REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć amortyzację fabrycznie nowych środków trwałych dofinansowanych ze środków UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Krawczyk

REKLAMA

Firma zakupiła dwa fabrycznie nowe środki transportu w ramach projektu SPO, na które otrzymała dofinansowanie ze środków UE w 50%.

Są to dwie naczepy ciężarowe. W jaki sposób prowadzić ich amortyzację oraz w jaki sposób dokonywać odpisów amortyzacyjnych: czy do kosztów ujmować po 50% odpisu z każdej naczepy, czy w kosztach ująć tylko jeden odpis z jednej naczepy? Prowadzę pkpir i rozliczam się na zasadach ogólnych.

RADA

Nabyte środki trwałe należało wprowadzić do ewidencji środków trwałych i rozpocząć amortyzację według jednej z możliwych metod (liniowej lub degresywnej). Następnie w miesiącu otrzymania dofinansowania trzeba było ustalić, jaki jest udział dofinansowania w dotąd niezamortyzowanej wartości środków trwałych i o ten wskaźnik pomniejszać odpisy amortyzacyjne za kolejne okresy (miesiące, kwartały lub lata, w zależności od przyjętej częstotliwości dokonywania odpisów). Wartość odpowiednio pomniejszonych odpisów może stanowić koszt uzyskania przychodów.

UZASADNIENIE

Otrzymane dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu, ponieważ dotyczy zakupu środków trwałych podlegających amortyzacji. Jednocześnie jednak odpisy amortyzacyjne od tej części wartości, którą objęło dofinansowanie, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Chcąc ustalić, jaka wartość odpisów amortyzacyjnych może zostać zaliczona do kosztów, należy najpierw ustalić wartość początkową i odpis na dany rok podatkowy. Następnie tak ustalony odpis pomniejszyć o taki procent odpisu, który odpowiada udziałowi otrzymanego dofinansowania w dotąd niezamortyzowanej wartości środka trwałego. Różnica pomiędzy wartością odpisu a jej proporcjonalnym zmniejszeniem będzie stanowiła wartość podlegającą zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Tak należy postąpić niezależnie od tego, jaką metodę amortyzacji zamierza zastosować podatnik. Może to więc dotyczyć także amortyzacji przewidzianej dla fabrycznie nowych środków trwałych.
Warto tutaj wspomnieć, że od stycznia 2007 r. nie ma możliwości wyboru szczególnej formy amortyzacji przewidzianej dla fabrycznie nowych środków trwałych, ponieważ uchylono przepisy dotyczące tej metody. Na podstawie przepisów przejściowych ustawy zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy, którzy zastosowali metodę amortyzacji fabrycznie nowych środków trwałych przed 1 stycznia 2007 r., mogą ją kontynuować na dotychczasowych zasadach.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Dotacja na zakup środka trwałego nie jest przychodem. Równocześnie jednak odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została sfinansowana z dotacji, nie są kosztem uzyskania przychodów.
W przedstawionej sytuacji nie było jednak możliwe skorzystanie z preferencyjnej metody amortyzacji przewidzianej dla środków fabrycznie nowych, ponieważ ta mogła mieć zastosowanie wyłącznie do środków trwałych zaliczających się do grup 3-6 KŚT. Tymczasem naczepy zaliczają się do grupy 7 KŚT o symbolu 747.
Do amortyzacji naczep podatnik mógł wybrać metodę liniową albo metodę degresywną. Niezależnie od wybranej metody, odpis amortyzacyjny należało zmniejszać proporcjonalnie do wartości otrzymanego dofinansowania. Ponadto, jeżeli zostało ono przeznaczone na pokrycie kosztów zakupu dwóch naczep, to nie można uznać, że w 100% stanowi pokrycie zakupu jednej i zrezygnować z dokonywania od niej odpisów amortyzacyjnych. Odpisy należało ustalić od obu naczep osobno i tak samo postąpić z uwzględnieniem w odpisach wartości dofinansowania.
 

Przykład
Firma X w październiku 2006 r. kupiła dwie naczepy do samochodów ciężarowych o wartości 80 000 zł każda. Naczepy wprowadzono do ewidencji środków trwałych i od listopada rozpoczęto amortyzację metodą liniową. Miesięczny odpis amortyzacyjny każdej naczepy wynosi:
(80 000 zł × 14%) : 12 = 933,33 zł.
W styczniu 2007 r. firma X otrzymała dofinansowanie ze środków UE na pokrycie kosztów zakupu obu naczep w 50%. Wartość dofinansowania - 80 000 zł.
Do końca 2006 r. suma dokonanych odpisów amortyzacyjnych od naczep wyniosła 1866,66 zł od każdej. Otrzymane dofinansowanie to wartość 40 000 zł na każdą naczepę. Pozostała do zamortyzowania wartość jednej naczepy: 80 000 zł - 1866,66 zł = 78 133,34 zł, udział dofinansowania w tej wartości - 51,19%. Oznacza to, że od stycznia 2007 r. miesięczny odpis amortyzacyjny, który będzie mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, (osobno od każdej naczepy) wyniesie: 455,56 zł. Obliczono go w następujący sposób:
- miesięczny odpis amortyzacyjny 933,33 zł
- odpis w części pokrytej dofinansowaniem 933,33 zł × 51,19% = 477,77 zł
- odpis stanowiący koszty 933,33 zł - 477,77 zł = 455,56 zł.
Odpis stanowiący koszt jest ujmowany w kolumnie „pozostałe wydatki” pkpir.
Po zakończeniu amortyzacji (w 2013 r.) suma odpisów stanowiących koszty wyniesie: 2 × 933,33 zł (amortyzacja XI-XII 2006)
+ 83 × 455,56 zł (amortyzacja I 2007 - XI 2013)
+ 321,86 zł (amortyzacja XII 2013)
40 000 zł

Podstawa prawna:
- art. 14 ust. 2 pkt 2, art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA