REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć amortyzację fabrycznie nowych środków trwałych dofinansowanych ze środków UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Krawczyk

REKLAMA

Firma zakupiła dwa fabrycznie nowe środki transportu w ramach projektu SPO, na które otrzymała dofinansowanie ze środków UE w 50%.

Są to dwie naczepy ciężarowe. W jaki sposób prowadzić ich amortyzację oraz w jaki sposób dokonywać odpisów amortyzacyjnych: czy do kosztów ujmować po 50% odpisu z każdej naczepy, czy w kosztach ująć tylko jeden odpis z jednej naczepy? Prowadzę pkpir i rozliczam się na zasadach ogólnych.

RADA

Nabyte środki trwałe należało wprowadzić do ewidencji środków trwałych i rozpocząć amortyzację według jednej z możliwych metod (liniowej lub degresywnej). Następnie w miesiącu otrzymania dofinansowania trzeba było ustalić, jaki jest udział dofinansowania w dotąd niezamortyzowanej wartości środków trwałych i o ten wskaźnik pomniejszać odpisy amortyzacyjne za kolejne okresy (miesiące, kwartały lub lata, w zależności od przyjętej częstotliwości dokonywania odpisów). Wartość odpowiednio pomniejszonych odpisów może stanowić koszt uzyskania przychodów.

UZASADNIENIE

Otrzymane dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu, ponieważ dotyczy zakupu środków trwałych podlegających amortyzacji. Jednocześnie jednak odpisy amortyzacyjne od tej części wartości, którą objęło dofinansowanie, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Chcąc ustalić, jaka wartość odpisów amortyzacyjnych może zostać zaliczona do kosztów, należy najpierw ustalić wartość początkową i odpis na dany rok podatkowy. Następnie tak ustalony odpis pomniejszyć o taki procent odpisu, który odpowiada udziałowi otrzymanego dofinansowania w dotąd niezamortyzowanej wartości środka trwałego. Różnica pomiędzy wartością odpisu a jej proporcjonalnym zmniejszeniem będzie stanowiła wartość podlegającą zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Tak należy postąpić niezależnie od tego, jaką metodę amortyzacji zamierza zastosować podatnik. Może to więc dotyczyć także amortyzacji przewidzianej dla fabrycznie nowych środków trwałych.
Warto tutaj wspomnieć, że od stycznia 2007 r. nie ma możliwości wyboru szczególnej formy amortyzacji przewidzianej dla fabrycznie nowych środków trwałych, ponieważ uchylono przepisy dotyczące tej metody. Na podstawie przepisów przejściowych ustawy zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy, którzy zastosowali metodę amortyzacji fabrycznie nowych środków trwałych przed 1 stycznia 2007 r., mogą ją kontynuować na dotychczasowych zasadach.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Dotacja na zakup środka trwałego nie jest przychodem. Równocześnie jednak odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została sfinansowana z dotacji, nie są kosztem uzyskania przychodów.
W przedstawionej sytuacji nie było jednak możliwe skorzystanie z preferencyjnej metody amortyzacji przewidzianej dla środków fabrycznie nowych, ponieważ ta mogła mieć zastosowanie wyłącznie do środków trwałych zaliczających się do grup 3-6 KŚT. Tymczasem naczepy zaliczają się do grupy 7 KŚT o symbolu 747.
Do amortyzacji naczep podatnik mógł wybrać metodę liniową albo metodę degresywną. Niezależnie od wybranej metody, odpis amortyzacyjny należało zmniejszać proporcjonalnie do wartości otrzymanego dofinansowania. Ponadto, jeżeli zostało ono przeznaczone na pokrycie kosztów zakupu dwóch naczep, to nie można uznać, że w 100% stanowi pokrycie zakupu jednej i zrezygnować z dokonywania od niej odpisów amortyzacyjnych. Odpisy należało ustalić od obu naczep osobno i tak samo postąpić z uwzględnieniem w odpisach wartości dofinansowania.
 

Przykład
Firma X w październiku 2006 r. kupiła dwie naczepy do samochodów ciężarowych o wartości 80 000 zł każda. Naczepy wprowadzono do ewidencji środków trwałych i od listopada rozpoczęto amortyzację metodą liniową. Miesięczny odpis amortyzacyjny każdej naczepy wynosi:
(80 000 zł × 14%) : 12 = 933,33 zł.
W styczniu 2007 r. firma X otrzymała dofinansowanie ze środków UE na pokrycie kosztów zakupu obu naczep w 50%. Wartość dofinansowania - 80 000 zł.
Do końca 2006 r. suma dokonanych odpisów amortyzacyjnych od naczep wyniosła 1866,66 zł od każdej. Otrzymane dofinansowanie to wartość 40 000 zł na każdą naczepę. Pozostała do zamortyzowania wartość jednej naczepy: 80 000 zł - 1866,66 zł = 78 133,34 zł, udział dofinansowania w tej wartości - 51,19%. Oznacza to, że od stycznia 2007 r. miesięczny odpis amortyzacyjny, który będzie mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, (osobno od każdej naczepy) wyniesie: 455,56 zł. Obliczono go w następujący sposób:
- miesięczny odpis amortyzacyjny 933,33 zł
- odpis w części pokrytej dofinansowaniem 933,33 zł × 51,19% = 477,77 zł
- odpis stanowiący koszty 933,33 zł - 477,77 zł = 455,56 zł.
Odpis stanowiący koszt jest ujmowany w kolumnie „pozostałe wydatki” pkpir.
Po zakończeniu amortyzacji (w 2013 r.) suma odpisów stanowiących koszty wyniesie: 2 × 933,33 zł (amortyzacja XI-XII 2006)
+ 83 × 455,56 zł (amortyzacja I 2007 - XI 2013)
+ 321,86 zł (amortyzacja XII 2013)
40 000 zł

Podstawa prawna:
- art. 14 ust. 2 pkt 2, art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te świadczone na rzecz osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obowiązek ten obejmie duże firmy, od 2026 – podmioty zobowiązane do przesyłania ewidencji JPK VAT, a od kolejnego roku – pozostałych podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

REKLAMA

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA