REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować usługi budowy budynku mieszkalnego

Aldona Werner

REKLAMA

Przedsiębiorstwo budowlane zawarło z inwestorem umowę na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażami w części piwnicznej. Czy spółka powinna zastosować do całego zadania stawkę 7%, czy powinna garaże zafakturować osobno ze stawką 22%? Dodam jeszcze, że w zawartej z inwestorem umowie wynagrodzenie za garaże zostało ujęte w osobnej pozycji.


rada


W przypadku gdy wykonywane roboty budowlane dotyczą obiektu budownictwa mieszkaniowego, sklasyfikowanego według PKOB w grupowaniu 111, 112, ex 113 (budynku mieszkalnego wielorodzinnego budowanego wraz z garażem w części piwnicznej - PKOB 112), stawkę VAT 7% należy zastosować do całości świadczonej usługi.


uzasadnienie


Do 31 grudnia 2007 r. do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą stosuje się 7% stawkę VAT (art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT).

Roboty związane z budownictwem mieszkaniowym to roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Na potrzeby ustawy o VAT zdefiniowane zostało również pojęcie obiektów budownictwa mieszkaniowego (art. 2 pkt 12 ustawy o VAT). Są to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:

- 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne,

- 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,

- ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.


Dla określenia wysokości stawki VAT konieczna jest zatem identyfikacja budowanego obiektu zgodnie z zasadami klasyfikacji statystycznej (w tym przypadku Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych). Dla budynków podstawowym kryterium klasyfikacyjnym jest ich charakter mieszkalny lub niemieszkalny.


Budynki mieszkalne
są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku natomiast gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.


O zastosowaniu obniżonej stawki VAT zdecyduje również zdefiniowanie czynności podejmowanych w odniesieniu do tego rodzaju obiektu. Jeżeli wykonywane usługi można będzie zaliczyć do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym, to do 31 grudnia 2007 r. będą one opodatkowane stawką VAT w wysokości 7%.


Podsumowując, jeżeli świadczone usługi będą dotyczyć obiektów budownictwa mieszkaniowego, to niezależnie od tego, czy będą one dotyczyć tylko lokali mieszkalnych, czy również garaży znajdujących się w budynku - będą opodatkowane 7% stawką VAT.


Ważne! Roboty budowlane, remonty i roboty konserwacyjne wykonywane w obiektach budownictwa mieszkaniowego są opodatkowane stawką 7% niezależnie od tego, czy dotyczą lokali mieszkalnych, czy też garaży znajdujących się w budynku.


Dla ustalenia 7% stawki VAT dla budowanych garaży decydujące znaczenie będzie miał również fakt, czy garaż stanowi fragment obiektu budownictwa mieszkaniowego, czy też sam jest odrębnym obiektem. Jeżeli garaż jest jednym z elementów wykonywanych prac budowlanych w ramach jednego przedsięwzięcia, to podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla obiektu, z którym jest związany. A więc o zastosowaniu 7% stawki VAT będzie decydować klasyfikacja budowlana budynku, w którym wykonywane są roboty. W sytuacji realizacji budowy obiektu budownictwa mieszkaniowego (klasyfikowanego według PKOB do grupy 111, 112, ex 113) wraz z garażami, które się w nim znajdują i stanowią integralną część wznoszonego budynku, opodatkowaniu preferencyjną stawką będzie podlegać całość wykonywanego zadania.


W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży towarów i usług pomniejszona o kwotę należnego podatku. Przepis ten wyraźnie określa, co stanowi kwotę należną z tytułu sprzedaży towarów (usług). Kwotą tą jest całość świadczenia należnego od nabywcy. Tutaj całością świadczenia należnego od nabywcy z tytułu przedmiotowych robót budowlanych jest łączna kwota obejmująca wybudowanie obiektu (PKOB-112), w skład którego wchodzi budynek mieszkalny wielorodzinny wraz z garażami. Fakt odrębnego skalkulowania części mieszkalnej i garaży nie będzie miał w takim przypadku żadnego znaczenia.


Przedstawione powyżej stanowisko potwierdza m.in. interpretacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego wydana przez:

- Drugi Urząd Skarbowy w Toruniu - nr PP/443-199/04 z 31.12.2004 r.,

- Urząd Skarbowy w Ostrowie Wielkopolskim - nr PP-443/196/2004 z 29.12.2004 r.,

- Urząd Skarbowy w Olecku - nr US. VIII/443/35/04 z 30.11.2004 r.,

- Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie - nr P- -1443/165/04 z 8.11.2004 r.


Podstawa prawna:
- art. 2 pkt 12, art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Aldona Werner

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA