REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na zagospodarowanie terenu wokół siedziby firmy można zaliczyć do kosztów

Małgorzata Rymarz

REKLAMA

Przedsiębiorca prowadzący sprzedaż ceramiki sanitarnej postanowił uporządkować otoczenie wokół nieruchomości stanowiącej środek trwały prowadzonej przez niego firmy.

Zmiany polegały na ogrodzeniu całego terenu, wybrukowaniu wejścia do budynku i przylegającego do niego niewielkiego parkingu oraz na posadzeniu kilku drzew i ozdobnych krzewów tworzących rodzaj żywopłotu. Wraz z wiosną planowane jest jeszcze posianie trawy oraz założenie klombu z kwiatami. Czy powyższe wydatki można bezpośrednio zaliczyć do kosztów, czy też rozliczyć je poprzez odpisy amortyzacyjne od podwyższonej wartości nieruchomości?

RADA

Wydatki poniesione na ogrodzenie oraz wybrukowanie wejścia do budynku i parkingu powiększą wartość początkową budynku (środka trwałego), o ile ich suma w danym roku podatkowym przekroczy kwotę 3500 zł. Mogą być zaliczone do kosztów podatkowych jedynie poprzez odpisy amortyzacyjne. Jeśli zaś wydatki te są niższe lub równe 3500 zł, podatnikowi przysługuje prawo bezpośredniego obciążenia nimi kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej. Kwalifikacja kosztowa pozostałych nakładów budzi wątpliwości. Podatnik w celu uniknięcia negatywnych konsekwencji powinien zwrócić się w tej sprawie do organu podatkowego o wydanie interpretacji. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Opisane przez Pana w pytaniu wydatki na zagospodarowanie otoczenia firmy, pomimo zbliżonego celu ich poniesienia, nie mają jednorodnego charakteru, co sprawia, że muszą zostać omówione oddzielnie.

Parkingi, ogrodzenia, dojazdy, podjazdy
 

W przedstawionym stanie faktycznym parking, chodnik oraz ogrodzenie stanowią obiekty pomocnicze, obsługujące znajdujący się w pobliżu budynek, a nie oddzielny środek trwały.
Stosownie do treści art. 22g ust. 17 updof (i odpowiednio art. 16g ust. 13 updop), jeżeli trwałe składniki majątku przedsiębiorcy uległy ulepszeniu, ich wartość początkową powiększa się o sumę wydatków przeznaczonych na ten cel. Środek trwały uważa się za ulepszony, gdy suma wydatków poniesionych na jego przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł, a ponadto wydatki te powodują wzrost jego wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia go do używania. Wobec braku ustawowych definicji powyższych pojęć, Ministerstwo Finansów w piśmie z 13 marca 1995 r., nr PO 3/722-160/94, podjęło próbę ich wyjaśnienia. W piśmie tym czytamy, że:
Do wydatków na ulepszenie środków trwałych zalicza się wydatki na ich: - przebudowę, czyli zmianę (poprawienie) istniejącego stanu środków trwałych na inny, - rozbudowę, tj. powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych, w szczególności zaś budynków i budowli, linii technologicznych itp., - rekonstrukcję, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych, - adaptację, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż było jego pierwotne przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych, - modernizację, tj. unowocześnienie środków trwałych.
 

Mając to na względzie, opisaną przez Pana inwestycję polegającą na ogrodzeniu całego terenu, wybrukowaniu wejścia do budynku i przylegającego do niego niewielkiego parkingu należy uznać za ulepszenie polegające na adaptacji, czyli wzbogaceniu nieruchomości o nowe cechy użytkowe. Efektem nakładów jest niewątpliwy wzrost wartości użytkowej środka trwałego.

Jeżeli zatem nakłady poniesione na wymienione elementy infrastruktury przekroczyły 3500 zł, mogą być zaliczone do kosztów podatkowych jedynie poprzez odpisy amortyzacyjne od powiększonej wartości początkowej budynku. Jeśli zaś są niższe lub równe 3500 zł, podatnikowi przysługuje prawo bezpośredniego obciążenia nimi kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej.

