie na wyodrębniony rachunek bankowy ZFŚS 75% odpisu za 2007 r.:

Wn „Rachunek bankowy ZFŚS” 22 500

Ma „Rachunek bankowy” 22 500

9. Zaksięgowanie kosztów ubezpieczenia majątku do kosztów działalności operacyjnej 36 000 zł:

Wn „Koszty według rodzajów” 36 000

- w analityce „Ubezpieczenia”

Ma „Pozostałe rozrachunki” 36 000

- w analityce „Rozrachunki z ubezpieczycielami”

10. Przeniesienie kosztów ubezpieczeń do rozliczenia w czasie:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe czynne” 36 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 36 000

11. Odpisanie części kosztów ubezpieczenia majątku za marzec 2007 r.:

(36 000 zł : 12 miesięcy) × 1 miesiąc = 3000 zł

Wn „Rozliczenie kosztów” 3 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe czynne” 3 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W przypadku gdy kwoty poniesionych przez jednostkę kosztów istotnie wpływają na wynik finansowy jednostki, należy je potraktować jako koszty do rozliczenia w czasie i zaewidencjonować na koncie „Rozliczenia międzyokresowe czynne”. Następnie zgodnie z zapisami zawartymi w polityce rachunkowości jednostki należy sukcesywnie dokonywać odpisów w wynik bieżącego okresu.

W myśl przepisów podatkowych jednostka może jednorazowo zaliczyć koszty pośrednie do kosztów podatkowych w takiej wysokości, jaka dotyczy danego roku podatkowego. Jeśli jednak jednostka, w swoich zasadach rachunkowości, ustali sposób rozliczania kosztów zgodnie z zapisami ustawy o rachunkowości, wówczas będzie odpisywać koszty w wysokości odpowiadającej kosztom danego okresu.


Podstawa prawna:
- art. 3 ust. 1 pkt 31, art. 39 ust. 1 i 3-4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 15 ust. 1, art. 15 ust. 4-4e ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. Nr 217, poz. 1589 i Nr 251, poz. 1847


Joanna Gawrońska

biegły rewident

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA