REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować usługi budowy budynku mieszkalnego

Aldona Werner

REKLAMA

Przedsiębiorstwo budowlane zawarło z inwestorem umowę na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażami w części piwnicznej. Czy spółka powinna zastosować do całego zadania stawkę 7%, czy powinna garaże zafakturować osobno ze stawką 22%? Dodam jeszcze, że w zawartej z inwestorem umowie wynagrodzenie za garaże zostało ujęte w osobnej pozycji.


rada


W przypadku gdy wykonywane roboty budowlane dotyczą obiektu budownictwa mieszkaniowego, sklasyfikowanego według PKOB w grupowaniu 111, 112, ex 113 (budynku mieszkalnego wielorodzinnego budowanego wraz z garażem w części piwnicznej - PKOB 112), stawkę VAT 7% należy zastosować do całości świadczonej usługi.


uzasadnienie


Do 31 grudnia 2007 r. do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą stosuje się 7% stawkę VAT (art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT).

Roboty związane z budownictwem mieszkaniowym to roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Na potrzeby ustawy o VAT zdefiniowane zostało również pojęcie obiektów budownictwa mieszkaniowego (art. 2 pkt 12 ustawy o VAT). Są to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:

- 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne,

- 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,

- ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.


Dla określenia wysokości stawki VAT konieczna jest zatem identyfikacja budowanego obiektu zgodnie z zasadami klasyfikacji statystycznej (w tym przypadku Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych). Dla budynków podstawowym kryterium klasyfikacyjnym jest ich charakter mieszkalny lub niemieszkalny.


Budynki mieszkalne
są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku natomiast gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.


O zastosowaniu obniżonej stawki VAT zdecyduje również zdefiniowanie czynności podejmowanych w odniesieniu do tego rodzaju obiektu. Jeżeli wykonywane usługi można będzie zaliczyć do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym, to do 31 grudnia 2007 r. będą one opodatkowane stawką VAT w wysokości 7%.


Podsumowując, jeżeli świadczone usługi będą dotyczyć obiektów budownictwa mieszkaniowego, to niezależnie od tego, czy będą one dotyczyć tylko lokali mieszkalnych, czy również garaży znajdujących się w budynku - będą opodatkowane 7% stawką VAT.


Ważne! Roboty budowlane, remonty i roboty konserwacyjne wykonywane w obiektach budownictwa mieszkaniowego są opodatkowane stawką 7% niezależnie od tego, czy dotyczą lokali mieszkalnych, czy też garaży znajdujących się w budynku.


Dla ustalenia 7% stawki VAT dla budowanych garaży decydujące znaczenie będzie miał również fakt, czy garaż stanowi fragment obiektu budownictwa mieszkaniowego, czy też sam jest odrębnym obiektem. Jeżeli garaż jest jednym z elementów wykonywanych prac budowlanych w ramach jednego przedsięwzięcia, to podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla obiektu, z którym jest związany. A więc o zastosowaniu 7% stawki VAT będzie decydować klasyfikacja budowlana budynku, w którym wykonywane są roboty. W sytuacji realizacji budowy obiektu budownictwa mieszkaniowego (klasyfikowanego według PKOB do grupy 111, 112, ex 113) wraz z garażami, które się w nim znajdują i stanowią integralną część wznoszonego budynku, opodatkowaniu preferencyjną stawką będzie podlegać całość wykonywanego zadania.


W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży towarów i usług pomniejszona o kwotę należnego podatku. Przepis ten wyraźnie określa, co stanowi kwotę należną z tytułu sprzedaży towarów (usług). Kwotą tą jest całość świadczenia należnego od nabywcy. Tutaj całością świadczenia należnego od nabywcy z tytułu przedmiotowych robót budowlanych jest łączna kwota obejmująca wybudowanie obiektu (PKOB-112), w skład którego wchodzi budynek mieszkalny wielorodzinny wraz z garażami. Fakt odrębnego skalkulowania części mieszkalnej i garaży nie będzie miał w takim przypadku żadnego znaczenia.


Przedstawione powyżej stanowisko potwierdza m.in. interpretacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego wydana przez:

- Drugi Urząd Skarbowy w Toruniu - nr PP/443-199/04 z 31.12.2004 r.,

- Urząd Skarbowy w Ostrowie Wielkopolskim - nr PP-443/196/2004 z 29.12.2004 r.,

- Urząd Skarbowy w Olecku - nr US. VIII/443/35/04 z 30.11.2004 r.,

- Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie - nr P- -1443/165/04 z 8.11.2004 r.


Podstawa prawna:
- art. 2 pkt 12, art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Aldona Werner

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA