REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć amortyzację fabrycznie nowych środków trwałych dofinansowanych ze środków UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Krawczyk

REKLAMA

Firma zakupiła dwa fabrycznie nowe środki transportu w ramach projektu SPO, na które otrzymała dofinansowanie ze środków UE w 50%.

Są to dwie naczepy ciężarowe. W jaki sposób prowadzić ich amortyzację oraz w jaki sposób dokonywać odpisów amortyzacyjnych: czy do kosztów ujmować po 50% odpisu z każdej naczepy, czy w kosztach ująć tylko jeden odpis z jednej naczepy? Prowadzę pkpir i rozliczam się na zasadach ogólnych.

RADA

Nabyte środki trwałe należało wprowadzić do ewidencji środków trwałych i rozpocząć amortyzację według jednej z możliwych metod (liniowej lub degresywnej). Następnie w miesiącu otrzymania dofinansowania trzeba było ustalić, jaki jest udział dofinansowania w dotąd niezamortyzowanej wartości środków trwałych i o ten wskaźnik pomniejszać odpisy amortyzacyjne za kolejne okresy (miesiące, kwartały lub lata, w zależności od przyjętej częstotliwości dokonywania odpisów). Wartość odpowiednio pomniejszonych odpisów może stanowić koszt uzyskania przychodów.

UZASADNIENIE

Otrzymane dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu, ponieważ dotyczy zakupu środków trwałych podlegających amortyzacji. Jednocześnie jednak odpisy amortyzacyjne od tej części wartości, którą objęło dofinansowanie, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Chcąc ustalić, jaka wartość odpisów amortyzacyjnych może zostać zaliczona do kosztów, należy najpierw ustalić wartość początkową i odpis na dany rok podatkowy. Następnie tak ustalony odpis pomniejszyć o taki procent odpisu, który odpowiada udziałowi otrzymanego dofinansowania w dotąd niezamortyzowanej wartości środka trwałego. Różnica pomiędzy wartością odpisu a jej proporcjonalnym zmniejszeniem będzie stanowiła wartość podlegającą zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Tak należy postąpić niezależnie od tego, jaką metodę amortyzacji zamierza zastosować podatnik. Może to więc dotyczyć także amortyzacji przewidzianej dla fabrycznie nowych środków trwałych.
Warto tutaj wspomnieć, że od stycznia 2007 r. nie ma możliwości wyboru szczególnej formy amortyzacji przewidzianej dla fabrycznie nowych środków trwałych, ponieważ uchylono przepisy dotyczące tej metody. Na podstawie przepisów przejściowych ustawy zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy, którzy zastosowali metodę amortyzacji fabrycznie nowych środków trwałych przed 1 stycznia 2007 r., mogą ją kontynuować na dotychczasowych zasadach.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Dotacja na zakup środka trwałego nie jest przychodem. Równocześnie jednak odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została sfinansowana z dotacji, nie są kosztem uzyskania przychodów.
W przedstawionej sytuacji nie było jednak możliwe skorzystanie z preferencyjnej metody amortyzacji przewidzianej dla środków fabrycznie nowych, ponieważ ta mogła mieć zastosowanie wyłącznie do środków trwałych zaliczających się do grup 3-6 KŚT. Tymczasem naczepy zaliczają się do grupy 7 KŚT o symbolu 747.
Do amortyzacji naczep podatnik mógł wybrać metodę liniową albo metodę degresywną. Niezależnie od wybranej metody, odpis amortyzacyjny należało zmniejszać proporcjonalnie do wartości otrzymanego dofinansowania. Ponadto, jeżeli zostało ono przeznaczone na pokrycie kosztów zakupu dwóch naczep, to nie można uznać, że w 100% stanowi pokrycie zakupu jednej i zrezygnować z dokonywania od niej odpisów amortyzacyjnych. Odpisy należało ustalić od obu naczep osobno i tak samo postąpić z uwzględnieniem w odpisach wartości dofinansowania.
 

Przykład
Firma X w październiku 2006 r. kupiła dwie naczepy do samochodów ciężarowych o wartości 80 000 zł każda. Naczepy wprowadzono do ewidencji środków trwałych i od listopada rozpoczęto amortyzację metodą liniową. Miesięczny odpis amortyzacyjny każdej naczepy wynosi:
(80 000 zł × 14%) : 12 = 933,33 zł.
W styczniu 2007 r. firma X otrzymała dofinansowanie ze środków UE na pokrycie kosztów zakupu obu naczep w 50%. Wartość dofinansowania - 80 000 zł.
Do końca 2006 r. suma dokonanych odpisów amortyzacyjnych od naczep wyniosła 1866,66 zł od każdej. Otrzymane dofinansowanie to wartość 40 000 zł na każdą naczepę. Pozostała do zamortyzowania wartość jednej naczepy: 80 000 zł - 1866,66 zł = 78 133,34 zł, udział dofinansowania w tej wartości - 51,19%. Oznacza to, że od stycznia 2007 r. miesięczny odpis amortyzacyjny, który będzie mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, (osobno od każdej naczepy) wyniesie: 455,56 zł. Obliczono go w następujący sposób:
- miesięczny odpis amortyzacyjny 933,33 zł
- odpis w części pokrytej dofinansowaniem 933,33 zł × 51,19% = 477,77 zł
- odpis stanowiący koszty 933,33 zł - 477,77 zł = 455,56 zł.
Odpis stanowiący koszt jest ujmowany w kolumnie „pozostałe wydatki” pkpir.
Po zakończeniu amortyzacji (w 2013 r.) suma odpisów stanowiących koszty wyniesie: 2 × 933,33 zł (amortyzacja XI-XII 2006)
+ 83 × 455,56 zł (amortyzacja I 2007 - XI 2013)
+ 321,86 zł (amortyzacja XII 2013)
40 000 zł

Podstawa prawna:
- art. 14 ust. 2 pkt 2, art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA