Firma zakupiła dwa fabrycznie nowe środki transportu w ramach projektu SPO, na które otrzymała dofinansowanie ze środków UE w 50%.
Są to dwie naczepy ciężarowe. W jaki sposób prowadzić ich amortyzację oraz w jaki sposób dokonywać odpisów amortyzacyjnych: czy do kosztów ujmować po 50% odpisu z każdej naczepy, czy w kosztach ująć tylko jeden odpis z jednej naczepy? Prowadzę pkpir i rozliczam się na zasadach ogólnych.
RADA
Nabyte środki trwałe należało wprowadzić do ewidencji środków trwałych i rozpocząć amortyzację według jednej z możliwych metod (liniowej lub degresywnej). Następnie w miesiącu otrzymania dofinansowania trzeba było ustalić, jaki jest udział dofinansowania w dotąd niezamortyzowanej wartości środków trwałych i o ten wskaźnik pomniejszać odpisy amortyzacyjne za kolejne okresy (miesiące, kwartały lub lata, w zależności od przyjętej częstotliwości dokonywania odpisów). Wartość odpowiednio pomniejszonych odpisów może stanowić koszt uzyskania przychodów.
UZASADNIENIE
Otrzymane dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu, ponieważ dotyczy zakupu środków trwałych podlegających amortyzacji. Jednocześnie jednak odpisy amortyzacyjne od tej części wartości, którą objęło dofinansowanie, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Chcąc ustalić, jaka wartość odpisów amortyzacyjnych może zostać zaliczona do kosztów, należy najpierw ustalić wartość początkową i odpis na dany rok podatkowy. Następnie tak ustalony odpis pomniejszyć o taki procent odpisu, który odpowiada udziałowi otrzymanego dofinansowania w dotąd niezamortyzowanej wartości środka trwałego. Różnica pomiędzy wartością odpisu a jej proporcjonalnym zmniejszeniem będzie stanowiła wartość podlegającą zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Tak należy postąpić niezależnie od tego, jaką metodę amortyzacji zamierza zastosować
podatnik. Może to więc dotyczyć także amortyzacji przewidzianej dla fabrycznie nowych środków trwałych.
Warto tutaj wspomnieć, że od stycznia 2007 r. nie ma możliwości wyboru szczególnej formy amortyzacji przewidzianej dla fabrycznie nowych środków trwałych, ponieważ uchylono przepisy dotyczące tej metody. Na podstawie przepisów przejściowych ustawy zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy, którzy zastosowali metodę amortyzacji fabrycznie nowych środków trwałych przed 1 stycznia 2007 r., mogą ją kontynuować na dotychczasowych zasadach.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Dotacja na zakup środka trwałego nie jest przychodem. Równocześnie jednak odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została sfinansowana z dotacji, nie są kosztem uzyskania przychodów.
W przedstawionej sytuacji nie było jednak możliwe skorzystanie z preferencyjnej metody amortyzacji przewidzianej dla środków fabrycznie nowych, ponieważ ta mogła mieć zastosowanie wyłącznie do środków trwałych zaliczających się do grup 3-6 KŚT. Tymczasem naczepy zaliczają się do grupy 7 KŚT o symbolu 747.
Do amortyzacji naczep podatnik mógł wybrać metodę liniową albo metodę degresywną. Niezależnie od wybranej metody, odpis amortyzacyjny należało zmniejszać proporcjonalnie do wartości otrzymanego dofinansowania. Ponadto, jeżeli zostało ono przeznaczone na pokrycie kosztów zakupu dwóch naczep, to nie można uznać, że w 100% stanowi pokrycie zakupu jednej i zrezygnować z dokonywania od niej odpisów amortyzacyjnych. Odpisy należało ustalić od obu naczep osobno i tak samo postąpić z uwzględnieniem w odpisach wartości dofinansowania.
Przykład
Firma X w październiku 2006 r. kupiła dwie naczepy do samochodów ciężarowych o wartości 80 000 zł każda. Naczepy wprowadzono do ewidencji środków trwałych i od listopada rozpoczęto amortyzację metodą liniową. Miesięczny odpis amortyzacyjny każdej naczepy wynosi:
(80 000 zł × 14%) : 12 = 933,33 zł.
W styczniu 2007 r. firma X otrzymała dofinansowanie ze środków
UE na pokrycie kosztów zakupu obu naczep w 50%. Wartość dofinansowania - 80 000 zł.
Do końca 2006 r. suma dokonanych odpisów amortyzacyjnych od naczep wyniosła 1866,66 zł od każdej. Otrzymane
dofinansowanie to wartość 40 000 zł na każdą naczepę. Pozostała do zamortyzowania wartość jednej naczepy: 80 000 zł - 1866,66 zł = 78 133,34 zł, udział dofinansowania w tej wartości - 51,19%. Oznacza to, że od stycznia 2007 r. miesięczny odpis amortyzacyjny, który będzie mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, (osobno od każdej naczepy) wyniesie: 455,56 zł. Obliczono go w następujący sposób:
- miesięczny odpis amortyzacyjny 933,33 zł
- odpis w części pokrytej dofinansowaniem 933,33 zł × 51,19% = 477,77 zł
- odpis stanowiący
koszty 933,33 zł - 477,77 zł = 455,56 zł.
Odpis stanowiący koszt jest ujmowany w kolumnie „pozostałe wydatki” pkpir.
Po zakończeniu amortyzacji (w 2013 r.) suma odpisów stanowiących
koszty wyniesie: 2 × 933,33 zł (amortyzacja XI-XII 2006)
+ 83 × 455,56 zł (amortyzacja I 2007 - XI 2013)
+ 321,86 zł (amortyzacja XII 2013)
40 000 zł
Podstawa prawna:
- art. 14 ust. 2 pkt 2, art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824
Joanna Krawczyk
doradca podatkowy