Szata roślinna wokół firmy

Założenie trawników czy też posadzenie innych roślin, w tym wieloletnich i trwale związanych z gruntem, nie stanowi ulepszenia nieruchomości, mimo że poprawia jej wizualną atrakcyjność.

Niestety przy kwalifikowaniu tego typu nakładów panowała do tej pory dość wątpliwa praktyka organów podatkowych, które w większości uznawały tego typu wydatki za mające charakter reprezentacji.

Przykładem niekorzystnego dla podatnika stanowiska w tej kwestii jest pismo Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 8 marca 2006 r., nr 1472/ROP 1/423-43/83/06/MG. W piśmie tym stwierdzono, że:
(...) wydatki ponoszone przez Spółkę związane z uporządkowaniem terenu wokół nieruchomości będącej jej własnością, polegające na założeniu trawnika, posadzeniu krzewów i drzew, należy zaliczyć do wydatków ponoszonych na reprezentację Spółki. Jak bowiem wskazano powyżej, reprezentacja to chęć stworzenia jak najlepszego wizerunku firmy, wystawienie na pokaz, prezentowanie, a zadbanie o estetyczny, schludny wygląd terenów zielonych wokół nieruchomości, w której prowadzona jest działalność gospodarcza, wiąże się z okazałością i wytwornością firmy mającą na celu wywołanie dobrego wrażenia na kontrahentach, podniesienia prestiżu firmy i pozyskiwaniu nowych klientów (...).

Trudno jednak się zgodzić z powyższym stanowiskiem.

Pojęcie „reprezentacja” istotnie oznacza okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną (patrz - pismo Ministerstwa Finansów z 17 lipca 1995 r., nr PO 4/AK-722-702/95). W innym znaczeniu może ono także się odnosić do występowania, działania w czyimś imieniu lub interesie (patrz - wyrok NSA z 6 maja 1998 r., sygn. akt SA/Sz 1412/97).

Trawnika, równo przyciętego żywopłotu, iglaków, a nawet roślin kwitnących nie sposób uznać za wyraz okazałości i wystawności, lecz za standardowe, ze względu na warunki kulturowe i klimatyczne, zagospodarowanie terenu.

Z powyższych względów należy postulować, aby organy podatkowe traktowały tego typu wydatki analogicznie do np. nakładów na utrzymanie czystości wokół posesji, które są przecież bezspornymi kosztami podatkowymi jako bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością. Niektóre organy podatkowe stoją również na stanowisku, zgodnie z którym wydatki na zagospodarowanie terenu zielonego mogą być bezpośrednio zaliczone do kosztów. Przykładem może być pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Grajewie z 10 października 2006 r., nr PD-415/4180/GK-1/XVIII-1/06, w którym czytamy, że:
(...) wydatki związane z posadzeniem roślin i założeniem zieleni wokół budynku biurowego nie powiększają wartości początkowej tej nieruchomości, lecz należy je zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich poniesienia.
 

Omawiana kwestia nabrała szczególnej wagi w związku z obowiązującym od początku tego roku nowym brzmieniem art. 23 ust. 1 pkt 23 updof (i odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Zgodnie z nim za koszty uzyskania przychodów nie uważa się obecnie żadnych kosztów reprezentacji. W związku z tym ewentualne sklasyfikowanie przez organy podatkowe poniesionych przez Pana wydatków na zagospodarowanie zielenią terenu wokół budynku jako wydatków o charakterze reprezentacyjnym uniemożliwiłoby ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów.

Dlatego, aby uniknąć konfliktu, warto zwrócić się o wydanie interpretacji w tej sprawie.
 
 

Podstawa prawna:
- art. 22g ust. 17, art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824
- art. 16 ust. 1 pkt 28, art. 16g ust. 13 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847
 

Małgorzata Rymarz
ekspert w zakresie podatków dochodowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA