REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na zagospodarowanie terenu wokół siedziby firmy można zaliczyć do kosztów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Rymarz

REKLAMA

Przedsiębiorca prowadzący sprzedaż ceramiki sanitarnej postanowił uporządkować otoczenie wokół nieruchomości stanowiącej środek trwały prowadzonej przez niego firmy.

Zmiany polegały na ogrodzeniu całego terenu, wybrukowaniu wejścia do budynku i przylegającego do niego niewielkiego parkingu oraz na posadzeniu kilku drzew i ozdobnych krzewów tworzących rodzaj żywopłotu. Wraz z wiosną planowane jest jeszcze posianie trawy oraz założenie klombu z kwiatami. Czy powyższe wydatki można bezpośrednio zaliczyć do kosztów, czy też rozliczyć je poprzez odpisy amortyzacyjne od podwyższonej wartości nieruchomości?

RADA

Wydatki poniesione na ogrodzenie oraz wybrukowanie wejścia do budynku i parkingu powiększą wartość początkową budynku (środka trwałego), o ile ich suma w danym roku podatkowym przekroczy kwotę 3500 zł. Mogą być zaliczone do kosztów podatkowych jedynie poprzez odpisy amortyzacyjne. Jeśli zaś wydatki te są niższe lub równe 3500 zł, podatnikowi przysługuje prawo bezpośredniego obciążenia nimi kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej. Kwalifikacja kosztowa pozostałych nakładów budzi wątpliwości. Podatnik w celu uniknięcia negatywnych konsekwencji powinien zwrócić się w tej sprawie do organu podatkowego o wydanie interpretacji. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Opisane przez Pana w pytaniu wydatki na zagospodarowanie otoczenia firmy, pomimo zbliżonego celu ich poniesienia, nie mają jednorodnego charakteru, co sprawia, że muszą zostać omówione oddzielnie.

Parkingi, ogrodzenia, dojazdy, podjazdy
 

W przedstawionym stanie faktycznym parking, chodnik oraz ogrodzenie stanowią obiekty pomocnicze, obsługujące znajdujący się w pobliżu budynek, a nie oddzielny środek trwały.
Stosownie do treści art. 22g ust. 17 updof (i odpowiednio art. 16g ust. 13 updop), jeżeli trwałe składniki majątku przedsiębiorcy uległy ulepszeniu, ich wartość początkową powiększa się o sumę wydatków przeznaczonych na ten cel. Środek trwały uważa się za ulepszony, gdy suma wydatków poniesionych na jego przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł, a ponadto wydatki te powodują wzrost jego wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia go do używania. Wobec braku ustawowych definicji powyższych pojęć, Ministerstwo Finansów w piśmie z 13 marca 1995 r., nr PO 3/722-160/94, podjęło próbę ich wyjaśnienia. W piśmie tym czytamy, że:
Do wydatków na ulepszenie środków trwałych zalicza się wydatki na ich: - przebudowę, czyli zmianę (poprawienie) istniejącego stanu środków trwałych na inny, - rozbudowę, tj. powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych, w szczególności zaś budynków i budowli, linii technologicznych itp., - rekonstrukcję, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych, - adaptację, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż było jego pierwotne przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych, - modernizację, tj. unowocześnienie środków trwałych.
 

Mając to na względzie, opisaną przez Pana inwestycję polegającą na ogrodzeniu całego terenu, wybrukowaniu wejścia do budynku i przylegającego do niego niewielkiego parkingu należy uznać za ulepszenie polegające na adaptacji, czyli wzbogaceniu nieruchomości o nowe cechy użytkowe. Efektem nakładów jest niewątpliwy wzrost wartości użytkowej środka trwałego.

Jeżeli zatem nakłady poniesione na wymienione elementy infrastruktury przekroczyły 3500 zł, mogą być zaliczone do kosztów podatkowych jedynie poprzez odpisy amortyzacyjne od powiększonej wartości początkowej budynku. Jeśli zaś są niższe lub równe 3500 zł, podatnikowi przysługuje prawo bezpośredniego obciążenia nimi kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej.

Szata roślinna wokół firmy

Założenie trawników czy też posadzenie innych roślin, w tym wieloletnich i trwale związanych z gruntem, nie stanowi ulepszenia nieruchomości, mimo że poprawia jej wizualną atrakcyjność.

Niestety przy kwalifikowaniu tego typu nakładów panowała do tej pory dość wątpliwa praktyka organów podatkowych, które w większości uznawały tego typu wydatki za mające charakter reprezentacji.

Przykładem niekorzystnego dla podatnika stanowiska w tej kwestii jest pismo Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 8 marca 2006 r., nr 1472/ROP 1/423-43/83/06/MG. W piśmie tym stwierdzono, że:
(...) wydatki ponoszone przez Spółkę związane z uporządkowaniem terenu wokół nieruchomości będącej jej własnością, polegające na założeniu trawnika, posadzeniu krzewów i drzew, należy zaliczyć do wydatków ponoszonych na reprezentację Spółki. Jak bowiem wskazano powyżej, reprezentacja to chęć stworzenia jak najlepszego wizerunku firmy, wystawienie na pokaz, prezentowanie, a zadbanie o estetyczny, schludny wygląd terenów zielonych wokół nieruchomości, w której prowadzona jest działalność gospodarcza, wiąże się z okazałością i wytwornością firmy mającą na celu wywołanie dobrego wrażenia na kontrahentach, podniesienia prestiżu firmy i pozyskiwaniu nowych klientów (...).

Trudno jednak się zgodzić z powyższym stanowiskiem.

Pojęcie „reprezentacja” istotnie oznacza okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną (patrz - pismo Ministerstwa Finansów z 17 lipca 1995 r., nr PO 4/AK-722-702/95). W innym znaczeniu może ono także się odnosić do występowania, działania w czyimś imieniu lub interesie (patrz - wyrok NSA z 6 maja 1998 r., sygn. akt SA/Sz 1412/97).

Trawnika, równo przyciętego żywopłotu, iglaków, a nawet roślin kwitnących nie sposób uznać za wyraz okazałości i wystawności, lecz za standardowe, ze względu na warunki kulturowe i klimatyczne, zagospodarowanie terenu.

Z powyższych względów należy postulować, aby organy podatkowe traktowały tego typu wydatki analogicznie do np. nakładów na utrzymanie czystości wokół posesji, które są przecież bezspornymi kosztami podatkowymi jako bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością. Niektóre organy podatkowe stoją również na stanowisku, zgodnie z którym wydatki na zagospodarowanie terenu zielonego mogą być bezpośrednio zaliczone do kosztów. Przykładem może być pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Grajewie z 10 października 2006 r., nr PD-415/4180/GK-1/XVIII-1/06, w którym czytamy, że:
(...) wydatki związane z posadzeniem roślin i założeniem zieleni wokół budynku biurowego nie powiększają wartości początkowej tej nieruchomości, lecz należy je zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich poniesienia.
 

Omawiana kwestia nabrała szczególnej wagi w związku z obowiązującym od początku tego roku nowym brzmieniem art. 23 ust. 1 pkt 23 updof (i odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Zgodnie z nim za koszty uzyskania przychodów nie uważa się obecnie żadnych kosztów reprezentacji. W związku z tym ewentualne sklasyfikowanie przez organy podatkowe poniesionych przez Pana wydatków na zagospodarowanie zielenią terenu wokół budynku jako wydatków o charakterze reprezentacyjnym uniemożliwiłoby ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów.

Dlatego, aby uniknąć konfliktu, warto zwrócić się o wydanie interpretacji w tej sprawie.
 
 

Podstawa prawna:
- art. 22g ust. 17, art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824
- art. 16 ust. 1 pkt 28, art. 16g ust. 13 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847
 

Małgorzata Rymarz
ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA